begeleiding/geen begeleiding bij buitenritten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Danseresje

begeleiding/geen begeleiding bij buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 18:06

Beste medebokkers,

De laatste tijd zie ik vaak de oproep voor een manege waar je kan buitenrijden, zonder begeleiding en daarom nu mijn vraag. Waarom wil iedereen specifiek zonder begeleiding op pad?
Zelf zou ik dat dus helemaal niet willen. Je weet niet wat voor paard je meekrijgt en de omgeving is vaak onbekend. Dan vind ik het alleen maar fijn als er iemand mee is, ten eerste om de route te bepalen en ten tweede, voor de veiligheid. Deze persoon kan je vaak ook tips geven mbt het paard en weet soms ook waar gevaarlijke plekken of punten zitten.
Daarnaast, voor zo'n eigenaar is het ook best een grote gok. Je weet niet aan wat voor mensen je je paard meegeeft en iedereen kan wel zeggen dat ze goed kunnen rijden, maar dit is niet altijd het geval.
Dit is absoluut niet als aanval bedoeld, maar ik ben gewoon heel benieuwd naar de motivatie van de ruiters waarom ze op zoek zijn naar een manege/stal waar de paarden zonder begeleiding worden meegegeven.
Ik hoop er een leuke en interessante discussie van te kunnen maken!

Silence

Re: begeleiding/geen begeleiding bij buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:51

Ben ik helemaal met je eens.
Ik vraag me ook af wat iedereen daar toch mee heeft.
Jammer ook dat mensen hier vaak voor liegen om het voor elkaar te krijgen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 19:15

Nog een toevoeging aan mijn openingspost (ben weer eens te snel geweest):

Voor de mensen die graag zonder begeleiding gaan rijden. Wat is er 'mis' om wel met begeleiding te gaan rijden? Maakt dit de rit minder of jou als ruiter minder?

@Silence, bedankt voor je antwoord. Ben kennelijk toch niet de enige die het zich afvraagt.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:20

Eens!
Zou op vreemd terrein ook nooit zonder begeleiding gaan, nou kan t ook handig zijn als je bijv bij vriendin bent en samen op buitenrit wilt maar je eigen paard niet mee kan nemen.
Ik woon vlakbij manege Heemskerk(beroemt en berucht) en daar zie ik soms ook mensen die alleen een paard hebben gehuurd, dat snap ik helemaal niet. Vreemd paard, alleen naar buiten.? (viavia weet ik dat persoon ook de omgeving niet kende en echt alleen een ritje maakte)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:21

Ik heb 1x zonder begeleiding een rit gereden. We waren met een groep van 8 en wisten dus ook de weg niet. Halverwege zijn we maar omgekeerd en dezelfde weg terug gereden. Wij hadden allemaal ervaring genoeg en wilde het eens proberen. Maar het is niet goed bevallen omdat we dus geen idee hadden welke kant we op moesten. :+ Kies verder altijd voor ritten met begeleiding. Idd omdat de leiding de paarden kent en dus tips kan geven en de route kent. Dan kunnen wij gewoon ontspannen zitten en genieten. Als ik ergens al tig keer ben geweest en ik weet de weg dan zou ik het ook niet erg vinden om zonder begeleiding te gaan maar dat komt eigenlijk nooit voor. Schiet mij net te binnen, zijn ook met een groepje naar het Fjordenpaard geweest en 1 van die meiden kwam daar zo vaak dat we geen begeleiding mee hoefde, zij wist de weg en kende ook de paarden. Dat vond ik ook prima.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:23

Vroeger wilde ik dat ook. Om meerdere redenen:
- de vrijheid om te doen en laten wat je wil
- alleen of samen met goede vrienden zijn, zonder onbekenden
- angst om te galloperen
- angst om bekeken en uitgelachen te worden door mederuiters
- vaak zijn de groepen waarin begeleide buitenritten plaats vinden veel te groot naar mijn smaak

Inmiddels ben ik ouder en wijzer geworden, heb ik inzicht in de gevaren voor paard, ruiter en verhuurder en zou het niet eens meer in me opkomen om alleen met een vreemd paard op pad te willen. Maar ja, het verstand komt met de jaren, dat is algemeen geweten. :+

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:28

ik denk dat het vaak jonge meiden zijn
ik weet nog dat ik vroeger met mijn vriendinnen bij een handelaar in riel paarden gingen huuren je wist nooit wat je mee
kreeg hij kon zomaar zeggen dat ze braaf waren , maar dan hoorde je achteraf dat er 3x iemand op gezeten had
levensgevaarlijk ook had je van die paarden die er naar een tijdje genoeg van hadden en er zonder pardon in volle galop
naar huis gingen .
wij vonden dat toen heel erg spannend en deden net of het onze eigen paarden waren want ja op de manege
moest je altijd precies doen wat de intr zei, en nu mocht je dat helemaal zelf bepalen *D
ik zou als manege nooit zomaar mijn paarden meegeven zelfs niet aan mensen van de manege zelf
je weet nooi of ze zuinig met je paarden omgaan en of ze er mee gaan jakkeren
helaas word er aan de vaarg voldaan en krijg je zonder pardon op veel plekken zomaar een paard mee

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:33

zeker in een onbekend gebied heb ik graag iemand mee die de weg weet :j anders krijg je dat de paarden misschien uit zichzelf in galop wegstormen omdat je beland bent op een pad waar meestal gegaloppeerd wordt, of dat je ergens wilt galopperen en je na 50 meter op een onoverzichtelijk kruispunt met een ander pad komt, of je komt in een gebied waar het stikt van de dazen, wilde zwijnen, schreeuwende kinderen... nee in een vreemd gebied zou ik niet zonder begeleiding willen rijden.

ik zit me net te bedenken, gelukkig heb ik GPS op mn mobiel, anders komt het helemaal niet goed als ik binnenkort op vakantie in een bosgebied ga met mijn paard :+

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 19:47

Laraax schreef:
Eens!
Zou op vreemd terrein ook nooit zonder begeleiding gaan, nou kan t ook handig zijn als je bijv bij vriendin bent en samen op buitenrit wilt maar je eigen paard niet mee kan nemen.
Ik woon vlakbij manege Heemskerk(beroemt en berucht) en daar zie ik soms ook mensen die alleen een paard hebben gehuurd, dat snap ik helemaal niet. Vreemd paard, alleen naar buiten.? (viavia weet ik dat persoon ook de omgeving niet kende en echt alleen een ritje maakte)

laraax, over manege heemskerk heb ik meerdere verhalen gelezen. Denk niet dat ik daar snel naar toe zou gaan.

Bellatrix schreef:
Ik heb 1x zonder begeleiding een rit gereden. We waren met een groep van 8 en wisten dus ook de weg niet. Halverwege zijn we maar omgekeerd en dezelfde weg terug gereden. Wij hadden allemaal ervaring genoeg en wilde het eens proberen. Maar het is niet goed bevallen omdat we dus geen idee hadden welke kant we op moesten. :+ Kies verder altijd voor ritten met begeleiding. Idd omdat de leiding de paarden kent en dus tips kan geven en de route kent. Dan kunnen wij gewoon ontspannen zitten en genieten. Als ik ergens al tig keer ben geweest en ik weet de weg dan zou ik het ook niet erg vinden om zonder begeleiding te gaan maar dat komt eigenlijk nooit voor. Schiet mij net te binnen, zijn ook met een groepje naar het Fjordenpaard geweest en 1 van die meiden kwam daar zo vaak dat we geen begeleiding mee hoefde, zij wist de weg en kende ook de paarden. Dat vond ik ook prima.

bellatrix, dat lijkt me inderdaad het probleem. Je kan misschien wel ervaring genoeg hebben, maar als je de weg niet weet, wordt je rit niet leuk denk ik.
als iemand ergens onwijs vaak komt en de weg kent en het manegepersoneel vertrouwt haar dat toe, prima. Dat is al een ander verhaal vind ik.

soesita schreef:
Vroeger wilde ik dat ook. Om meerdere redenen:
- de vrijheid om te doen en laten wat je wil
- alleen of samen met goede vrienden zijn, zonder onbekenden
- angst om te galloperen
- angst om bekeken en uitgelachen te worden door mederuiters
- vaak zijn de groepen waarin begeleide buitenritten plaats vinden veel te groot naar mijn smaak

Inmiddels ben ik ouder en wijzer geworden, heb ik inzicht in de gevaren voor paard, ruiter en verhuurder en zou het niet eens meer in me opkomen om alleen met een vreemd paard op pad te willen. Maar ja, het verstand komt met de jaren, dat is algemeen geweten. :+

Soesita, heb jij dan ook inderdaad ritten gemaakt zonder begeleiding? Daar ben ik dan wel een beetje benieuwd naar. Je eerste argument snap ik wel, maar ook als ik met een groep meega, ervaar ik toch een bepaalde vrijheid (lekker rondrijden in mooie natuur op de rug van een paard) en denk dat ik zonder begeleiding in een onbekend gebied, helemaal niet zo zou kunnen genieten, juist omdat je dan ook bezig bent met de route enzo.
Qua groepsgrootte, er zijn (tegenwoordig) ook maneges waar je aan kan geven dat je specifiek met de personen van de boeking wil rijden. Bij sommige maneges betaal je daar een meerprijs voor. dit is ook handig mbt de galopangst (die al wel overwonnen?).

breggel1982 schreef:
ik denk dat het vaak jonge meiden zijn
ik weet nog dat ik vroeger met mijn vriendinnen bij een handelaar in riel paarden gingen huuren je wist nooit wat je mee
kreeg hij kon zomaar zeggen dat ze braaf waren , maar dan hoorde je achteraf dat er 3x iemand op gezeten had
levensgevaarlijk ook had je van die paarden die er naar een tijdje genoeg van hadden en er zonder pardon in volle galop
naar huis gingen .
wij vonden dat toen heel erg spannend en deden net of het onze eigen paarden waren want ja op de manege
moest je altijd precies doen wat de intr zei, en nu mocht je dat helemaal zelf bepalen *D
ik zou als manege nooit zomaar mijn paarden meegeven zelfs niet aan mensen van de manege zelf
je weet nooi of ze zuinig met je paarden omgaan en of ze er mee gaan jakkeren
helaas word er aan de vaarg voldaan en krijg je zonder pardon op veel plekken zomaar een paard mee

bovenstaande vind ik dus ook een gevaarlijk aspect hieraan. zulk soort verhalen lees je ook wel terug in verhalen over manege Heemskerk. Paarden die ineens de kolder in de kop krijgen, etc. En ja, daar sta je dan, zonder begeleiding en als je eventjes pech hebt, ook nog zonder paard, want die heeft je er af gegooid en is richting huis gerend.

Tammy_ schreef:
zeker in een onbekend gebied heb ik graag iemand mee die de weg weet :j anders krijg je dat de paarden misschien uit zichzelf in galop wegstormen omdat je beland bent op een pad waar meestal gegaloppeerd wordt, of dat je ergens wilt galopperen en je na 50 meter op een onoverzichtelijk kruispunt met een ander pad komt, of je komt in een gebied waar het stikt van de dazen, wilde zwijnen, schreeuwende kinderen... nee in een vreemd gebied zou ik niet zonder begeleiding willen rijden.

ik zit me net te bedenken, gelukkig heb ik GPS op mn mobiel, anders komt het helemaal niet goed als ik binnenkort op vakantie in een bosgebied ga met mijn paard :+

Inderdaad, gevaarlijke situaties. Een pad kan prima lijken om te galopperen, maar achter de bocht is er bijvoorbeeld inderdaad een gevaarlijke kruising....tja, daar rij je dan...
jouw vakantie is dan met je eigen paard in vreemd gebied. is ook lastig, maar is wel je eigen paard. dat scheelt al wel denk ik. Je kent hem/haar en je weet grotendeels hoe hij/zij reageert (tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen).

Volgens mij zijn het niet altijd zo zeer jongeren die vragen om onbegeleide buitenritten, maar kan het mis hebben.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:50

Die rit van mij was bij Heemskerk. :=

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:51

Wij huurden ook wel eens 1 of 2 paarden zonder begeleiding, nu kan dit op dat bedrijf overigens ook niet meer » goede zaak.

Dit omdat we niet genoeg paarden hadden met het gezin op buitenrit te gaan en nu hebben we er wel genoeg. :P

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 19:57

Chaos schreef:
Wij huurden ook wel eens 1 of 2 paarden zonder begeleiding, nu kan dit op dat bedrijf overigens ook niet meer » goede zaak.

Dit omdat we niet genoeg paarden hadden met het gezin op buitenrit te gaan en nu hebben we er wel genoeg. :P

chaos, was dit dan in een omgeving waar je zelf bekend was? Overigens ook apart, je weet niet hoe de paarden op elkaar reageren, dat het bedrijf die paarden dan meegeeft. maar zelf geef je ook al aan dat je het een goede zaak vindt dat dit bedrijf geen paarden meer meegeeft zonder begeleiding.

Bellatrix schreef:
Die rit van mij was bij Heemskerk. :=

kan gebeuren toch? Had je daarvoor wel of geen ervaringsverhalen van deze manege gelezen?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:01

Er gebeurden dan ook de nodige ongelukken (niet met ons).
Wij hebben echter al jaren een eigen bedrijf met paarden en iedereen bij ons kan rijden. Onze paarden zijn makkelijk dus dat was no problemo.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:05

Nee, ik wist niets van deze manege af voor ik er kwam.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:49

Danseresje schreef:
Soesita, heb jij dan ook inderdaad ritten gemaakt zonder begeleiding? Daar ben ik dan wel een beetje benieuwd naar. Je eerste argument snap ik wel, maar ook als ik met een groep meega, ervaar ik toch een bepaalde vrijheid (lekker rondrijden in mooie natuur op de rug van een paard) en denk dat ik zonder begeleiding in een onbekend gebied, helemaal niet zo zou kunnen genieten, juist omdat je dan ook bezig bent met de route enzo.
Qua groepsgrootte, er zijn (tegenwoordig) ook maneges waar je aan kan geven dat je specifiek met de personen van de boeking wil rijden. Bij sommige maneges betaal je daar een meerprijs voor. dit is ook handig mbt de galopangst (die al wel overwonnen?).

Nee, ik heb geen ritten zonder begeleiding gemaakt. Hier wel eens een pony gehuurd voor een vriendin, zodat ze mij en mijn eigen pony op buitenrit kon begeleiden. En inderdaad, dan is het maar afwachten wat je mee krijgt. }:0
Mijn galopangst is al lang overwonnen maar dat heeft echt geduurd tot ik mijn eigen pony had als volwassene.

Voor mij is het toch echt nog steeds het toppunt van genieten om er alleen met mijn pony op uit te trekken. Ik maak ook graag ritjes met een goede vriend of vriendin, maar een groepje van drie of vier paarden/ruiters is voor mij echt groot genoeg. En dat vind je met begeleide buitenritten zelden, gewoonweg omdat het dan financieel niet loont. ;)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 11:58

soesita schreef:
Danseresje schreef:

Nee, ik heb geen ritten zonder begeleiding gemaakt. Hier wel eens een pony gehuurd voor een vriendin, zodat ze mij en mijn eigen pony op buitenrit kon begeleiden. En inderdaad, dan is het maar afwachten wat je mee krijgt. }:0
Mijn galopangst is al lang overwonnen maar dat heeft echt geduurd tot ik mijn eigen pony had als volwassene.

Voor mij is het toch echt nog steeds het toppunt van genieten om er alleen met mijn pony op uit te trekken. Ik maak ook graag ritjes met een goede vriend of vriendin, maar een groepje van drie of vier paarden/ruiters is voor mij echt groot genoeg. En dat vind je met begeleide buitenritten zelden, gewoonweg omdat het dan financieel niet loont. ;)

Ik denk ook wel dat het een ander idee is als je gewend bent aan alleen of met kleine groepjes op pad als je die mogelijkheid hebt omdat je zelf in het bezit bent van een eigen paard/pony. Die luxe heb ik helaas niet, maar vind het op zich niet hinderlijk om met een groep van 12 op pad te zijn (max bij manege waar ik altijd heen ga). Moet wel zeggen dat ik, zowel vorig jaar als dit jaar, genoten heb van mijn ruitervakantie waar we met drie ruiters + Edwin of Erica als begeleider waren (zie ook mijn onderschrift). Zo'n klein groepje is dan wel extra genieten!