Springpony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Springpony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 16:52

Ik heb mijn pony, nu al wel 2 tot 3 jaar maar toch blijf ik met een vraag zitten.
De eigenaresse zei dat het een springpony was en zo stond het ook in de advertentie, en springen doet ze ook als de beste, ze springt enorm hoog en ze zal nooit een balk raken. Alleen wel is het zo dat ze redelijk vaak weigerd.

Kortom: Het talent heeft ze in zich, dat merk je wel, als je het weigeren weg denkt, maar ze weigerd toch, en nu is mijn vraag, als ze vaak weigerd , is het dan wel een springpony?
Laatst bijgewerkt door Shaggy09 op 05-07-12 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

celano

Re: Springpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:54

Wel of geen springpony zijn heeft met talent en gebruik te maken. Als ze het heel goed kan zou je het dus wel een springpony kunnen noemen.

Weigeren heeft te maken met de ruiter en opleiding van de pony dus niet met talent.

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:55

Het weigeren heeft niets te maken met dat het een springpony is. Misschien twijfel jezelf, ben je gespannen, rijd je niet goed aan? Misschien met een ervaren ruiter dat het minder is..?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 16:57

Ik rijd meestal netjes aan en houd haar tussen 2 benen en 2 teugels, boven de sprong heb ik nog vaak redelijk wat moeite met mijn handen naar voren houden. Doordat ik haar niet wil laten weigeren moet ik ze natuurlijk wel wat strakker houden en daardoor vergeet ik dat wel eens %)

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:17

weigeren kan ook een stukje onzekerheid zijn van jou die je paard voelt probeer goed over het hindernis heen te kijken zo heb je minder aan kijk op de sprong :P suc6 ermee

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:29

Ja, jouw pony is een springpony. (tenzij hij helemaal dressuurgefokt is?) Maar het is geen betrouwbare springer en dus in mijn ogen ook geen goede springer.

Een springpony die veel weigert zullen mensen niet gauw willen kopen, dat heet 'niet betrouwbaar in het parcours' of 'weigeraar' of soms 'te voorzichtig'.

Maar dat hij weigert kan veel redenen hebben. Onder andere een stukje onzekerheid, of jij die hem verkeerd voor de sprong plaatst. Vaak springen paarden dan, maar paarden die zelf hun passen niet uit kunnen meten/kunnen aanpassen die weigeren dan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 13:03

Ze weigert niet echt vaak. Het is vaak ook nog eens wisselvallig, dat ze een parcour netjes totaal foutloos springt, maar als ik de balk al gauw hoger leg, springt ze steeds minder. Dus eigenlijk, hoe hoger, hoe eerder ze weigert.

Ze is ook een voorzichtige springer denk ik zo.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:40

Als een paard voorzichtig is betekend dat dat 'ie het hout niet graag aan wilt raken. Te voorzichtig is dus het hout zo niet aan willen raken dat het liever niet dat wel springt, als het bijv. wat hoger wordt.