Wedstijdstress

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Onienke

Wedstijdstress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 13:12

Hallo lieve medebokkers,

Na gezocht te hebben, kon ik niet vinden wat ik zocht dus vandaar een nieuw topic.

Wedstrijdstress, en dan heb ik het niet over het paard maar over mezelf als ruiter.
Nu heb ik niet een van de makkelijkste paarden, maar thuis kan ik haar toch lekker rond sturen. Maar zodra ik met haar op wedstrijd ga sla ik compleet op slot, dingen die ik thuis simpel zou oplossen kan ik op concour ineens niet meer bedenken. Ik doe dan ineens allerelei dingen tegelijk, ik geef verkeerde hulpen en mijn merrie steekt dan gewoon lekker haar hoofd in de lucht waardoor ik nog meer in de stress raak en het nog meer verkeerd ga doen.
Dit is natuurlijk geen handige combinatie :')

Nu is mijn vraag hoe jullie hier mee omgaan? Ik heb al eens hulp gehad bij het losrijden maar daar werd ik juist nog zenuwachtiger van :(:)
Ergens vind ik het hartstikke leuk om op wedstrijd te gaan maar ik kan die zenuwen gewoon niet genoeg onder controle houden.

Dus wie heeft er wat tips voor mij? :)

maybe2

Re: Wedstijdstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:18

ik had in het begin,met alleen de eerste paar wedstrijden zeg maar,ook zoveel last van zenuwen,zo erg dat ik bijna moest overgeven.zo wou ik niet langer op wedstrijd.
ik heb toen valdispert gaan gebruiken,dat is homeopatische druppels of tabletten,dus kan geen kwaad.
als ik op zaterdag een wedstrijd had begon ik op maandag daar al mee,ik was dan een stuk rustiger,en dan mijn paard ook.
nu heb ik dat niet meer,maar dat heeft mij goed geholpen.
succes ermee.

Onienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 13:31

Bedankt voor je reactie!
Waar kan ik dat kopen? gewoon bij een drogist?
Merkte je dat het jou nog beinvloedde gewoon door de week? of merk je dan geen verschil met jezelf? of alleen op wedstrijd?

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:33

gewoon bij de drogist.
en je merkt er verder niks van hoor door de week want ik moest ook gewoon werken,dus.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:40

Inderdaad Valdispert oid nemen om de eerste scherpe kantjes eraf te halen, in ieder geval voorlopig.

Wat mij daarnaast erg geholpen heeft is mezelf leren kennen, leren wat ik wilde. Zo moet ik bijvoorbeeld zorgen dat ik ruim op tijd ben, als ik denk dat ik te laat ga komen raak ik gestrest. Daarom maak ik een goede planning en neem ik ruim voldoende tijd voor het poetsen en vlechten, de reis ernaartoe maar zorg ik ook altijd dat ik ruim op tijd aanwezig ben zodat een eventuele uitvaller geen enkel probleem of haast oplevert.
Daarnaast werk ik tegenwoordig altijd met een paklijst. Ik ben volgens mij nog nooit iets vergeten, maar als ik hem niet gebruik ben ik de hele weg aan het denken of ik alles wel bij heb. Onnodige stress die makkelijk voorkomen kan worden.
Ook zorg ik dat ik mijn proeven goed ken, gewoon omdat ik dan meer aan rijden toe kom. Goed voorbereiden de week van te voren dus.

Zomaar een paar dingen die mij helpen om rustiger te zijn, daarnaast vooral ritme houden. Hoe vaker ik ga, hoe beter ik eraan ga rijden. Bedenk dus goed voor jezelf wat je wilt, probeer je ideale voorwaarden te creëren. Zorg dat je groom en lezer ook weten wat er van hen verwacht wordt. Wanneer moeten ze in de buurt zijn, wanneer moeten je beenbeschermers er af, moeten ze het laten weten als de combi voor je de ring in gaat bijvoorbeeld....Zorg dat ze weten wat zij moeten doen, om jou zo optimaal mogelijk aan start te laten verschijnen.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:24

Bij mij hielp Valdispert ook erg goed :D
Heb het een paar keer gebruikt en is echt super :P
Maar met dit paard heb ik dat gelukkig niet meer nodig, want hij geeft me zoveel vertrouwen dat ik niet meer zenuwachtig ben :)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:02

valdispert of bach rescue spray bij de drogist.
en anders je huisarts bellen. Ik heb toen voor erge zenuwen propanolol gehad maar ik denk niet dat ze die zomaar voorschrijven ik kreeg t omdat ik last had van black-out met examen. uiteindelijk had ik nog over die ik gebruikte voor op wedstrijd haha! :+

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:25

Mental Coaching! Heb je ook in je training profijt van.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:26

Ik heb een tijdje bach rescue druppels gebruikt. Zat stijf vd stress op mn paard, en waarom? Beest was heel braaf maar ik zag alleen maar beren.
Die werkten voor mij toen erg goed. Succes ermee!!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:34

Planning en voldoende wedstrijd-ritme doen het goed voor mij....

Niet teveel tijd tussen de wedstrijden in laten zitten (minimaal eens per 3weken) en plannen. Maar dan ook alles, zodat ik mijn eigen stress-factoren uitsluit.
Ik heb (al jaren) een lijstje, waarop ik alles invul.
Zoals: alle spullen die meemoeten, proefnummers, wie voorleest en starttijden en ringnummers. Vanuit starttijden ga ik terugrekenen: 30min ervoor losrijden (in mijn geval), hoe laat poetsen en zadelen? Vertrektijd van huis uit? Is er in- of uitloop qua programma? Gewassen? Gevlochten? En niet te krap in tijd rekenen. Tijd over = rust.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:53

Probeer te relativeren!
Natuurlijk, je wilt graag zien dat het goed gaat, maar die zenuwen hebben je (waarschijnlijk) tot nu toe niet bijzonder veel geholpen. Op dat punt ben je ;) Je wilt dat het goed gaat, maar je rijdt ook wedstrijden omdat je het, zoals je al zegt, leuk vindt om te doen! Houd dat in je achterhoofd.

Leer jezelf wat makkelijke ontspanningsoefeningen aan die je te paard kunt uitvoeren, zoals letten op je ademhaling of focussen op het moment. Denk aan je knappe paard onder je en glimlach! Lachen vermindert de hoeveelheid stresshormonen in je lijf.

Veel succes, en vooral veel plezier op wedstrijd :)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:58

True.... lachen helpt!

En: stel jezelf een haalbaar doel. Klein dus, om mee te beginnen. Dus niet: bovenin mee willen rijden, maar bv: ik wil deze proef met name letten op de afwerking (netjes op de letters rijden). Of: ik leg de nadruk op de galoponderdelen.
Verder nog even de lat niet te hoog leggen.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:38

Wat maakt dat je zo zenuwachtig bent op wedstrijd? Is dat de angst om te falen? Homeopathische ondersteuning kan daarbij wel helpen, maar het werkt niet bij iedereen (ik kan Bach druppelen wat ik wil, maar er veranderd niets). Of je kunt aan de oorzaak gaan werken, zoals (wat hierboven al voorbij is gekomen) mental coaching. En dat is helemaal niet zweverig, er zijn sportpsychologen die dressuurles gegeven, waarbij meer aandacht ligt op het mentale aspect en omgaan met spanning / wedstrijdspanning. En daarnaast idd relativeren en haalbare doelen stellen. Niet ik wil eerste worden (heb je niet in de hand), maar mijn voltes moeten mooi rond zijn (ik roep maar wat, dat heb je wel zelf in de hand).

succes!

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:49

Wij hadden ook een keer een clinic gehad bij ons op stal over Mental Coaching en ik moet zeggen dat ik daar veel van geleerd heb en het werkt ook :)
Ook een hele goede is om de passen van je paard te tellen, dus in de stap 1-2-3-4, en in de draf 1-2-1-2 en in de galop dus 1-2-3 :)
Dan haal je namelijk de aandacht om je omgeving weg en ben je meer op je paard gericht :)

Onienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 11:12

Bedankt voor alle tips! Heb er een aantal voor mezelf opgeschreven. En ga vanmiddag naar de winkel om wat te halen, moet ik daar dan gelijk mee beginnen? ( ik heb zaterdag weer wedstrijd)

@mellis86: het is inderdaad angst om te falen, de eerste stal waar ik stond heeft altijd veel druk op mij gezet van het moeten presteren, ben bang dat het daardoor nu zo gaat.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:02

Ik zou als je de valdispert neemt er nu wel mee beginnen, dan werkt het het best volgens mij :)

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:58

yep.als je vandaag wat haalt moet je er ook vandaag mee beginnen.
succes!

Onienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 10:44

Nog bedankt voor jullie tips! Ik heb zaterdag redelijk stress vrij kunnen rijden *\o/*
Had het helemaal niet verwacht maar het liep gewoon lekker en heb eraan kunnen rijden :D

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:45

Super! En wat was de oplossing?

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:46

Ik ben ook altijd zenuwachtig voor een wedstrijd, ik doe dan soms een spraytje rescue spray, kan je gewoon halen bij de etos of een andere drogist, het is wel natuurlijk ;).

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:06

Mooi om te horen! Wedstrijd rijden is LEUK!!! :j

Hier ben ik ook wel benieuwd naar:
Mellis86 schreef:

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:15

Denk er wel om dat je niks gebruikt waar valeriaan in zit. Want dit staat op de lijst van doping.

En voor degenen die denken dat wij als basisruiters niet gecontroleerd zullen worden. Die wil ik wel even uit de droom halen dat dit wel kan gebeuren.

Onienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 19:07

Irma_Maandag schreef:
Mooi om te horen! Wedstrijd rijden is LEUK!!! :j

Hier ben ik ook wel benieuwd naar:
Mellis86 schreef:

Hihi dat vond ik nu ook!
Ik heb anti stress pillen van de kruidvat gehaald (met magnesium,ginseng en citroenextraxt ofzoiets), een lijstje gemaakt en overal ruim de tijd voor genomen zodat ik nergens in de stress kwam :D