Verschil tussen leasen of bijrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChristaMoor

Verschil tussen leasen of bijrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 13:32

Ik vraag me wel eens af wat nu eigenlijk het verschil is tussen (deeltijd) leasen van een paard of het bijrijden van een paard. Wanneer je een bijrij-paard aanbiedt en je vraagt hier een x bedrag voor, dan krijg je daar behoorlijk veel commentaar op in de trent van "ik help de eigenaar er mee / ik verbeter het paard etc", maar leasen wordt als heel normaal gezien (en dan heb je het vaak over leasebedragen die ver boven een bijrijdvergoeding uitkomen).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:34

Als je het paard volledig in lease hebt, dan heb je vaak ook zeggenschap over de verzorging van het paard, dus hoeveel weidegang, hoeveel voer enz. Maar ook dat is overal anders. Deeltijd lease heeft dat vaak niet.

Als bijrijder hoor je te rijden naar de wensen van de eigenaar, als je gaat leasen dan is het (op de dagen dat je het lease paard hebt) aan jezelf wat je doet en hoe je dat doet. De regels zijn overal anders, en het kan dus zijn dat er feitelijk geen verschil zit tussen het bijrijden van een paard, en (deeltijd of voltijd) lease van een paard. Maar over het algemeen heb je bij lease meer te zeggen als bij bijrijden.

Champie_Me

Re: Verschil tussen leasen of bijrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:15

Mijn ervaringen met deze termen is dat bijrijden geen/nauwelijks geld kost en je voor de term leasen (waar vaak nauwelijks verschil in zit in vergelijking met bijrijden) je portomonee ver open kunt trekken

_Nelleke_

Re: Verschil tussen leasen of bijrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:17

Ik denk dat Angela het wel goed omschrijft.

Ik heb bewust gekozen voor een 'bijrijder' die ik een beetje kan sturen in de dingen die ze met m'n pony doet. Zou ik 'm verleasen en iemand gaat er elke dag op rijden heb ik toch een beetje het gevoel dat ik het niet helemaal meer voor het zeggen heb. Bijrijder betaald overigens niets, behalve haar eigen lessen. :)