Trainen in het bos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Trainen in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 15:33

Ik heb een nieuw verzorgpaard wat heerlijk in het bos te rijden is, ze wordt wat vlug op de terugweg maar is goed te houden.
Nu ben ik altijd van mening geweest dat een paard goed dressuurmatig te trainen moet zijn in het bos en wil ik nu eens daad bij woord voegen.
Het hoofdstel wat ik zal gebruiken bij aanleuning is er een met een trens en lage neusriem.

Maar hoe moet ik dit nu aan gaan pakken?
In het verleden was een bosrit puur voor de leuk en liep mijn rijdier dan ook het grootste deel van de tijd lekker rond te kijken, laat staan dat ik echt trainde.
Hebben jullie tips voor mij?

Paintlinger

Re: Trainen in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:47

Je kan heel veel dingen heel goed oefenen in het bos, maar heb je dan ook een plaats waar je voltes e.d. kan rijden.

Ik doe dit zelf namelijk ook. (rij western).
Op de rechte stukken pak ik heel veel stellingen, schouderbinnenwaarts, veel overgangen, achterwaarts, zijwaarts, turns.

Maar ik heb ook wel mijn stekkies waar ik ff cirkels kan rijden.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:49

Idd veel tempo wisselingen rijden en met mijn Fries doe ik galoptraining. En daarin schakelen.
Het bos is geweldig zo nu en dan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:50

Oh ja hoor, ik ging regelmatig in travers of appuyementen over een breed bospad :D Ook buiten moeten ze dressuurmatig goed voor elkaar zijn.
Daarnaast vooral veel schakelen en interval.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:53

Ik train bijna alleen maar buiten. Haast nooit in de baan. 1 á 2 x in de week in de baan voor springles en dressuurmatig. In de baan rijd ik voltes en let ik meer op de hoofd-halshouding. Dat krijg ik in het bos niet (goed) voor elkaar.

Ik rijd veel slingerpaadjes, hier stelling nemen, tempocontrole en gigantisch veel schijnovergangen. Weet niet of het voor een dressuurpaard dat je op concours wil uitbrengen genoeg is, maar voor mijn springpony werkt het perfect. Ik krijg haar mooi op het achterbeen, treedt fijn onder de massa etc. op de manier die ze zelf prettig vind. Ze heeft een hekel aan rondjes in de baan lopen.

En natuurlijk conditie/galoptraining :D Ruimte zat.

Azmay

Re: Trainen in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 15:58

Ik heb het nadeel dat ik pas 2x op het dier heb gezeten, het bos niet ken en tevens geen bak(misschien zelfs geen wei) tot mijn beschikking heb om te rijden.

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:54

Wat ik buiten doe is heel afwisselend werk. :) De ene keer op lange stukken lekker hand volgen en hals laten strekken, de andere draf pak ik hem wat korter op en laat hem wat actiever van achter lopen. Daarnaast werk ik in de galop nog wel aan wissels wanneer dat zo uitkomt bij een bocht in het pad. Verder doe ik op brede rechte stukken ook wel eens wat wisseling tussen zijgangen. Mijn paard is buiten véél beter aan de hulpen dan in de bak, omdat hij dat veel te saai vind.
En natuurlijk laat ik hem ook lekker ontspannen en om zich heen kijken! Dat hoort toch ook bij buitenrijden? :D

Dat je paardje op de terugweg wat vlug wordt kun je juist mooi gebruiken! Zet die activiteit om in iets van stelling, zijgangen, tempowisselingen ofzo! :)