Onjuist paspoort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xWildrose

Onjuist paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 19:10

Sorry, ik wist niet goed waar ik het moest plaatsen.

Sinds een paar maanden hebben wij een ander paard, mijn ouders hebben der gekocht, ik heb dus haar paspoort niet gezien. Tijdje terug keek ik in de grap in, blijkt het een shetlandpaspoort te zijn. Ik helemaal in paniek en dergelijk.. Chipnummer en transportnummer komt wel overheen! Oude eigenaar opgebeld. hun hadden vroeger allemaal shetlanders, ze stonden daar ingeschreven enzo. Ze fokte erin. Daarom heeft ze toen die tijd zo'n paspoort gekregen. Voorderest klopt alles dus, de chip, transportnummer, uiterlijke kenmerken, eerste eigenaar. Alleen staat er dat ze stokmaat 0 heeft. Haar ouders zijn onbekend, en dat staat er ook. Verder staan de inentingen en alles er gewoon in. Maargoed, is dit paspoort dan wel geldig? Er staat nu dat de stokmaat 0 is, terwijl ze 1.60 ongeveer is. En als ik wil gaan starten straks [wedstrijden], kan dit dan wel? Zo niet, waar kan ik dan een ander paspoort voor haar aanvragen.

Ik heb een discussie met mijn ouders gehad, hun denken dat het niet uitmaakt en we het zo kunnen laten. Ik denk dat het veranderd moet worden, aangezien het geen shetlander is. Ik ben al dingen gaan uitzoeken, maar kom er niet helemaal uit. Vandaar mijn vraag.
Laatst bijgewerkt door xWildrose op 08-07-12 19:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Re: Onjuist paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:13

Ja hoor dat kan kloppen, ze kunnen een paspoort bij het shetlandponystamboek hebben aangevraagd, dan hoeft het nog geen shet te zijn.
Als het aangevraagd is als veulen kan het kloppen dat er geen stokmaat ingevuld is, die was toen nog niet bekend dus dan zal je pony gemeten moeten worden.

Volgens mij is het geen probleem.

xWildrose

Re: Onjuist paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 19:15

Bedankt voor je snelle reactie. Het is inderdaad aangevraagd toen ze een veulen was. (;

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:15

Niets aan de hand, paarden met onbekende afstamming dienen ook een paspoort te hebben en die kan iedere paspoort uitgevend stamboek uitgeven. Zolang chipnummer en beschrijving overeenkomen is er niets aan de hand.
Zo hebben heel veel paarden in NL een paspoort van het appaloosa stamboek, omdat dit 1 van de goedkoopste in NL is om een paspoort aan te vragen...

xWildrose

Re: Onjuist paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 20:40

Heel erg bedankt ^^ Alleen Amber is sowieso wel een paard, moet ik haar toch officieel op laten meten? Omdat ik op ten duur toch wil starten en ik nog geen 18 ben en dus eventueel nog bij pony's anders zou kunnen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:06

volgens mij mag je met een paard niet bij de pony's starten?

CharazJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:09

Alleen als ze nog een pony is en je wilt bij de pony's starten moet je haar laten meten.

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 21:43

Polly schreef:
volgens mij mag je met een paard niet bij de pony's starten?

Dat snap ik, dat bedoelde ik ook niet (;

Charaz schreef:
Alleen als ze nog een pony is en je wilt bij de pony's starten moet je haar laten meten.

Oke bedankt! Dus als ik het goed begrijp kan ik alles gewoon zo laten, en hoef ik er niks aan te doen? (:

CharazJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:43

Klopt, je hoeft niets te veranderen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:04

Dat klopt, je hoeft niets te veranderen. Je zal alleen als je 14 jaar of ouder bent bij de paarden moeten starten, omdat ze groter is dan een E-pony. Als je jonger bent dan 14 ( geloof ik dus), mag je nog niet starten met een paard. Je kan haar nog eens door een ponymeter laten meten om te zien of ze echt 1.60 is. Mijn paard is mij als 1.60 verkocht, maar toen ze een jaar later als 6-jarige voor stamboekopname op de keuring kwam werd ze daar met pijn en moeite op 1.58 gemeten.
Als de jouwe kleiner blijkt te zijn dan 1.58 mag je nl. ook nog bij de pony's starten tot en met het jaar dat je 18 wordt. Ik weet niet hoe oud de jouwe is, maar als ze wel een ponymaat heeft en jij bij de pony's gaat starten, moet ze tot en met haar achtste jaar gemeten worden. Dit wordt dan steeds in haar paspoort gezet.

CharazJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:09

Klopt niet helemaal wat je zegt Jet, vanaf 12 jaar mag je met een paard starten en de hoogte mag maximaal 156,5 zijn

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 00:19

Charaz, we hadden het beiden mis:

De stokmaat van een pony bepaalt in welke categorie de pony ten behoeve van de sport wordt ingedeeld. De KNHS kent vijf categorieën:
- Categorie A: stokmaat tot 117 cm;
- Categorie B: stokmaat van 117 cm tot en met 126,9 cm;
- Categorie C: stokmaat van 127 cm tot en met 136,9 cm;
- Categorie D: stokmaat van 137 cm tot en met 148,0 cm;
- Categorie E: stokmaat van 148,1 cm tot en met 156,9 cm.
Bij pony's, die zijn beslagen, wordt na de meting door de KNHS-ponymeter één centimeter afgetrokken van de gemeten hoogte.
3. Pony's moeten tot en met de leeftijd van acht jaar jaarlijks worden gemeten tussen 1 januari en 1 april door een KNHS-ponymeter, die de meetgegevens in het paardenpaspoort registreert.

Stokmaat is dus max. 1.569 m.

Voor wat betreft de leeftijd: inderdaad, vanaf 12 jaar, daar twijfelde ik ook al over.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 00:30

Geeft niet. Mijn haflinger staat ook in het trekpaarden stamboek :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 00:52

WhySoWhite schreef:
Geeft niet. Mijn haflinger staat ook in het trekpaarden stamboek :')

Dat is hetzelfde stamboek :+
Citaat:
Koninklijke Vereniging "Het Nederlandse Trekpaard en de Haflinger"

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:39

Je hebt ook geen shetlander paspoort maar een pve paspoort die door het shetland stamboek is uitgegeven...

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:47

Maakt niks uit, mijn shetlander staat in het tinkerstamboek volgens mij haha :')

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:58

Het maakt niets idd niets uit waar je paard staat ingeschreven, is mij toen verteld.

Mijn asbak staat in het Welsh Pony en Cob Stamboek :')
Terwijl ze alles behalve een Welsh is.