pony weigert

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jel_95

pony weigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 20:11

Ik ga altijd ff een blokje om met mijn shetlander maar als ze dingen weigert wil ze ook niet meer vooruit wat kan ik dan het beste doen...

Anoniem

Re: pony weigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:45

Optillen en op je rug zetten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:46

Een keer flink aanpakken.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:47

Joolien schreef:

:') :')

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:48

Wanneer weigert ze?

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:49

Even van je paard af gaan en met hem meelopen en dan weer erop rijden mischien?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:50

Joolien schreef:

*proest* :')

Ik zou toch even iemand met ervaring erbij halen, aangezien ze ook naar jestijgert.

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:51

Joolien schreef:

:') :') haha

misschien iemand zoeken met ervaring

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:52

Het komt over, alsof je de pony totaal niet de baas bent.
Ook met dat stijgeren, hij heeft slechte gewoontes kunnen aanleren.
Zo'n pony moet een keer een flinke schop onder z'n kont krijgen.

Jel_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 00:06

loisbr96 schreef:
Wanneer weigert ze?

Bij enge dingen langs enzo wat kan je dan het beste doen

Jel_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 00:07

Thincla schreef:
Even van je paard af gaan en met hem meelopen en dan weer erop rijden mischien?

Ik rij er niet op

Jel_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 00:08

mika11 schreef:

Met dat stijgeren gaat het nu veel beter hoor ik werk hier echt aan

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 06:49

Er is niet een precies handboek voor want bij elk paard is dit verschillend.
Je moet zelf er niet bang zijn maar zekerheid uitstralen. Telkens een beetje vragen, praat met d'r.

Ik kan natuurlijk niet zien of je pony jouw gewoon in de maling neemt of echt bang is. Want sommige pony's vinden alles opeens eng wanneer ze zich bijv. vervelen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:12

mika11 schreef:

Dus als jij laat weten dat je ergens bang voor bent en gaat gillen (omdat ik niet luisterde naar wat je op een normale manier tegen mij hebt gezegd), moet ik je maar een mot geven (en dat terwijl je mij niet eens goed vertrouwd). Als dat in jou geval helpt om minder bang te worden, oke voor mij dan.
Dat is iets dat ik altijd zeg. De reden is belangrijker dan wat ze doen. Als je van het steigeren af wilt geraken, kun je beter het vertrouwen winnen met grondwerk, en dan laten weten dat je ook luistert als je paard vertelt dat hij bang is, zodat hij niet moet gaan steigeren (gillen).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:08

jensvl schreef:
mika11 schreef:

Dus als jij laat weten dat je ergens bang voor bent en gaat gillen (omdat ik niet luisterde naar wat je op een normale manier tegen mij hebt gezegd), moet ik je maar een mot geven (en dat terwijl je mij niet eens goed vertrouwd). Als dat in jou geval helpt om minder bang te worden, oke voor mij dan.
Dat is iets dat ik altijd zeg. De reden is belangrijker dan wat ze doen. Als je van het steigeren af wilt geraken, kun je beter het vertrouwen winnen met grondwerk, en dan laten weten dat je ook luistert als je paard vertelt dat hij bang is, zodat hij niet moet gaan steigeren (gillen).

Een paard mag niet steigeren en moet dit weten, ongeacht de reden. Als is het paard bang, hij kan dat ook uitten via een andere manier. Steigeren is veel te gevaarlijk. Een 'mot' vind ik dan wel op zijn plaats. Er zijn van die paarden die altijd pittig blijven, die veel bloed hebben enz. Die blijven, ongeacht het vertrouwen, echt wel dingen eng vinden. Die moeten dan maar kunnen blijven steigeren bij iets engs? Dat wordt gevaarlijk en ik kan dat zeggen uit ervaring. De mijne weet nu dat hij niet meer mag steigeren als hij iets engs ziet en dat is een stuk veiliger :j

Een klap kan ook voor duidelijkheid zorgen. Gewoon net even dat beetje duidelijkheid meer: joh, kijk uit voor mij, stel je niet zo aan, er is niks aan de hand, lopen nu.
Voor de rest ben ik het wel met je eens.
TS, zorg voor meer duidelijkheid voor de pony op momenten net vóórdat hij gaat steigeren of weigeren door te lopen. Kom zeker over, neem leiding, werk aan je lichaamstaal.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:40

Joolien schreef:

:') Ik kan uit ervaring vertellen dat dit uitstekend werkt...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 17:42

[/quote]Een paard mag niet steigeren en moet dit weten, ongeacht de reden. Als is het paard bang, hij kan dat ook uitten via een andere manier. Steigeren is veel te gevaarlijk. Een 'mot' vind ik dan wel op zijn plaats. Er zijn van die paarden die altijd pittig blijven, die veel bloed hebben enz. Die blijven, ongeacht het vertrouwen, echt wel dingen eng vinden. Die moeten dan maar kunnen blijven steigeren bij iets engs? Dat wordt gevaarlijk en ik kan dat zeggen uit ervaring. De mijne weet nu dat hij niet meer mag steigeren als hij iets engs ziet en dat is een stuk veiliger :j

Een klap kan ook voor duidelijkheid zorgen. Gewoon net even dat beetje duidelijkheid meer: joh, kijk uit voor mij, stel je niet zo aan, er is niks aan de hand, lopen nu.
Voor de rest ben ik het wel met je eens.
TS, zorg voor meer duidelijkheid voor de pony op momenten net vóórdat hij gaat steigeren of weigeren door te lopen. Kom zeker over, neem leiding, werk aan je lichaamstaal.[/quote]

Spijtig genoeg heb je de signalen gemist van de momenten dat hij het op een andere manier heeft proberen te uiten. Dat is dus de fout van de persoon die ermee omgaat en ik vind niet dat het paard daar de dupe van moet zijn. De eigenaar moet het paard dan vroeger op zijn gemak stellen, en als dat niet lukt, moet het paard daar niet de dupe van zijn. Je legt het paard dus eigenlijk het zwijgen op, want je bent niet in staat naar de eerdere communicatie te luisteren, en straft de communicatie die je wel merkt af. Heel slecht voor het paard. Het stopt met communiceren. Geef je paard niet de schuld van je eigen fouten. Hij mag merken dat je niet graag hebt dat hij steigert, want dat kan gevaarlijk zijn (maar meestal niet als hij steigert uit angst), maar dat kan op een andere manier dan een klap geven.
Het werkt, heb paard gehad dat steigerde bij minste teken van angst (omdat dat volgens het paard de enige communicatie is die een mens kan zien, zo erg was het er al mee gesteld), en ik heb nooit geslagen, maar geluisterd. Resultaat? Het steigeren stopte, omdat hij terug overging naar een subtielere vorm van communicatie. Dus terwijl je met slaan bereikt dat je paard stopt met communiceren, bereik je met luisteren dat hij stopt met steigeren, en terug subtiel communiceert.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 17:57

jensvl schreef:
Spijtig genoeg heb je de signalen gemist van de momenten dat hij het op een andere manier heeft proberen te uiten. Dat is dus de fout van de persoon die ermee omgaat en ik vind niet dat het paard daar de dupe van moet zijn. De eigenaar moet het paard dan vroeger op zijn gemak stellen, en als dat niet lukt, moet het paard daar niet de dupe van zijn. Je legt het paard dus eigenlijk het zwijgen op, want je bent niet in staat naar de eerdere communicatie te luisteren, en straft de communicatie die je wel merkt af. Heel slecht voor het paard. Het stopt met communiceren. Geef je paard niet de schuld van je eigen fouten. Hij mag merken dat je niet graag hebt dat hij steigert, want dat kan gevaarlijk zijn (maar meestal niet als hij steigert uit angst), maar dat kan op een andere manier dan een klap geven.
Het werkt, heb paard gehad dat steigerde bij minste teken van angst (omdat dat volgens het paard de enige communicatie is die een mens kan zien, zo erg was het er al mee gesteld), en ik heb nooit geslagen, maar geluisterd. Resultaat? Het steigeren stopte, omdat hij terug overging naar een subtielere vorm van communicatie. Dus terwijl je met slaan bereikt dat je paard stopt met communiceren, bereik je met luisteren dat hij stopt met steigeren, en terug subtiel communiceert.

Nee hoor, die heb ik niet gemist. Ik zie het al aan zijn oren wat hij van iets vindt. Maar alles wat ik dan deed mocht niet baten (verschillende dingen geprobeerd) en hij bleef het eng vinden en ging dan steigeren.

Overigens, een paard dat alleen zal steigeren als het iets eng vind, zal ik minder snel 'straffen' dan een steigeraar, zoals de mijne is.
Hij heeft geen geduld en als hij iets onduidelijk vindt (bijvoorbeeld bij iets nieuws uitleggen) gaat hij snel steigeren i.p.v. mij proberen te begrijpen net als ik hem probeer te begrijpen en dan komt hij snel in protest. Als hij pijn heeft wil hij ook nog wel eens naar de 'pijndoener' steigeren of als hij echt een chagrijnige dag heeft. Het is een best dominante ruin en zoekt iedere dag weer de grenzen op.

Laatst toen ik zijn wond schoon moest maken ging hij er vandoor en als ik hem dan wilde pakken steigerde hij naar mij, viel me zowat aan. En laatst toen we iets nieuws deden bij het grondwerken (dezelfde dag nog met een ander dominant paard in een NH-curses/les geoefent dus het lag niet aan mij), hij niet reageerde op een kleine hulp, en ik hem met de stick aangaf wat ik bedoelde, ging hij ook naar mij steigeren.
In alle twee de gevallen was het boem dat mag niet paard :j

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:07

Geryon schreef:
jensvl schreef:

Nee hoor, die heb ik niet gemist. Ik zie het al aan zijn oren wat hij van iets vindt. Maar alles wat ik dan deed mocht niet baten (verschillende dingen geprobeerd) en hij bleef het eng vinden en ging dan steigeren.

Overigens, een paard dat alleen zal steigeren als het iets eng vind, zal ik minder snel 'straffen' dan een steigeraar, zoals de mijne is.
Hij heeft geen geduld en als hij iets onduidelijk vindt (bijvoorbeeld bij iets nieuws uitleggen) gaat hij snel steigeren i.p.v. mij proberen te begrijpen net als ik hem probeer te begrijpen en dan komt hij snel in protest. Als hij pijn heeft wil hij ook nog wel eens naar de 'pijndoener' steigeren of als hij echt een chagrijnige dag heeft. Het is een best dominante ruin en zoekt iedere dag weer de grenzen op.

Laatst toen ik zijn wond schoon moest maken ging hij er vandoor en als ik hem dan wilde pakken steigerde hij naar mij, viel me zowat aan. En laatst toen we iets nieuws deden bij het grondwerken (dezelfde dag nog met een ander dominant paard in een NH-curses/les geoefent dus het lag niet aan mij), hij niet reageerde op een kleine hulp, en ik hem met de stick aangaf wat ik bedoelde, ging hij ook naar mij steigeren.

Een steigeraar geef ik ook een tik. Dat is op zijn plaats. Uit zelfverdediging vind ik dat niet meer dan normaal. Maar sorry dat ik het vertel, maar het teken dat jij het paard niet kan kalmeren, is het teken dat je niet genoeg vertrouwen en respect van je paard hebt, en ook dat is je eigen fout.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:14

jensvl schreef:
Geryon schreef:

Een steigeraar geef ik ook een tik. Dat is op zijn plaats. Uit zelfverdediging vind ik dat niet meer dan normaal. Maar sorry dat ik het vertel, maar het teken dat jij het paard niet kan kalmeren, is het teken dat je niet genoeg vertrouwen en respect van je paard hebt, en ook dat is je eigen fout.

Daar kan ik me helemaal in vinden en ik werk daar ook altijd aan :j
De mijne is echter zo'n dier dat elke keer keer weer mij de baas wilt zijn (sommige dingen blijft hij proberen, zoals in mijn ruimte komen, mij opzij duwen etc.), respect moet ik elke keer weer verdienen of afdwingen (zoals met een tik).
En over dat vertrouwen, tja, ik doe aan grondwerken, stel soms mijn eigen schriktraining op en hij vertrouwt mij op zich wel, bij iets engs gaat hij helemaal bij mij schuilen,
maar blijft toch altijd dingetjes eng vinden, kijkerig eigenlijk. En ik weet 99% zeker dat hij altijd zo zal blijven, arabierenbloed :j .

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 01:50

Het feit dat hij bij jou komt voor veiligheid, laat zien dat hij je wel vertrouwt. Als hij dat al niet meer zou doen, dan is er echt iets mis. Hoe dan ook zijn er andere methoden dan een tik om je respect te behouden (ook bij heel dominante paarden, ik heb er zelf ook 1 gehad). Maar als het voor jou werkt, en het paard kan ermee leven, dan zie ik er niet veel problemen in.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 10:19

Dat ben ik met je eens! Maar het lijkt wel of hij soms gewoon een harde grens (tik) nodig heeft denk ik.
Mijn vorige springpaard was een dominante vosse merrie (ja, ik zoek ze echt uit, een paard dat meewerkt, mot ik niet :D),
waarbij wij ontzettend veel verschillende methodes hebben gedaan, uiteindelijk toch wel aangekomen in de methode 'straffen' en, nou, toen zijn we weer snel naar een andere methode gegaan, jeetje mina :D

Bij het dominante paard waar ik die cursus mee deed, werd het ook veel erger als ik een hulp te hard deed. Kwam meteen in protest, dus ik moest hem zo min mogelijk aanraken. Hij werd BOOS als ik hem aanraakte met de stick (als in aangeven/uitleggen , niet als in straffen), niet normaal!

Maar ik vind dat soort paardjes toch wel het leukst om mee te werken :D Maar gelukkig had ik er nog een 'normale' pony bij, maakt het altijd wat gemotiveerder.

Maar, we gaan heel erg offtopic! Sorry TS :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:33

Wat ik meestal doe is naar het "enge" ding toe, afhankelijk van hoe ze reageren, mijne is redelijk nuchter en nieuwsgierig dus bij haar is dat niet zo'n probleem die wil alles voelen en kijken of het eetbaar is.
Dus eerst laat ik ze kijken, stapje verder, nog wat kijken en weer stapje. Wat ik ook nog weleens doe mocht het echt onwijs eng zijn dan loop ik steeds dichter bij en leg uiteindelijk iets lekkers op het enge ding dan is het ineens niet eng meer ;)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:41

Even rustig ademhalen denk ik.... Ik ga vanachter de pc niet zeggen dat hij maar een schop moet hebben, want ik kan dat vanaf hier niet beoordelen en het is zelden de juiste manier. Misschien werkt het als er een ander koppel meewandelt dat niet bang is.

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 02:37

probeer schrik training of stel haar goed gerust want dat had ik ook eens met mijn verzorg fjordje die durfde niet voor bij de tennis baan (ik reed door het dorp zonder zadel) dus ben afgestapt en der gaan knuffelen en zeggen et is niet eng je kunt het wel en toen stapje voor stapje er langs gegaan misschien kun je het zo proberen