Controleurs veiligheidscertificaat onschendbaar??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geja

Controleurs veiligheidscertificaat onschendbaar??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 14:42

Hallo, ik heb een vraag aan iedereen die te maken heeft met het veiligheidscertificaat. Wat vinden jullie van de keuringen van het veiligheidscertificaat?
Onlangs hebben wij op ons bedrijf zo'n onaangekondigde keuring van VHC gehad. Ik heb geen problemen met onaangekondigd, maar de manier waarop deze controleur zich gedroeg was werkelijk vreselijk. Wij waren de hond en hij de stok om mee te slaan.
Nou was er niet zoveel aan de hand, behalve een paar dingen die in hun regels veranderd zijn, maar het gaat om het principe. Het machtsvertoon van deze organisatie gaat mij de pet te boven, afgezien van de kosten die eraan hangen om je als hond te laten behandelen.
Laat ik voorop stellen dat ik veiligheid zeer belangrijk vind en er ook geen problemen mee heb dat er controles zijn; maar op deze wijze overweeg ik een andere oplossing om de vereniging te laten rijden en het VHC te laten voor wat het is.
Ik wil er best inhoudelijk meer op ingaan, maar dat is denk ik beter via pb. Ik hoop dat jullie een eerlijk beeld willen geven van jullie ervaringen. Misschien hebben wij toevallig heel erg pech gehad met de controleur.

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:12

Wij hebben ook een veiligheidscertificaat maar geen slechte ervaringen met de controleurs. Misschien heb je inderdaad gewoon pech gehad met deze. Bij ons moest er ook het een en ander aangepast worden de afgelopen maand en dat heb ik allemaal ook keurig via de mail kunnen regelen. ( diverse foto's gestuurd van aanpassingen en kopieen van diploma's ed) We kregen zelfs uitstel omdat we wat langer de tijd nodig hadden. Ook tips en adviezen gekregen. Ook al vinden wij sommige eisen die ze stellen voor zo'n VHC complete onzin :D , het contact is tot nu toe prima geweest.

Elco

Re: Controleurs veiligheidscertificaat onschendbaar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:15

@ geja worden er bij jullie KNHS wedstrijden gereden.? zoja zit je er helaas aan vast zonder VHC mag je geen wedstrijden organiseren onder de KNHS vlag..

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:30

Wij hebben laatst ook controle gehad en ik kan me heel goed voorstellen wat je bedoelt. Wij kregen commentaar dat er hindernissen in de bak stonden, ik was op dat moment wat paarden aan het springen en toevallig net de volgende aan het opzadelen maar mevrouw vond dat hindernissen in de bak gevaarlijk waren 8)7

Verder lijken de regels telkens te veranderen, vorige keer een aantal aanpassingen moeten doen ivm uitstekende scharnieren etc., nu moest alles weer vervangen worden omdat de regels over uitstekende delen weer veranderd waren. Vorige keer moesten we ook kettinkjes maken bij het stro zodat kinderen daar niet gingen spelen, prima, is natuurlijk ook gevaarlijk en alle kinderen hier weten dat ze daar niet mogen spelen. Maar de kettinkjes zijn ondertussen kapot gegaan door kinderen die daar op gingen spelen, hing nu dus niks en nu wordt er niks van gezegd? Het is gewoon bijna niet meer leuk met al die regeltjes die telkens weer veranderen. Kost elke keer veel geld om alles aan te passen! Wij zijn totaal geen nieuw bedrijf dus natuurlijk zijn er in de loop der jaren andere regels gekomen maar houd een lijn aan, dan blijft het nog te doen.

Ook heb ik het idee dat er behoorlijk met twee maten gemeten wordt (of sommigen hebben geluk met een milde controleur). Ik kom vaak genoeg op wedstrijden waar dan manegeruiters zonder cap en met sportschoenen een buitenrit gaan maken en dan vrolijk met de hele groep langs een open mestput rijden...

geja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 11:47

He grappig dat je dat zegt van dit ketting voor het stro. Wij kregen daar nu commentaar op dat dat ervoor moest. En inderdaad ook scharnieren aan de bakdeuren; de ene keer is het wel goed en dan ineens weer niet. Het blijft inderdaad de gulden middenweg zoeken.
Je mag inderdaad geen verenigingslessen houden of wedstrijden organiseren zonder certificaat. Is natuurlijk machtspositie want als je de verzekering (Interpolis) vraagt zeggen die er geen enkele meerwaarde aan te hechten, terwijl de stichting daar wel mee loopt te promoten.
Ben wel "blij" dat er meer vreemd tegen de regels aan kijken......

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:04

Dit zijn van die 'instanties' die op papier wat regels bedacht hebben, die vaak in de praktijk niet blijken te doen/werken, dan worden ze weer aangepast etc etc. Alleen maar een extra belasting voor de betrokkenen (zowel financieel als vwb werkzaamheden). NL = regeltjesland helaas. Maar als je wat wilt moet je er aan meewerken.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:19

Wat ik zelf het ergste vind is dat ze met twee maten meten, bedrijf waarvan ik denk.... Hoe kan dit bedrijf goedgekeurd worden?? En wij als nieuw bedrijf (in een 10 jaar oud pand) moeten aan eisen voldoen waarvan je denkt.....