wie rijdt er met een trailer met een Citroen Xsara Picasso

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isje

wie rijdt er met een trailer met een Citroen Xsara Picasso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 21:06

Hoi!

Mijn vraag, kan je met een citroen Xsara Picasso een 1,5 paardstrailer trekken? Ik vrees van niet..

gegevens:

trekker maximaal toegelaten sleepbare massa = 690kg zonder rem en 1300kg met rem
diesel
80 kW
tech toelaatbare maxmassa = 1850kg
massa in rijklare toestand 1388 kg

iemand die hier verstand van heeft en me kan helpen?? Bedankt!

Duhelo

Re: wie rijdt er met een trailer met een Citroen Xsara Picasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:11

je kan wel een trailer trekken ermee, maar de vraag is gewoon maar of je power genoeg gaat hebben in een noodsituatie.
ikzelf trek met mijn mazda 323 f uit 2001 een trailer. ik mag op papier 1400 kilo trekken, en laten we zeggen dat dat gewicht er toch wel zeker achter hangt :+.
kwa trekken heeft de auto absoluut geen probleem, gaat vlotjes weg, maakt geen enorm lawaai, kan netjes optrekken.
Maar, als ik aan een snelheid van ong 70 km per uur ga, op een niet zo vlakke weg, dan voel ik wel dat ik een stuk te kort kom, trailer is dan al aardig aan het duwen, dus veel harder zou ik niet moeten gaan. (altijd zorgen dat als je trailer begint de duwen, je een dot gas kan bijgeven om hem recht te trekken)
in noodsituaties zou ik die wagen dan ook niet echt vertrouwen.
jouw auto weegt wel een 100 kg meer dan de mijne, maar ik weet niet wat je motorinhoud is?

dus, het komt eropneer: zolang je onder de 1300 kilo blijft, zal dat wel lukken, maar zal je héél goed moeten letten op ander verkeer zodat je niet in rare situaties raakt.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:14

Wij hebben het wel eens gedaan, we hebben een hele lichte tweepaardstrailer van 650/700 kilo met één paard erin. Harder dan 80 op de snelweg ging echt niet en wat Duhelo zegt, het voelt gewoon niet zo vertrouwd, optrekken gaat erg langzaam en je voelt gewoon dat de auto het veel moeite kost. Dus ik zou het voor korte ritjes houden en niet te vaak, dan kan het zeker :j

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:16

Met je kenteken kan je overigens op de site van RDW ook kijken hoeveel je auto mag trekken :)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:19

Je moet even kijken op je kentekenbewijs wat het geremde gewicht is. Dat is het gewicht wat je mag trekken
Het staat op deel 1A
Laatst bijgewerkt door cam op 19-07-12 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:20

TS Weet toch al hoeveel de auto mag trekken? Wat je wel moet weten is hoe zwaar je trailer is en je paarden ongeveer.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:23

Nee hoor in de OP staat niet het geremd gewicht

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:24

Isje schreef:
Hoi!

Mijn vraag, kan je met een citroen Xsara Picasso een 1,5 paardstrailer trekken? Ik vrees van niet..

gegevens:

trekker maximaal toegelaten sleepbare massa = 690kg zonder rem en 1300kg met rem
diesel
80 kW
tech toelaatbare maxmassa = 1850kg
massa in rijklare toestand 1388 kg

iemand die hier verstand van heeft en me kan helpen?? Bedankt!

Of ben ik blond bezig? :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:28

auto mag idd 1300 kilo trekken.
ik moet zeggen, ik gebruik mijn trailer voornamelijk voor binnenwegen, en dan is het echt ideaal hoor, verbruikt niet erg veel, snelheid ligt laag, etc.
voor korte afstanden zou ik het zeker doen. langere afstanden is fijn als je een grotere wagen kunt huren, al is het maar omdat het erg inspannend is om met een combi op weg te gaan waar een klein foutje een ramp kan zijn ...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:32

Als je 1.8 motor hebt mag je 1300 kilo trekken. Dus trailer plus paard mogen niet meer dan 1300 kilo wegen als je wordt gecontroleerd.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:34

Nou ikzie nergens het geremd gewicht staan hoor. Wel andere gewichten maar die zeggen nits over het gewicht dat je mag trekken alleen over het gewicht dat IN de auto mag worden vervoerd

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:37

O zie het al. Ik ben blond. Zit op mobiel te lezen

Isje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 21:50

super, bedankt voor alle reacties, dus ga het houden bij korte afstanden (naar een binnenpiste op een aantal km van onze stal) maar zoiso moet ik hiervoor een apart rijbewijs hebben he? (in Belgie)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:33

belgie is bijna hetzelfde als nederland.
dus hier mag je met een B-rijbewijs rijden, mits dat de mtm (dus trailer + paard op papier) LAGER is dan het LEEGGEWICHT van je auto en de totale mtm van je combi max 3500 is
dus in mijn geval, ik heb een auto die 1250 kilo leeg weegt.
mijn trailer heeft een mtm van 1200 kilo
mijn mtm van mijn auto is een 1800 kilo dacht ik.
dus 1800 mtm auto + 1200 mtm trailer = 3000 kg MTM, en de trailer weegt minder dan mijn auto leeg = rijbewijs B
zodra je mtm boven de 3500 gaat, of je trailer weegt meer dan je auto leeg, dan heb je be nodig.

Isje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 09:25

ok bedankt iedereen!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:14

Ook even de max. toegestane kogeldruk van je auto nakijken, wil wel eens vergeten worden in het hele trek-verhaal dat niet alleen een trek-verhaal maar ook een neerwaartse-druk-verhaal hoort te zijn. Trailer die te hard duwt op de trekhaak wipt je auto voor omhoog en dan heb je niks meer te vertellen. In schade-gevallen zal je verzekering in elk geval wel controleren of je aan de max. toegestane kogeldruk van je auto en trekhaak voldoet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:06

Geef mij dit maar.

Geen gezeur over gewicht en rijbewijs.
(Heb de ouwe BE )

Afbeelding

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:38

I have a dream :7

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:43

Ariebren schreef:

Dream on?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:52

Duhelo schreef:
dus hier mag je met een B-rijbewijs rijden, mits dat de mtm (dus trailer + paard op papier) LAGER is dan het LEEGGEWICHT van je auto en de totale mtm van je combi max 3500 is

Ehhhhmmmmm not right. Het is als het ledig gewicht EN LAADVERMOGEN!!!! van je trailer lager zijn dan het lege gewicht van je auto. Het gaat dus niet om wat erop staat, maar het laadvermogen wat er max op die trailer mag. Als je laadvermogen dus hoger is dan er daadwerkelijk opstaat, en je daarmee over het ledig gewicht van de auto gaat, heb je een probleem.

Heb je BE is het de max die de auto mag trekken.

De nieuwe regeling gaat pas 2013 in, en tot die tijd geld dus de gewone oude regel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:58

ikke schreef:
Ariebren schreef:

Dream on?

Van een Long body?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 21:06

Deze doet bij ons op stal niet meer mee.

Afbeelding

Dit is helaas groot rijbewijs.

Afbeelding

Maar waarom een trailer ??
Zo kan het ook :7

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 21:21

HHmmm, dat zijn ook prima transportmiddelen, met elk hun eigen voor- en nadelen.

Maar die laatste oplossing is natuurlijk ALTIJD uit te voeren! _/-\o_

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:54

rina schreef:
Duhelo schreef:

Ehhhhmmmmm not right. Het is als het ledig gewicht EN LAADVERMOGEN!!!! van je trailer lager zijn dan het lege gewicht van je auto. Het gaat dus niet om wat erop staat, maar het laadvermogen wat er max op die trailer mag. Als je laadvermogen dus hoger is dan er daadwerkelijk opstaat, en je daarmee over het ledig gewicht van de auto gaat, heb je een probleem.

Heb je BE is het de max die de auto mag trekken.

De nieuwe regeling gaat pas 2013 in, en tot die tijd geld dus de gewone oude regel.

Dat is toch wat ik zeg => mtm van je trailer (dus de trailer leeg + het gewicht van je paard op papier(= volgens mij gelijk aan je laadvermogen)(mtm = dus gelijk aan maximale toegelaten massa van je trailer) moet lager zijn dan het leeggewicht van je auto.
bv in mijn geval
mijn trailer heeft een MTM van 1200 kilo (trailer weegt 600 leeg, dus mag er nog 600 kilo paard in steken op papier), en mijn auto weegt leeg 1250, (en mag uiteraard meer dan 1200 trekken), dus ik mag die trailer trekken met mijn B rijbewijs.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 08:45

Duhelo schreef:
mijn trailer heeft een MTM van 1200 kilo (trailer weegt 600 leeg, dus mag er nog 600 kilo paard in steken op papier),

En dat mag in NL dus niet. Het gaat in Nederland puur om het laadvermogen. Als dat nog 1000 kilo is, kan je wel een paard erop zetten van 600 maar dan mag het nog steeds niet. Dus niet het gewicht van het paard op papier, maar het complete laadvermogen van de trailer is van belang. En bij de meeste trailers is die meer dan 600 kg, of je moet de trailer al terug hebben laten keuren.