papierwinkel bij transport paard door Eurpa heen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

odilia

papierwinkel bij transport paard door Eurpa heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 17:15

We wonen momenteel in Hongarije waar ik mijn paard ook heb gekocht maar we zijn van plan om in het najaar terug te verhuizen naar Nederland toe. En uiteraard gaat paardlief mee.
Nu probeer ik helder te krijgen wat ik allemaal voor papieren etc. moet hebben voor het transport van Hongarije naar Nederland toe.

Ze heeft een brandmerk wat aan de papieren gekoppeld is maar zover ik het weet is dat niet geldig voor Europees paspoort, dus heeft ze een chip en Europees paspoort nodig. Verder moet er binnen de 2 weken voordat het transport plaatsvind een gezondheidsverklaring afgegeven worden.
Zijn er ook entingen die verplicht zijn?

volgens mij moet je ook een heel draaiboek hebben wanneer en waar je op bepaalde tijdstippen bent en welke dierenarts in die omgeving zit etc? Dat word dan een heel boekwerk....
Wij waren van plan als het even kan 2 dagen van 8 uur rijden en logeeradres in de midden van de route hebben we al.

Vergeet ik verder nog wat?

geerke

Re: papierwinkel bij transport paard door Eurpa heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:22

ik denk dat je verplicht bent een bloedtest te laten doen voor infectieuze anemie.
Dat zijn twee testen met een periode ertussen(coggin's test)
Vraag dat even na,ik weet het niet zeker.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 18:34

ik meende dat de bloedtesten voor buiten europa was, heb ik het dus mis?

en navragen hier bij de dierenarts is nogal moeilijk aangezien iedereen weer wat anders zegt en veel het ook niet precies weten. of ze gooien er juist extra entingen en test tegenaan om het zekere voor het onzekere te nemen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:53

Ik zou de VWA bellen in Nederland, die hebben dat soort dingen netjes op een rijtje staan. Misschien kunnen ze je ook de Hongaarse VWA contactgegevens geven.

Toen ik drie jaar geleden vanuit Nederland naar Engeland ging hoefde ik geen reisjournaal te hebben omdat ik particulier vervoerde. Of dat nog steeds zo is weet ik niet, maar ook dat kan de VWA je vast vertellen.

goede reis alvast!

lipicai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:27

Wat van papier heeft ze bij haar brandmerk? Kan je aangeven wat er op staat?
Ik weet dat voor export naar Nederland eigenlijk alleen een paardenpaspoort en een gezondheidsverklaring nodig is. Een paardenpaspoort kan je aanvragen hier in Hongarije. Als je wilt kan ik je verder helpen met de nodige adressen.
Mag ook via PB.