Paard breekt trailer af + tong over bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Paard breekt trailer af + tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 16:08

Gisteren ben ik voor de 2e keer met mijn nieuwe pony op stap geweest
Probleem... ze breekt de trailer af...
Ze staat gewoon rustig en dan breekt de hel los
Na een tijdje te hebben gestampt getrapt en weet ik veel (hele auto en trailer gaan mee het is eigenlijk haast niet veilig meer....) is het weer rustig
Na een tijdje begint ze weer
Toen ik bij les aankwam zwarte knieën en een klein wondje...
Uiteraard gecheckt op kreupelheid maar ze liep gewoon (gelukkig)
Op de terug weg hebben we het zeil ook maar naar beneden gedaan (ook omdat ze bezweet was <- ze had zweetdeken op) toen was ze een stuk rustig alleen op het allerlaatste
Het kan zijn dat ze gewoon moe was of dat het zeil naar beneden was
Volgende keer leg ik zowieso wat op de bodem minder kans op uitglijden
Maar wat kan het zijn?
Ze is wel vaker op de trailer geweest (met mij erbij nog maar 2x)
Ik vind dit zo niet leuk... niet voor paard maar ook niet voor mijn vader of iemand anders die er mee rijdt...
Ze is wel snel in 'paniek' en schrikt ook van het meest kleine, na er 1 of 2 keer langs te zijn gegaan en/of gekeken te hebben is alles prima
Ik merk wel als ik naast haar loop oid of gewoon in de buurt ben alles goed is, maar om nou in de trailer te gaan zitten

En nog een probleem
Sinds ik serieus met haar aan het trainen ben gaat ze met d'r hoofd schudden of gooit ze haar tong over het bit
Ze is helemaal gecheckt dus aan rug tanden oid kan het niet liggen
Met het rijden de eerste 10 minuten loopt ze heel erg te dribbelen dan ontspant ze heerlijk, maar kan ze nog wel redelijk sterk zijn in haar mond...
En ze gaat haar tong over het bit gooien
Ze doet m er ook dan zo weer onder, bit strakker heeft geen zin want hij zit goed en zo bestrijdt je het symptoom niet de oorzaak
Sperriem heb ik er trouwens niet omheen
Wat kan dit zijn? Is er toch ergens iets niet helemaal in orde of komt het dat ze nu spieren moet gaan gebruiken die ze nooit gebruikt heeft... ofwel spierpijn oid

Anoniem

Re: Paard breekt trailer af + tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:26

Het eerste probleem is lastig en je moet goed nagaan waarom ze zo doet. Wellicht rijdt de chauffeur te hard of vind ze iets eng in de trailer. Een keer een camera in de trailer bevestigen is handig om het probleem te bekijken. Ga NOOIT zelf de trailer in, dat is levensgevaarlijk!

Het tweede probleem kan het volgende zijn:

Harde hand, jij bent te streng en het bit doet zeer aan haar gehemelte waardoor ze haar tong er overheen legt om de pijn te verzachten.
Bit past niet goed of ligt niet fijn.
Lichamelijk ongemak, wat kan verschillen van zere nek tot been problemen. Lastig uit te sluiten, maar als bovengenoemde oorzaken het niet zijn zul je hier toch het beste naar kunnen gaan kijken.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 16:32

Bedankt voor je reactie :)
Ik ga erop letten of ik niet te streng ben met mijn handen (kan maar zo hoor.. met overgangen dan dat ik iets te streng wordt als ze niet op mijn zit en ophouding reageert maar ik ben hier zeker mee bezig dus dat moet met een tijdje ook beter gaan, ik ga volgende keer rijden zorgen dat ze op mijn zit reageert en kleine ophouding dan draaft ze maar een extra rondje... kijken of ze het dan niet meer doet dan heb ik het probleem gevonden doet ze t nog steeds ga ik nog eens naar t bit kijken... en een happy mouth bitje zou dat anders helpen? rij nu met een normaal bit enkel gebroken)
Bit past dat weet ik zeker

Gisteren reed mijn vader en die reed absoluut niet te hard
Snelweg reed die ongeveer 75-80 en verder ook onder het maximum
Bochten deed die niet harder dan 10-15 zodra ze ook begon te stuiteren ging hij ook direct rustiger rijden (niet remmen maar gas loslaten)
Vooral in de bochten heeft ze er last van dus kon ook evenwicht zijn zei al tegen me pa doe nog maar rustiger
Maar op rechte stukken doet ze t dus ook...
Nee zelf de trailer in leek mij ook niet echt veilig

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:53

Heb je ook hooi voor in de trailer hangen? Dan heeft ze wat te knabbelen, dat helpt bij die van mij enorm, dan gaat ze eten en anders gaat ze staan stampen. Dus dan maar wat hooi voorin.

En tong.. misschien toch eens mét sperriem proberen?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:55

Elan_GV schreef:
En tong.. misschien toch eens mét sperriem proberen?

Dat is wel een hele makkelijke oplossing := dan blijft het inderdaad allemaal zitten. Denk alleen niet dat paardje er blij mee is.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:05

Heb je een 1,5 of 2 paards trailer?
het kan zijn dat hij te veel of juist te weinig ruimte heeft naar zn zin.
Ik ken iemand die na het verwijderen van het schot geen probleem meer had. Ik ken ook iemand die in een 1,5 paards een stang heeft gemaakt waardoor hij beter staat. Verschilt soms per paard

Ik gebruik juist geen hooinet als ik rij, heb het idee dat de paarden dan niet opletten ;)

corientjuhh schreef:
.. dan ontspant ze heerlijk, maar kan ze nog wel redelijk sterk zijn in haar mond...

Een paard kan alleen sterk zijn als jij druk op de teugel hebt. Probeer eens wat meer los te laten

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 18:15

Ja hooi voorin zat ik ook al aan te denken
Trailer op kleine tegenzin vaak
Maar met het schot schuin loopt ze er wel in

Ik ga proberen meer los te laten

En met die sperriem dan weet je nog steeds niet waarom ze het doet wel dat ze het dan niet meer doet omdat ze geen ruimte er meer voor heeft

Mystene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:51

Ik vind het ook altijd erg vervelend als paard zo angstig en druk is op de trailer.

Ik doe zelf Homeopathie voor paarden en ik behandel plotselinge angst, zonder duidelijke aanwijsbare oorzaak in eerste instantie met Bach Resque spray. Geef een paard spuitjes op een boterham als je gaat poetsen, dan herhalen voordat je gaat laden. Vaak hebben paarden dan minder last van angst. Je kan het overigens kopen bij de drogist.

Als paard altijd wat meer gespannen is zou een kunnen denken aan een behandeling van een homeopaath bij jouw in de buurt. Mocht je meer willen weten kijk dan eens op mijn site. Succes!
www.paardenhomeopaath.nl

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 21:55

Het is een jong paard 4 jaar
Ze is al wel minder gespannen en al met het rijden etc
Minder schrikkerig maar kan ook zijn dat ze nu doorheeft dat het niet eng is...
Maar toch t kan altijd aanvallen,,, zodra de 'enge' hoek veranderd is is die weer dood en doodeng....
Ik zal denken aan bach resque spray dat kan ik toch ook bij mezelf gebruiken?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:01

Enkel gebrokenbit prikt in het gehemelte,en heeft een notenkrakers effect.ik zou voor dubbel gebroken kiezen of ongebroken

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 22:03

Oke ik ga eens even kijken :)
En dubbel gebroken happy mouth?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:11

corientjuhh schreef:
Oke ik ga eens even kijken :)
En dubbel gebroken happy mouth?

Kijk wel even dat je bit ook niet te dik word het moet wel in de mond passen van je paard.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 22:11

Jazeker ga ik daar op letten :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:11

Ik heb hier ook zo'n paard wat onder het rijden de trailer afbreekt. Zodra de klep dicht is, begint het gedonder: ze laat zich tegen het middenschot vallen. (hebben een 2 paards). Zodra we op weg zijn, blijft ze redelijk rustig, maar bij bochten of als mijn man iets moet remmen, gaat ze weer tekeer. Ook bij ons voel je de auto schudden. Ik heb er een hooinet in hangen omdat we vaak lange stukken onderweg zijn, maar daar eet ze weinig van. Verder rijdt mijn man heel rustig en hij houdt echt rekening met haar. Maar ze vindt trailer rijden een drama. Ik denk dat ze bang is dat ze haar evenwicht verliest. Die van mij komt ondanks transportbeschermers (lage) regelmatig uit de trailer met wondjes. Ik heb eigenlijk nog nooit gedacht aan Bach rescue spray. Ik heb nu wel besloten dat als het niet nodig is, die van mij niet meer mee hoeft op de trailer. Dat heeft ze wel gehad. We rijden er geen wedstrijden meer mee.

Wat betreft je andere probleem, daar heb ik zo geen oplossing voor. Een ander bit proberen misschien? Vraag eens advies in een (goede) ruitersportzaak.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 22:13

Ja mijn pa is ook heel voorzichtig en hij weet niet of hij wel vaker wilt rijden met haar....
Transportbeschermers is zeker wat om aan te denken....
En met t bit daar ga ik morgen eens naar kijken

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:14

Dat een enkelgebroken bit in het gehemelte kan prikken klopt, maar een dubbelgebroken bit geeft nog meer een notenkrakereffect, dan kan je beter een myler bitje proberen. Dit alleen als je zeker weet dat jij het ongemak in de mond niet veroorzaakt, in heel veel gevallen is het toch echt de ruiter die met een te harde hand zorgt dat het paard de tong over het bit gooit, en dan maakt het weinig uit wat voor bit er in ligt.

Verder over het probleem in de trailer, je zegt dat hij met tegenzin de trailer op gaat. Hij voelt zich dus vanaf het begin al niet veilig. Ga daar eerst maar eens mee aan de slag, ik raad je aan om informatie te zoeken over de methode van Eddy Modde. Op zijn site staat redelijk wat informatie en je kan een gratis ebook downloaden.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 22:18

Bedankt ga daar eens naar kijken :)
Myler bit.. ja het andere paard wat ik rij rij ik met een myler (eigenaresse heeft m omdat ze zo makkelijker te houden is buiten, zo is het mij verteld vind het zelf wel een fijn bit :) )
Ik ga eerst kijken waar t aan kan liggen het tong over het bit

Mystene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:21

Bach Resque spray is eigenlijk juist voor mensen, maar voor paarden helpt het ook.
Je hoeft overigens niet meer te geven dan je voor mensen zou doen.

Voor jezelf werkt het lekker hoor, helpt je te ontspannen als je paard gespannen wordt. Dan kan jij beter leiding blijven geven. Je wordt er zelf niet duf van, soms wordt je wel wat trager, dat is soms net niet handig als je een snel paard heb. Toch zou ik het gewoon eens proberen.

Ook kan het goed helpen om je paard voordat je gaat laden, even te longeren. Dan is de spanning er vaak ook vanaf. Als laden en naar de les gaan na een aantal x gewoon is geworden, hoeft het longeren niet meer.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:21

Kun je niet ook eens een trailer van iemand/of huren om te proberen.waar het paard schuin op staat.dit helpt ook wel eens.staat hij nu op een 2 paards dan kan een 1,5 paards ook vaak helpen omdat ze meer plek hebben en wijder kunnen staan.
Een dubbelgebroken heeft niet meer notenkrakers effect want je hebt een rechtplaatje in het midden.

Mystene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:29

voor sheela
Het kan zijn dat je paard op een tweepaardstrailer het evenwicht verliest, omdat ze dan niet om kan stappen achter. Vaak is het andersom hoor, maar misschien is dit toch een goede tip om over na te denken.

Wat betreft bitten, volgens mij kan een enkel gebroken trens in het gehemelte duwen en de tong knellen. Een dubbelgebroken trens doet dit veel minder. Over het algemeen los je tong problemen niet op met een ander bitje, maar je paard ook als het druk en gespannen is, aan je been rijden naar je hand toe. Lastig hoor, het is ook fast een fase waar je doorheen moet. Veel les rijden dus.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:31

Ik kan me ook helemaal aansluiten in het trailer probleem van de TS van vooral van Sheela.

Een van onze paarden in Ifor Williams trailer is een ramp (en vind ik het onverantwoord de weg op te gaan). Ik heb dus wel gezien wat ze doet (camera in de trailer) ze laat zich omvallen en in bochten probeert ze via het zijschot zichzelf af te zetten. Heel gevaarlijk voor haarzelf en ook voor het andere paard wat erbij in staat. Haal ik het schot er tussen uit (en heeft ze een hele 2 paards, gaat ze met haar achterbenen zo wijd mogelijk 'staan' (haast zitten) en leunt ze met haar kont tegen de klep (dit doet ze trouwens ook met schot). Mijn paard reist fijner op een vracht waarin ze diagonaal in de rijrichting staat. Ik denk zelf dat het een balans probleem is...maar helaas heb ik ook nog geen oplossing. Waar ik aan denk ik of een grotere trailer of kijken of ze in een kleine vrachtauto fijn reist.

Ik ben dus heel benieuwd naar ervaringen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 22:32

Dan ga ik zowel bij mezelf als bij mijn paard het proberen :)

Bitloos is dus eigenlijk het beste haha, maar dat durf ik niet met haar aan daar is ze me nog iets te onstuimig voor

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:36

Schot uit de trailer halen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:42

Schot uit de trailer halen, kan niet altijd, omdat we vaak met 2 paarden reizen. Dus diagonaal zetten kan ook niet, omdat dan het andere paard geen ruimte heeft.

@Shabbay: ik denk dat dat met mijn paard ook het geval is. :j Ze gaat ook vaak op de stang leunen/zitten. Afgelopen keer had ze behoorlijk wat striemen van de stang op haar billen. Ze is ooit meegeweest met vrienden in de vrachtwagen waar ze dwars op de rijrichting stonden. Dat was geen probleem. We zitten stiekem ook wel eens te kijken naar een vrachtwagentje.

@Mystene: ik denk dat dat inderdaad het geval is. :j Als je de klep open doet staat ze vaak met haar achterbenen zo wijd mogelijk. Maar ook haar voorbenen kan ze niet altijd kwijt. Getuige de beschadigingen aan de binnenkant van de trailer.

Mijn paard gaat overigens niet met tegenzin op de trailer. Ze loopt er zo op, duurt meestal 20-30 seconden, misschien wat langer. Vaak aarzelt ze even, maar dan loopt ze zo de klep op. Dat geeft geen probleem. We gaan ook vaak leuke dingen doen als we met de trailer weggaan. Alleen het vervoer van A naar B vindt ze niet leuk.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:58

Ik ben dus wel een keer in de trailer gaan zitten :o zonder paard uiteraard.
En dat is maar goed ook, want zo kwam ik er wel achter dat het deurtje en de klep rammelden.
Nu hebben we daar rubberen strips tussen gezet en paard is weer rustig.