Leiderschap en beloning

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Leiderschap en beloning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 19:42

ik heb hier eerder al eens een topicje gemaakt maar is al een hele tijd terug. Ik heb sinds 2 jaar er een haflinger bij en tegenwoordig is dat een grote haat-liefde verhouding maar met weinig liefde nog. Onder het zadel een sukkeltje van een paardje echt doodbraaf.
Maar qua gedrag man man ..ik zit echt met mijn handen in het haar.

Hij staat nu even op stal wegens hoefbevangenheid en mist mijn merrie enorm waar ik alle begrip voor heb maar het feit is nu dat hij op stal moet blijven en dagelijks kom ik hem een tijdje in de paddock zetten. Tot hij zijn nieuwe graaskorf heeft dan mag hij gewoon ook terug meer in het kuddetje. Feit is ik moet nu bijna altijd met 2 zijn want hem uit zijn stal halen is geen probleem maar eens je hem uit de paddock wil halen, of in de stal terug wil zetten is er man en macht nodig of je moet met een zweepje naar zijn achterste zwaaien (zwaaien niet slaan he) als je eens een tikje geeft dan durft hij bokken en hij probeert je ook echt gewoon volledig zijn kant op te trekken. Een fysieke strijd die een meisje van 50 kilo (ik dus) helaas niet kan winnen.

Heb al vanalles geprobeerd ook qua grondwerk enzo.. ik begrijp op het moment zijn frustratie maar hij heeft dit soms ook gwn als hij zijn zin niet krijgt hij doet er alles aan om die toch te krijgen. Hij is ook enorm happerig wat duidelijk mindert als je hem geen koekjes geeft maar hij is ook gewoon totaal niets geinteresseerd in mij alleen als ik een koekje heb of mijn hand open doe. En dit heeft ie al sinds hij bij ons is. Want ikzelf zal nooit zomaar koekjes geven tenzij eentje na het rijden ofzo Volgens mij ben ik ook geen leider voor hem ik mag voor hem zwaaien en weet ik veel met mijn armen zo hoog hij zal mss een klein stapje zetten maar daar blijft het ook bij.
Zo, bedankt voor wie dit gelezen heeft en tips zijn zeker welkom.!!

Idifix

Re: Leiderschap en beloning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 09:09

niemand ideetjes..ik heb zelf gewoon geen idee hoe ik hem bij positieve dingen kan gaan belonen ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 07:09

Zoals ik dit lees is het al langer aan de gang, en heeft het eigenlijk weinig te maken met dat hij nu op stal moet staan. Ja ok, dat vindt hij niet leuk, hij is liever in de paddock (begrijpelijk) maar het feit dat je geen leider bent maakt dat je daar problemen mee hebt ...

Je zegt dat je al vanalles geprobeerd hebt qua grondwerk, kan je daar meer over vertellen?
Het laatste stukje is heel belangrijk, je bent inderdaad geen leider voor hem. Je probeert te zwaaien en vanalles (hoe doe je dat en waarom?) maar het heeft geen effect. Daar zit het hele probleem, alles wat je doet moet effect hebben, anders kan je het beter niet doen ...

Heb je grondwerkles? Dat lijkt me wel aangewezen, zo enkel via internet is het moeilijk om tips te geven.
Parelli heeft een heel duidelijk stappenplan, daar kan je naar kijken, maar ik denk dat het raadzaam is, omdat je al problemen hebt, hier meteen hulp bij te halen en niet zomaar zelf wat te gaan aanklooien zeg maar.

Succes ermee.

Edit; nog even kleine toevoeging ... die koekjes zijn op zich het probleem niet, je kan prima werken met voedselbeloningen, maar dan moet je wel ten alle tijden leider zijn en het voor het zeggen hebben, en aangezien jij dat niet hebt ontstaan daaruit de problemen, ook met de koekjes ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:18

Jou paard ziet je inderdaad niet als leider, dan kan je inderdaad gaan zwaaien wat je wil, maar hij is nog niet onder de indruk. Ik zou eens filmpjes op youtube gaan bekijken van bijv. emiel voest en je verder gaan inlezen op bijv. freestyle.
Verder zou ik ook niet zelf gaan beginnen, want je paard voelt feilloos aan dat je onzeker en zoekende bent, denk dat het dan meer zin heeft om hierin begeleiding te zoeken.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 21:16

Met grondwerk dan bedoel ik echt het begin en de kleine dingetjes zoals ..uit mijn ruimte blijven, gewoon al langs me lopen en als hij me voorbij probeert te steken dan deed ik dus met mijn touw zwaaien, of armen. Maar wat doet hij dan begint ie te draaien en loopt hij plots voor je in en zit je dus al terug in de andere richting.

Met die snoepjes weet ik me totaal geen raad hij is echt zo irritant ermee. en het is niet dat ik bang van hem ben ofzo totaal niet maar zoals jullie zeggen idd je weet niet goed hoe of wat.
Grondwerkles ben ik zeker van plan te gaan doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:01

Geef maar even geen snoepjes. EIS (!!) je ruimte op. Gebruik daarbij ook de energie van een leider, zorg dat je er écht staat. Met een kracht waar hij gewoon niet omheen kan. Eerder reageren. Je hoeft niet te slaan, maar je moet je ruimte wel verdedigen. Blok hem! Sla maar een hard of wild met je armen om je heen, als hij daar tegen aanloopt is het zelf een sukkel :+ ... En geloof me, meestal zijn ze dat niet of maar heel even. En les of twee zal je al goed doen. Even weer duidelijk taal tussen jou en je paard.