Kan hengstigheid de rangorde in een gaan kudde bepalen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bieke78

Kan hengstigheid de rangorde in een gaan kudde bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 22:53

Even een korte schets. Wij hadden steeds een kudde van twee bestaande uit een ruin (de leider) en een merrie en beide pony’s.
Beide kwamen goed overeen en zijn best wel maatjes. .

Sinds vorige week hebben wij een Nieuwe Merrie (paard) en na 2 dagen kennismaking hebben we ze in de kudde geïntroduceerd.
De Nieuwe Merrie nam onmiddellijk de leiding over de kudde en laat zeer duidelijk merken dat zij de baas is.
Ze drijft de kudde steeds door heel de weide, slaat met haar voorbenen en gilt regelmatig.

Gisteren was onze ruin het blijkbaar beu en ging hij het gevecht met haar aan. Het ging er heftig aan toe maar gelukkig waren er geen echte gewonden.
De Nieuwe Merrie was na dit voorval nog steeds de leider van de kudde.

Sinds vandaag is onze (oude) merrie plots hengstig. Ze laat zich nu niet meer domineren door de Nieuwe Merrie die me ook hengstig lijkt.....
Wanneer de Nieuwe Merrie begint te drijven draait mijn merrie haar kont, begint de knipogen, plassen, straat in de lucht,enz... en verzet geen been meer.
Waarop de Nieuwe Merrie aan haar zijde komt plakken en begint de kroelen...
Mijn merrie loopt dan wat verder maar de nieuwe merrie blijft aan haar zijde geplakt en dit gedurende enkele minuten. Beiden hebben ze de staart hoog op.

Bovenstaande gebeurd heel de dag door en is steeds hetzelfde ritueel. De ruin interesseert zich niet voor dit gedrag en staat gewoon te grazen.

Kan het zijn dat mijn merrie de rangorde wenst te bepalen en contact zoekt met de Nieuwe merrie door dit hengstig gedrag?
Laatst bijgewerkt door Bieke78 op 17-07-12 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Rider01

Re: Kan hengstigheid de rangorde in een gaan kudde bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:56

Ik denk dat een week nog te kort is om te zeggen of het door hengstigheid komt.
Een groep kan langer nodig hebben om te stabiliseren dus mijn verwachting is dat je dit gedrag best nog even kan houden.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:57

Intressant, maar ik zou het echt niet weten. Het is geen bekend verhaal voor mij dus ik kijk mee;)

Jibbel

Re: Kan hengstigheid de rangorde in een gaan kudde bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:44

Op het land waar mijn paarden staan, merk ik wel dat hengstigheid invloed heeft. Mijn ruin staat met 4 merries, normaal gesproken is hij 2 handen op 1 buik met een van de merries, die merrie staat ook hoog in rang en jaagt mijn merrie meestal weg bij mijn ruin. Maar..zodra mijn merrie hengstig is, lijken de verhoudingen ineens te veranderen. Dan hangt ze ongeveer aan mijn ruin en jaagt ze juist die merrie (en alle andere) bij hem weg en eist hem op.