Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
(alleen in je portemonnee dan)
Libera schreef:Nadeel van fleece is dan wel weer dat je gigantische schuurplekken kunt krijgen.... Zou eerder voor nylon/gladde voering gaan, vooral over een wintervacht.
Halve hals alleen doen als het niet uitmaakt of de manen afschuren... Vind de pasvorm nooit zo fijn.
roxxxiejjj schreef:Ik ken dit probleem, die van mij staat zomers zelfs al te rillen wanneer het regent en hij dus ook nat is. In de sneeuw rollen of een plas is geen probleem, maar regen of blijvende sneeuw dan bibbert hij letterlijk van de kou. Als ik weet dat het gaat regen wanneer hij naar buiten moet gooi ik er ook gewoon een regendeken op voor het geval dat, als het al regent uiteraard ook. Die van mij krijgt ook een flinke ondertemperatuur, tot wel 34 graden, en dat kan na een half uurtje regen al beginnen. Ik weet niet of jouw paard dat ook krijgt?
Wat trouwens wel handig is, vind ik, een deken met hals. Wanneer je paard namelijk met zijn hoofd omhoog staat kan het water heel makkelijk via zijn hals bij zijn borst naar binnen wanneer er geen hals aan de deken zit. Ik heb zelf een waterdichte deken met fleece gevoerd, en een 200grams waterdichte winterdeken. En hij staat het hele jaar door zonder deken in principe.
Ik zou gewoon de grotere maat kopen, en die passen. Past ie niet kan je altijd terug. Tenminste dat is bij de ruitersportwinkels waar ik ga iig wel.
smurffie schreef:Libera schreef:Nadeel van fleece is dan wel weer dat je gigantische schuurplekken kunt krijgen.... Zou eerder voor nylon/gladde voering gaan, vooral over een wintervacht.
Halve hals alleen doen als het niet uitmaakt of de manen afschuren... Vind de pasvorm nooit zo fijn.
Weet niet waar je dat vandaan haalt, maar een goed passende deken met fleece scchuurt niet hoor![]()
Hier staan 4 paarden onder deze dekens en alle zonder schuurplekken. Dus misschien gewoon een goedpassende deken kopen ipv het materiaal de schuld geven?
) IndianLady schreef:Ik zou alleen geen gevoerde deken nemen.
Heeft geen zin op die momenten. Beste is dan eventueel een 0 grams regendeken, water en winddicht maar geen extra warmte.
Ashkerlon schreef:Dus, als ik mijn paard zonder deken wil houden, moet ik haar ook maar laten verkleumen op dagen dat het voor haar niet haalbaar is om warm te blijven? Beven als een rietje is misschien het einde van de wereld niet, maar kost wel energie. En zelfs met voldoende ruwvoer staat ze eerder te mager dan te dik. Als ik het verlies van energie via rillen kan tegen gaan door op de natste dagen een deken op te gooien dan doe ik dat.
Straks kan ik helemaal piano gaan spelen op haar ribben.
Ashkerlon schreef:Omdat ze, algemeen gezien, geen deken nodig heeft en dan wil ik haar er ook niet mee "pesten". De keren dat ik haar heb weten rillen van de koude zijn op 1 hand te tellen.
piezze schreef:roxxxiejjj schreef:Ik ken dit probleem, die van mij staat zomers zelfs al te rillen wanneer het regent en hij dus ook nat is. In de sneeuw rollen of een plas is geen probleem, maar regen of blijvende sneeuw dan bibbert hij letterlijk van de kou. Als ik weet dat het gaat regen wanneer hij naar buiten moet gooi ik er ook gewoon een regendeken op voor het geval dat, als het al regent uiteraard ook. Die van mij krijgt ook een flinke ondertemperatuur, tot wel 34 graden, en dat kan na een half uurtje regen al beginnen. Ik weet niet of jouw paard dat ook krijgt?
Wat trouwens wel handig is, vind ik, een deken met hals. Wanneer je paard namelijk met zijn hoofd omhoog staat kan het water heel makkelijk via zijn hals bij zijn borst naar binnen wanneer er geen hals aan de deken zit. Ik heb zelf een waterdichte deken met fleece gevoerd, en een 200grams waterdichte winterdeken. En hij staat het hele jaar door zonder deken in principe.
Ik zou gewoon de grotere maat kopen, en die passen. Past ie niet kan je altijd terug. Tenminste dat is bij de ruitersportwinkels waar ik ga iig wel.
Dat bibberen doet hij juist om warm te worden. Ik denk dat je of een deken opdoet in de winter en dan altijd of geen deken en dan moet je er ook geen deken opdoen als hij zich warm bibbert. Je verstoort dan namelijk zijn natuur en bezorgt hem daardoor extra last. En dikke vacht en deken voelt al snel erg warm voor je paard.
yvonnedv schreef:IndianLady schreef:Ik zou alleen geen gevoerde deken nemen.
Heeft geen zin op die momenten. Beste is dan eventueel een 0 grams regendeken, water en winddicht maar geen extra warmte.
Een deken drukt de haren plat waardoor de isolatiewaarde van de vacht verloren gaat dus een o grams is naar mijn idee helemaal niet zinvol. Ik zou dan minimaal voor een 100 grams gaan, en liever iets te groot als te klein.
MAAR zoals al eerder gezegd of de hele winter een deken op of niet
Regen loopt overigens niet bij de hals naar binnen omdat een paard altijd met z'n kont naar de wind gaat staan.