Beoordeling op uiterlijk paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxJamie

Beoordeling op uiterlijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 21:37

Hallo allemaal! :D

Ik rijd sindskort wedstrijden met mijn nieuwe huur paard. Hiervoor reed ik een pony, waar ik M mee ben geworden. Helaas ben ik hierna met haar niet verder gegaan, omdat het tijd werd voor een overstap naar de paarden.

Met mijn huidige wedstrijdpaard merk ik wel wat verschil, in vergelijking tot mijn vorige pony. Ik heb namelijk afentoe het idee dat jury's vaak kijken naar het uiterlijk van een paard, en niet naar hoe het paard zelf beweegt en zijn/haar oefeningen uitvoert. Ik rijd momenteel namelijk een Groninger, en heb niet echt idee dat dit ras paard bij jury's in de smaak valt.

Hebben jullie hier ook wel eens last van? Hoor sommige mensen met fjorden en friezen ook wel eens over hetzelfde probleem.

Groetjes Jamie

CChanell

Re: Beoordeling op uiterlijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:10

Dit gebeurd wel ja, maar eigenlijk zou het niet mogen, maar ja er zijn jury's met een bepaalde voorkeur en vooral paarden die uit oorsprong niet voor de dressuur werden gefokt (zoals fjorden, friezen, haflingers) die hebben meestal niet de voorkeur bij een jury, die zien liever een grote KWPNer :+
En ja er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar die rassen hebben van nature geen spectaculaire middendraf of iets dergelijks en paarden die echt voor de dressuur zijn gefokt hebben dit meestal wel dus ja daar word naar gekeken :+
maar ja in mijn ogen moet iedereen gewoon gelijk gejureerd worden :')

zipster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:17

Toevallig vandaag wedstrijdje gehad met mijn haflinger! weer 2 winstpunten erbij en een 3de plek! En ik moet zeggen dat ik echt niet tevreden was over mijn proef. Ik heb nu 3 wedstrijdjes gereden en heb 6 winstpunten gereden. Ik moet zeggen dat het me duizend maal mee valt, qua ''discriminatie''. Ik krijg mee ''negatieve'' blikken langs de zijkant dan in mijn beoordeling. Maar ik vind het de sport om dan juist hoog te rijden en die koppies van die mensen te zien draaien!

Ik zou zeggen gewoon lekker door blijven rijden, en thuis flink blijven oefenen en lessen!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:47

CasanovaLY schreef:
Dit gebeurd wel ja, maar eigenlijk zou het niet mogen, maar ja er zijn jury's met een bepaalde voorkeur en vooral paarden die uit oorsprong niet voor de dressuur werden gefokt (zoals fjorden, friezen, haflingers) die hebben meestal niet de voorkeur bij een jury, die zien liever een grote KWPNer :+
En ja er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar die rassen hebben van nature geen spectaculaire middendraf of iets dergelijks en paarden die echt voor de dressuur zijn gefokt hebben dit meestal wel dus ja daar word naar gekeken :+

Misschien schuif je dan je lagere punten gewoon op de jury af. Ik denk dat elke jury wel een voorkeur heeft.
Zo heb ik zelf geen voorkeur voor een fries, een zwart paard, een fjord, noem maar op. En toch heb ik vaak genoeg een Fries of een zwart paard op de eerste plaats gezet. Ook al had dat paard niet mijn voorkeur. En ja, ik vind vossen erg mooi, maar ik heb niet altijd een vos op de eerste plaats staan.

Dat er gekeken wordt naar paard dat gefokt is om geweldig te draven, en dat dat paard dan een hogere punt krijgt voor zijn draf als een paard dat daar niet voor gefokt is lijkt mij alleen maar logisch. Het betere paard moet betere punten voor de gangen krijgen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:51

Voor 99 procent totale onzin.
Bij het lezen van je titel dacht ik, ach ze zal wel een heel mooi paard hebben en vinden dat ze teveel punten krijgt ;)
Over het algemeen beweegt de gemiddelde haf of fjord nu eenmaal net wat minder dan de gemiddelde kwpn-er.
Gelders bloed is nu eenmaal ook niet gefokt voor de dressuurring. Al heb je er hier tussen zitten die qua type (voor mij) bijna niet meer als Gelder te herkennen zijn. Voordeel van deze rassen is dat ze leker cool in de kop zijn.
Wil dat dan zeggen dat je niet kan winnen? Natuurlijk niet maar je zult onder de streep beter/foutlozer moeten rijden dan dat beter bewegende maar misschien hectischer paard.
Dat je dan minder punten krijgt in de ring heeft dus niets te maken met het ras maar met de kwaliteiten van het paard en de kwaliteit van de uitoefeningen van de proef zelf.
Ik blijf het irritant vinden dat dit als excuus gebruikt wordt.

Een leerling van mij rijdt 2 friezen en heeft hier echt geen last van. Staat regelmatig eerste en is met 1 in een mum van tijd in het Z1 terecht gekomen.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:53

Scum schreef:
CasanovaLY schreef:

Misschien schuif je dan je lagere punten gewoon op de jury af. Ik denk dat elke jury wel een voorkeur heeft.
Zo heb ik zelf geen voorkeur voor een fries, een zwart paard, een fjord, noem maar op. En toch heb ik vaak genoeg een Fries of een zwart paard op de eerste plaats gezet. Ook al had dat paard niet mijn voorkeur. En ja, ik vind vossen erg mooi, maar ik heb niet altijd een vos op de eerste plaats staan.

Dat er gekeken wordt naar paard dat gefokt is om geweldig te draven, en dat dat paard dan een hogere punt krijgt voor zijn draf als een paard dat daar niet voor gefokt is lijkt mij alleen maar logisch. Het betere paard moet betere punten voor de gangen krijgen.

nou ik schuif mijn punten niet op de jury af hoor, ten eerste rijd ik een witte KWPNer, dus geen fries of haflinger of iets dergelijks, en ik weet hartstikke goed de reden als ik slechte punten haal, wat tot nu toe nog niet is gebeurd ;)

ja, dat klopt maar ik vertelde het er alleen maar even bij, heel veel mensen vinden dit ook niet "eerlijk", maar ja daar kan ik niks aan doen :+

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:57

Wat maakt mij dat nu uit wat er in de ring komt, al is het een ezel (is dat reglemantair wel verantwoord ? :) ). Als het een proef voor dubbel winst neerzet krijgt het dubbel winst en rijdt het voor voor 160 pnt dan krijg je die.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:58

Dan blijf ik voortaan wel thuis met mijn stippel :P , wat een onzin zeg. Het zal heus ooit wel een x gebeuren, maar je moet het niet overdrijven.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:00

jury schreef:
Wat maakt mij dat nu uit wat er in de ring komt, al is het een ezel (is dat reglemantair wel verantwoord ? :) ). Als het een proef voor dubbel winst neerzet krijgt het dubbel winst en rijdt het voor voor 160 pnt dan krijg je die.

nee, maar heel veel mensen denken dat als een haflinger bijvoorbeeld 160 rijd, ik noem maar wat, en de rest zijn allemaal kwpners die rijden allemaal wel in de winst, dat mensen dit discriminatie vinden van het ras, dat heb ik ook vaak genoeg gehoord, "ja deze jury houd niet van haflingers dus daarom heeft hij zo lage punten gekregen" :+

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:04

Zo is er altijd wel een excuus te vinden. Zelfreflectie is ook niet makkellijk.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:08

Ja, dat klopt, maar dat is alleen wat ik gehoord heb van andere mensen met dit soort rassen in mijn buurt, ik heb nu op dit moment nergens last van, toen ik nog mijn vorige pony had toen reed ik nou niet bepaald goed, dit kwam door niet de spectaculaire gangen zoals sommige andere pony's, maar ik ging niet roepen dat het kwam, omdat het een New Forester was en de jury's dus niet van New Foresters houden :')

Willem47

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 00:22

Als jij jouw groninger los in het lijf, netjes in de aanleuning en goed door de proef heen weet te sturen zul je geen hinder vinden.

Alleen omdat een groninger een wat minder sportief lijf heeft als een paard welke meer op sport gefokt is, zul je daar harder voor moeten trainen.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:31

Nee hoor echt onzin. Ik start al jaren met groningers en ondervind daar geen nadelen mee. Ik zit regelmatig in de prijzen en heb mij ook met verschillende groningers voor de regiokampioenschappen weten te plaatsen.
Ik heb er uiteindelijk 3 in t z gestart waarvan ook 1 in t zzlicht

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:54

Ik ben het er ook niet mee eens.
Ik start een bolle Haflinger, echt een boerenpony.
Maar ik krijg gewoon mijn punten als ik mn proeven goed rijd hoor! :)

Afgelopen weekend zelfs op mn L1 debuut een winstpunt gereden terwijl voor mijn gevoel de proef helemaal niet goed ging. Ben zelfs 3e geworden tussen alle grote dressuurpaarden! Dus als je gewoon goed rijd krijg je gewoon de punten die je verdient. Het verschilt natuurlijk per jury, maar ik merk weinig discriminatie voor het ras.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:07

Ik heb zelf gejureerd en ben zelf vaak genoeg beoordeeld door verschillende jury's. En als ik iets moet zeggen, dan was dat dat ik mijn punten als ruiter meestal best hoog vond. Ik was nl niet zo snel tevreden.

Ik heb zelf dus ook wel Friezen ed in de ring gehad. Maar daar zitten vaak ruiters op die niet met een heter paard overweg kunnen. Die paarden waren dan bv niet voorwaarts en niet nageeflijk. En daarom kregen ze dan geen punten. Maar een goed bewegende Fries of wat voor ras dan ook wordt echt wel gewaardeerd. Kijk dus ook eens even heel eerlijk naar je eigen rijkunst voordat je gaat roepen dat de jury je discrimineert.

Fjordo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:11

Ik denk je dat nog wel eens gelijk kan hebben, maar ik denk niet dat het bij elke Jury zo is. Maar laat hierdoor niet je plezier/lol bederven! Er zijn nog genoeg andere wedstrijden waarbij ze daar NIET op letten ;)

(_) (_) (_) /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:12

Of het is gewoon omdat de Groninger wat andere bewegingen heeft?
Vind het altijd zo makkelijk om het op de jury af te schuiven he :=

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:15

Ja ik heb het zelf ook! Ik rijd op een haflinger Z1 tussen de paarden. Natuurlijk kan mijn haflinger niet tippen aan de bewegingen van de andere paarden, maar ze kijken wel gelijk naar hmm een haflinger. Maar er zijn ook jury's bij die juist blij kijken als ze een haflinger oid er tussen zien!

Er zijn ook jury's waarbij de fjorden/haflingers enz juist eerste worden omdat ze daar van houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:17

Ryanne_ schreef:
Ja ik heb het zelf ook! Ik rijd op een haflinger Z1 tussen de paarden. Natuurlijk kan mijn haflinger niet tippen aan de bewegingen van de andere paarden, maar ze kijken wel gelijk naar hmm een haflinger. Maar er zijn ook jury's bij die juist blij kijken als ze een haflinger oid er tussen zien!

Er zijn ook jury's waarbij de fjorden/haflingers enz juist eerste worden omdat ze daar van houden!

En dat mag wel?
Het is gewoon zo dat KWPN'ers enzo over het algemeen meer geschikt zijn, omdat deze nou eenmaal ruimere bewegingen hebben en meestal ook wat meer souplesse etc. Daarom krijgen ze hogere punten, omdat ze nou eenmaal de oefeningen beter laten zien. Dat heeft echt niks te maken met het feit dat het een haflinger is, maar meer met de bewegingen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:21

Als toeschouwer heb ik wel eens gedacht dat het andersom soms het geval is, spectaculair bewegende paarden die een waardeloze proef rijden en dan naar mijn oordeel (te) hoge punten krijgen. Maar wie ben ik :=
Een nette proef van een niet typisch dressuurpaard wordt wel gewaardeerd.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:43

Sammyoo schreef:
Als toeschouwer heb ik wel eens gedacht dat het andersom soms het geval is, spectaculair bewegende paarden die een waardeloze proef rijden en dan naar mijn oordeel (te) hoge punten krijgen. Maar wie ben ik :=
Een nette proef van een niet typisch dressuurpaard wordt wel gewaardeerd.

dit heeft dan waarschijnlijk er mee te maken, dat die paarden, ondanks dat ze slecht rijden in jou ogen (ben er niet bij geweest), hartstikke mooie en goede gangen hebben en er word niet alleen maar naar de figuren gekeken die netjes gereden worden er word ook wel degelijk naar de kwaliteit van het paard gekeken, dus dat ze hoge punten rijden is dan wel logischer ;)
en daarnaast is iedere jury anders, het is nou eenmaal een jurysport :)

en ik vind altijd maar dat als je het er niet mee eens bent qua eerlijkheid, moet je lekker gaan springen :P

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:49

Ja verschrikkelijk! Op wedstrijd zijn we voor 60 misschien wel 70 procent van de jury afhankelijk van wat ze van onze fries vinden! Zaterdag ook weer een teleurstelling...waren de enigsten tussen allemaal bruine kwpners! :( in frieze plaatsen is het voor ons iets milder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:52

HarriesHorse schreef:
Ja verschrikkelijk! Op wedstrijd zijn we voor 60 misschien wel 70 procent van de jury afhankelijk van wat ze van onze fries vinden! Zaterdag ook weer een teleurstelling...waren de enigsten tussen allemaal bruine kwpners! :( in frieze plaatsen is het voor ons iets milder..

Bullshit. Als je ze beter de baan rondstuurt krijg je betere punten.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:20

Casanova, er zijn een paar voorbeelden blijven hangen. Een waarvan de ruiter achterover in een stoelzit op haar paard hing en paard bij ongeveer de helft van de oefeningen in de staak ging (stilstaan, achterwaarts, wegspringen etc), paard had spectaculaire gangen en kreeg winst in de M1. De ander was een knap, jong paard maar was nog erg onervaren. Geen van de galoponderdelen is getoond. Ook winst, in de L1. Zo heb ik nog wel een paar voorbeelden.
Inmiddels genoeg gezien om in ieder geval goed van slecht te onderscheiden. :D

hansipansi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:24

Ik heb zelf een paar keer geholpen met schrijven bij een jury en merkt er eerlijk gezegd weinig van. Behalve dat een jurylid een keer zei "hé, dat paard lijkt op die van mij" heb ik niet veel gemerkt dat ze veel naar het uiterlijk kijken van een paard. Zelf vind ik een paard al snel mooi als 'ie netjes loopt. Een uit elkaar gevallen paard vind ik op het eerste gezicht minder mooi.