Leren laarzen 'prikken' in knieholten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Littera

Leren laarzen 'prikken' in knieholten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 16:12

Hoi Bokkers,

Ik heb een tijd terug prachtige leren laarzen gekregen, wat een heel gedoe was omdat ik best wel rare benen heb (slanke enkels, kleine voeten en eh, iets forsere :+ kuiten). In de winkel kostte het me tien minuten om ze aan te krijgen en minstens een kwartier om ze uit te krijgen, maar goed, ze zagen er mooi uit en degene die ons hielp zei dat ze goed zaten.
Daarna ben ik begonnen met rijden met die laarzen en mijn knieholten waren na een uurtje helemaal stuk. De laarzen kreeg ik niet meer uit, een hele hoop paniek, en elke keer als ik van het paard afstapte had ik de sterke neiging om de laarzen terug te brengen. Dat heb ik twee weken volgehouden, uiteindelijk ben ik weer overgestapt op chaps.
Maar die mooie laarzen heb ik wel bijgehouden en ik ben heel fanatiek begonnen met het opnieuw inlopen ervan. Het aan- en uitdoen gaat goed met wat hulpmiddelen, bij mijn kuiten zitten ze goed, alleen 'prikken' de laarzen nog steeds heel erg in mijn knieholten, die er nog altijd kapot van gaan, en kan ik er niet eens mee traplopen, laat staan zonder krukje op een paard komen en pijnloos rijden. Ook beginnen mijn voeten te tintelen als ik ze langer dan een halfuurtje draag. Ze zijn al wel wat ingezakt, dat kan ik bij de enkels zien.
Mijn vraag is eigenlijk: komt dat nog goed met die knieholten of heb ik gewoon veel te lange laarzen aangesmeerd gekregen omdat mijn kuiten in niets korters pasten? Denken jullie dat een zooltje erin leggen zou helpen en/of hebben jullie andere tips?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Anoniem

Re: Leren laarzen 'prikken' in knieholten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 16:13

Hakverhoger?

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 16:15

Als het goed is zakken ze genoeg in. Je kunt een extra hakje kopen (even kijken bij bijv Divoza, hakverhoger) en die erin leggen. Dit scheelt dan weer 1 a 2 cm en dan heb je als het goed is minder last van prikken in je knieholten. Zakken ze niet genoeg in, kan je ze er gewoon in laten zitten natuurlijk! Succes!

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 16:21

Bedankt voor de snelle reacties! Ik heb nog nooit van een hakverhoger gehoord, maar dat klinkt inderdaad als de ideale oplossing. Daar ga ik achteraan. Kun je nagaan dat ik die winkel zelfs nog heb gebeld voor advies en ze daar aankwamen met een of ander ding waarmee ik de laarzen bij mijn enkels wijder kon maken, dat zou het knieprobleem oplossen...

Edit: moet je per se hakverhogers hebben van hetzelfde merk als je laarzen of maakt het niet uit waarvan ze zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 16:51

Maakt weinig uit. Ik heb toevallig petrie hakverhogers voor petrie laarzen, maar als je gewoon even kijkt of het past in je laars is het goed.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 16:53

Idd een half hakje erin leggen. En normaal zakken je laarzen ook na een paar weken.

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 16:55

Een hakverhoger is inderdaad een goedkope simpele oplossing. Heb dit ook gedaan toen mijn laarzen pijn deden in de knieholtes. Inmiddels zijn ze ingezakt en heb ik de hakverhogers niet meer nodig. Merk maakt niet uit, ik had cavallo hakverhogers in mijn de niro laarzen. Succes ermee!

roosie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:11

Ik ben bang dat als je voeten "tintelen" dat je laarzen qua kuitmaat te klein zijn. Laarzen moeten bij de kuit goed aangesloten zitten, maar niet afknellen!
En je laarzen zijn ook te hoog! Het hakje wat hierboven al meerdere malen is genoemd, is de beste oplossing om dat probleem "op te lossen".
Je zou je laarzen rond de kuit nog wel iets kunnen laten oprekken, maar dat zal niet heel veel zijn, aangezien ze nu al flink onder spanning staan. Je zou er ook een rits in kunnen laten zetten (zou ik m wel binnen-voor doen, is het mooiste en het beste, want hij kan aan de achterkant alleen maar naast de balein) dat levert je ongeveer 1 á 2 cm. op.
Succes en sterkte ;-)!!

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 17:23

Bedankt voor alle reacties! Ik ga maandag meteen met m'n laarzen op pad voor hakjes.

roosie10, ik zal meteen naar het oprekken en de rits vragen, wie weet helpt dat inderdaad tegen het tintelen, al vind ik het gek dat ik mijn laarzen wel snel en vloeiend aan en uit kan krijgen. Je zou toch verwachten dat ze blijven hangen als ze knellen bij m'n kuiten, of dat ik heel veel kracht moet zetten, maar dat is helemaal niet zo.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:25

In het gebruik span je je kuitspieren aan, die daardoor dikker worden en de boel afknellen. Hopelijk kun je ze nog wat op laten rekken, en inderdaad, als ze wat uitzakken gaan ze ook wat minder hoog en strak zitten.

roosie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:40

Tuurlijk kunnen je voeten ook gaan tintelen doordat je laars telkens in je knieholte snijt/drukt, maar als je zo moeilijk je laarzen aan en uit kan krijgen is dat een teken dat ze wat te strak zitten. Je zou eens kunnen proberen om er (hele dunne) plastic zakjes om je been heen te doen. Dan glij je wat makkelijker je laars in en uit.
Het is hoe dan ook flink balen dat je op deze manier met je laarzen zit te tobben, terwijl het zulke fijne dingen kunnen zijn!
Zorg in ieder geval dat als je je laarzen laat oprekken of een rits erin laat zetten, dat ze GOED en je beide kuitmaten opmeten, niet dat je laarzen straks van je been af glijden ;-)

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 17:48

Ik ga naar een andere winkel dan die waar de laarzen vandaan komen. Heel erg bedankt voor de tips, dat van die spieren klinkt heel logisch, en ik zal mijn kuiten zeker nogmaals laten opmeten voor ze iets met die laarzen gaan doen. Ach ja, na al deze moeite is het extra fijn als ze eenmaal goed zitten. :D

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 18:49

Ik kom even binnenvallen hoor, wat word er bedoeld met de getallen 2-6 en 7-12 bij de hakverhogers van Petrie?

http://www.divoza.com/collectie/ruiter/ ... ers.html#6

Ik heb Derby's maar had al begrepen dat het niet uit maakt welke hakverhogers je erin stopt, maar vraag me dan af welke maat ik van die hakverhogers moet hebben met 37 als voetmaat :o

roosie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 18:59

Djeradalover dat heeft met je schoenmaat te maken.
Als je maat 37 hebt moet je de maat 2-6 hebben. Die zijn wat smaller dan de 7-12. (De maat 7-12 past toch niet in je laars, want die komt of schuin vast te zitten of kunnen er niet eens in omdat ze te breed zijn. Ze zijn beide wel even hoog).

Lisaiser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:04

Misschiennieuwe kopen... Maar zoals je al in de reacties hiervoorhwb gelezen is hakverhoogertjes gebruiken..

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:34

roosie10 schreef:
Djeradalover dat heeft met je schoenmaat te maken.
Als je maat 37 hebt moet je de maat 2-6 hebben. Die zijn wat smaller dan de 7-12. (De maat 7-12 past toch niet in je laars, want die komt of schuin vast te zitten of kunnen er niet eens in omdat ze te breed zijn. Ze zijn beide wel even hoog).

Dankjewel voor de uitleg :D.

twandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:24

je hebt van die speciale hak verhogers voor in de laars waardoor je iets hoger staat en de laars dus verder onder de knie zit ik heb ze ook in mijn laarzen mijn laarzen zijn ook heel strak geweest op het begin heb doorgezet hahaha want na veel pijnleiden zitten mijn laarzen super lekker en heb ik ze graag aan !!

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:26

Ik zou echt voorzichtig zijn met op laten rekken! Ik had ook tintelende voeten en laarzen die echt met moeite dicht gingen. De eerste paar dagen gingen ze niet eens helemaal dicht. Ook een kapotte knieholte en pijnlijke hak. Heb dus hakverhogers gaan gebruiken en beugels gaten langer, want springlengte ging niet, moest met lange benen zonder knik in de knie rijden. Een paar weken door de pijn heen gebeten en nu gaat de rits soepel dicht en de hakverhoger is niet meer nodig. Ze zitten nu heerlijk. Dus ze kunnen gaan uitzetten! Ik raad je aan om ze eerst met hakverhoger te gaan dragen en als dat over een paar weken niet helpt uitrekken te overwegen. Zou zonde zijn dat nu al te doen en dat ze straks te groot zijn. Ik heb ook gedacht met mijn laarzen dit komt nooooit meer goed, maar nu zitten ze echt geweldig.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 17:43

Ik krijg weer wat moed door de twee bovenstaande reacties. :D Ik kan niet wachten tot mijn laarzen geweldig zitten!
Dan denk ik dat ik eerst alleen voor hakverhogers ga en als die na een paar weken nog niet helpen terugga voor het oprekken, want oprekken kan altijd nog en het lijkt me een stuk lastiger om ze kleiner te maken als ze te groot zijn geworden...

twandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:49

veel succes er mee haha :D

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 14:57

Dankjewel!

Ik heb hakjes en ik kan nog steeds niet fatsoenlijk traplopen, maar met zeg maar normaal lopen voel ik niets prikken in m'n knieholten. Dat vind ik al een hele stap vooruit, allemaal heel erg bedankt voor de tip! *\o/*

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:18

Mijn voeten tintelde in het begin ook heel erg, ik kon echt niet lang achter elkaar doorrijden. Ik moest de eerste paar weken af en toe stoppen om even me voeten de strekken zodat het tintelen stopte.
Vervolgens dus maar met dunnere sokken gaan rijden en toen ging het wel ietsje beter maar reed ik al mijn sokken kapot :7. Toch maar weer dikkere sokken aangedaan en toen ging het super geen problemen meer mee. Ze rekken dus best uit. :)

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 15:27

Even een update, want het gaat al veel beter. Sinds ik de hakjes heb, zijn mijn knieholten niet meer kapot geweest en vandaag heb ik ook geen tintelen gevoeld. Dit gaat goedkomen! :D