Scheren wel of niet nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Macho_C

Scheren wel of niet nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 16:07

Hoi,

ik heb dus een vraag waar ik zelf niet echt uitkom

normaal gezien scheer ik mijn haflinger ieder jaar ( 3 jaar nu ) , maar omdat ik in oktober ga bevallen en deze winter van rijden weinig terecht ga komen,
vroeg ik me dus af of het "kwaad" kan als ik hem dit jaar niet scheer?
omdat hij het nu gewend is , of dat de haren niet hard genoeg meer doorkomen ?
of dan nog een deken moet opdoen etc?

Groetjes Jessica,

_Alarm_wlkp

Re: Scheren wel of niet nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:09

Ik zou het persoonlijk niet doen en als je perse wilt kan je ook evt een patroon scheren?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:13

Niet scheren en ook geen dekens op gaan gooien, paarden kunnen prima de vacht regelen. Ook niks opgooien als jij denkt dat hij het koud heeft, geef hem genoeg tijd om te wisselen.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:30

Gewoon niks doen, haren groeien na het scheren alleen maar harder de eerst paar jaar.
Mocht die het de winter alsnog koud krijgen kun je wel even een deken op doen.
Maar een keer niet scheren maakt niets uit.

lina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:02

HTM schreef:
Gewoon niks doen, haren groeien na het scheren alleen maar harder de eerst paar jaar.
Mocht die het de winter alsnog koud krijgen kun je wel even een deken op doen.
Maar een keer niet scheren maakt niets uit.

hier sluit ik me bij aan als je merkt dat hij moeite heeft met een goede vacht kan je altijd nog een deken op doen

Macho_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 08:09

Bedankt voor de reacties, kortom niks opdoen , gewoon in de gaten houden of hij het niet koud krijgt ,

Dankuu bokt!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:19

Maar je gaat in oktober bevallen, als alles goed gaat dan kun je in december weer gaan rijden. Als je geen deken op doet staat hij dan wel met een mega dikke vacht.

Persoonlijk zou ik hem va. eind september een deken om doen.

Macho_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 14:39

yvonnedv: Ja dat is indderdaad ook weer zo , hmm moet er toch nog goed overnadenken misschien een deken opdoen vanaf september maar niet helemaal kaal laten scheren dan , ofzo .. ( moeilijkk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:41

Ik zou dan een deken op doen, maar voor de rest niet scheren.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:48

Mijn Tinker heeft al 11 winters geen deken opgehad (en nee ook niet tijdens de strenge winter afgelopen jaar), en is ook nog nooit geschoren. Gaat prima hoor ;) De vacht regelt het allemaal zelf. Als er geschoren wordt of dekens opliggen kan die vacht niets meer regelen, en heb je juist kans dat ze ziek worden. Lekker "bloot" laten lopen :) Als er genoeg plek is om te schuilen, en er voldoende ruwvoer beschikbaar is krijgt je haf het echt niet koud ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:56

Ik doe een deken vooral op omdat ik niet wil dat mn pony een te dikke vacht krijgt. Dat vind ik vervelend met rijden (opdrogen van het zweet, moeilijk schoon te krijgen) en omdat mijn pony al wat ouder is komt ze slecht uit haar vacht. Dus een te dikke vacht heb ik liever niet, vandaar de deken.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:59

Angeliekje schreef:
Mijn Tinker heeft al 11 winters geen deken opgehad (en nee ook niet tijdens de strenge winter afgelopen jaar), en is ook nog nooit geschoren. Gaat prima hoor ;) De vacht regelt het allemaal zelf. Als er geschoren wordt of dekens opliggen kan die vacht niets meer regelen, en heb je juist kans dat ze ziek worden. Lekker "bloot" laten lopen :) Als er genoeg plek is om te schuilen, en er voldoende ruwvoer beschikbaar is krijgt je haf het echt niet koud ;)

Niet alle paarden kunnen zonder deken.
Van lang niet alle paarden wordt het zo goed geregeld, en al helemaal niet meer als ze eerder geschoren zijn.
Dan moet je opletten, en als ze het koud krijgen een deken op doen.

Mijn paarden staan nu met de regen ook met deken, en die gaan pas af als het weer echt warm wordt, want mij paard is direct verkouden en stijf in de spieren als die het te koud heeft gehad.
En die is nog nooit geschoren....

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:35

Macho_C schreef:
yvonnedv: Ja dat is indderdaad ook weer zo , hmm moet er toch nog goed overnadenken misschien een deken opdoen vanaf september maar niet helemaal kaal laten scheren dan , ofzo .. ( moeilijkk)

Mocht hij te lang in zijn vacht zitten als je weer gaat rijden kun je altijd nog scheren, of alleen zijn onderste helft scheren

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:09

Ik vraag me af of de reacties die hier komen ervaringsreacties zijn van mensen die zelf hun paarden normaal ook scheren en dat eens eenmalig niet gedaan hebben.

Geen aanval naar de vorige posters, maar ik vind dat er toch wel heel makkelijk vanuitgegaan wordt dat er niet geschoren moet worden of geen dekens. Ik kan me voorstellen dat een paard dat jarenlang verwend wordt door warme dekens idd lichtjes een mietje wordt, dat je nu niet als een rasechte bospony zo de kou en regen in kan gooien. Ik weet het niet, ik heb zulk een situatie nog nooit meegemaakt. Ik wil enkel een andere arm geven aan de hefboom.

TS, ik denk dat veel afhangt van zijn voorgeschiedenis. Voor die drie jaar dat je hem schoor, hoe kwam hij toen de winters door? Volle wintervacht en geen dekens? Dan ga ik mee met mijn voorgangers en zou je het kunnen proberen om het terug zo te doen deze winter. Maar als dit paard iedere winter van zijn leven met dekens heeft doorgemaakt ,mmmmm, dan weet ik niet of ik hem zo bloot zou durven laten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:18

Scheren kan altijd nog, als je wel weer fanatieker gaat rijden, ik zou hem in eerste instantie dus niet scheren.
Heeft je paard wel schuilmogelijkheden?
En je kijkt gewoon hoe zijn vacht gaat groeien, bij de mijne groeit die altijd prima na een jaar wel scheren, dus ik denk niet dat dat een probleem is.
Anders een regendekentje op.
Mijne scheer ik ook niet elk jaar, net hoe fanatiek ik bezig ga, als ik rustige buitenritjes maak of rustig aan train scheer ik hem niet, dan is een vachtje juist wel handig.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:21

Persoonlijk zou ik hem niet scheren en kijken hoe z'n vacht het groeit. Heeft hij weinig vacht of je merkt dat hij het toch echt koud heeft een deken opdoen.
Mocht je weer willen gaan rijden na de bevalling zou ik wel of niet scheren ook dan af laten hangen hoe dik z'n vacht is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:10

Niet scheren, die wintervacht groeit prima (ook bij mijn KWPN bloedpaardje, dus een Haf zal ook wel gewoon teddybeer worden). Mocht je toch nog willen trainen dan kun je alsnog scheren en een deken opgooien. Maarre... ik zat er steeds al een tot enkele weken na de bevalling weer op, dus wie weet train je weer eerder dan je denkt!

belletjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:19

Ik zou je paard niet scheren want dan ga je bevallen maar je moet er aan denken je paard moet dan wel elke dag een deken op hé !!!!!!!

corolla28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:33

belletjes schreef:
Ik zou je paard niet scheren want dan ga je bevallen maar je moet er aan denken je paard moet dan wel elke dag een deken op hé !!!!!!!

precies, lijkt me ook niet handig.

Macho_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 08:37

Dankjewel voor alle reacties,

Hij staat op volpension dus als er dekens op af zouden gedaan moeten worden zou dat geen probleem zijn,
hij gaat in de winter overdag in paddock , maar staat geen schuilstal, hij gaat overigens snachts wel op stal ,

Hij heeft voor die 3 jaar scheren indderdaad altijd een enorme dikke teddy beren vacht gehad,
Denk dat ik het gewoon even moet aankijken als zijn vachtje goed groeit,

En indderdaad sommige rijden paar weken na hun bevalling alweer, wie weet ik ook als alles verloopt zoals ik hoop haha !

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:55

Eerst 'maar even' de bevalling! :P
Je weet toch niet hoe je je dan voelt, misschien lichamelijk wel goed maar heb je gewoon geen zin om bij je baby'tje weg te gaan, wat maakt het uit, misschien wil je af en toe even rustig stappen, dan hoeft ie ook niet geschoren.
Mijn paard is een arab en die krijgt ook een megavacht als ik hem niet scheer. :+