Onweer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Onweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 19:39

Jeetje wat een weer vanmiddag....bliksem inslag in t station,en diverse bomen etc geraakt.
Zodra het begint te rommelen gaan de paarden hier naar binnen,maar als je dan huiswaarts rijdend om je heen kijkt staat menig vier benig vriendje nog buiten.
Wat doen jullie naar binnen ,of ben ik een watje?

Sill_Monster

Re: Onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:40

Als het heel erg is en veel regen en het is best koud dan doe ik hem ook naar binnen.
Maar al het met deze warmte is dan laat ik hem buiten.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:41

Bij ons op stal gaan de paarden naar binnen als het voorspelt wordt. Houden da buienradar in de gaten. Als ze nog buitenstaan met onweer, vind ik dat erg eng. Het is een heel groot open land zonder schuilmogelijkheden.

Thuis gaan de paarden meteen naar binnen. Ik vind dat helemaal niet gek! Het kan soms flink tekeer gaan!

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:44

Hier blijven de paarden buiten, alleen in de winter kunnen ze naar binnen ivm de allergie van mijn moeder, daardoor kunnen ze namelijk niet heel dicht bij huis staan.

Edit; ze hebben wel schuilmogelijkheden dmv bomen ed.
Laatst bijgewerkt door AnneJa op 05-07-12 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Onze paarden zijn buiten gebleven.
Scheelt misschien wel dat ze niet echt in een grote open vlake staan.
Maar in een weiland achter de boerderij.
Dus hopelijk als de bliksem inslaat op het hoogste punt, is dat niet op de paarden. :(:)

LadyMadonna

Dubbel. Mijn pony is verongelukt, indirect door noodweer (kudde in paniek geraakt, pony gevallen en overlopen). Sinds dien zweet ik peentjes met noodweer. Toch staat allen nu buiten. Mijn jonge ding sowieso (heeft geen box), de shet ook. Het kan ook in de stal slaan, en waar blijf je dan? Ik vraag me af in hoeverre op stal nu écht veiliger is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:46

Onze paarden hebben inloop stal (die altijd open is), dus zij kiezen zelf of ze wel of niet in de stal gaan staan. Wat mij opvalt is dat als het noodweer is de een altijd binnen staat en de ander altijd alleen met hoofd binnen. Zij is niet graag in een kleine ruimte.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:50

Er is geen goed antwoord bij onweer.
Slaat het in op stal wil je ze daar niet hebben.
Slaat het in op je wei zou je willen dat ze binnen stonden.
Zonder goed werkende glazen bol geen goed antwoord :+

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:51

Mijn paardje blijft lekker buiten, mede omdat het in de stallen juist benauwd is en dat heb ik juist liever niet. :P

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:55

buiten :) Ze hebben een schuilstal, daar gaan ze niet in met noodweer (1 merrie soms wel, is beetje watje :+ )
Op stal opsluiten vind ik persoonlijk net zo gevaarlijk... Blikseminslag in de stal en 't is ook klaar..
Overigens zit je met zo'n dag als vandaag dan ook heel l*llig... De onweersvoorspelling is al voor de hele dag.. Zou je ze dan de hele dag binnenzetten?
Op buienradar ontstaan de buien spontaan, dus dat is ook niet heel betrouwbaar nu..

Wel ga ik na fiks onweer altijd nog even kijken of alles oke is :)

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:58

Ik ben misschien een schijterd wat dat betreft..
Maar hier probeer ik ze toch echt binnen te hebben als het onweert.
bij een paar rommeltjes hou ik ze gewoon buiten :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:00

Ik haal ze ook altijd van de wei en dan in de paddock met schuilstal, puur voor mijn gemoedsrust.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:02

Overdag als het onweert, laat ik ze meestal gewoon buiten, tenzij het heel extreem wordt, dan ren ik nog gauw met ze naar binnen.
Heb ook allemaal bomen om de wei, ook niet altijd even veilig, met extreem harde wind.
Vind het ook altijd dubbel, blikseminslag kan overal, ook op stal.
Ze staan aan huis, dus houd het altijd in de gaten, wordt het toch te eng buiten, breng ik ze dan nog naar binnen.
Ik zet ze eigenlijk eerder binnen als het heel hard stormt. Dus in de herfst zonder onweer, bedoel ik dan.
Ook vanwege de bomen, er gaat hier regelmatig een boom om, als het stevig stormt.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:02

Mijn paarden gaan met dit weer naar binnen, net als met hevige regenval of hagelbuien. Ze hebben weinig tot geen schuil mogelijkheden buiten, dus dan haal ik ze liever naar binnen :j

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:03

Ik heb de paarden 24/7 buiten staan. Ze kunnen de stal in als ze willen, maar ik zet ze niet op stal.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:04

Ze gaan bij mijn altijd op stal met onweer.....inderdaad ook voor mijn gemoedsrust. Of ze daar nu echt veiliger staan?? Ze vinden het in ieder geval prettiger, want zodra het onweert of rommelt staan ze al voor het hek en lopen zeer gewillig mee naar stal.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:05

Buiten, ze hebben niet eens een stal...

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:09

Het ligt een beetje eraan hoe zwaar de onweer is :P

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:14

schrikdraad schreef:
Er is geen goed antwoord bij onweer.
Slaat het in op stal wil je ze daar niet hebben.
Slaat het in op je wei zou je willen dat ze binnen stonden.
Zonder goed werkende glazen bol geen goed antwoord :+

Inderdaad. Mijn paard staat nu 24/7 buiten, ik laat hem lekker daar staan. Mocht hij s'avonds op stal staan en er komt onweer, dan zou hij daar blijven staan. Beide plaatsen hebben zo z'n nadeel.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:16

hier blijven ze gewoon buiten in de paddock ze hebben beide een schuilstal ter beschikking en een afdak

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:18

Ik heb ze liever buiten (en dan bedoel ik geen postzegelweitje ;) )

Helaas staat die van mij tijdelijk in stal maar gelukkig is er ook altijd iemand aanwezig :)
Volgend jaar staat hij met ieder weertype gewoon weer buiten!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:19

Gewoon buiten. Ik heb een (bijna) fulltime baan op een half uur rijden van huis/de paarden. Geen tijd dus om 'even' heen en weer te gaan rijden om ze binnen/buiten te zetten. Afgezien van het feit dat ik al vaker heb meegemaakt dat het op mijn werk hoost van de regen en er hier geen druppel is gevallen (of omgekeerd...)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:22

Mijn paarden blijven gewoon 24/7 buiten en staan op open vlakte zonder schuil mogelijkheden..Het maakt namelijk niet uit het kan ook in de stal slaan..Maar ik vind onweer altijd eng ook al zouden ze s'nachts op stal staan..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:23

Hier is het de hele dag rustig geweest, het spetterd alleen af en toe.
Maar bij ons staan ze snachts binnen maar als overdag onweer komt blijven ze meestal buiten.
Boven de wei loopt hoogspanning dat scheelt.
Als je paard binnen staat kan daar ook de bliksem inslaan.
Ik kan niet van de pensioneigenaar verwachten dat hij de hele dag als ze vies weer melden, bij mijn paarden blijft.

Toen ik ze zelf nog op de wei had staan waar ze zelf in en uit hun stal konden legde ik het hooi in de stal in de hoop dat ze binnen zouden blijven.
Vaak vonden ze de regen gewoon lekker en bleven dan buiten staan als ze genoeg hadden van het hooi.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:25

mirim schreef:
Ze gaan bij mijn altijd op stal met onweer.....inderdaad ook voor mijn gemoedsrust. Of ze daar nu echt veiliger staan?? Ze vinden het in ieder geval prettiger, want zodra het onweert of rommelt staan ze al voor het hek en lopen zeer gewillig mee naar stal.

Maar is dat omdat ze écht naar binnen willen, of omdat ze gewend zijn dat ze naar binnen gehaald worden? That's the question ;)