Bang voor hoefsmid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eline10

Bang voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 16:26

Hoi bokkers :)

Sinds een maandje of 2 hebben wij een shetlander van 10 jaar en haar veulen.
Nou was het tijd dat Winkie(de shet)naar de hoefsmid moest.
Opgebeld, en de smid kwam er aan.
Winkie gedroeg zich echt heel bizar, steigeren en bokken, constant.
Nou moesten we een pasta kopen zodat ze zich suf ging voelen, dus vanochtend hebben
we de pasta gegeven en toen kwam de smid opnieuw.
Het leek alsof de pasta helemaal niks geholpen had, Winkie was nog gewoon de oude.
Maar na 3 uur werkte de pasta pas, terwijl het na 2 uur zou moeten werken.
Uiteindelijk ging Winkie na een tijdje liggen en moesten er 3 man bij helpen om haar vast te houden,
en toen konden de smid haar pas bekappen.
Hebben jullie tips om haar niet meer bang te laten zijn?
( Ik weet niet of dit hier goed staat. )

Groetjes Eline.

xWelsie

Re: Bang voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 16:53

Hoe is ze als jij haar voetjes uitkrabt? ook bang?

mijn pony was ook heel bang bij de hoefsmid, en ook als ik zelf voetjes vroeg.
toen heb ik dus heel veel geoefend met voetjes vragen, steeds langer optillen en goed belonen.
mijn hoefsmid heeft heel veel geduld met haar gehad en nu na 2 jaar werkt ze nogsteeds niet mee, maar gaat het al zo veel beter.
mijn smid is trouwens tegen die pasta's omdat hij eens heeft meegemaakt dat een paard door de verdoving 'heenging' en een psychose kreeg, wij hebben een tijdje een praam gebruikt, nu niet meer nodig

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 18:14

Ik heb haar dus niet zo lang, en bij haar vorige eigenaar liep ze in een kudde,
en toen werd er nooit met hoefjes optillen geoefend.
O echt waar?
Een praam helpt ook niet.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 19:34

Neem je tijd om te beginnen met aaien en rustig verder op te bouwen naar even een klein stukje optillen en dan langzaam meer. Zorg ervoor dat ze niet meer bang is voordat je naar de volgende stap gaat.
Gebruik geen dwang. Laat haar rustig wennen aan het idee. Gebruik geen hulpmiddelen, dan blijf je het gevoel het beste behouden.
De volgende keer dat de smid komt moet je erop staan dat hij rustig is en de tijd neemt en niets forceert. Het is jou paard en hij mag komen kappen, maar hij moet rustig zijn. Meestal zijn smeden vrij ruw. Maar leer haar hoe ze het moet doen zonder veel druk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 20:50

Kleine shet + grote kerel = makkelijk voetjes te hoog moeten geven. Voetjes te hoog voelt als gaan omvallen en dat geeft inderdaad protest. Ik moet hier bij shet eigenlijk gewoon op mijn kont er naast gaat zitten, dan kunnen voetjes laag blijven en kan plotseling wel alles zonder paniek/trekken. Alleen is dat iets wat ik ook niet zo snel bij een vreemde pony zou doen. Daarnaast moet je dan wel een brave shet hebben die niet zal trappen, etc. en dan nog zal de smid dat risico niet willen nemen. Het is al lastig genoeg om je bijna 3 dubbel te moeten vouwen om er enigsinds bij/onder te kunnen bij zo'n kleintje.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 18:42

Bedankt voor jullie tips, ik ga er zeker wat mee doen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:53

Je zal moeten uitvissen waar ze precies bang voor is. Is het de smid (grote man?) zelf, is het het brandluchtje dat in zijn kleren zit, is het het voetjes geven, is het de onrust van een "vreemde" op stal? Pas als je duidelijk hebt waar het probleem in zit, kun je er pas mee aan het werk.
Als het probleem voetjes geven is, oefen voetjes geven en omhooghouden. Is het de man, oefen met mannen die je shet een aaitje of lekkertje geven, enzovoort.
Het is sowieso handig als je zelf oefent met voetjes geven, dan is dat een bekend iets dat gevraagd wordt door de smid. Als een "vreemde" dingen van je vraagt die je ook nog moeilijk vindt, is de kans op paniek groter.