alleen naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daaannnxxx_

alleen naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 21:02

Sinds 2 maanden hebben mijn zusje en ik een eigen paardje, Stella <3

We zijn al een paar keer met haar naar buiten geweest in een groep, dit gaat gewoon goed.
Maar alleen lukt niet!
De eerste keer ging het wel goed, maar na een paar x begon ze te steigeren en om te draaien.
De vorige eigenaar zei dat ze wel gewoon gewend was om alleen naar buiten te gaan, maar niet in grote groepen.
Terwijl als ik met een buitenrit mee ga met een grote groep, doet ze kei braaf!

Heeft dit er mee te maken dat onze band met haar nog niet sterk genoeg is?
Want dat dachten we dus wel eerst, totdat de vorige eigenaar (die nog wel eens komt, dat is wel fijn :) ) er ook mee naar buiten ging, (wij mee fietsen) en ze precies hetzelfde deed als bij ons.

Maar kan het ook zijn dat ze gewoon niet alleen naar buiten gaat, aangezien ze nu in een kudde (gewoon vaste groep) buiten staat?
ik denk eigenlijk dat het dit wel is..

Maar wat ik dus nu eigenlijk wilde weten:
Zijn er ook mensen die hun paard ook in een kudde hebben staan, maar die wel gewoon alleen naar buiten kunnen?

mika11

Re: alleen naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:05

Ja, mijn paard staat in een kudde (van 5 paarden).
En ik kan er alleen mee weg.
Ik heb het wel langzaam opgebouwd in het begin.
Eerst na het rijden in de bak stukje uitstappen langs de weg.
En zo steeds iets uitgebreid.

daaannnxxx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 21:06

aha.
Is jouw paard een beetje zegmaar de leider van die kudde?
Of juist meer onderaan?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:08

Maakt toch niet uit of je paard in een kudde staat?
Op mijn vorige stal kon elk paard alleen naar buiten, ookal stonden ze met 30 samen
Leiderschap nemen en niet met je laten sollen. Als jou paard altijd alleen naar buiten is geweest, dan kan ze dat met jou ook

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:10

Mijn merrie is de dominante merrie van de groep.
Ze is vrij 'cool' in het hoofd en niet snel bang van iets.

In het begin als ik alleen wegging, bleef ze nog wel eens stilstaan.
Dan dacht ik, blijf dan maar even staan kijken (zolang ze maar niet zou omkeren.)
En dat ging goed, als ze dan even had kunnen kijken naar iets, stapte ze daarna weer door.
En dan beloonde ik haar weer.
Nu doet ze dat ook niet meer, of ze moet iets heel raars zien.

Maar ik denk inderdaad dat de meeste paarden wel in een kudde staan.

daaannnxxx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 21:13

Die van ons is juist een beetje de underdog, ze is er ook als laatste bij gekomen.
Maar kan het hier dan dus niet aan liggen?

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:14

Hoe zit je zelf óp je paard? Neem aan dat je het zelf ook erg spannend vind. Ik merkte bij mijn paard, zodra ik ontspannen zat, en hem aandacht gaf, door tegen hem te praten en door hem over zijn hals heen te aaien hij stopte met steigeren en gewoon rustig door stapte. Hij deed het ook alleen het steigeren als we andere paarden zagen, hij is dan ook nog hengst. Hij wil zich nog wel eens omdraaien, maar flink been er aan, en hij gaat weer door!

Diana_v_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:19

Zodra jij je paard uit de kudde hebt gehaald neem jij de leiding van de kudde over (tenminste zo zou het moeten zijn) Jij moet in dat geval dus ook leiding geven aan je paard. Ik kan me wel voorstellen dat je het een beetje eng vind om nog alleen met hem naar het bos te gaan. Probeer het andere eerst een keer met 1 ander paard erbij en als dat een paar goed is gegaan en jullie allebei weer een beetje vertrouwen terug hebben kun je het nog eens proberen. Want het moet uiteraard wel gewoon kunnen.

daaannnxxx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 21:22

hmm dat valt best mee,
Aangezien we vantevoren niet wisten dat ze zou steigeren en dat ze gewend was alleen naar buiten te gaan, was het wel gewoon ontspannen.
Misschien dat ik ongemerkt toch wel een beetje gespannen ben, dat weet ik niet. Voor zover ik weet zit ik er wel gewoon ontspannen op, tót ze steigert. Daarna gaat het minder ontspannen.

En met een ander paard is ook niet echt een optie, dit heb ik geprobeerd, maar ze gaf helemaal niets om dat paard, ze wilde gewoon terug.

daaannnxxx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 21:26

dat paard was trouwens geen paard wat ook bij haar in de kudde staat

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:34

Mijn paard staat ook in een vaste kudde, maar kan prima alleen mee naar buiten.
Jullie paard zal waarschijnlijk nog moeten wennen aan haar nieuwe stal en haar nieuwe baasjes. Geef het de tijd en werk ondertussen aan vertrouwen en controle in de bak. Kijk eens of je mee kan doen aan een schriktraining en ga lekker met haar wandelen. Daarna kun je het alleen buitenrijden gaan opbouwen door eerst een klein stukje na het rijden het erf af te stappen en weer terug te gaan voordat ze wilt omdraaien. Dit bouw je steeds verder uit. Ondertussen ga je gewoon lekker met anderen naar buiten.

daaannnxxx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 21:42

Ja dat is wel wat we van plan waren,
We hadden het al opgegeven voor dit jaar, nu gaan we dus alleen nog met een groep naar buiten, maar we wandelen elke dag met haar. Nu nog echt een heel klein stukje, maar dat willen we gaan opbouwen.
En dan wilden we volgend jaar (ongeveer) beginnen met het opbouwen van alleen naar buiten gaan.

Maar ik dacht, als het er aan ligt dat ze in een kudde staat, dan heeft een jaar wachten dus echt geen nut, haha.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:10

En hoe doet ze het als er iemand mee fietst? Ons oude paard kon ook niet alleen naar buiten dan ging hij staken, omdraaien etc maar als er iemand mee fietste trok hij zich daar aan op en lukte het wel om zonder andere paarden naar buiten te gaan.

daaannnxxx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 23:23

Dan doet ze nogsteeds zo, of je nu voor haar of een stuk achter (voor als ze terug wil) haar fietst, dat maakt geen verschil..

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:28

Mijne gaat altijd alleen mee, ik heb niemand om mee buiten te rijden. In het begin heeft m'n merrie wel hele vervelende trucjes gehad om terug naar huis te gaan (steigeren, omdraaien, wegrennen), maar inmiddels ziet ze in dat het best leuk is om naar buiten te gaan en kan ik gewoon met een los teugeltje buiten rijden. Best knap voor een paard wat in z'n hele leven alle concoursen heeft gezien, maar nog nooit het bos. :D

daaannnxxx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 23:34

hoelang duurde het ong. voordat ze niet meer van die trucjes uithaalde?

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 08:58

Dat je paard de underdog in de kudde is, kan wel degelijk verschil maken.
Ze is het niet gewend om voorop te lopen, in de kudde volgt ze immers.

Mijn merrie is ook de underdog en ik had hetzelfde probleem met buitenrijden.
Neem je zelf goed de leiding, kun je haar goed aan in de bak?

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:00

Ik heb met mijn paard ook behoorlijk wat moeten werken voordat we soepeltjes alleen naar buiten konden! := Hij staat ook niet echt bepaald hoog in rang en vind het allang best als hij gewoon lekker mag volgen. Wanneer hij voorop moet wordt hij wat onzeker, en als ik dan ook nog wat ga afwachten, draait hij gewoon om. Niet dat hij dan wegrent, maar hem dan weer terugdraaien kost nog wel wat moeite :') gelukkig, na veel oefenen (steeds een stukje verder rijden, vertrouwen erin hebben dat het allemaal wel goed gaat en hem ook nét wat meer aanmoedigen), kunnen we nu ook zorgeloos alleen een rit buiten maken :) Hij blijft altijd een beetje afwachtend (dat mag ook wel naar zijn geschiedenis kijkend..) maar als ik mezelf als een goede leider opstel, lekker zelfverzekerd ben is ook mn paardje een stuk zelfverzekerder! :)

Gewoon oefenen dus, komt goed! :j

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:10

Ik zal zelf niet eerst met een ander paard naar buiten gaan, je wil toch dat het paard naar JOU luisterd en niet naar dat andere paard.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:14

een van de paarden die ik nu rijd staat in een kudden van 6 en ze gaat gewoon alleen naar buiten :) t kan dus wel. Mn vroegere paardje vond t in het begin wel moeilijk van de groep weg te gaan, ging voorheen samen met zn beste maatje en deze was verkocht, hij diezelfde dag verhuist naar nieuwe stal en daar kwam hij in de groep. Echter eigenaar eerste 3x mee geweest, en hem als hij moeilijk ging doen begeleid aan de teugels. Heb een halfe rodeotour mee gemaakt en dat was t. erna ging hij super braaf met losse teugeltjes naar buiten

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:30

Toen mijn paardje nog op de pensionstal stond wilde hij ook absoluut niet alleen het bos in, ik denk dat het idd ligt aan dat paarden kuddedieren zijn en niet weg willen bij de kudde. Toen hij bij mijn huis kwam te staan kon ik meteen alleen het bos in met hem, omdat hij geen andere paarden om zich heen had. (alleen 3 shetlandertjes die hij nog niet goed kende). Nu hij weer een heel goed maatje heeft van zijn eigen lengte wil hij nog wel mee het bos in maar de terugweg wil hij zo snel mogelijk naar huis...

poeki01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 01:57

Daaniiiiiiiiiiiiii,
ik moet zoiezo nog een keer met jou mee!!!:)
xxxx<3

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 02:10

Mijn pony staat in een vaste groep, met z'n zestienen. Dan is het wel ff wat gehinnik over en weer bij het terugkomen, maar ze gedraagt zich heel prima en vind het kennelijk ook niet erg om alleen met mij mee te gaan :j

Ik denk dat je het rustig moet opbouwen, maar steigeren hoef je niet te accepteren. Ze mag best even stilstaan en kijken, maar niet steigeren. Is niet tof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 02:11

Ik herken het wel ..
Heb zelf een kudde van 2 (naja, het is ook een kudde :+ ) met daarbij een halfblinde pony die zich heel erg optrekt aan de andere pony (volgt hem overal, staat er soms wel eens een eindje vanaf maar als hij dan weer in beweging komt gaat hij toch maar voor de zekerheid mee). Heb 2x beide pony's meegenomen voor een stapritje waarbij degene op de volgpony zei dat hij toch wel héél erg aan mijn andere pony hing. Vandaar ook dat ik binnenkort hem als handpaard ga meenemen, moet prima te doen zijn :Y)

Maar wat ik wil vertellen .. Die pony is 19 jaar, halfblind dus, altijd in een manège gelopen waarbij merendeels in de piste en als ze naar buiten gingen was dat in groep. Hij heeft wat dingetjes meegemaakt en heeft niet het makkelijkste karakter, en met hem ga ik alleen buiten ...

De eerste keer was dit op en af langs de piste, de 2e keer een klein rondje in de buurt. Totaal geen problemen dus baasje dolgelukkig, totdat baasje de keer daarna een stukje verder wilde, de andere kant uit. Toen ontdekte baasje dat die oude pony nog héél snel kon omdraaien. Heb ik problemen gehad? Jazeker. De eerste keer ben ik na een aantal keren omdraaien eraf gesprongen omdat ik het te gevaarlijk vond worden, plots omdraaien op asfalt is zelfs zonder ijzers maar niks vind ik := Heb hem toen aan de hand meegenomen en daarna nog een heel stuk verder, waarbij ik ter hoogte van het zadel liep zodat hij het toch nog moest uitzoeken. Een tijd later er terug opgekropen, terug richting huis maar in plaats van echt naar huis te gaan een afslag genomen om het eerdere rondje weer opnieuw te kunnen doen. Daar ook weer problemen gehad, maar hem wel erdoor gekregen. De rit daarna heb ik ontdekt hoe ik kon voorkomen dat hij volledig zou omdraaien, en kon ik van daaruit verder, en heb toen uiteindelijk best fijn kunnen rijden en we hebben zeker een basis gelegd voor toekomstige ritten, al zal het altijd opletten blijven.

Waarom draait mijn pony om?
Waarom niet denk ik dan .. Hij helemaal alleen in de grote enge wereld, met een mens op z'n rug die zegt wat hij moet doen, maar hij moet het wel alleen doen en alleen allerlei vreemde wegen in. Nu heb ik het geluk dat hij toch heel wat vertrouwen in dat mens heeft, en daar best wel dingen voor wil doen. Nu moet hij nog leren dat hij echt nooit doodgaat als dat mens hem vraagt een bepaalde afslag te nemen en dan komt het allemaal wel goed :) En hij vertrouwt dat mens toch ook wel weer zo hard dat hij gewoon een ander paard passeert en stoer verderloopt (ik had echt even het gedacht dat hij zou omdraaien om dat paard te volgen, deed hij gelukkig niet :Y) ).

Hoop dat het een beetje duidelijk is waar ik naartoe wil?
Vertrouwen, vertrouwen, vertrouwen .. Jij moet je paard vertrouwen en je paard jouw nog eens zo hard. Dat bereik je niet op 2 maanden, je kan dan wel al een eind op weg zijn, maar nog niet zo dat je een onzeker paard alleen de wijde wereld in kan sturen. Maar dat kan wel nog komen, gewoon heel veel met je paard bezig zijn, op de grond, in de piste, wandelen aan de hand. Misschien kan je lange lijnen proberen, daarbij moeten ze voorop lopen, zo ben ik ook eerst een aantal keren het bos in gegaan (is dan toch nog wel anders dan met iemand op je rug, dat heb ik daarna dan weer ontdekt :Y) ). Dat soort dingen kan je allemaal doen en dan komt er een moment dat dat alleen rijden gewoon gaat, of als het niet gaat dat je wel weet hoe je moet reageren ;) Het is zeker wel mogelijk :)

Edit; misschien ook interessant om te vertellen wat ik doe ... Mijn pony wordt nu trouwens bitloos gereden terwijl hij heel z'n leven met een pessoa op het zwaarste heeft gelopen (om even aan te geven dat de uitrusting echt niet uitmaakt). Mijn pony kent via het grondwerk/lange lijnen de commando's "stap, ho, terug, links, rechts, draf" en ik rij hem met losse teugel, tenzij ik iets van hem wil, dan ondersteun ik mijn stem (waar hij al goed op reageert) door een zit/been/teugelhulp. Kom ik zover dat hij wil omdraaien dan is een "ho" genoeg om hem echt ter plekke te laten stoppen, waardoor we max. aan een kwart draai komen, in plaats van volledig om te draaien. Heerlijk als je pony zo ten alle tijde op je reageert :D En dan is het makkelijker weer te vertrekken dan wanneer je volledig omgedraaid zou zijn. Dus grondwerk & vertrouwen, je pony moet ten alle tijden op jouw reageren en op jouw kunnen vertrouwen, en dan kom je een heel eind ;)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:34

daaannnxxx_ schreef:
hoelang duurde het ong. voordat ze niet meer van die trucjes uithaalde?

Paar weken, maar ze probeerd het nog steeds geregeld hoor, het is een beetje wisselend...
Maar ik laat haar wel weten dat IK echt de baas ben, en dat ik echt niet afstap, en dat we er gewoon langs gaan/weg gaan. Inmiddels weet ze dat dat normaal is...