Meer paarden die niet van buitenritten houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Meer paarden die niet van buitenritten houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 18:29

Die van mij vind er écht niks aan! Erg jammer omdat we op 4 km afstand van het strand gestald staan. Ik heb hem zelf ingereden en toen al een paar keer mee op buitenrit genomen, gewoon over het veld een stukje rijden, door de bossen, over strand en duinen... Nooit problemen mee gehad, erg braaf, totaal niet druk op t strand. Maar de laatste keren merk ik dat hij er echt niks aan vind. Het is een ongelooflijk slim paard die graag bezig gehouden word, dus volgens mij verveelt hij zich. Het begon dat er weinig pit inzat op de heenweg, maar een flink tempo zodra we op de terugweg waren. Nu is het zelfs zo dat meneer in een rustig stapje stil gaat staan en ineens (wel rustig) omdraait omdat hij niet meer verder wilt. Ik ging vaak alleen, maar ook een keer met een stalgenootje heen geweest en toen begon het pas met druk zijn op de terugweg.

In de bak heb ik nooit problemen gehad, altijd voorwaarts, werkwillig en meedenkend.

Zijn er meer paarden die dit hebben? Hoe lossen jullie het op? (Aangezien ik graag buitenrij)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:32

Meestal heeft dat niets met wel of geen zin te maken, maar gewoon pure ongehoorzaamheid.
Die van mij geniet echt van buitenrijden, maar als hij de kans krijgt draait die ook om met een vliegende piroutte en peert hem de andere kant op :+
En ik heb heel veel verschillende paarden buiten en op het strand gereden, en de meeste gaan op de terugweg harder dan heen ;)
Je moet dus zorgen dat je de baas blijft, in de bak, op stal.... maar zeker buiten. En ook buiten kan je ze bezighouden hoor, op elk terrein zijn tempowisselingen, en buigoefeningen te doen :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:35

je zou kunnen proberen om, als je op het strand aankomt, eerst wat werk met hem te doen. Heb je op een strand ruimte zat voor. Gewoon 30 min flink werken en dan lekker verder met je buitenrit.
Of korter, maar dat je dan meerdere keren dressuurwerk met hem gaat doen, zodat het voor hem ook interessanter wordt.

Zelf geen ervaringen mee, maar misschien dat je het zo zou kunnen oplossen. Een compromis met je paard sluiten zeg maar ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:40

Het is meer: dwars doen en terug willen, naar de vriendjes en wei of stallen dan dat hij niet van buitenritten houdt.

Paarden gaan altijd sneller op de terugweg, niks vreemds aan.

Hij heeft blijkbaar niet genoeg vertrouwen in jou bij het buitenrijden.

Daar is wel wat aan te doen en te trainen en dat jij de baas bent over hem.

Komt heel vaak voor hoor.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:47

Ragdollcat schreef:

Correctie: Bijna alle paarden. De uitzondering die deze regel bevestigd is in mijn bezit :+

Ik denk ook dat dit een stukje ongehoorzaamheid en onzekerheid is bij je paard. Daar zou ik aan gaan werken. Zet je paard lekker aan het werk buiten; stelling, schoudervoor, schouderbinnenwaarts, pasje wijken, tempowisselingen etc. Je paard zal zich minder snel vervelen en hij heeft geen tijd om andere dingen te bedenken.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 18:48

Ik weet niet of het aan vertrouwen ligt, om eerlijk te zijn. Of hij moet plots minder vertrouwen in mijn hebben gekregen, maar zoveel gekke dingen hebben we niet gedaan. Vooral in de bak gereden, wat gelongeerd en veel gegrazen. Vanaf de 10e keer onder het zadel ging hij al regelmatig van het erf af (vooral buiten uitstappen) na een paar maanden ben ik in mn eentje met hem naar het strand gereden, door de duinen, stuk over het strand en weer terug. Hartstikke braaf en ik had er geen kind aan.

Op de eerste 20 min van een buitenrit is hij lekker vrolijk, actief, oortjes naar voren, maar zodra het langer duurt (bij bijvoorbeeld een lange weg, want we moeten toch veel lange wegen van 1/2 km af voordat we in een bos of op het strand zitten) verdwijnt de activiteit en heb ik het gevoel dat hij zich verveelt. Oortjes niet meer naar voren en niet actief meer.

Ongehoorzaamheid kan natuurlijk ook, hij is zo slim als de pest en heeft dingen al heel snel door.

Ik stap verder elke keer nadat ik in de bak heb gereden langs de weg uit, dat duurt vaak 10-15 min. Dan is ie actief en verder niet vervelend, oortjes staan dan ook naar voren.

Ontzettend bedankt voor de tips! Daar zullen we zeker aan gaan werken!

PocoGaucha

Re: Meer paarden die niet van buitenritten houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:53

ga je alleen?
mijn verzorgpaard vond het ook niet leuk alleen, met een ander paard erbij vielen zijn oren er bijna af van plezier :'). alleen was die gewoon saai.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:54

_Dune_ schreef:
Ragdollcat schreef:

Correctie: Bijna alle paarden. De uitzondering die deze regel bevestigd is in mijn bezit :+

Ik denk ook dat dit een stukje ongehoorzaamheid en onzekerheid is bij je paard. Daar zou ik aan gaan werken. Zet je paard lekker aan het werk buiten; stelling, schoudervoor, schouderbinnenwaarts, pasje wijken, tempowisselingen etc. Je paard zal zich minder snel vervelen en hij heeft geen tijd om andere dingen te bedenken.

Natuurlijk zijn er ook die dat niet doen, maar vaak doen ze dat wel, niks raars aan.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:58

Doe je vaak hetzelfde rondje buiten? Probeer dat patroon eens te doorbreken door een ander rondje te maken. Ook kun je 'spelen' met tempo, pasjes opzij, schoudervoor, overgangen... En dat heb je wel nodig om het een beetje boeiend te houden.

Een rijmaatje of een keer met de trailer naar een ander gebied gaan kan ook natuurlijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:53

Misschien moet je je paard buiten ook bezig houden?
Ik doe de oefeningen uit mijn lessen in het bos ook. Dus binnenbeen eraan in een bochtje, proberen achterhand eronder te rijden, hem iig niet te veel op de voorhand laten sloffen.

Precies wat Hilli ook al zegt, gewoon lekker buiten ook aan het werk zijn.

En ik sta soms ook wel eens stil, ponylief vindt het af en toe nodig om uitgebreid om zich heen te kijken. Ik geef hem die mogelijkheid en dan gaan we daarna wel weer een keer verder.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:56

Het klinkt meer als ongehoorzaamheid, stilstaan en omdraaien.
Misschien ook dat ie het moeilijk vindt van stal en de andere paarden weg te gaan.
Hou oud is je paard dan nu?

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:57

Mijn paard probeert op de heenweg ook regelmatig om te keren, zeker vlak voordat we bij het park aankomen. Het lijkt wel of hij dan onzeker oid is. Zodra we in het park zijn vind hij het dan wel helemaal geweldig.
Ik doe in het park ook gewoon oefeningen, schouderbinnenwaarts etc. En hij kan ook heel fijn verzamelen maar dan wel echt goed blijven lopen buiten, dus dat oefenen we daar ook vaak. Gaat dan makkelijker dan in de bak :j

Zou veel afwisselen in waar je rijdt en hem daarnaast lekker bezig houden met verschillende oefeningen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:30

Das pure ongehoorzaamheid dat betekend de leiding nemen over je paard..
een paard dat het erf niet af wil moet bij ons nog geboren worden!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:49

@jaungi:
Zie je topic nu pas....

Als je binnenkort met Cas hierheen komt kunnen we best oefenen,tenminste weet niet of hij nog steeds hetzelfde heeft.
We gaan regelmatig met meerdere buitenrijden of wandelen, dus komt vast goed!

Martijnhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:00

raar meestal vinden paarden buiten riten leuk, misschien helpt om een anderen routen te rijden

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:12

MIjn paard vindt buiten rijden best leuk, maar probeerd wel zelf de route te bepalen als hij de kans krijgt...en niet omdat hij het niet leuk vindt, maar gewoon om te kijken of het kan.

En je kunt een paard buiten ook bezig houden tijdens een buitenrit hoor, dus hij hoeft zich helemaal niet te vervelen ;)

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:46

ik lees ook even mee, die van mij wil juist niet alleen maar wel met een andere pony/paard, dan vind ze het prachtigzodra die uit zicht is wordt ze gek en wil niet alleen achterblijven of is dit dan ook ongehoorzaamheid? Ze vertrouwt me dus nog niet helemaal denk ik maar we gaan er de aankomende maanden aan werken, gewoon vaak en veel oefenen aangezien we wel alleen moeten omdat ik niemand ken hier in de buurt die samen wil rijden

saffiralove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:20

/3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 Mijn vriendin heeft een strandrit gemaakt pas, en 1 van de paarden waarop iemand anders reed had het ook niet erg naar zijn zin zij ze.....

En anders misschien een andere route of ergens anders rijden??

DoRo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:06

Ik heb dit ook met mijn paardje voor.
Op wandeling slentert ze en op de terugweg is ze niet te houden (letterlijk). Ze doet het ook met andere paarden erbij.

3jaar geleden kreeg ik te horen van de bokkers dat ze me ook niet vertrouwd en gehoorzaamd. Grondwerk hebben ze me aangeraden en daar ben ik volop mee an de slag gegaan. In de rijbak doet ze dat grondwerk goed maar op wandeling is er niets verandert.
Als er iemand dit ook voorhad maar het heeft kunnen verhelpen dan ben ik Zééééér benieuwd want ik kan me niet inbeelden wat ik en andere ruiters nog niet hebben uitgeprobeerd.