Wedstrijdje tussen paarden, niet te bedoeling, hoe stoppen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tesssx

Wedstrijdje tussen paarden, niet te bedoeling, hoe stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 16:52

Hoi bokkers,

Ik weet niet of dit goed staat, ik dacht het hoort bij buitenrijden.

Ik en een vriendin rijden heel graag samen buiten. Onze paarden zijn lief tegen elkaar en het is altijd heel gezellig.
Alleen in gallop op het strand of ergens anders waar ze ruimte hebben doen ze een wedstrijdje en dat is niet de bedoeling.

Dit is er laatst gebeurd:
We gingen naar het strand en waren van plan te galloperen. Mijn paard heeft moeite met aangalloperen (het is een draver), ik oefen daar elke keer mee en het gaat steeds beter! Ze gaat er niet meer opeens vandoor, maar het lukt om redelijk zacht (voor mijn paard dan) en rustig te galoperen.
We draafden een heel klein stukje en toen probeerden we aan te gallopen. Ik reed aan de kant van de duinen, mijn vriendin aan de kant van het water. We spraken af aan te galloperen. Ik probeerde het en het lukte! Ik helemaal trots voor een paar seconde, toen gallopeerde mijn vriendin aan en toen gingen de paarden dus een wedstrijdje doen. Wij hebben bijna het hele strand in heel harde rengallop gezeten. We waren wel rustig, want we overlegden wat ze konden doen. We wilden ze naar de duinen sturen, maar het lukte niet om mijn paard op een volte te sturen. Dit vind ze sowieso al moeilijk omdat ze geen stelling heeft. Zachter galloperen lukte ook niet. Uiteindelijk is het mij bij de strand overgang waar we er altijd afgaan gelukt om ze er naar toe te sturen, in het zachte zand stopten ze zo.

Wat kunnen we doen om te stoppen als ze weer een wedstrijdje gaan doen? Het paard van een vriendin heeft bij de vorige eigenaar volgens mij meegedaan aan crossen. Het lukte haar wel om een beetje aftewenden, maar ik reed aan de kant van de duinen dus zijn we verder gereden en bleef ik het proberen. Mijn paard was in ieder geval in het begin niet van plan een wedstrijdje te gaan doen, maar toen het andere paard ging deed ze nogal enthousiast mee.

Misschien handig om te weten: ik rijd bitloos en ik ga niet met bit rijden.

Oja en nog een vraagje. We gingen echt heel hard, dat was iets harder dan rengallop! Hoe hard gaat dat ongeveer?

Alvast bedankt,
Tess
Laatst bijgewerkt door Tesssx op 06-07-12 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:57

Ob dat probleem heb ik ook, zeker als ik met mijn vriendin ga galloperen, dan zit er geen rem op. Mijn ervaring is, gewoon laten lopen (als je de ruimte hebt) je kan wel blijven trekken etc. Dit werkt vaak het tegenover gestelde. Je kunt je paard gewoon laten lopen ze stoppen echt wel een keer. Vaak gaan ze dan zelf wel wat zachter. Je kunt zE dan vaak terug pakken.
Dus als ze hard willen, moeten ze ook hard gaan.

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 17:01

xJasmijn schreef:
Ob dat probleem heb ik ook, zeker als ik met mijn vriendin ga galloperen, dan zit er geen rem op. Mijn ervaring is, gewoon laten lopen (als je de ruimte hebt) je kan wel blijven trekken etc. Dit werkt vaak het tegenover gestelde. Je kunt je paard gewoon laten lopen ze stoppen echt wel een keer. Vaak gaan ze dan zelf wel wat zachter. Je kunt zE dan vaak terug pakken.
Dus als ze hard willen, moeten ze ook hard gaan.

Daar dacht ik ook al aan voor volgende keer, ze gewoon heel even laten gaan. Het is alleen dat met andere paarden het beter gaat. Met andere paarden gaat mijn paard wel eens wat te snel, dat ik haar moeilijk terug krijgt, maar ze maakt er geen wedstrijdje van.

MarlindeRooz

Re: Wedstrijdje tussen paarden, niet te bedoeling, hoe stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:02

ik zou haar omtrekken, teugel zo dicht mogelijk bij het bit vastpakken en dan gewoon omtrekken..
dit moet je doen op de kant waar ze het minst sterk is. (meestal is dat links)

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 17:03

MarlindeRooz schreef:
ik zou haar omtrekken, teugel zo dicht mogelijk bij het bit vastpakken en dan gewoon omtrekken..

Hoi, omtrekken heb ik steeds geprobeerd, daar ben ik ook niet mee gestopt toen ze bleef rennen, maar het lukte niet.

Voor iedereen: ik rijd bitloos en ik ga niet met bit rijden.
Laatst bijgewerkt door Tesssx op 06-07-12 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:04

Laatst bijgewerkt door PoelieWoelie op 06-07-12 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:04

Tesssx schreef:
Oja en nog een vraagje. We gingen echt heel hard, dat was iets harder dan rengallop! Hoe hard gaat dat ongeveer?

:') Rengalop is de snelste gang van een paard. Een paard kan tot ongeveer 60 km/h lopen.

Lijkt me doodeng zeg als je paard zo hard gaat. Die van mij doet het ook wel eens.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:07

Ik heb ook zo'n pony, en wij rijden het liefst ook bitloos
tip: doe een touwhalster om en daar over een hoofdstel zonder neusriem enz.
daar heeft je paard geen last van, het enige "probleem" is dat je 2 paar teugels hebt maar zo kan jij jouw paard makkelijker terugkrijgen.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:07

MarlindeRooz schreef:

Als een paard zo hard gaat, denk ik niet dat TS dit gaat lukken. Zelf heb ik dit nooit in mijn hoofd gehaald bij die snelheden. Had het gevoel dat paard dan zou struikelen en dat mot maar niet! ;)

TS, sommige paarden zijn gewoon niet te houden, ook niet met allerlei bitten hulpteugels etc. Probeer misschien een stemcommando in te bouwen (hoooo) als extra hulp. Daarnaast, probeer in het mulle zand te komen, zoals je zag stoppen ze dan. En je zou ook nog een stukje strand kunnen "reserveren", een stuk waar je altijd galloppeerd en voor een bepaald punt weer draaft. Zo houd je het ook een beetje veilig voor jezelf en anderen, je weet dat je paard op een bepaald punt afremt. Natuurlijk is het dan wel lastig als je daar gewoon wil stappen en het is niet ideaal, maar wel beter dan dat je eindeloos in galop zit tot je paard moe wordt!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:10

foto er van:
Afbeelding

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 17:10

Is het misschien een idee om de volgende keer in het ''zachte'' zand aan te galloperen ipv in het harde zand bij het water? Ik hoor weleens dat mensen niet galloperen als er zacht zand is, maar waarom eigenlijk niet? Ik heb dan veel meer controle. Dit is toch niet slecht voor het paard?

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:11

Tesssx schreef:
MarlindeRooz schreef:

Hoi, omtrekken heb ik steeds geprobeerd, daar ben ik ook niet mee gestopt toen ze bleef rennen, maar het lukte niet.

Voor iedereen: ik rijd bitloos!

Ik rijd ook bitloos met sidepull, als ik mijn paard "om wil trekken", kan ik het wel vergeten, trek nog eerder het hoofdstel stuk! Dan kun je toch eens een bitje proberen... Als je daarvoor open staat. Bij mij staat mijn paard met 1 x knijpen in de teugels stil, buiten gaat dit soms ook wat minder makkelijk maar reactie krijg ik wel. En... als een paard wil gaan, gaat ie heus wel, hoeveel bitten jij er ook inhangt! (helaas ik spreek uit ervaring, niet dat ik meerdere bitten in mijn paard heb gehangen, maar jullie snappen het wel ;) ).

Ik heb ook naar de one rein stop gekeken toen, maar dat ging em niet worden met mijn paardje van toen!

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 17:11

MarlindeRooz schreef:
foto er van:
[ Afbeelding ]

Goed idee, maar mijn paard heeft geen bit, dus de neusriem moet ik echt laten zitten, als die er al af zou kunnen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:13

Touwhalster is 10 euro en een simpel hoofdstel is 40 euro oid?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:13

Wat je ook kunt doen, niet zo gezellig misschien, maar wel een oplossing: achter elkaar blijven rijden!!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:16

Bluebontje schreef:
Wat je ook kunt doen, niet zo gezellig misschien, maar wel een oplossing: achter elkaar blijven rijden!!

die ken ik ook, het werkt ook, tot het voorste paard zijn achterbenen strekt... :')

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:31

los zand is veel zwaarder voor een paard en erg belastend voor banden en pezen. De ideale ondergrond voor een paard is dus waar het water weggetrokken is.

idd in los zand moet je paard snelheid minderen, wat jou meer controle geeft.
Met of zonder bit maakt niet uit, probeer je paard altijd richting los zand te krijgen en de one-rein stop werkt zowel met bit al bitloos. Al zal je in volle rengalop misschien met 2 handen aan 1 teugel moeten trekken.

oh en je kan niet sneller dan rengalop, want dat is nu eenmaal de snelste gang van een paard. EV's halen pieksnelheden van 65km/uur, maar dat halen de meeste paarden niet. Zeker niet met de extra kilo's die ze mee hebben en een ruiter wiens benen alle kanten opgaan (en ja bij een echte rengalop is het zeer moeilijk je benen op hun plaats te houden omdat de romp maximaal samentrekt en weer uitstrekt)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:45

Optie : niet meer samen galopperen (in elk geval voorlopig).

2. Als beide paarden kennelijk alleen naar hun ruiters luisteren als ze daar zin in hebben wordt het ernstig tijd voor een stuk heropvoeding. Nu is het probleem onbeheerst crossen op een groot open stuk waar het gelukkig bijna nooit mis kan gaan, maar wat gebeurt er bij een op jullie afstormende hond? En zijn ze wel goed te sturen en stoppen in het verkeer? Je hebt nu van wat ik lees geen noodrem en stuur, terwijl een paard juist als het eng/gevaarlijk wordt steun en leiding bij de ruiter moet zoeken ipv zelf de beslissingen te nemen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:46

Wat ik altijd geleerd heb is dat je een paard nooit naar de duinen moet sturen, maar richting de zee ;)

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 22:47

tamary schreef:
Optie : niet meer samen galopperen (in elk geval voorlopig).

2. Als beide paarden kennelijk alleen naar hun ruiters luisteren als ze daar zin in hebben wordt het ernstig tijd voor een stuk heropvoeding. Nu is het probleem onbeheerst crossen op een groot open stuk waar het gelukkig bijna nooit mis kan gaan, maar wat gebeurt er bij een op jullie afstormende hond? En zijn ze wel goed te sturen en stoppen in het verkeer? Je hebt nu van wat ik lees geen noodrem en stuur, terwijl een paard juist als het eng/gevaarlijk wordt steun en leiding bij de ruiter moet zoeken ipv zelf de beslissingen te nemen.

Hoi, bedankt voor je tip!

We blijven wel samen galopperen, want anders kunnen we het ook niet oefenen, omdat het met andere paarden wel gaat. De paarden sloegen niet echt ''op hol'', ze wilden lekker samen rennen. daar vind ik niks mis mee, zolang we nog controle hebben. Het gaat overal goed, behalve op het strand, al kan ik het niet echt fout gaan noemen, omdat ze niet echt schrokken. In het verkeer gaat juist goed, omdat mijn paard met een ander paard bijna altijd goed rustig is, wat dan ook weer overgaat op de ander.

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 22:48

Ingrid_92 schreef:
Wat ik altijd geleerd heb is dat je een paard nooit naar de duinen moet sturen, maar richting de zee ;)

O oké, ga ik iets mee doen!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 02:07

Ingrid_92 schreef:

Ik ben wel benieuwd waarom?

Galopperen jullie naast elkaar? Zo ja, ga dan de volgende keer achter elkaar met voldoende ruimte. Zo krijg je niet zo snel het wedstrijdelement. Ga vooral verder goed werken aan meer controle.

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 13:11

_Dune_ schreef:
Ingrid_92 schreef:

Ik ben wel benieuwd waarom?

Galopperen jullie naast elkaar? Zo ja, ga dan de volgende keer achter elkaar met voldoende ruimte. Zo krijg je niet zo snel het wedstrijdelement. Ga vooral verder goed werken aan meer controle.

Hoi,
We galopperen naast elkaar. Als we willen galopperen ga ik meestal ik iets vooruit, omdat ik goed ruimte nodig heb om aan te galopperen, gelukkig gaat dit steeds beter!

Achter elkaar galopperen heb ik al meer gelezen, ga ik iets mee doen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:15

Niet naast elkaar galopperen is de makkelijkste oplossing :-) Even kijken welk paard het beste voorop gaat (je wilt nl ook niet dat de voorste zich 'opgejaagd' voelt door de achterste). Verder goed met elkaar afspreken dat je niet in gaat halen en altijd achter elkaar blijft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:30

Zorgen dat je controle hebt, dus meer oefenen, alleen en samen.
De een kan galopperen terwijl de ander blijft wachten, is voor beide paarden een gehoorzaamheidsoefening. Of achter elkaar gaan rijden maar dan krijg je ook vaak dat de achterste de voorste wil inhalen.
En bitloos is prima maar als je paard er geen respect voor heeft kan het dus niet, zoek iets wat wat sterker inwerkt, misschien hackamore of gewoon een trensje.