dekens in winter,hoe werkt dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

dekens in winter,hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 19:21

ik zit te denken om mijn paard van 6 en onze pony van 24 deze winter dekens op te leggen.
het paard omdat hij altijd een hele dikke wintervacht heeft(en soms nog koud had,hij is smal) ,en in de winter ook gereden wordt.(en nu met startkaart miss ook nog indoor wedstrijdje meedoen)
en de pony , tja , omdat ze 24 is, een xsing welsh/arabier , geen hele dikke wintervacht heeft , en het afgelopen winter af en toe toch koud heeft gehad.(heb nu begrepen dat zij bij vorige eigenaren altijd in de dekens stond)

maar nu komt het ; hoe werkt dat met dekens?
ik begrijp ; ik heb meerdere dekens nodig, in verschillende diktes/zwaartes, je kan onderdekens gebruiken met daarover een regendeken , of all-weather dekens kopen ,al die dekens zijn er in verschillende grammen...

maar per wanneer leg je er een deken op? met hoeveel gram begin je, en met hoeveel gram eindig je?
wat is beter ; de onderdekens wisselen ,of juist all-weather dekens?

s'avonds gaan ze op stal ; dan een lichtere deken? of in geval van onderdeken met regendeken gewoon de regendeken eraf halen? (ze staan halverwege het stalpad, en de grote deuren blijven open,behalve bij zeer hevige vorst)

Kitsolu

Re: dekens in winter,hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:51

In principe hoort een paard het niet koud te krijgen als hij niet nat word. Temperaturen van -10 of -15 horen dus zelfs voor een arabiertje met een vrij dunne vacht geen probleem te zijn. Op stal zou ik dus geen dekens gebruiken.

Wat de pony betreft zou ik voor een ongevoerd regendeken gaan. Je hebt het over af en toe en ik begrijp uit je tekst dat ze het niet heel erg koud heeft, dus dan is meer in principe niet nodig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:01

Er is een topic waarin te lezen is wie wanneer welke deken op doet:
[SV] Wie staat er nu al in de dekens ?

Ik begin bij temperaturen van 10 a15 graden met een ongevoerde deken, en ga dan rustig met 100 gram erbij bij 5 graden kouder, en weer 100 gram bij weer 5 graden minder ongeveer. Het is ook een beetje gevoelstemperatuur. Bij zon en 12 graden is het warmer als regen, harde wind en 15 graden. Mijn dikste deken is 400 gram. Paarden staan bij mij 24/7 buiten met schuilstal.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 20:26

Kitsolu schreef:
In principe hoort een paard het niet koud te krijgen als hij niet nat word. Temperaturen van -10 of -15 horen dus zelfs voor een arabiertje met een vrij dunne vacht geen probleem te zijn. Op stal zou ik dus geen dekens gebruiken.

Wat de pony betreft zou ik voor een ongevoerd regendeken gaan. Je hebt het over af en toe en ik begrijp uit je tekst dat ze het niet heel erg koud heeft, dus dan is meer in principe niet nodig.

ze staan in een weide zonder schuilstal , de kruising welsh/arabier is 24 jaar , en afgelopen winter heeft zij een aantal keren staan bibberen in de weide.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 20:31

Angela schreef:
Er is een topic waarin te lezen is wie wanneer welke deken op doet:
[SV] Wie staat er nu al in de dekens ?

Ik begin bij temperaturen van 10 a15 graden met een ongevoerde deken, en ga dan rustig met 100 gram erbij bij 5 graden kouder, en weer 100 gram bij weer 5 graden minder ongeveer. Het is ook een beetje gevoelstemperatuur. Bij zon en 12 graden is het warmer als regen, harde wind en 15 graden. Mijn dikste deken is 400 gram. Paarden staan bij mij 24/7 buiten met schuilstal.

als ik het goed begrijp kan ik dan bij 15 graden een ongevoerde regendeken opleggen , en dan ongeveer bij elke 5 graden daling 100 gr erbij , dan kom ik op 4 dekens per dier?
en hoe doe ik dat dan als ze s'nachts op stal gaan? moeten ze dan een dunnere deken op ,of in geval van onderdeken met regendeken, de regendeken eraf halen? (ga ervanuit dat op stal zonder deken te koud is)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:37

Hoe veel grams je gebruikt hangt ook af van wanneer je begint met dekens en of je scheert. Scheer je niet of minimaal en gaan de dekens pas op als pony aangeeft moeite te hebben zonder (combi kou, veel wind en of regen) kom je erg ver met 50 of 100gr goede regendeken (en liefst een reserve zodat je altijd een droge hebt). Bijvoeren met voordroog/hooi of gedeeltelijk stro (liefst onbeperkt) is daarbij wel een voorwaarde. Je dekens vervangen je schuilstal en daar is het ook niet veel meer dan droog en windstil.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 20:46

oke, scheren doe ik niet , heb voor beide een regendeken met fleecevoering.
dus voor beide een all-weatherdeken ,bijv.100gr en 200 gr zou voldoende zijn?
(en dan als het even kan dus idd reserve)
ze krijgen smorgens op stal eten ,dan in de weide voordroog ,en met naar binnen gaan krijgen ze weer eten en een volle ruif met voordroog.
haal ik dan op stal de deken eraf of laat ik die aan?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:12

Zelf zou ik voor een bucas smartex rain gaan. http://www.paardendrogist.nl/merkenshop ... s_smartex/
Die zijn zonder vulling maar de voering komt overeen met 100 gram, door de stay dry zijn ze te gebruiken op een nat paard en hogere en koudere temperaturen.
Ik ben er heel erg tevreden over :j
Daarnaast heb ik voor beide nog een 200 grams deken voor noodgevallen.