Staken bij het wandelen op gras.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwoezie

Staken bij het wandelen op gras.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 19:38

Ik heb nu een Shetlandmerrietje van 2 jaar.
Ze staat samen met nog een Shetlandmerrietje op een kale weide met hier en daar wat gras.
Ze krijgen hooi en korrels bij.
Maar wanneer ik haar bijvoorbeeld wil laten draven ( aan de hand) op gras, dan staakt ze volledig en is ze te koppig.
Mijn idee was dat ze dit doet, omdat ze in haar wei geen gras heeft.
Maar ik denk graag aan hun lijn, ze zijn nu net goed, al heeft ze wel een klein buikje, maar dat mag wel.
Als hier mensen met tips zijn, of soortgelijke problemen ;-)

DeBuurvrouw

Re: Staken bij het wandelen op gras.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:41

Zoiezo niet te lang gaan wandelen met een 2jarige,ze zijn nog jong en kunnen lastiger hun concentratie behouden dan een volwassen paard.En ze zal het gras wel interessanter vinden dan jou en waarschijnlijk heb je niet genoeg overwicht op haar om baas te zijn. (dus gaat ze grazen ipv rennen)Niet te lang en teveel oefenen en is ze braaf dan stoppen.En je zou als beloning haar kunnen laten grazen als ze netjes heeft meegelopen.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 19:48

Dankjewel voor de tip :-) Ik kan haar wel altijd van het gras afhouden, alleen is ze dan te koppig om vooruit te gaan. Verder gaan is dan gewoon niet mogelijk, wanneer ik terug ga, loopt ze wel goed mee.

Robynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:55

Paarden vinden eten (bijna) altijd wel belangrijker als wat er om hun heen gebeurd, vooral als je nog op je eigen terrein loopt. Ik vind haar inderdaad ook nog wat jong dus ik zou ook niet te vaak lopen, gewoon lekker poetsen en knuffelen en af en toe een rondje en dan gewoon blijven stappen. Als ze 3 is kun je haar misschien eens gaan longeren op het gras? Dan leert ze ook rennen op het gras op jouw commando en moet ze haar gedachten wel ergens anders op focussen.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 20:17

Dankjewel voor de tip :-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:19

het is een shet,dus eigenwijs ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:19

Ach wat is er nou mis met een stukje lopen.
Paarden hebben bijna altijd meer interesse in gras dan met hun baas mee te lopen ;) Gewoon ingrijpen zodra de neus richting de grond gaat, niet wachten tot ze eet. Als ze niet vooruit wil helpt het soms om haar opzij te trekken ipv vooruit (nouja, niet te hard dan he). Je zou eventueel ook een korfje om kunnen doen op zulke momenten :)

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 20:21

Dankjewel !
Nuja, dat ze eigenwijs is, daar was ik al zeker van :D
Maar dat wil toch niet zeggen dat'k haar zin moet doen.
Ik doe ook nog niet veel met haar en aan lange wandelingen doe ik ook nog niet.
't viel mij eigenlijk op toen we een fotoshootje deden op gras en toen staakte ze nogal :-)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:06

Het eerste wat mijn pony's (en veulens!!) hebben geleerd is dat als ze aan een touwtje lopen dat er NIET gegeten word, dat doen ze maar in hun eigen tijd.
Kost wat overtuigingskracht maar nu kunnen zelfs de kleinste kinderen met mijn pony's over hoog gras lopen maar die kop gaat nooit naar de grond. Wel heel consequent zijn en ze ook niet 'voor een keer omdat ze zo braaf waren' laten grazen want dat kun je ze niet leren.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 21:12

Van mij mag ze ook nooit op gras grazen, maar dan is ze koppig en wil ze niet meer vooruit.
't is ook net een klein kind op dat vlak natuurlijk, maar soms echt heel vervelend.
Dat ze een moeilijk karaktertje is, da's gewoon een feit, dat heeft ze gewoon van de moeder mee.
Mijn andere merrietje is hierin veel makkelijker.
Misschien/hopelijk betert het wel wanneer ze wat ouder wordt.
Het is wel verbeterd tegenover vorig jaar :-)

kusjekizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 23:26

geerke schreef:
het is een shet,dus eigenwijs ;)

:))

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 05:53

SMP-->OPG

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 06:05

DeBuurvrouw schreef:
Zoiezo niet te lang gaan wandelen met een 2jarige,ze zijn nog jong en kunnen lastiger hun concentratie behouden dan een volwassen paard.En ze zal het gras wel interessanter vinden dan jou en waarschijnlijk heb je niet genoeg overwicht op haar om baas te zijn. (dus gaat ze grazen ipv rennen)Niet te lang en teveel oefenen en is ze braaf dan stoppen.En je zou als beloning haar kunnen laten grazen als ze netjes heeft meegelopen.

Even OT:
Hoezo niet te lang wandelen met een 2 jarige?
Ik heb een shet van 1 jaar en daar wandel ik soms wel een uur mee.
Ze vind het heerlijk.

TO:
Bedenk wel dat het nog een baby is.
En baby's doen ook niet alles in 1x.
Dat gaat ook met vallen en op staan.
Haar goed belonen, met je stem, als ze weer een stapje doet.
Ga vooral niet met bix rammelen of iets, dan vewacht ze straks bij iedere stap wat lekkers.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 15:56

Ik verwacht zeker niet te veel in 1 keer :-)
Vorig jaar als jaarling kreeg ik ze op een gewone weg of in de wei niet vooruit, hier hebben we op zitten oefenen en dit gaat nu wel :-)
Haar concentratie is ook altijd ver zoek, dingen rond haar heeft ze vaak wel eerder gezien.