mijn pony zit onder de bijt plekken en schrammen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pippenstein

mijn pony zit onder de bijt plekken en schrammen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 17:19

Mijn pony ( haflinger ruin 4 jaar ) staat in een groep met drie andere ruinen en een merrie Ze hebben veel ruimte ( oude koeienstal) met vrije in en uitloop en buiten twee grote paddocks. Ruimte genoeg dus maar de laatste tijd zit hij echt onder de schrammen en bijtplekken . Is dat normaal in een groep of zou het door de merrie komen dat ze veel ruzie zoeken.

SienenIvo

Re: mijn pony zit onder de bijt plekken en schrammen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:20

Kan het niet van het spelen zijn?

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 17:32

ja zou kunnen maar das dan best hardhandig. ik vind die plekken best heftig voor speelgedrag.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:34

Heb je een foto?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:42

Hoe lang staan ze bij elkaar? Hier heb ik er ook 4 bij elkaar lopen. In het begin heb ik de nieuwe bij de meest sociale (en vriendelijkste) gezet. Toen die hem had geaccepteerd, mocht de rest er weer bij. Dat scheelt enorm in de hapbuien van de andere 2. Op zo'n moment kan de nieuweling namelijk bescherming zoeken bij een maatje. Nu happen ze af en toe ook nog wel naar elkaar, omdat er een hierarchie zit in wie als eerste mag eten en drinken, maar verder laten ze elkaar ongemoeid.

Wij hebben echter een dartmoor, die ongelooflijk brutaal is en die wordt door de rest regelmatig even op zijn nummer gezet. Dat is het type,'geef hem een hoef en hij neemt het hele been'. Dus die wordt door de grootste 2 flink kort gehouden. :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:46

Is er wel genoeg te eten? Mijn ervaring is als er niet genoeg te doen is en voor paarden dus voornamelijk eten gaan ze met elkaar lopen spelen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:47

Nou bijtwonden krijgen ze niet van het spelen, weet ik uit ervaring. Dan is er meestal een machtsstrijd bezig onderling. Maar dat kan idd te maken hebben met onvoldoende eten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:54

@Tigra,
Mijne spelen heel veel, hebben meer dan genoeg te eten..ze zijn nooit gewond op kleine bijtwondjes/schaafjes na, dat is juist wel altijd wat met spelen gebeurd, getrapt wordt er dan bijna nooit.
Ze gaan niet spelen maar klieren als ze niet genoeg eten hebben, daar zit net een verschil in.
Ze kunnen behoorlijk chaggie zijn als ze zich vervelen en niet genoeg eten krijgen dan gaat het er heel anders aan toe.

TS,
Je zult gewoon moeten observeren wat er gebeurd in de groep, zo kun je zien waardoor het gebeurd, dat is de enige manier om erachter te komen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:56

Miranda: Helemaal eens met wat je schrijft. :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:57

Mijn 2 jarige heeft het ook, zit regelmatig onder de bijtplekken of plekken van hoeven, maar hij daagt ook vaak uit en dan krijg je wel eens wat terug...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:58

Ik bedoel dus dat omdat ze te weinig eten of "doel" hebben ze gaan spelen of beter gezegd treiteren. Als er niets te doen is worden ze juist ruwer omdat er weinig anders te doen is.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:07

Nouvel: Haha, nou noem je ook wel een raspaardje met een karakter. ;) De jonkies leren in een groep vaak wat hun plek is en dat gaat dan gepaard met plekken, helemaal als ze het blijven proberen idd. Hier hebben we nu zo'n brutaal welshje lopen. :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:09

Kan zijn omdat het ruinen zijn met slechts één merrie..

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 23:23

ze krijgen echt genoeg eten ( paar x per dag kuil ) en zelf had ik ook wel het idee dat het om de merrie te doen is. Die gaat binnenkort verhuizen en ik hoop dat het dan een stuk minder word. en wordt de situatie misschien wat duidelijker. Het is net of ik mijn paard heb mishandeld schaam me dood als mensen naar hem kijken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:37

Mijn paarden krijgen als ze op de paddock staan 's winters 5x per dag ruwvoer, 2x is best weinig.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:40

*heb niet alles gelezen*

maar....4 ruinen en 1 merrie....dat is vragen om haantjesgedrag bij de heren
logisch toch dat ze strijden om de dame?

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:26

Dit is waarschijnlijk gewoon kuddegedrag.. rangorde en zoals Quartel al zegt haantjesgedrag. Mijne heeft in de afgelopen weken ook wat te voorduren gekregen maar die daagde de ander ook flink uit, en na een aantal trappen is dat opgehouden.