stamboom effect op prestaties?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

baszo17

stamboom effect op prestaties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 22:16

hallo allemaal,

ik heb 2 prachtige dressuur merries. de ene met stamboom en de ander zonder... nu hoorde ik laatst, wat ik nog nooit eerder had gehoord,
dat ik met het paard met stamboom veel verder kan komen dan met het paard zonder stamboom, omdat ze dat dus niet heeft.
terwijl ze bijde prachtige bewegingen hebben etc...

klopt dit?

Ashley5760

Re: stamboom effect op prestaties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:20

Onzin. Voor de sport hoef je alleen te kijken wat er staat en wat hij kan.
Echter kan een stamboom je meer info geven en heeft die uiteindelijk meer waarde voor de fokkerij.
Terwijl die zonder stamboom misschien hoger gaat lopen als die met stamboom.
Voor waarde kun je beter met stamboom hebben, of een enorm goede (jonge) die als sportpaard kan ingezet worden zonder stamboom.

Ik persoonlijk zou echter altijd een met willen.

bb260

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:38

Dit vind ik echt onzin, vele paarden zonder stamboom hebben ook prachtige bewegingen! En met een geweldige stamboom ben je niet verzekerd van goede resultaten

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:44

Ligt er aan: het zou niet moeten mogen.
Echter de ervaring leert dat er best wel wat juryleden zijn die toch niet helemaal met open blik kijken en dus idd wel eens naar de afstamming kijken en dan positiever beoordelen.
En dit is niet alleen vanuit mn eigen wedstrijden maar met name ook uit wedstrijden waar ik heb geschreven.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:38

Nee, dat is onzin.
Ik keek er vroeger wel eens naar op de coupon, maar dat was puur uit interesse als ik een paard in de ring had dat me erg aansprak.
Tegenwoordig staat de afstammimg niet meer op het protocol, dus als het zo was dan kan de jury er al niet meer naar kijken...

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:00

De jury kan de afstamming tegenwoordig niet eens meer zien, dus dat maakt ook geen verschil meer.
Er wordt natuurlijk niet voor niks met bepaalde paarden gefokt, deze geven over het algemeen goede veulens. Dat betekent niet dat dat garantie geeft. Over het algemeen zijn paarden met een goede afstamming dus goede paarden, maar dat is lang niet altijd het geval. Net zoals er ook goede paarden zonder papier rondlopen :) Dus ik zou zeggen, lekker gaan rijden, en je daar vooral niet druk over maken :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:07

Nee, wij zeggen hier altijd op het stamboompapiertje kun je niet rijden. Wel kun je daaruit vaak opmaken wat voor karakter en wat voor bewegingen een nakomeling evt. kan erven van zijn/haar vader en moeder. Maar uiteindelijk zal het paard en degene die er op zit, het zelf voor elkaar moeten krijgen. Om hoog te eindigen in de sport die zij bedrijven.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:13

Een stamboom is haast geen garantie behalve een stukje doorfok.. wij hebben hier 2 paarden staan met een Fantastische stamboom! Helaas allebei afgekeurd! Een pony uit zomaar een boer zijn wei gekocht, beestje heeft nooit wat en loopt super! We weten niets van haar, geen ras, leeftijd, niets! Al 13 jaar zonder problemen en heeft L springen en M dressuur gelopen, nu is ze rond de 22 en gaat ze weer op wedstrijd terwijl die andere 2 nooit verder dan L zijn gekomen en al op 10 jarige & 16 jarige leeftijd zijn afgekeurd!

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 16:33

okee, dat dacht ik al, ze is er niet voor de fok, er komen vast wel een paar veulens maar das puur voor de fun. bedankt allemaal voor de reacties!!

_Eyecatcher_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:45

Onzin, een paard met stamboom kan vele male minder goed zijn dan een paard zonder stamboom.

Andersom kan natuurlijk ook, maar het heeft niks met een stamboom te maken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:47

baszo17 schreef:
hallo allemaal,

ik heb 2 prachtige dressuur merries. de ene met stamboom en de ander zonder... nu hoorde ik laatst, wat ik nog nooit eerder had gehoord,
dat ik met het paard met stamboom veel verder kan komen dan met het paard zonder stamboom, omdat ze dat dus niet heeft.
terwijl ze bijde prachtige bewegingen hebben etc...

klopt dit?

Misschien bedoelde diegene dat mbt fokkerij? Een merrie met papieren daarbij kun je meer geld vragen voor een veulen ofzo?

Gorgeous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:36

In de fokkerij is ze misschien wat minder interessant. Maar voor de sport zou dit helemaal niets uit moeten maken :)

xBeauuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:52

Maar als je haar zou willen verkopen , word er wel altijd goed naar de vader enz. gekeken. (hoeft niet persé) Maar voor de sport maakt dat helemaal niks uit :)