Hengst heeft opeens interesse in merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Hengst heeft opeens interesse in merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 10:59

Aan huis heb ik een pony (merrie) en een paard (ruin) staan. Deze twee gaan heel goed samen. Sinds 1,5 jaar hebben we nieuwe buren en de buuf heeft twee shetland hengstjes. Eerder hadden deze hengstjes geen interesse in mijn merrie, maar nu sinds kort claimed het ene hengstje mijn merrie. De andere hengst mag niet in de buurt komen en wordt gebeten e.d. Wanneer mijn merrie uit het zicht is gaat het heel goed tussen de twee hengsten, maar zodra mijn merrie in de buurt komt dan is het vechten geblazen en vlucht de ander weg. Het dominante hengstje gaat zo dicht mogelijk bij mijn merrie staan en houdt haar continue in de gaten. Wil vanaf zijn plek zelfs mijn ruin van mijn merrie weghouden. Wat hem niet natuurlijk lukt.

De hengsten en mijn paarden kunnen niet bij elkaar komen. Ertussen staat een hek van gaas en dan zit er nog een pad tussen van zo'n 3 m. De buurvrouw is vooralsnog helaas niet van plan om voor een merrie haar hengsten te castreren. Verder zijn de hengsten wel te hanteren, maar hebben de buren het wel moeilijk als de hengstjes weer op stal moeten en mijn merrie de hele dag in hun zicht is geweest. De strijd onderling blijft dan ook op stal doorgaan.

Zal dit hengstengedrag veranderen of zo blijven? Heb zelf geen ervaring met hengsten, maar weet wel dat mijn merrie een echte pismerrie kan zijn en niet met alle paarden goed kan opschieten. Dit heb ik de buren ook laten weten toen ze er net kwamen wonen.

Edit: De hengsten hebben in het verleden wel eens gedekt, maar ik weet niet hoe vaak.
Laatst bijgewerkt door it_is_me op 20-07-12 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Re: Hengst heeft opeens interesse in merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:01

Dit gedrag gaat tussen de hengstjes straks van kwaad tot erger en zal pas enigzins temperen als er echt geen merrie meer te zien/ruiken is.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 11:02

Bedankt voor je reactie! Daar ben ik dan ook bang voor. Heb de buurvrouw vanmorgen nog erover gesproken en gevraagd of ze nog van plan is ze te laten castreren. Maar vooralsnog niet dus. Zal castreren eigenlijk de oplossing zijn?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:06

Is je merrie momenteel hengstig?
Want dan kan het goed zijn dat het na de hengstigheid weer rustig is ieder paard is daar anders in.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:09

Ik zou vooral van het probleem van je buurvrouw niet jouw probleem maken?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:09

Het is toch hun probleem,zij zitten met een lastige hengst.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:10

Als ik het goed begrijp heeft jouw buurvrouw twee vechtende Shet-hengsten en vindt zij dat geen probleem. Wat is jouw probleem dan? Het zijn jouw hengsten niet, en ze kunnen niet bij jouw merrie en ruin komen, en die hebben er (voor zover ik begrijp) ook verder geen last van.
Lekker laten gaan dan, lijkt me. Haar Shetten, haar beslissing niet te castreren.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:26

Dit zal na de zomer wel weer minder worden waarschijnlijk, dan is het dekseizoen over en worden de hengsten weer rustiger. Laat je buurvrouw de hengstjes ook dekken? Dan kan het zijn dat die dominante er het hele jaar rond agressief om blijft..

Zolang jij 100% zeker bent dat de hengsten niet kunnen uitbreken, en jouw merrie in een hitsige bui! is er voor jou geen probleem aan natuurlijk. Denk dat je buurvrouw vanzelf wel gaat inzien dat dit niet de manier is om haar dieren zo te houden, de ene wordt telkens aangevallen met alle gevolgen van dien. En de andere heeft nergens aandacht voor dan voor jouw merrie, die kan zichzelf lekker gaan leeglopen langs het hek, zal heel erg gaan afvallen

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 12:15

Ik weet niet of mijn merrie op het moment hengstig is. Wel is het zo, dat ze vooral met vreemde paarden op een afstand al acuut hengstig kan lijken. Kan dan continue staan te plassen. Dit doet ze echter nu niet. Heb zonet nog even gekeken, maar mijn paarden staan er rustig bij. Het shetje staat op het oog ook rustig en liep dat ik wegging door zijn weide (staat apart van de ander).

Het klopt dat het niet zozeer mijn probleem is, maar toch vind ik het vervelend dat het gebeurt. Wil het contact graag goed houden met de buren en bovendien mag ik hun bak gratis gebruiken...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:49

Tja als ze er veel last van heeft dan moet ze ze castreren zou er geen probleem van maken zolang jij en je paarden er weinig hinder van hebben.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 13:28

Bedankt voor de reacties! Ik ga het in de gaten houden hoe het zich verder ontwikkelt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:39

Tja ik zou zeggen het is hun probleem en jij mag dan wel de bak gratis gebruiken dan zou ik zeggen... niet mee bemoeien en niet over zeuren.

Het zou wat anders zijn als jij met je merrie in hun bak rijdt de die hengst springt erop, dan moet er iets aan gedaan worden en anders.. lekker laten doen, zij zitten met een lastige hengst.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:19

Vooral omdat je hun bak lenen zou ik me er niet mee bemoeien.
Heb je er last van als je daar rijd?
Nee?
Nou niet mee bemoeien,gewoon op je eigen paarden letten en wat iemand anders doet is zijn zaak!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 19:17

Vooralsnog heb ik er zelf geen last van als ik in de bak bezig ben. Maar vroeg mij gewoon af of het hengstengedrag zo zou blijven of toch weer kan veranderen.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:18

Ibbel schreef:
Als ik het goed begrijp heeft jouw buurvrouw twee vechtende Shet-hengsten en vindt zij dat geen probleem. Wat is jouw probleem dan? Het zijn jouw hengsten niet, en ze kunnen niet bij jouw merrie en ruin komen, en die hebben er (voor zover ik begrijp) ook verder geen last van.
Lekker laten gaan dan, lijkt me. Haar Shetten, haar beslissing niet te castreren.

:j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:41

Feit blijft dat je er niets over te zeggen hebt. Als het je buurvrouw irriteert zal ze vast wel castratie overwegen. Gewoon lekker je eigen ding blijven doen, gezellig een praatje maken met je buuf en je verder nergens mee bemoeien. (ook als jouw merrie continu hengstig en lastig zou zijn heb je geen recht van spreken)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:48

Het is het probleem van je buren, zou ik me verder niet druk om maken.
Als je al geopperd hebt dat castreren gaat helpen en dat anders het gedrag allen erger wordt moet ze zelf weten wat ze daarmee doet toch?

Kan me niet voorstellen dat het contact daarom slechter zal worden, jij kunt er verder ook niets aan doen.
Kan me wel voorstellen dat het de buurvrouw gaat irriteren als jij elke keer weer over castratie begint. ;)