Merrie terroriseert mijn merrie en anderen en....mij!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

driedubbel

Merrie terroriseert mijn merrie en anderen en....mij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 11:23

Mijn paard staat samen met een andere merrie (noem haar maar even Kelly) en 3 ruinen in de wei, vanaf het begin af aan was de rangorde vrij duidelijk ; Kelly dominant, ruin,mijn merrie en de rest.
Vrij duidelijk dus ,het was altijd wel even stoeien om mijn merrie uit de wei te halen of er weer in te zetten aangezien Kelly altijd voor het hek gaat staan.

De afgelopen 1,5 maand is Kelly maar met 1 ding bezig en dat is mijn merrie terroriseren , bijten en trappen gewoon uit het niets. Helaas is mijn merrie zo onderdanig dat ze haast niks terug durft te doen en als ze dat wel doet dan heeft dat geen zin.
De anderen paarden jaagt ze ook op maar bijt ze niet zo vaak als bij mijn merrie.

Maar...het wordt nog erger sinds 2 weken ;
Het is nu vrijwel onmogelijk geworden om mijn paard de wei in te krijgen , Kelly blijft staan en heeft nergens ontzag voor (zweep,touw) Integendeel , als ik haar probeer weg te jagen dan springt ze op me af , keert haar kont en trapt en/of komt dreigend op me af. Vorige week is dat gelukkig op een paar cm goed afgelopen , anders lag ze op me.
Als ik de wei uit ga mesten probeert ze er altijd voor te zorgen dat mijn merrie niet bij mij in de buurt kan komen en binnen een tijdsbestek van 10 min is mijn merrie al 10 keer gebeten. Maar Kelly weet het nog bonter te maken , ze probeert mij de wei uit te jagen!
En aangezien ik daar niet van gediend ben heeft dit nu al een aantal keren gevaarlijke situaties opgeleverd.
Ik ben een zachtaardig persoon maar op dat moment ben ik echt woedend en in staat om het paard serieus iets aan te doen.
Andere paarden komen doodsbang bij me staan , ze kruipen nog net niet achter me weg als een klein kind en dat is echt niet leuk om te zien.
Vandaag weer, hoofd naar beneden,oren naar achter en dan komt ze op me af. Op 3 meter afstand zwaai ik met de schop en ze komt weer op mij af en als ze ziet dat ik niet opgeef dan gaat ze weer vrolijk verder met mijn merrie.

Mijn paard is mij ontzettend dierbaar en ik ben echt bang dat het een keer echt fout gaat! De eigenaar van het paard heb ik al meerdere malen aangesproken maar die vind dat ik zeur , hij kijkt amper naar zijn paarden om maar ondertussen verzorgen wij ze en ik heb meerdere malen aangeboden om evt. grondwerk met Kelly te doen maar dat wil hij absoluut niet hebben.
Wat kan ik in godsnaam nog doen zodat mijn merrie het weer leuk krijgt? En tja...mijn grootste angst is dat het karakter van mn schat hierdoor veranderd.

Carmy81

Re: Merrie terroriseert mijn merrie en anderen en....mij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:44

Wat een vervelende situatie. Sta je op een pension of bij mensen aan huis. Lijkt me niet de bedoeling dat jouw paard de dupe moet zijn van een TE dominante merrie. Misschien kun je vragen of je paardje bij een andere groep in kan of apart kan staan in een stukje afgezette wei ernaast....

driedubbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 11:48

Carmy81 schreef:
Wat een vervelende situatie. Sta je op een pension of bij mensen aan huis. Lijkt me niet de bedoeling dat jouw paard de dupe moet zijn van een TE dominante merrie. Misschien kun je vragen of je paardje bij een andere groep in kan of apart kan staan in een stukje afgezette wei ernaast....

Ik sta bij mensen aan huis , naast de eigenaar van Kelly is er nog 1 andere stalgenoot. Heb al gevraagd of Kelly op een apart stukje kan staan aangezien de andere stalgenoot ook niet meer alleen haar paarden uit de wei durft te halen maar dat wil hij niet hebben.

De staleigenaar is helaas op vakantie dus zodra hij terug is zullen de andere stalgenoot en ik dit probleem bij hem aankaarten maar dat duurt helaas nog 2 weken :(
Laatst bijgewerkt door driedubbel op 13-07-12 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:49

Waarom zet je je eigen paard dan niet in een apart stuk weide?

driedubbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 11:52

En hebben jullie enig idee wat dit gedrag kan veroorzaken? Zelf denk ik aan jaloezie en/of gebrek aan aandacht....kan dat?

crazyy_caro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:56

is het een idee om de weide op te delen en jou paard samen met het paard van die andere stalgenoot apart te zetten? aangezien die ook last heeft van dat paard?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:08

Wij hebben hier ook zo'n dominante merrie maar die zal nooit naar ons uitvliegen.
Hier vind ik het heel duidelijk dat die merrie totaal geen respect heeft voor de mens en deze ook in lagere rangorde wil plaatsen.
Sinds er hier een ruin bijgekomen is, zingt ze wel een toontje lager...de ruin pakt de groep heel rustig aan zonder gevecht en staat nu op 1.
Onze dominante merrie gebruikt veel geweld om hetzelfde te bereiken zoals bij jullie, ze blijft dit ook doen naar de lageren in stand (zij staat als 2de nu in de rangorde) MAAR nooit naar ons toe!
Grondwerk is hier inderdaad op zijn plaats, jammer dat de eigenaar dit niet wil inzien....misschien wil hij dit werkje uit handen geven?
Zou hij ervoor open staan dat iemand anders ze wat respect bijbrengt?

En zoals cutecaro zegt: je paard met dat andere paard op een stuk zetten? Ik zou in zijn plaats nooit gerust zijn denk ik...een foute trap kan fataal zijn. Hebben ze ruimte genoeg om te vluchten?

driedubbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 12:26

iana schreef:
Wij hebben hier ook zo'n dominante merrie maar die zal nooit naar ons uitvliegen.
Hier vind ik het heel duidelijk dat die merrie totaal geen respect heeft voor de mens en deze ook in lagere rangorde wil plaatsen.
Sinds er hier een ruin bijgekomen is, zingt ze wel een toontje lager...de ruin pakt de groep heel rustig aan zonder gevecht en staat nu op 1.
Onze dominante merrie gebruikt veel geweld om hetzelfde te bereiken zoals bij jullie, ze blijft dit ook doen naar de lageren in stand (zij staat als 2de nu in de rangorde) MAAR nooit naar ons toe!
Grondwerk is hier inderdaad op zijn plaats, jammer dat de eigenaar dit niet wil inzien....misschien wil hij dit werkje uit handen geven?
Zou hij ervoor open staan dat iemand anders ze wat respect bijbrengt?

En zoals cutecaro zegt: je paard met dat andere paard op een stuk zetten? Ik zou in zijn plaats nooit gerust zijn denk ik...een foute trap kan fataal zijn. Hebben ze ruimte genoeg om te vluchten?

De eigenaar rijdt zelf zo' n 2x per maand en we hebben al vanalles voorgesteld maar hij wilt er helemaal niks van weten en werd zelfs boos . Als wij er niet waren dan stond het paard gerust een paar dagen in een stal van 3x3 , oftewel er wordt niet naar omgekeken. Terwijl het een paard is met een goede afstamming en capaciteiten, eeuwig zonde.

Het is niet een hele grote wei , er is nog wel een groot stuk maar daar staat het gras een halve meter hoog , zal morgen even bekijken hoe ik dit het beste kan oplossen...

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:10

Vind het wel heel moeilijk. Ik denk niet dat het op te lossen is als ze bij de merrie blijft staan.
Het zou voor mij zijn of ze kan in een andere wei zonder die merrie of ik ga der ergens anders stallen.
Wij hebben een tijdje een shetje gehad die dat ook deed bij mijn oude ruin ( gelukkig niet bij ons ).
Mijn oude ruintje was werkelijk dood ongelukkig ( ookal is hij zelf ook geen heilige maar niet aan de gang blijven ). Ben blij dat ik hem toen overgezet heb naar een andere wei.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:16

Elke keer dat je je paard uit de wei wil halen bel je de eigenaar van Kelly dat hij zijn paard moet vasthouden tot jij je paard veilig uit de wei hebt gehaald. Zeg maar gewoon dat hij verantwoordelijk is voor het gevaarlijke gedrag van zijn paard en dat jij niet van plan bent om in het ziekenhuis te belanden, maar als dat wel gebeurt hij degene is die daarvoor mag betalen!
Of je laat dat paard inderdaad gewoon op stal staan, dan heb je er ook geen last van. Het is l*llig voor het paard, maar dit levert levensgevaarlijke situaties op. Wel de eigenaar van het paard doorgeven dat zijn paard op stal blijft totdat er iets anders geregeld is, zodat jullie veilig met je paarden uit de voeten kunt.

In ieder geval een goed gesprek aangaan met de staleigenaar als die weer terug is, want dit is niet werkbaar.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 13-07-12 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:23

Ik zou voor the time being even met prikpaaltjes aan de gang gaan en een stukje voor jouw merrie en die van je stalgenoot afzetten. Dan maar even een kleiner stukje (ev wat hooi bijvoeren voor de bezigheid?) want dit lijkt me voor jouw merrie ook niet fijn zo. Dat is misschien beter dan de dominante merrie op stal te laten staan, dat is ook sneu.

En dan als de staleigenaar weer terug is meteen een gesprekje doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:27

Beter de dominantie merrie van de rest scheiden, want dat is de boosdoener hier. Als die met de ene ruin kan is er voor alle dieren weer rust in de tent. Eigenaar overtuigen als die terugkomt zal wel lastig worden. En als je op wat voor manier ook actie onderneemt houd er rekening mee dat hij je het erf af kan gooien. Kijk dus ook rond voor een andere stal mocht de boel ploffen bij zijn terugkomst.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:30

Maar dan zet je zomaar een paard van iemand anders apart, terwijl die eigenaar dat helemaal niet wilt.

De situatie lijkt me al zo precair dat ik dat niet op de spits zou drijven tot de staleigenaar terug is.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:36

HEEL herkenbaar probleem..
Mijn ruin is ook een tijdje de dupe geweest van een enorm dominante andere ruin.
Kon dat ***beest echt wel wat aandoen. Steeds weer naar mijn paard trappen en bijten, zo erg dat er regelmatig stukken staart en huid/haar misten. Ook is mijn paard wat moeilijk te vangen soms, maar die dominante ruin ging hem dus lopen opjagen, waardoor ik hem helemaal niet meer te pakken kreeg..

Gelukkig heb ik een geweldige stalhouder, waardoor mijn ruin nu samen met de merrie van mijn vriendin op een apart stukje staat! Nu is het probleem ook helemaal over. Kan het je echt aanraden! :j

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 14:08

Amaris schreef:
Maar dan zet je zomaar een paard van iemand anders apart, terwijl die eigenaar dat helemaal niet wilt.

De situatie lijkt me al zo precair dat ik dat niet op de spits zou drijven tot de staleigenaar terug is.

En de TS wil niet dat haar paard bij die andere staat, dus precies hetzelfde!
Het is maar net hoe je het bekijkt, TS zet háár paard achter een draadje ipv die andere apart... :)

Ik zou lekker een draadje spannen for the time being of een andere stal gaan zoeken want er gaan een keer ongelukken gebeuren. Is het niet met je paard dan wel met jou.
Die ´Kelly´ heeft inderdaad geen respect voor jou, je geeft zelf al aan dat je een zachtaardig persoon bent en daar maakt zij misbruik van, het zou je helpen als je wat assertiever wordt tegenover dat paard. Dat kun je leren op een goede cursus grondwerk.
Wat het onderlinge kuddegedrag betreft dat zullen ze zelf moeten uitzoeken, als jij niet wilt dat je paard getrapt wordt en het pispaaltje is dan moet je je paard er tussenuit halen of in goed overleg de kudde splitsen in groepjes waarmee het wel werkt.

Hopelijk is je stalhouder genegen naar je te luisteren, doet hij dat niet dan heb je 2 keuzes, erin berusten of op zoek naar een nieuwe stal.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 14:11

Heel simpel, vertrek er gewoon en ga naar een ander stal.

Zeker als er niet met hem te praten valt en hij er niets aan doet, maar nu zit ik met een vraagje: jullie wilden dat het dier naar buiten kwam, nu hebben jullie je zin is het weer niet goed.

Stalhouder had het dier niet voor niets op stal gehouden, mogelijk om het gedrag van het dier.

Het is sneu dat het dier niet de verzorging en of aandacht krijgt dat het verdiend.

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:37

je paard gewoon ergens anders zetten dat kan gewoon niet

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:46

Gistria schreef:
je paard gewoon ergens anders zetten dat kan gewoon niet

Tuurlijk wel, gewoon uitkijken naar een ander staladres.

Staat toch ook op huidige stal en dat is ook eigen keuze/zelf uitgekozen om er te komen te staan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:31

Ragdollcat ik denk dat je even een komma moet denken tussen: zetten en dat.... :)

driedubbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 10:06

Ragdollcat schreef:
Heel simpel, vertrek er gewoon en ga naar een ander stal.

Zeker als er niet met hem te praten valt en hij er niets aan doet, maar nu zit ik met een vraagje: jullie wilden dat het dier naar buiten kwam, nu hebben jullie je zin is het weer niet goed.

Stalhouder had het dier niet voor niets op stal gehouden, mogelijk om het gedrag van het dier.

Het is sneu dat het dier niet de verzorging en of aandacht krijgt dat het verdiend.

De mijne staat inmiddels apart en als reactie op het bovenstaande : Die merrie is niet van de stalhouder en wij huren gewoon een kale box dus zelfverzorging. Wij hadden het paard buiten gezet omdat ze altijd wel buiten staat maar haar eigenaar zet haar weleens binnen maar " vergeet " haar vervolgens buiten te zetten.

Tevens blijkt nu dat de eigenaar van de merrie de stalhuur niet betaalt en heeft de stalhouder mij laten weten dat hij hem gevraagd heeft te vertrekken naar een andere stal echter zijn er geen concrete afspraken gemaakt over wanneer aangezien de eigenaar pislink was geworden....Handig weer -O-

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:50

Vervelende situatie he.

Als die merrie het enigste dat problemen veroorzaakt en de eigenaar doet er niets aan, zou ik de stalhouder vragen het dier binnen te houden.

Iejor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:06

Kun je de merrie niet afzonderen van de groep?