3 jarige ruin kudde baas?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

3 jarige ruin kudde baas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 17:04

3 jaar geleden is het liefste, mooiste, geweldigste hengsteveulen geboren die er is. Mijne dus :')
Geboren uit mijn eigen merrie. Veulen is altijd vrij eigenwijs en dominant geweest. Door de juiste opvoeding van mijn kant prima te handelen. Alleen zijn moeder is helaas niet zo streng als dat ik ben -O-
Ze staan samen met de merrie van mijn zusje, en mijn merrie is daar altijd de baas over geweest. Merrie van mijn zusje is wel ouder, maar heeft een blind oog waardoor ze waarschijnlijk niet geschikt zal zijn als leider.
De merrie van mijn zusje pakte het veulen wel aan, maar als moeders dat zag sprong ze er gelijk tussen. Veulen had dus al vrij snel door dat hij alles kon flikken in het land. Dus bedacht, meneer in de opfok. Met een groep jonge hengsten. Zaten een paar beste tanks tussen dus dacht dat moet goed komen met mijn krielkipje :) Niet dus. Nog geen maand verder was meneer kudde baas :( In het 1,5 jaar dat hij er gestaan heeft zijn de groepen wat gewisseld, maar Saga bleef baas.
In mei heb ik hem naar huis gehaald nadat hij geruind is. Het eerste uur liet mijn merrie duidelijk merken dat zei de baas was. En was er totaal geen blijk van herkenning. Toen ik even later terug kwam stonden ze gezellig samen te smoezen en de merrie van mijn zusje stond in der eentje aan de andere kant van het land. Ze herkent hem duidelijk als haar zoon, word ook compleet hysterisch als ik hem uit het land haal.
Nu zijn we zover dat mijn 3 jarige baas is. Hooi moet ik appart leggen want hij laat de merries er meestal niet bij. Soms heeft hij een goeie bui en mogen ze een hapje mee eten.

Tegen mij is hij nog steeds even lief. Kent ze plek en als hij het even vergeet laat hij zich heel makkelijk ook weer te plek zetten. Hier ben ik wel heel blij mee omdat ik bang was dat zijn dominante gedoe in het land over zou slaan op mij.

Het is nog steeds een krielkip en qua kracht zal hij het nooit kunnen winnen van de merries. En toch laten ze compleet over zich heen lopen. Van de half blinde merrie snap ik dan nog, maar zijn moeder moet toch beter weten?

Iemand hier een verklaring voor?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:12

Tja, dat is gewoon zijn karakter!
Mijne was ook de baas in een groep van 16 kwpn-ners, hij was de enige arab en veel kleiner dan de rest.
Hij was wel sneller :D
Maar de mijne is wel heel gemoedelijk, een lieve baas dus zijn er geen problemen.
Hij staat nu trouwens niet meer in die groep.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:00

Moeders zijn nooit streng voor hun veulens, dus dat is vrij normaal. Ik denk dat je toch nog een keer op zoek moet naar een groep waar hij wat sociale manieren leert, oftewel een groep waar hij niet de baas is.
Dat is ook mijn grootste bezwaar tegen de gangbare opfokstallen, meestal worden de kleuters bij elkaar gezet en is er geen volwassen paard bij om het zootje ongeregeld in het gareel te brengen.

Hitch

Re: 3 jarige ruin kudde baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 15:25

Ik zou hem idd, zoals hierboven ook word gezegt, proberen in een groep te zetten met wat andere (dominante) paarden, waarbij hij niet de baas is en ook op zijn plek wordt gezet wanneer nodig. Tsja, voor de rest is het toch ook een stukje karakter. Het ene paard is dominanter dan de ander!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 15:34

Maar wat is nu het probleem? Waarom mag je ruin niet de baas zijn?
Ik lees niet duidelijk in je verhaal dat hij gevaarlijk o.i.d. is tegenover de andere paarden.
Dat hij als eerste (en enigste) hooi wil eten, is toch geen probleem? Ik maak met 2 paarden, 3 hoopjes hooi. Met 3 paarden, 4 hoopjes enz.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 17:19

Het is ook geen probleem :) Was alleen benieuwd waardoor het komt. Omdat een 3 jarige niet vaak de baas is.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:21

Ah, oke :D

Snap ook niet zo goed waarom mijn 2 bovenstaanders je adviseren om hem ergens neer te zetten?
Er is toch geen probleem?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:57

Toen mijn paard als bijna 3 jarige thuis kwam stond ik ook echt paf van zijn dominantie gedrag. Wat een karakter zeg! In Portugal was hij weliswaar de baas van zijn kudde, maar dat waren leeftijdsgenoten.. Nu wilde hij het wel opnemen tegen mijn toen 10 jarige hengst. Uiteraard kon hij daar niet tegenop en heeft zich uiteindelijk wel ingeschikt, maar hij wacht nog steeds zijn kans af... Dat merk ik aan alles en zie ook nog dikwijls dat hij mijn andere paarden toch te slim af is. Een geboren leider dus. Hij moet alleen nog even op zijn beurt wachten :)