veulen is eenzaam

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_Ibisco

veulen is eenzaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 09:56

een kennis van mij heeft vorige week een hengsten veulen van 1 jaar gekocht. Er was nog niets mee gedaan, ze kregen hem ook geen halster op en konden hem enkel op zijn neus aanraken.
ze hebben me dan gevraagd of ik me wat zou willen bezig houden met het veulen. Ik heb het na de 2e dag een halster opgekregen en ik ga er meerdere keren per dag bij om hem wat te aaien ofzo.
Hij staat nu op een kleine wei waar niets meer van gras op staat, hij ziet ook geen andere paarden of koeien van op zijn wei. Ik zou hem dus graag op een andere weide zetten omdat ik vind dat hij met andere paarden moet leren omgaan. Maar de eigenaar wil niet dat hij bij een ander paard staat, ook niet met een draad tussen. Want hij zegt dat het veulen zich dan gat hechten aan het andere paard en dat ik er dan niets meer mee zou kunnen doen. Ik zou hem echt graag bij een ander paard willen zetten, hij moet zich nu erg eenzaam voelen.
Heeft er iemand ervaring mee of het wel een goed idee is om het veulen bij een ander paard te zetten?
Weet er ook iemand wat ik kan doen zodat hij zich niet op de wei verveelt? Ik heb niet zo een bal voor paarden dus dat kan ik niet doen.

Happie

Re: veulen is eenzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:57

Alles beter dan een veulen alleen. Paarden zijn kudde dieren die horen niet alleen te staan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:58

Als de sodemieter in de opfok doen. Zo worden deze paarden verknoeid.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:58

Wat dacht je van de argumenten dat er voor een paard geen betere opvoeding bestaat dan die door een ander paard gegeven wordt en dat nu dit dier zo alleen staat, hij contact gestoord en onopgevoed op zou kunnen groeien en straks echt onhandelbaar is als hij volwassen is?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:59

Een veulen alleen laten staan is simpelweg pure mishandeling. Een paard dat van jongs af aan alleen staat kan over het algemeen ook helemaal niet meer bij andere paarden, omdat hij sociaal gestoord is. Het diertje heeft namelijk de opvoeding van andere paarden niet gekregen en die opvoeding is onmisbaar voor een paard. Daarnaast is het voor een paard erg stressvol om alleen te staan aangezien het een kuddedier is, en voor zo'n jong ding is dat alleen maar erger. Hij is gestresst en waarschijnlijk depressief. Het is simpelweg niet eerlijk om zo'n jong ding alleen op de wei te zetten omdat het baasje zo graag een pony wil :n

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:04

`dit is echt dierenmishandeling, ik neem aan dat ze jou betalen voor je werk? Kun je ze niet overhalen om hem te verkopen, zodat hij een goed leven krijgt?

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 10:07

bedankt voor de reacties. Ik ga zo snel mogelijk een andere wei voor hem zoeken bij andere paarden.
Het echt plan van die eigenaar is om hem volgend jaar naar Hongarije te brengen want hij heeft daar een boerderij. Maar die verandert heel de tijd van planning dus het kan zijn dat hij die weer verkoopt. Maar ik ga er nu zo veel mogelijk bij totdat ik een andere wei heb gevonden.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:08

Heel snel bij een ander paard zetten. Een paard hoort niet alleen te staan en zeker geen jong paard.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:11

een opfok is niet zo heel duur, en als je ziet hoe de veulens het hebben word je helemaal vrolijk.
Ik zou dus echt kijken naar iets van een opfok zodat die kan opgroeien succes!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:12

Ik wordt hier altijd een beetje boos over. Een paard is een kuddedier en voor het welzijn van het paard is het essentieel dat hij soortgenoten om zich heen heeft. Laat de eigenaar eens een beetje googelen om op te zoeken wat er gezegd wordt over paarden die alleen staan?
Goed dat jij je om dit dier bekommert, probeer alsjeblieft de eigenaar te overtuigen om het veulen in de opfok te zetten tot hij 3 jaar is en haal hem dan pas (met een vriendje erbij!) naar huis.

Succes!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:13

Het paard is niet van haarzelf, dus ik denk niet dat ze er veel aan kan doen, laat staan het veulen in de opfok zetten ... ;)
Maar goed je best doen de eigenaar te overtuigen dat er een shet ofzo bij moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:15

Jullie hoeven niet te concluderen dat het sneu is hoor ladies, dat weet TS ook wel. Het is toch niet haar paard? Ze vraagt om tips, niet óf het zielig is.

TS, kun je niet nog eens rustig met de eigenaresse gaan praten en vertellen dat dit ervoor zorgt dat hij alleen maar minder handelbaar wordt? Misschien is het een optie om er een Shetlander bij te zetten? Veel succes!

(Overigens is een veulen van 1 jaar een jaarling.)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:16

Evi_Ibisco schreef:
Maar ik ga er nu zo veel mogelijk bij totdat ik een andere wei heb gevonden.

Een mens is nooit een vervanging voor een ander paard. Daarnaast wil ik je op het hart drukken ontzettend streng en consequent te zijn, anders doe je meer kwaad dan goed. De taak van de mens is niet om het dier gezelschap te houden of met het diertje te spelen, maar om het te verzorgen en op te voeden op een manier die hem veilig maakt in de omgang met mensen. Als jij gaat proberen een paard te vervangen is dat een behoorlijke rolverwarring. Ook zo kan je een dier verpesten ;) Daarnaast moet je met zo'n jong dier niet aan het werk gaan. Vrijheidsdressuur, longeren etc. kan je dus vergeten. Eventueel zou je een stukje kunnen wandelen, maar aangezien het dier nu al erg gestresst is door gebrek aan soortgenoten is dat ook weer meer voor jezelf dan voor de pony.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 06-07-12 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce83Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:16

Is er een mogelijkheid uberhaupt om hem bij andere paarden te zetten? Als argument naar de eigenaar zou ik juist laten weten dat het makkelijk zal worden als hij bij een ander paard (liefst ruin gezien hij hengst is) zou komen te staan. Hij ziet van die andere dat het niet eng is om naar mensen te gaan, zal de rust overnemen als de ander gepoetst wordt enz enz. Veulen kan dan heel veel leren van een ouder paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:22

Waarom heeft die kennis in vredesnaam dat veulen gekocht? Klinkt alsof hij er geen benul van heeft en in eenzaamheid opgroeien levert in ieder geval een paard op dat je nooit meer met fatsoen met een ander paard zult kunnen zetten.
Ideaal is als een veulen in een leeftijdsgemengde groep staat, zodat hij opgevoed wordt door de volwassen paarden en kan spelen met leeftijdsgenoten. Daar het een hengstje is, zal dit dus wel een hengsten/ruinen-groep moeten zijn. Zo'n veulen kijkt heel veel af van die andere paarden en zal dan dus bijvoorbeeld ook zien dat het fijn (en normaal) is om met de baas mee te gaan.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 11:39

Waratje schreef:
Waarom heeft die kennis in vredesnaam dat veulen gekocht? Klinkt alsof hij er geen benul van heeft en in eenzaamheid opgroeien levert in ieder geval een paard op dat je nooit meer met fatsoen met een ander paard zult kunnen zetten.
Ideaal is als een veulen in een leeftijdsgemengde groep staat, zodat hij opgevoed wordt door de volwassen paarden en kan spelen met leeftijdsgenoten. Daar het een hengstje is, zal dit dus wel een hengsten/ruinen-groep moeten zijn. Zo'n veulen kijkt heel veel af van die andere paarden en zal dan dus bijvoorbeeld ook zien dat het fijn (en normaal) is om met de baas mee te gaan.

Ik vroeg me ook af waarom hij weeral een ander paard had gekocht. Maar ja die is nu eenmal zo. Ik ga er vandaag mijn verzorgpaard bijzetten, is een ruin en echt rustig en vriendelijk naar mensen toe. Ik denk dat dit de beste oplossing is wat ik momenteel kan doen.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:46

Evi_Ibisco schreef:
Waratje schreef:

Ik vroeg me ook af waarom hij weeral een ander paard had gekocht. Maar ja die is nu eenmal zo. Ik ga er vandaag mijn verzorgpaard bijzetten, is een ruin en echt rustig en vriendelijk naar mensen toe. Ik denk dat dit de beste oplossing is wat ik momenteel kan doen.

netjes van je! beter iets dan niets he?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:50

TS, even mijn complimenten voor jou. Vind het erg netjes en volwassen van je dat je het zo opneemt en dat je zoveel doet voor een paard van een ander. Top!

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 11:56

bedankt, ik ben altijd al zo geweest. Als ik nog maar een paard zie staan dat veel te mager is of geen water heeft zoek ik onmiddellijk wie de eigenaar is en zorg ik er voor dat het paard in betere omstandigheden kan leven. Ik kan me er gewoon zo aan ergeren dat mensen niet goed voor hun paarden zorgen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:02

Je verzorgruin erbij zetten is idd een goede oplossing :D mits ze het goed kunnen vinden natuurlijk.
Desondanks is het het misschien toch nog wel waard om het eens te hebben over de opfok, hierbij staan veel paarden in alle leeftijden en kan hij ook spelen samen met de andere jaarlingen :) dat is iets waar je vzp misschien niet altijd van gediend is.

Top in elk geval dat je je zo bekommert om dit paardje! +:)+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:13

Fijn dat je de mogelijkheid hebt om je verzorgpaard erbij te zetten. Dat is in ieder geval al een goede stap vooruit :j

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:25

Het allerbelangrijkste is iig de eigenaar van de jaarling er te van overuigen dat het gewoon pure mishandeling is om het dier alleen te laten staan :\ .

Het is natuurlijk helemaal super dat je je VZ-paard er bij wilt/gaat zetten +:)+ , maar overleg dit ajb wel even met de eigenaren van beide dieren!!
Stel je voor er gebeurd wat en ze stellen jou daarvoor verantwoordelijk := ....

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:28

Duidelijk dat jouw kennis geen verstand van paarden heeft, en geen hart voor haar dier.
Een paard hoort niet alleen, en een jaarling al helemaal niet!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:31

Evi_Ibisco schreef:
Ik zou hem dus graag op een andere weide zetten omdat ik vind dat hij met andere paarden moet leren omgaan. Maar de eigenaar wil niet dat hij bij een ander paard staat, ook niet met een draad tussen.

En vind de eigenaar van je verzorgpaard en de eigenaar van de jaarling het goed dat jij je verzorgpaard bij de jaarling zet?

appelXbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 19:04

Fijn dat de ruin erbij komt!