hulp bij het buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Asterix

hulp bij het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 12:39

sorry als dit hier niet goed staat, zat te twijfelen tussen diensten en buitenrijden

Hallo,
Ik heb mijn sterke fjord merrie nu al meer dan een half jaar, en nog steeds gaat het buitenrijden niet lekker. In de bak kan ik haar nu eindelijk fijn voorwaarts rijden en kan ik lekker met haar bezig zijn, maar in het bos is geen verbetering.
In het bos wil ze gewoon keihard in volle rengalop, dit deed ze bij de vorige eigenaar niet (daar hadden ze geen bos maar landwegen). Ik rijd al met hulpteugel omdat ik haar anders gewoon niet op tijd kan stoppen. Als ze eenmaal gaat moet ik wachten tot ze stopt, wat heel lang kan duren want ze stopt pas als het pad ophoud. Alle paden sluiten in het bos aaneen dus het houd niet op. Na 10 min voluit galopperen gaat ze eindelijk wat langzamer en kan ik proberen haar tegen iets aan te zetten.
Door dit probleem vind ik het niet meer leuk om op haar te buitenrijden, ik merk nu zelfs dat ik helemaal het bos niet meer met haar in ga. Ik wil het niet eens meer proberen nu.
Daarom zoek ik iemand die mij wil helpen met haar. Ik heb niet een al te groot budget, maar ik heb er veel voor over om haar fijn te kunnen rijden in het bos. Ik zoek wel iemand die veel ervaring heeft, om mij verder te helpen. Kent iemand een ervaren persoon die mij verder zou kunnen helpen, en mij het plezier in het buitenrijden kan teruggeven?
Mvg Kim

Amable

Re: hulp bij het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:50

Heb je al eens geprobeerd om door te galloperen als zij er klaar mee is? Dus als zij aangeeft moe te zijn en wel weer te willen gaan stappen, dan juist te zeggen, hup, doorgaan! Dat kan natuurlijk alleen als het veilig is om dat te doen, maar duw haar maar eens door tot ze echt met d'r tong op de grond hangt. Als zij wil galloperen, dan zal ze galloperen, maar wel zo lang als jij dat wilt. Grote kans dat ze zich een volgende keer nog eens bedenkt voor ze er vandoor gaat.

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:39

En als je met iemand samen gaat wil ze dan nog steeds zo hard er vandoor?

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 13:29

@ Amable
Ja, al eens geprobeerd. Maar na een kwartier galop krijg ik zo'n ontzettend last van mijn rug, dan hou ik het gewoon niet meer vol...

@ mowgli7
Ja, even druk. Als we dan gaan draven of galopperen dan maakt ze er ook meteen een wedstrijd van zodra ze niet meer vooraan rijd, er naast iemand rijd of als ze iemand hoort versnellen achter zich...
In de stap heb ik dat er eindelijk uit.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:40

Doet ze dit ook als je ernaast gaat lopen? Dus als je er niet op zit?
Misschien kan je proberen om iemand mee te laten lopen die haar ook een beetje tegenhoud.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 13:43

@ BArts17
Als we een rondje doen over het terrein wil ze ook nog wel eens omdraaien om terug te gaan, soms kan ik haar dan gewoon echt niet houden en gaat ze in galop terug naar de wei. Vanwege dit probleem durf ik het niet aan om het bos lopend met haar in te gaan. Je kunt praten, meppen, afleiden en doen wat je wilt, maar niks helpt... Ik heb een tijd lang grondwerk met haar gedaan, dat heeft ook een maandje goed geholpen met als ik er naast stond. Maar daar merk ik nu gewoon al niks meer van terug...

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 14:42

Hmm. Heb je geen tijd meer om nu ook weer grondwerk te gaan doen? Als het toen een klein beetje heeft geholpen?
Even denken. En als je haar nu eens eerst in de bak goed moe maakt en dan naar buiten gaat?
Ik zal eens bij mij rondvragen of iemand nog tips heeft voor je =)

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 16:55

@ BArts17
Ik doe nog wel eens grondwerk met haar, maar ze is gewoon niet enthousiast dus dan is het ook niet leuk gewoon. Ik heb toen een paar trucjes van vrijheidsdressuur aangeleerd, maar nieuwe dingen vind ze gewoon niet interessant. Ik rijd vaak eerst een uur in de bak en dan uitstappen in het bos, maar ze is even druk na een uur rondhobbelen als een uur intensief springen.

kimberly135

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:51

Hooi,
Ik rijd ook een fjord die er in het begin met buiten rijden alleen maar vandoor ging, ineens uit het niks. De eigennaar durfde er toen neit meer op te rijden en omdat haar paard vlakbij mijn paard staat rijd ik hem nu wel eens buiten voor haar.
Als ik jou was zal ik er eerst eens voor zorgen dat je fjord goed naar je luistert in de bak. Ook de basis van Natural Horsemanship kan werken zodat je paard meer pespect voor je krijgt ( je kan kijken op http://www.simulfri.tk ).
Ook moet je als je weer buiten gaat rijden nergens ook maar een beetje onzeker over zijn. Dat is misschien moeilijk en zeker nu hij er al een paar x vandoor is gegaan maar probeer toch niet te twijfelen. Iemand mee nemen die je fjord tegen kan houden als hij wilt gaan rennen kan je ook proberen (gewoon met extra halstertouw of eventueel hengsten ketting).
En als je fjord dan wilt gaan rennen trek hem dan gelijk om. Het klinkt erg hard maar als hij telkens gaat rennen kan dat ook gevaarlijk zijn. Wanneer je aanvoeld dat je fjord snelheid wilt gaan maken geef je hem geen kans en trek je hem een kant op. Als je dat een paar x gedaan hebt zal je fjord al snel denken van laat maar ik doe het niet meer want ze krijgt me nu wel snel terug.

Waar ik je al een link van gaf staan nog meer tips en dingen, ( http://www.simulfri.tk )
ik hoop dat je hier wat aan hebt!
x
Groetjes,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:25

Hai!

Ik weet niet of het bij jou veilig kan. Maar als je merkt dat ze wilt versnellen. Een kleine volte maken!
Ook nog een manier die ik lang heb gedaan totdat me paardje normaal deed is, als je in draf zit en je voelt dat ze harder wilt gaan, meteen stappen! En dat net zolang herhalen totdat ze het goed doet! Zit je in stap en ze wilt versnellen? Meteen stoppen! Wil ze in galop sneller gaan? Meteen draven! Dat net zolang volhouden totdat ze normaal doet :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:43

Omdat hier tot nu toe geen adressen worden gegeven maar tips verhuis ik dit topic naar BRT.

ED --> BRT

BenteAmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:20

Je hebt je paard pas een half jaar. Het lijkt me een uitproberen dat succes heeft gehad. Het is ontzettend belangrijk dat je overal en altijd consequent bent.

Ik denk dat je er veel baat bij zou hebben als je je fjord de one rein stop aanleert. Daarmee kun je je paard stoppen als het ervandoor gaat. Ik weet een stal in Beetsterzwaag waar ze je dat kunnen leren, dan zou jij het zelf je fjord kunnen leren. Ik weet niet of je dat te ver reizen vindt?

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:53

Heb je les? Kun je je instructrice niet een keertje erop laten in het bos, of dat ze met je meegaat op de fiets en dan tips geeft?

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 15:56

BenteAmy schreef:
Je hebt je paard pas een half jaar. Het lijkt me een uitproberen dat succes heeft gehad. Het is ontzettend belangrijk dat je overal en altijd consequent bent.

Ik denk dat je er veel baat bij zou hebben als je je fjord de one rein stop aanleert. Daarmee kun je je paard stoppen als het ervandoor gaat. Ik weet een stal in Beetsterzwaag waar ze je dat kunnen leren, dan zou jij het zelf je fjord kunnen leren. Ik weet niet of je dat te ver reizen vindt?

Nee dat is niet zo, want ze deed het al direct de eerste dag. Ik geef juist niet op want dan kan het zijn dat het nog erger word.

Met een One rein stop pak je dus niet het probleem aan. Dan zorg je alleen maar dat je kunt stoppen en dat kan ik dus alleen door heel hard aan een teugel haar hoofd om te trekken, dat is dus eigenlijk hetzelfde principe als een one rein stop.

Maaiike94 schreef:
Heb je les? Kun je je instructrice niet een keertje erop laten in het bos, of dat ze met je meegaat op de fiets en dan tips geeft?

Ja ik heb les, maar ik heb het probleem al vaak uitgelegd en geeft me alleen wat tips en laat het verder daarbij... Daarom zoek ik dus iemand die me echt kan helpen, en ook veel ervaring heeft met het probleem.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:06

Chicalover schreef:
Maaiike94 schreef:

Ja ik heb les, maar ik heb het probleem al vaak uitgelegd en geeft me alleen wat tips en laat het verder daarbij... Daarom zoek ik dus iemand die me echt kan helpen, en ook veel ervaring heeft met het probleem.

Misschien kun je via internet of bokt iemand vinden met veel ervaring.
Maar wat hierboven genoemd word van de one rein stop lijkt me niet geheel onzinnig.
Het kan jou namelijk een zeker(der) gevoel geven, dat je een noodstop hebt.