Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Een reserve touw/halster meenemen kan ook geen kwaad. En wat lekkers voor je paardje als die braaf de trailer in en uitstapt is ook erg handig! Verder gewoon zelf rustig blijven en iemand jou laten helpen met de achterstang etc los en vast maken. Duhelo schreef:Dat is voor iedereen en ieder paard een beetje anders. Maar hierbij hoe ik het doe:
Eerst koppel ik de trailer aan (voor ik iets van paard, of gerief uithaal, zodat ik alle tijd van de wereld heb en alles kan dubbelchecken)
dus auto ervoor parkeren, haak over trekhaak, verlichting aanschakelen, remketting eraan, checken of de trailer niet op handrem staat.
Haak controleren, verlichting controleren, remketting controleren, handrem controleren.
daarna trailer plaatsen waar je wilt laden, klep open. afhankelijk hoe je paard laad eventueel de stangen eruit, schot open, deurtje vooraan open (in mijn geval (1 paardstrailer) dus alle stangen eruit en voordeurtje open + schep voer in de voerbak.
daarna materiaal in de auto (voor mij: zadel + dek + singel + hoofdstel + cap + zweep+reservehalster) (in jouw geval werken met een checklist)
uitrusting paard: de mijne staat er gewoon bloot in, als het paard niet meer onder een deken staat zou ik geen zweetdekens oid opdoen, in de trailer is het al warm en benauwd genoeg.
Een eventueel winterdek of regendeken vervangen door een fleece dekentje.
Liever wel beenbescherming (transportbeschermers of gewoon peesbeschermers)
daarna paard gewoon laden. (ik laad alleen, dwz: paard in de trailer, die steekt haar neus vooran in de voerbak, ik ga via het deurtje eruit en achterom, maak de achterstang vast, ga dan de voorstang gaan vastmaken, en bind ze aan. achterklep dicht, voordeurtje dicht.
Daarna controle rondje (nogmaals trekhaak,verlichting, remkabel,handrem, voordeurtje, achterdeurtje)
en je bent klaar voor vertrek.
, maar waarom haal je de voorstang eruit? Ik doe dat namelijk nooit. 
)