verzekering oldtimer paardenauto B-rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

truselientje

verzekering oldtimer paardenauto B-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 13:37

Ik heb me suf gezocht (ook op bokt) en zie nu door de bomen het bos niet meer, dus hulp is welkom.
Ik heb vorig jaar een oldtimer paardenauto gekocht, welke te rijden is met een B-rijbewijs.
Snel snel in de eerste beste verzekering gegooid die hem op wou nemen, zodat we de auto op konden halen. Nu loopt de verzekering bijna af, dus tijd om eens een goedkopere verzekering op te zoeken.
Alleen nu loop ik hier en daar tegen het probleem aan, dat het gewicht van de auto te hoog is voor sommige verzekeringen. Begrijpelijk, het is immers een teruggekeurde auto. Dit probleem had ik vorig jaar dus ook, maar omdat we de auto op wilden halen, hebben we genoegen genomen met deze (duurdere) verzekering.
Dus mijn vraag, waar hebben jullie vergelijkbare auto’s verzekerd en wat betalen jullie nu zo ongeveer aan premie? (Aan een premie met 75% korting heb ik niet zoveel, zoveel jaren heb ik nog niet op kunnen bouwen door mijn leeftijd).

aslo

Re: verzekering oldtimer paardenauto B-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 07:47

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 11:10

Bedankt voor de link, deze was ik zelf ook tegen gekomen.
De regels die genoemd worden leveren in mijn geval geen problemen op.
Aangezien iedereen altijd roept dat dergelijke autos voor 60-70 euro per jaar verzekerd zijn, vraag ik me af hoe mensen dat dan voor elkaar krijgen. Maar misschien zijn verzekeringsmaatschappijen daar nu strenger mee, met welke auto's nog in de oldtimer verzekering kunnen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:15

Kan je hem niet bij de camper verzekeringen er in krijgen. Moet je wel even uitzoeken wat daarvoor de voorwaarden zijn.
Omdat een camper niet het hele jaar gebruikt wordt is de verzekering lager. Van wat ik weet moet er een keukentje in zitten, en een slaapplaats. Maar wat ik al zei ik hoe en wat exact weet ik niet.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 11:58

Ja, daar ben ik nu ook naar aan het kijken.
Alleen heb ik niet de luxe van een keuken en slaapplaats. Misschien dat ze een magnetron ook goed genoeg vinden en een verklaring dat ik in het stro slaap hihi

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:26

Hoe mensen aan die bedragen komen snap ik ook niet. Voor een personenauto kun je prima redelijk goedkoop afsluiten, maar uitsluitend recreatief gebruik. Maak geen brokken bijv. tijdens woon werk verkeer, want dan heb je een probleem. Dito als dit gebeurt op een parkeerplaats bij een supermarkt. ook wederom vaak aan max kilometers gebonden en vanaf 23 jaar. Of zelfs de eis dat het ook nog een 2e auto moet zijn.
Ook moet je even goed navragen of dat als je naar les gaat of een wedstrijd, dit ook onder recreatief gebruik valt. Ze zijn flink streng geworden met de voorwaarden mbt oldtimers.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:37

truselientje schreef:
Bedankt voor de link, deze was ik zelf ook tegen gekomen.
De regels die genoemd worden leveren in mijn geval geen problemen op.
Aangezien iedereen altijd roept dat dergelijke autos voor 60-70 euro per jaar verzekerd zijn, vraag ik me af hoe mensen dat dan voor elkaar krijgen. Maar misschien zijn verzekeringsmaatschappijen daar nu strenger mee, met welke auto's nog in de oldtimer verzekering kunnen.

Heel simpel, je wordt lid van een old-timer (merk) club en via die club kun je vaak veel goedkoper en/of met veel betere voorwaarden verzekeren.
Zo ben ik bijvoorbeeld via mijn merkclub verzekerd voor deelname aan wedstrijden op de openbare weg (binnen de wettelijke kaders) en rijden op afgesloten (particuliere) terreinen. Moet je als enkeling eens proberen verzekerd te krijgen........

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:47

Maar hoe zit t dan met normaal gebruik?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:49

aslo schreef:
Maar hoe zit t dan met normaal gebruik?

Het is mijn dagelijkse auto. Uit taktische overwegingen heb ik een restrictie op het jaargebruik, maar dat is geen noodzaak.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:50

Ok, maar geldt bij jou de regel dat bijv. gebruik voor woon-werk verkeer er buiten valt dan niet?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:01

aslo schreef:
Ok, maar geldt bij jou de regel dat bijv. gebruik voor woon-werk verkeer er buiten valt dan niet?

Nope. Ik kan gaan en staan waar en wanneer ik wil.

Ik gebruik de auto niet voor woon-werkverkeer (gaat veel efficienter en goedkoper per trein) en daarom kan ik me een flinke beperking op het aantal km per jaar permiteren (en daarmee premiekosten), maar er is geen beperking op de inzet van de auto.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:10

Ik zag de titel en dacht: goh, dat kon wel eens over de mercedes gaan en ja hoor!
haha :D

Beetje off-topic dit :o excuse!

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:16

Hoi,
Ook ik heb een vrachtwagentje wat teruggekeurd was gehad. Ik wil je de tip geven goed op te letten met oldtimer- of camperverzekeringen. Vertel bij de verzekering dat je paarden vervoer. Als je schade rijdt, willen ze er altijd onderuit komen en zullen ze zeggen dat je dan dus niet verzekerd bent, met alle gevolgen van dien. Ik had m gewoon bij Hippo verzekert, was niet zo gek duur en je weet zeker dat je goed verzekerd bent.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:20

slagchoco_91 schreef:
Ik zag de titel en dacht: goh, dat kon wel eens over de mercedes gaan en ja hoor!
haha :D

Beetje off-topic dit :o excuse!

Ik kan ook wel invullen om wel type het gaat. Dat maakt tevens dat TS op haar hoede moet zijn.
Je kunt verzekeren tot je een ons weegt, geen enkele verzekeraar accepteerd overbelading en laat je niks wijs maken; de politie accepteerd bij controle nog wel 10% overbelading, de verzekeraar zou daar bij brokken weleens heeel anders over kunnen denken!! Overbelading is een economisch delict!!

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:43

Ikke op die fiets bedoel ik het niet. TS begrijpt waarschijnlijk wel wat ik bedoel :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:53

slagchoco_91 schreef:
Ikke op die fiets bedoel ik het niet. TS begrijpt waarschijnlijk wel wat ik bedoel :)

Het feit dat verzekeraars de auto weigeren op gebrek aan laadvermogen, moet alle alarmbellen laten rinkelen!

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 21:13

ikke schreef:
slagchoco_91 schreef:

Het feit dat verzekeraars de auto weigeren op gebrek aan laadvermogen, moet alle alarmbellen laten rinkelen!

Ik snap beide opmerkingen ;) al gingen ze niet over hetzelfde punt.
Je houdt het wel aardig bij allemaal ikke, ik had dan ook al de hoop dat ik een reactie van jou kant zou krijgen.

Het laadvermogen is even hoger dan 500 kilo, aangezien ik alleen kleine ponys heb en eigenlijk maar 1 pony bij me heb als ik weg ga, overschrijd ik het laadvermogen niet. Ik ben heel goed op de hoogte van het gevaar van overbelading bij dit type autos maar in combinatie met de ponys die we hebben, kan deze auto het op dit moment prima doen.
Inderdaad geef ik bij de verzekeringsmaatschappij aan dat ik ponys vervoer, vervolgens willen ze hem nergens opnemen. De enige die hem tot nu toe op heeft willen nemen is de Europeesche, met een premie richting de 400 euro p jaar.

Ik heb mijn vraag inmiddels ook neergelegd bij de mensen van dubbellucht, die moeten dit vaker voor handen hebben met de teruggekeurde campers.

@ikke: De wens is er wel om uiteindelijk toch een auto op C-rijbewijs te hebben, maar dan moet ik eerst even mijn rijbewijs halen. Het is fijn om nu zo weg te kunnen, de merrie alleen naar de hengst te kunnen brengen en niet afhankelijk te zijn van mijn vriend. Hij heeft andere werktijden dan mij, dus we konden alleen in het weekend weg en nu kan ik het gewoon zelf doen.
Ik zit eraan te denken om deze wagen weer op te laten keuren, heb jij daar ervaring mee? Als ik het goed heb zit het originele verenpakket er nog onder, al weet ik dat niet zeker.
Dan wordt het opkeuren toch alleen een papieren afhandeling?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:32

truselientje schreef:
Je houdt het wel aardig bij allemaal ikke, ik had dan ook al de hoop dat ik een reactie van jou kant zou krijgen.

Het laadvermogen is even hoger dan 500 kilo, aangezien ik alleen kleine ponys heb en eigenlijk maar 1 pony bij me heb als ik weg ga, overschrijd ik het laadvermogen niet. Ik ben heel goed op de hoogte van het gevaar van overbelading bij dit type autos maar in combinatie met de ponys die we hebben, kan deze auto het op dit moment prima doen.
Inderdaad geef ik bij de verzekeringsmaatschappij aan dat ik ponys vervoer, vervolgens willen ze hem nergens opnemen. De enige die hem tot nu toe op heeft willen nemen is de Europeesche, met een premie richting de 400 euro p jaar.

Ik heb mijn vraag inmiddels ook neergelegd bij de mensen van dubbellucht, die moeten dit vaker voor handen hebben met de teruggekeurde campers.

@ikke: De wens is er wel om uiteindelijk toch een auto op C-rijbewijs te hebben, maar dan moet ik eerst even mijn rijbewijs halen. Het is fijn om nu zo weg te kunnen, de merrie alleen naar de hengst te kunnen brengen en niet afhankelijk te zijn van mijn vriend. Hij heeft andere werktijden dan mij, dus we konden alleen in het weekend weg en nu kan ik het gewoon zelf doen.
Ik zit eraan te denken om deze wagen weer op te laten keuren, heb jij daar ervaring mee? Als ik het goed heb zit het originele verenpakket er nog onder, al weet ik dat niet zeker.
Dan wordt het opkeuren toch alleen een papieren afhandeling?

Als het originele pakket er nog onder ligt, dan is opkeuren in principe een kwestie van papieren, al wil de RDW mogelijk de auto wel zien om de technische staat vast te stellen. Ervaring heb ik er niet mee, maar ik weet wel dat de importeur een hoop gegevens heeft, indien je daar behoefte aan hebt. Schroom niet om ze te bellen.

De Dubbelluchtclub kan je ook in alle details verder helpen, daar heb ik ondertussen goede ervaringen mee :D (yep, ik ben daar ook lid van)

Mijn wagen was ook bij de Europeesche verzekerd, maar daar betaalde ik geen 400 euro voor. belangrijk detail is wellicht dat mijn wagen een "echte" 608 is met 5600kg op papier.

Tot slot: hoe zeker ben je van die 500kg laadvermogen? Toen ik mijn 608 op de brug zette, was ik "opeens" 400kg laadvermogen kwijt. Blijkbaar is de auto ooit aangepast nadat ie als veewagen op kenteken is gezet.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 22:43

Ik overweeg ook al langere tijd om lid te worden van dubbellucht, voor het geld hoef je het niet te laten en handig is het wel.
De 560 is op papier, echter als ik op internet naar hetzelfde model (508) zoek, kom ik lagere gewichten tegen maar ik heb natuurlijk een bak achterop. Geen idee wat die zoal wegen.
Ik wil hem voor de zekerheid nog wel even op de weegbrug zetten, maar het is er nog niet van gekomen. Toch binnenkort maar eens even doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:56

truselientje schreef:
Ik overweeg ook al langere tijd om lid te worden van dubbellucht, voor het geld hoef je het niet te laten en handig is het wel.
De 560 is op papier, echter als ik op internet naar hetzelfde model (508) zoek, kom ik lagere gewichten tegen maar ik heb natuurlijk een bak achterop. Geen idee wat die zoal wegen.
Ik wil hem voor de zekerheid nog wel even op de weegbrug zetten, maar het is er nog niet van gekomen. Toch binnenkort maar eens even doen.

De 508 mag 5000kg wegen in de vrachtwagen-versie. Het chassis is ook ong. 300kg lichter dan van de 608 in 5600kg-spec.
Ik ken verschillende 508's met doosjes erop die inderdaad over de 3000kg leeg gewicht gaan. Vandaar mijn waarschuwing.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 23:10

Wij hebben gisteren een verzekering afgesloten bij gio.eu voor onze mercedes 508D met een gewicht van 3600kg en laadvermogen 1500kg
Voor ons kost deze verzekering +/- 150,- in het jaar.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 12:14

Bedankt voor de tip deflin, ik ga ze eens bellen.
Heb nu een leuk lijstje bij elkaar, moet nu toch lukken om hem goedkoper te verzekeren :)

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 12:38

Helaas kon hij via dubbellucht niet in de collectieve verzekering vanwege het feit dat het geen camper is maar gebruikt wordt als veewagen. Verder zoeken maar :)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:40

Heb toch al diverse mensen gehoord waarvan het toch een veewagen is en die wel zijn aangemeld bij dubbellucht. Maar goed heb er al helemaal geen verstand van dus wat dat betreft ;)

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 23:05

Aanmelden bij dubbellucht kan wel, alleen hij kan niet in hun collectieve verzekering.
Heb al wel gezien dat het beter is om een oldtimer vrachtwagen te hebben dan een teruggekeurde auto. Dan zijn ze heel wat makkelijker te verzekeren.