Gevoelig paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MeggiieTommy

Gevoelig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 17:50

Ik weet niet of dit precies goed staat hier maar daar kom ik vanzelf wel achter. :')
Ik ben vandaag voor een pony gaan kijken en ben gaan proefrijden. Er was van te voren al gezegd dat het een heel gevoelig paard is, dus daar had ik rekening mee gehouden. Ik ging er dus op rijden aan de longeerlijn (er was geen bak ofso). Het ging opzich wel goed alleen was het paard nogal druk wat waarschijnlijk komt omdat ze niet heel vaak gereden wordt. Maar nu dus het 'probleem': als je al gaat verzitten en je komt perongeluk met je voet heel zacht tegen haar buik aan, gaat ze al aandraven. Je kan dus eigenlijk niet je benen gebruiken want dan zit ze zo in galop. Je kan ook bijna niks met de teugels, je moet ze heel lang laten, hoe korter ze worden hoe sneller ze wilt. Voor de rest is ze echt super lief. Maar hebben meer mensen ervaring met zo'n soort paard? En helpt het als ik haar 'opnieuw' laat beleren? Of is het er zelf uit te rijden of blijft het gewoon zo?
Ik hoop echt dat iemand een 'oplossing' heeft want ik vind haar toch wel heel leuk en wil haar kopen.

Groetjes megan

Lisse

Re: Gevoelig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:38

tja miss moet je hier met een prof over spreken

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:02

Hoe oud is de pony? Ik krijg de indruk dat ze nog erg groen is. Ga heel goed bij jezelf te rade of dit is wat je wilt. Nu zat ze ook nog aan de longe... Ik zou haar zeker nogmaals uitproberen in een gewone rijbak.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 21:26

Ze is al 13 maar dat idee kreeg ik ook al. Maar er zijn blijkbaar gewoon mensen op haar alleen naar buiten gegaan. Ik vraag me vanwege de leeftijd dus ook af of dat overgevoelige en dat 'probleem' met de teugels nog wel op te lossen is of dat het gewoon zo is en altijd zo blijft.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:30

Mijn moeder heeft ook een paard dat harder gaat zodra je de teugels korter neemt. Is ze gevoelig of is ze fris? Ik zou nog eens langs gaan, haar eerst goed longeren voordat je opstapt en kijken of je verschil voelt. Zo niet, zou ik eens gaan kijken of je dat fijn rijden vind, want ze is wel goed aan de hulpen, wat aan de ene kant ook wel weer heel fijn is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:45

MeggiieTommy schreef:
Ze is al 13 maar dat idee kreeg ik ook al. Maar er zijn blijkbaar gewoon mensen op haar alleen naar buiten gegaan. Ik vraag me vanwege de leeftijd dus ook af of dat overgevoelige en dat 'probleem' met de teugels nog wel op te lossen is of dat het gewoon zo is en altijd zo blijft.

Hoeft niet perse een probleem te zijn en kun je best wel wat aan doen maar je moet wel weten hoe je het moet doen. Dat ze gevoelig zijn is heel prettig, persoonlijk is dat prettiger dan een paard dat bv doof is voor het been.
Langs de andere kant is het natuurlijk wel belangrijk hoe jij er tegenover staat en of je de mogelijkheid hebt om nog een paar keer te kunnen proef rijden om zeker te weten dat dit wat voor jouw is. Het zou zonde zijn als je hem zou kopen en na een paar keer angst gaat ontwikkelen omdat hij te gevoelig is.
Het zou inderdaad wel verstandig zijn om het dier dan in training te zetten bij iemand, maar dan moet je je ook realiseren dat er weer extra kosten bij komen en het dus meer tijd kan kosten voor je echt zelf aan de slag kunt.
Dus ik zou toch proberen nog een paar keer te rijden en bv een instructrice die ook paarden traint mee nemen om te kijken en te rijden zodat je een eerlijk advies krijgt of het wat is en of het gaat werken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:49

Klinkt als een paard waar op zijn minst nog flink wat werk in zit. Heb jij veel ervaring met paarden die gecorrigeerd moeten worden? Als je alleen nog manege ervaring hebt, nog maar vrij kort rijdt of wat makkelijk van je stuk bent zou ik het niet doen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:51

Het is op te lossen, maar heb jij ook de ervaring, kennis en het geduld om het te doen,
daar moet je eigenlijk vooral over nadenken :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:52

Dit was ook het geval bij een paard van een vriendin die ze pas heeft, Bij het aannemen van de teugel ging hij vooral een stuk sneller lopen en het hoofd ging gelijk hop de lucht in. Gelijkmatig steeds meer druk gelegd, dus teugels af en toe wat korter en zo door blijven gaan totdat het voor het paard geen probleem meer is. Het paard is nu volledig gewend, daar doe je niet zo heel lang over. Over het been? Ik heb daar ook les in gehad, was bij een paard die ook gevoelig was voor het been. Als het paard sneller ging moest ik JUIST been aanleggen en hem terug krijgen naar het goede tempo, had ik het goede tempo? been eraf. Heel omgekeerd, maar dat paard regeert nou minder snel op het been.

Conclusie: het is zeker op te lossen, maar de vraag is of jij hier genoeg tijd in wilt steken? want geduld is zeker nodig! En je zal ook zeker na een les/of na het rijden zeker vermoeid zijn. Ik was tijdens het rijden altijd helemaal kapot en kon niet meer, maar je moet doorgaan!!

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 22:26

Ik wil er best tijd is steken en er veel moeite voor doen, alleen dan is nog de vraag of het me lukt.
Ik zal er nog wel even heel goed over nadenken.
Bedankt voor jullie reacties!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:27

Als je bang bent dat het je niet lukt, kan je het beter niet doen & een ander paard kopen,
in mijn ogen. :j Dat is leuker voor jou en voor het paard.

Ik vind het goed van je, dat je er goed over nadenkt! :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:28

MeggiieTommy schreef:
Ik wil er best tijd is steken en er veel moeite voor doen, alleen dan is nog de vraag of het me lukt.
Ik zal er nog wel even heel goed over nadenken.
Bedankt voor jullie reacties!

Goed les nemen, dan zal het zeker opgelost kunnen worden :) Ben je op het karakter/uiterlijk gevallen?

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 23:57

Sorry, ik weet niet hoe dat kopiëren werkt.

@Joscaa.
Het is niet zo zeer dat ik er 'bang' voor ben maar als het niet lukt weet ik niet echt wat ik er verder aan moet doen, omdat ik er eigenlijk tegen ben om een dier weg te doen. Maar een uitdaging lijkt me ook wel leuk.

@Batlow.
Allebei. Ze is bont en dat vind ik echt heel leuk maar ook haar karakter als je er naast staat. Je kan er alles mee. Ze wordt volgens mij ook best weinig gereden en staat daar pas een paar maanden. Dus vind ik ook dat ze een 'nieuwe' kans verdiend aangezien ze echt heel lief is.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 00:17

Ik denk dat ze die kans echt verdient, iemand die met geduld met haar omgaat en niet met haast. Patience is the key!

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:52

Als je je paardje koopt en je rijd haar vaak dan zal ze ook beter naar jouw licmaamstaal luisteren en leren herkennen. Ze zal dan ook begrijpen dat als jij een keertje per ongelijk zachjes tegen haar stoot dat geen teken is om gelijk in draf te zitten. Mijn redelijk nieuwe paardje was ook ongelooflijk fris en gevoelig en erg tegen de teugel; bij korte teugel gaattie sneller en gelijk met hooffie zwaaien maar nu ik rijd met losse teugel en bijna alleen beenhulpen en stem istie al een stuk beter en voelen we elkaar al veel beter aan.

Veel succes met je beslissing! :)

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:58

ik rij dus op zo'n paard.
was in het begin echt een hel :')
Wel heel lief beestje, ik ben probeer nu vooral op zit en stem te rijden nog, eerst geduld en ontspanning.
daarna komt de rest wel, maar het is nu al de moeite waard !

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:04

Kun jij net zo gevoelig zijn als zij is? In principe is zo'n gevoelig paard geweldig, maar je moet dus wel zelf ook je lichaam zodanig kunnen beheersen dat je die subtiele hulpen kunt geven en haar dus niet in verwarring brengt met een teveel aan "hulpen".
Mijn merrie is ook een heel gevoelig paard, in het begin was dat best moeilijk, maar ik vind het heerlijk werken. Nou had ik laatst een stalgenote op haar laten rijden om te voelen hoe zijgangen voelen en hoe je (ongeveer) de hulpen daarvoor geeft. Stalgenote was er vast van overtuigd dat ze geen hulpen gaf, maar paard ging al opzij omdat ze haar gewicht iets verplaatste. Dat was voor haar dus wel een pittige omschakeling..... ;)

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 16:54

@Jolene85
Hoe ben jij met rijden begonnen dan? Gewoon rijden of eerst een heletijd longeren o.i.d?

@tringtring_
Hoelang heb je daar over gedaan?
Ik ga er namelijk van uit dat ik er in totaal een jaar over doe. Dus beter rijden enzo. Klopt dat?

@Waratje
Zoiets had ik dus ook. Ik dacht echt dat ik helemaal stil zat en niet met mij been bewoog maar als ze dan ging draven kreeg ik de 'schuld'.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:58

De mijne is ook zo, je hoeft maar te denken aan draf en ze gaat al. Een echte druktemaker. Ondanks dat zal ze nooit een stap verkeerd doen en ook nooit bokken of steigeren. Nu is ze met pensioen, maar ze was een heel fijn paard om te rijden.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:23

MeggiieTommy schreef:
@Joscaa.
Het is niet zo zeer dat ik er 'bang' voor ben maar als het niet lukt weet ik niet echt wat ik er verder aan moet doen, omdat ik er eigenlijk tegen ben om een dier weg te doen. Maar een uitdaging lijkt me ook wel leuk.

Dan zou ik er lekker voor gaan. Als jij je benen goed stil kan houden, maakt het niet uit dat ze er voor weg rent. Je moet gewoon rustig oefenen met steeds als het nodig is heeeeel zachtjes je been aan te leggen en gelijk er weer af te halen als het nodig is. Als je dat consuquent volhoud en eerlijk blijft als ze wel er voor vlucht, dan komen ze er snel vanaf.

Ik rijdt nu voor iemand ook een paardje met dit zelfde probleem, zodra ze ook maar been voelt, vlucht ze weg. Heb haar nu verdeeld over 2 weken 6x gereden en nu gaat het al beter. Dus als je even 3 maanden heel rustig er de tijd voor neemt, komt het echt wel goed. :j

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:47

@MeggieTommy: ik ben gewoon begonnen met wandelen eerst en daar stem commanda op gegeven als 'ho stop' /stappennnn/drrrraf / en ruuustig voor langzamer en GAlop voor de 3de versnelling en daarna erop met bareback pad in stap en al die commanda's herhaald met lichte drijving van been voor draf en bochten maken (ik zeg wel altijd of hij links of rechts moet dus : Jader Links! en druk met m kuit en Jader Rechts etc. Daarna barebackpad met stap en draf en kleine sprongen en daarna met zadel ook in galop; echter met boomzadel voelt hij mij minder goed aan dan met de bareback pad; ben daarom ook op zoek naar een boomloos zadel nu. Hij voelt mijn lichaam beter aan zonder zadel en reageerd daar erg goed op, maar omdat hij nog weleens jolig kan zijn en kan bokken wisselen we het nu wel regelmatig af; met en zonder zadel.

Maar het is zeker een uitdaging en je moet je erg goed bewust zijn van je eigen lichaamstaal en emoties, zo'n gevoelig paard neemt je emoties erg snel over en ze letten er erg op wie nu de leider is; ik moet er altijd voor zorgen dat hij voor mij achterruit gaat of opzij en niet andersom.

Veel succes ieder geval en ben benieuwd wat je gaat doen!

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:50

:) Net als mijn Dravertje die ik eerst had, vond ik juist fijn , dat gevoelige. Als je haar een beetje kent, leer je daar zelf ook mee omgaan. En volgens mij vind je haar heel leuk

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:07

Ik ben nu 2 maanden bezig, en ik vind dat er al behoorlijk vooruitgang in zit.
t jammere is dat ik niet de enigste ben die hem rijd dus dat is extra moeite

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:10

Wat voor ras is het?

Hoe hoe snel zoiets gaat veranderen is afhankelijk van jouw rijkunsten en de klik tussen jullie beide. Daar kan je zo vanaf de computer niets over zeggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:16

Je paardje heeft waarschijnlijk een heel gevoelig temperament. Daardoor is ze heerlijk om te rijden. Ik heb er hier ook zo een staan. Je kunt de hulpen denken en ze gaat. Fantastisch! Die gevoeligheid is aangeboren en zal nooit veranderen. Deze paardjes zijn gauw over de mik. Zijn heter als het gemiddelde paard. Jij moet zelf nadenken of je dat wilt en aan kunt. Mijn paardje zo weet ik is niet geschikt voor iedereen. De klik is erg belangrijk maar ook moet je al wat kunnen rijden en zeer consequent zijn. Of anders gezegd ze moet volledig op je kunnen vertrouwen en weten dat het OK is bij je. Dan heb je er een gouden paard aan, maar dat kan wel een of twee jaartjes duren. Je weet zelf wie je bent en wat je wilt investeren in je paard en ook wat je rijvaardigheid is. Ik ben toen mijn paardje jong was er een paar keer hard af geknald. Ze heeft echt moeten leren dat als ik opstap ze stil moet staan en pas mag gaan als ik het aangeef. Iedere keer probeert ze toch om eerder te gaan, dus dat moet je goed in de juiste banen leiden anders wordt het een ren paardje en kun je er helemaal niets mee. Succes met je keuze.