Dekens: liever te groot of te klein?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Dekens: liever te groot of te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 00:33

Dit weekend zag ik dat de winterdekens met behoorlijke korting de deur uit gaan in mijn vaste winkel.
Ik wou dus een deken kopen, voor het geval ik er 1 nodig heb. Normaal staat ze 's winters gewoon zonder deken buiten, met een lekkere wintervacht, maar er zijn toch dagen dat ze wat staat te rillen en te verkleumen, dus een deken zou handig zijn dacht ik.

Dus naast het feit dat ik niets ken van dekens en dus niet wist waar ik moest beginnen zoeken: mijn paard valt tussen 2 maten.
De onderlengte is bij haar ongeveer 179 à 180... Maar een deken is ofwel 175 of 185. Dus ofwel een halve maat te klein, ofwel een halve maat te groot. Welke maat moet ik dan nemen?

En wat is dan aan te raden voor een paard dat 's winters heel de dag buiten staat, met wintervacht en 's nacht in een buitenstal staat. De bedoeling is om hem enkel op te leggen wanneer ze duidelijk last heeft van de koude. Dit heeft ze meestal als het een paar dagen aan een stuk regent en ze geen kans krijgt om op te drogen.
Ik dacht aan een waterdichte deken, halve hals en 100 gram (of beginnen dekens bij 200g? 0 gram is denk ik niet voldoende?)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 00:56

Als ze altijd buiten staat, wintervacht heeft én een schuilstal heeft ze geen deken nodig.

Gaat het om het paard in je profiel? Dan denk ik dat je beter een maat groter kunt nemen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 01:26

Normaal staat ze inderdaad zonder deken en ik hou het ook liever zo. Echter, er zijn dagen dat ze als een zielig hoopje paard staat te rillen in de nattigheid en felle wind. Op zo'n dagen wil ik een deken kunnen opgooien, al is het maar voor een uurtje om haar even een duwtje in de rug te geven. Ik zie niet in wat daar mis mee is?
En soms is het gewoon handig om een deken achter de hand te hebben. Stel dat ze volgende winter ziek wordt en zichzelf niet warm kan houden? Dan mag ik even voor de leuk, hemel en aarde verzetten om een winkel te vinden die toevallig open is en een deken kopen aan de volle prijs. Dan koop ik er liever nu 1 aan voordelige prijs. Lijkt me wel zo logisch?

Het gaat inderdaad om het paard in mijn profiel. Aan wat kan je zien dat ik een maat groter nodig heb?

anneliesdj

Re: Dekens: liever te groot of te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 01:30

Ze lijkt me vrij breed op de borst. En niet een maat groter, je neemt de grootste van beide maten.
De kleinste neem je als je een heel smal paard hebt.

Overigens kun je een deken niet op een nat paard gooien. Dus mocht je 't willen gebruiken als ze in de regen staat te rillen (wat overigens normaal is) moet je haar toch eerst droog maken voor je de deken erop kunt gooien en dan rilt ze ook al niet meer.
Maar een op reserve hebben moet je zelf weten, kwaad kan het iig niet ;) (alleen in je portemonnee dan)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 01:33

Ik zou een 0-grams regendeken kopen, de ruime dus. :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 01:35

of eentje van horseware, biv de amigo, die vallen net tussen de normale maten in ;)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 01:48

Overdreven breed op de borst is ze niet. Eerder een middelmaatje. Als ik vergelijk met Connemara-types (ok, zijn pony's) van op de manege is ze eerder smaller dan breder. dikke buik van op de foto's is er ook niet meer. Sinds haar operatie in maart is ze nu helaas eerder te dun dan te dik.

Het is niet enkel het rillen dat ze doet. Op zo'n dagen staat ze met opgetrokken buik, staart tussen de billen en oren in de nek miserabelig te zijn. Normaal sloot ik ze dan op in de schuilstal, 10 tal oude handdoeken en wrijven maar. Dan heeft ze het inderdaad even wat warmer, maar als ze daarna terug de regen in gaat staat ze na een uur weer zielig te doen. Met een deken kan ik haar dan droog houden tot het weer het toelaat de deken terug af te laten.

@TurdusMerula: heb je met 0 grams niet dat de vacht plat gedrukt wordt en ze het dus sneller koud krijgen dan zonder deken? Ik dacht dat een lichte vulling dan wel zo handig was?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 02:03

Klopt, Een 0 gram heb je in de winter niks aan als je paard 24/7 buiten staat.
Zelf zou ik een fleece gevoerde en eventueel een 200 gram achter de hand houden.
Voordeel aan een deken met een fleece voering is ook dat als ze niet helemaal droog zijn je hem wel makkelijk op kan leggen.
Daarbij liever de grotere maat (mits deze goed rond de schouder sluit), liever een beetje lang dan blote billen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 02:27

Ik ken dit probleem, die van mij staat zomers zelfs al te rillen wanneer het regent en hij dus ook nat is. In de sneeuw rollen of een plas is geen probleem, maar regen of blijvende sneeuw dan bibbert hij letterlijk van de kou. Als ik weet dat het gaat regen wanneer hij naar buiten moet gooi ik er ook gewoon een regendeken op voor het geval dat, als het al regent uiteraard ook. Die van mij krijgt ook een flinke ondertemperatuur, tot wel 34 graden, en dat kan na een half uurtje regen al beginnen. Ik weet niet of jouw paard dat ook krijgt?

Wat trouwens wel handig is, vind ik, een deken met hals. Wanneer je paard namelijk met zijn hoofd omhoog staat kan het water heel makkelijk via zijn hals bij zijn borst naar binnen wanneer er geen hals aan de deken zit. Ik heb zelf een waterdichte deken met fleece gevoerd, en een 200grams waterdichte winterdeken. En hij staat het hele jaar door zonder deken in principe.

Ik zou gewoon de grotere maat kopen, en die passen. Past ie niet kan je altijd terug. Tenminste dat is bij de ruitersportwinkels waar ik ga iig wel.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 02:34

Nadeel van fleece is dan wel weer dat je gigantische schuurplekken kunt krijgen.... Zou eerder voor nylon/gladde voering gaan, vooral over een wintervacht. ;)
Halve hals alleen doen als het niet uitmaakt of de manen afschuren... Vind de pasvorm nooit zo fijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:02

Dat ligt heel erg aan het merk, ik heb juist goede ervaringen met halve halzen.
Zonder hals had ik vaak schuurplekken op borst en schoft en met hals niet meer, ook nooit geen afgeschuurde manen gezien. Heb ze op meerdere paarden gehad.

Maar dat is het nadeel van te groot nemen; de halsopening is dan snel te groot als je een heel smal paard hebt en dan krijg je schuurplekken.
Maar TS, jouw paard is echt niet smal, ze heeft een flink front. Als je een goed verstelbare deken neemt (en niet alleen een knip op de borst) gaat dat zeker wel goed.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 12:27

Ik heb nog nooit haar temperatuur opgenomen wanneer ze zo stond te rillen. Dus ik weet niet of ze ondertemperatuur heeft of niet op die momenten.

Zonder hals wil ik niet, omdat ik inderdaad bang ben dat het water dan gewoon naar binnen loopt bij de borst. Halve hals leek me dan wel zo handig. Een stalgenoot heeft er ook zo eentje en is er tevreden mee. Afschuren van de manen zou ik liever niet hebben, maar als ze maar nu en dan enkele uren een deken op heeft denk/hoop ik dat het wel meevalt met de schade.
Volledige hals lijkt me dan weer zo overdreven voor een ongeschoren paard.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:18

Libera schreef:
Nadeel van fleece is dan wel weer dat je gigantische schuurplekken kunt krijgen.... Zou eerder voor nylon/gladde voering gaan, vooral over een wintervacht. ;)
Halve hals alleen doen als het niet uitmaakt of de manen afschuren... Vind de pasvorm nooit zo fijn.

Weet niet waar je dat vandaan haalt, maar een goed passende deken met fleece scchuurt niet hoor ;)
Hier staan 4 paarden onder deze dekens en alle zonder schuurplekken. Dus misschien gewoon een goedpassende deken kopen ipv het materiaal de schuld geven?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:21

ik zou dan ook voor iets groter gaan en da 200 grams, die van mijn staat altijd buiten mooie wintervacht, maar heeft zijn deken dit jaar ook 2 keer opgehad. geen wintervacht meer en toen die flinke regenbui stond heel de dag al te bibberen. dus voor nacht omgedaan toen de zon weer scheen na een dagje eraf gehaald.

hij had het even nodig. maar nie nodig ook niet doen maar altijd handig om dekens op stal te hebben liggen zo ook een zweet deken.. eventueel zweet van ziek zijn koliek etc.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:26

roxxxiejjj schreef:
Ik ken dit probleem, die van mij staat zomers zelfs al te rillen wanneer het regent en hij dus ook nat is. In de sneeuw rollen of een plas is geen probleem, maar regen of blijvende sneeuw dan bibbert hij letterlijk van de kou. Als ik weet dat het gaat regen wanneer hij naar buiten moet gooi ik er ook gewoon een regendeken op voor het geval dat, als het al regent uiteraard ook. Die van mij krijgt ook een flinke ondertemperatuur, tot wel 34 graden, en dat kan na een half uurtje regen al beginnen. Ik weet niet of jouw paard dat ook krijgt?

Wat trouwens wel handig is, vind ik, een deken met hals. Wanneer je paard namelijk met zijn hoofd omhoog staat kan het water heel makkelijk via zijn hals bij zijn borst naar binnen wanneer er geen hals aan de deken zit. Ik heb zelf een waterdichte deken met fleece gevoerd, en een 200grams waterdichte winterdeken. En hij staat het hele jaar door zonder deken in principe.

Ik zou gewoon de grotere maat kopen, en die passen. Past ie niet kan je altijd terug. Tenminste dat is bij de ruitersportwinkels waar ik ga iig wel.

Dat bibberen doet hij juist om warm te worden. Ik denk dat je of een deken opdoet in de winter en dan altijd of geen deken en dan moet je er ook geen deken opdoen als hij zich warm bibbert. Je verstoort dan namelijk zijn natuur en bezorgt hem daardoor extra last. En dikke vacht en deken voelt al snel erg warm voor je paard.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:36

smurffie schreef:
Libera schreef:

Weet niet waar je dat vandaan haalt, maar een goed passende deken met fleece scchuurt niet hoor ;)
Hier staan 4 paarden onder deze dekens en alle zonder schuurplekken. Dus misschien gewoon een goedpassende deken kopen ipv het materiaal de schuld geven?

Lezen is ook een vak ;)
Er staat dat je schuurplekken kunt krijgen..... Aangezien ts al aangeeft dat dr paard precies tussen 2 maten in valt?
Ik heb geen last van schuurplekken nee, ik koop inderdaad gewoon goedpassende dekens (met nylon voering uiteraard :) )

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:43

Ik zou alleen geen gevoerde deken nemen.
Heeft geen zin op die momenten. Beste is dan eventueel een 0 grams regendeken, water en winddicht maar geen extra warmte.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:12

IndianLady schreef:
Heeft geen zin op die momenten. Beste is dan eventueel een 0 grams regendeken, water en winddicht maar geen extra warmte.

Een deken drukt de haren plat waardoor de isolatiewaarde van de vacht verloren gaat dus een o grams is naar mijn idee helemaal niet zinvol. Ik zou dan minimaal voor een 100 grams gaan, en liever iets te groot als te klein.

MAAR zoals al eerder gezegd of de hele winter een deken op of niet

Regen loopt overigens niet bij de hals naar binnen omdat een paard altijd met z'n kont naar de wind gaat staan.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 22:24

Dus, als ik mijn paard zonder deken wil houden, moet ik haar ook maar laten verkleumen op dagen dat het voor haar niet haalbaar is om warm te blijven? Beven als een rietje is misschien het einde van de wereld niet, maar kost wel energie. En zelfs met voldoende ruwvoer staat ze eerder te mager dan te dik. Als ik het verlies van energie via rillen kan tegen gaan door op de natste dagen een deken op te gooien dan doe ik dat.
Straks kan ik helemaal piano gaan spelen op haar ribben.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:23

Ashkerlon schreef:
Dus, als ik mijn paard zonder deken wil houden, moet ik haar ook maar laten verkleumen op dagen dat het voor haar niet haalbaar is om warm te blijven? Beven als een rietje is misschien het einde van de wereld niet, maar kost wel energie. En zelfs met voldoende ruwvoer staat ze eerder te mager dan te dik. Als ik het verlies van energie via rillen kan tegen gaan door op de natste dagen een deken op te gooien dan doe ik dat.
Straks kan ik helemaal piano gaan spelen op haar ribben.

Wat houd je tegen om haar de hele winter een deken op te doen?

ps dit is geen aanval maar gewoon een vraag Mijn merrie heeft ook altijd zonder deken gestaan maar va. haar 27e kon dat gewoon niet meer. Op het laatst stond ze bijna het hele jaar rond onder een deken omdat dat voor haar veel comfortabeler was en ze zo beter op gewicht bleef

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 23:53

Omdat ze, algemeen gezien, geen deken nodig heeft en dan wil ik haar er ook niet mee "pesten". De keren dat ik haar heb weten rillen van de koude zijn op 1 hand te tellen.
Ik heb bovendien niet graag dat ze iets om heeft in de weide. Pensionstallen waar halster verplicht is op de weide vallen voor mij bijvoorbeeld al af. Dus om dan de hele winter een deken op te laten is naar mijn beleving al super-eng en wil ik niet. Enkele uren of dagen overleef ik nog wel :')

Bovendien kan ze zo genieten van een modderbad, of een waterig winter-zonnetje... daar zit een deken toch bij in de weg? De huid kan ook minder goed ademen naar mijn gevoel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 01:15

Ashkerlon schreef:
Omdat ze, algemeen gezien, geen deken nodig heeft en dan wil ik haar er ook niet mee "pesten". De keren dat ik haar heb weten rillen van de koude zijn op 1 hand te tellen.

En juist daarom moet je er dan géén deken op leggen want dan verkloot je die vacht.
Je paard heeft toch een schuilstal? Als ze het echt zo koud heeft in de regen gaat ze echt wel binnen staan hoor.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 08:35

ze heeft inderdaad een schuilstal, maar gaat er niet in staan als de andere paarden niet mee gaan. Als ze de andere niet kan overtuigen om mee te gaan, blijft ze dus buiten staan. Ze heeft liever koud, dan dat ze alleen staat.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:16

piezze schreef:
roxxxiejjj schreef:

Dat bibberen doet hij juist om warm te worden. Ik denk dat je of een deken opdoet in de winter en dan altijd of geen deken en dan moet je er ook geen deken opdoen als hij zich warm bibbert. Je verstoort dan namelijk zijn natuur en bezorgt hem daardoor extra last. En dikke vacht en deken voelt al snel erg warm voor je paard.

Ik meet de temperatuur van mijn paard? Als hij ondertemperatuur heeft kan hij zich op dat moment dus niet warm houden, en dit is alleen met regen. Ik zie het probleem er dan niet in om hem even een regenjas aan te doen als hij naar buiten gaat en weer af te halen als hij naar binnen gaat?

De 200grams waterdichte heb ik alleen voor het geval hij ziek is oid, maar gebruik ik inprincipe niet. Dus alleen een 0grams regenjas krijgt hij aan bij nat weer. Wanneer hij nat is geregent een fleece deken en een bak warme slobber om weer op temperatuur te komen, hij kan het immers zelf niet meer, dus waarom zou ik hem daar niet een handje bij helpen?

Als hij wel 's winters met een deken staat krijgt hij vrij snel een bloedneus als de temperatuur wat omhoog gaat, van de hitte. Ik doe het op deze manier en het gaat prima, koukleumen is ook niet goed. En met koukleumen doel ik op zijn ondertemperatuur, niet omdat ik zelf vind dat het koud is..

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:20

yvonnedv schreef:
IndianLady schreef:

Een deken drukt de haren plat waardoor de isolatiewaarde van de vacht verloren gaat dus een o grams is naar mijn idee helemaal niet zinvol. Ik zou dan minimaal voor een 100 grams gaan, en liever iets te groot als te klein.

MAAR zoals al eerder gezegd of de hele winter een deken op of niet

Regen loopt overigens niet bij de hals naar binnen omdat een paard altijd met z'n kont naar de wind gaat staan.

Dit is niet helemaal waar, als mijn pony aan het spelen is en ja dat gebeurt ook als het regent dan staat hij echt niet altijd met zijn kont naar de wind. En bij miezeren wanneer het niet al te hard waait blijft hij ook gewoon staan zoals hij wil staan en loopt het water er langzaam wel in.