Vooral over de omgang met paarden zijn er ontzettend veel verschillende meningen en ik probeer hierin door veel te lezen, te observeren en zelf te proberen, mijn eigen weg te vinden.
Inmiddels ben ik zover dat ik vind dat samenwerken heel erg belangrijk is. En dan bedoel ik in de zin van dat het paard niet "moet" omdat ik nou eenmaal de leider ben maar dat we samen dingen doen omdat we dit leuk vinden.
Ik heb met mijn paard een hele goede/speciale band wat de meeste mensen die mij en mijn paard kennen ook zien. We zijn echt een team, ik probeer rekening te houden met haar en dat verwacht ik ook van haar. Ze heeft me ontzettend veel geleerd. Zij zet mij op mijn plek als ik onredelijk doe en dit doe ik ook bij haar. Zij laat het mij weten als ze iets niet wil/durft/kan en ik probeer hier zo goed mogelijk op in te spelen.
Een voorbeeldje: Mijn paard vind het heel erg spannend om alleen op buitenrit te gaan en dit laat ze ook aan mij merken door aan te geven dat ze terug wil. Ik probeer haar dan zover te krijgen dat ze nog een stapje verder gaat en daarna stuur ik haar op mijn moment terug naar stal. Ik zie namelijk het nut er niet van in om alleen een buitenrit te gaan maken als mijn paard daar helemaal geen plezier in heeft. Maar aan de andere kant denk ik dan, is mijn leiderschap en haar vertrouwen in mij groot genoeg? Als ik naast haar loop durft ze overigens wel.
Deze band/verhouding tussen ons voelt voor mij goed, we werken samen en ik laat haar tot op zekere hoogte mee bepalen met wat we samen doen, want ik wil dat we beide plezier hebben in de dingen die we doen. Maar toch blijft er ook een stukje twijfel in mij zitten.
Ik wil het graag goed doen en het mijn paard zo aangenaam mogelijk maken. Maar wat wil mijn paard nou eigenlijk? Zie ik mijn paard niet te veel als mens? Heeft mijn paard er baad bij dat ik haar mijn vriend laat zijn en haar "op gelijke hoogte" laat komen. Of heeft een paard liever een duidelijke rol verdeling van jij bent leider en ik ben volger. Dat zijn een paar van de vele vragen die door mijn hoofd blijven spelen.
Als ik mijn paard observeer in haar "kudde" dan zie ik in haar net als mij een milde/niet altijd even consequente leider, maar wel 1 die zelfvertrouwen uitstraalt. Ze heeft in verschillende kuddes gestaan en neemt eigenlijk altijd een vrij hoge positie aan in de groep, ondanks dat ze zeker in is voor compromissen. Als een ander paard heel dominant is, buigt ze namelijk vrij snel voor dat paard. En toch presteert ze het zonder door de leiding af te dwingen een hoge positie in te nemen. Ze kan 100 keer waarschuwen en dan nog niets doen, ze laat alle andere paarden mee eten en is met alle paarden vriendjes. En toch respecteren de paarden haar zodanig dat een groot deel van de groep haar baas laat zijn.
Dit maakt weer dat ik denk dat het in een groep paarden ook niet altijd zwart wit is. Ja er is een leider voor wanneer dit echt nodig is. Maar de paarden kunnen onderling ook samen werken, vriendjes zijn en toch een rangorde in stand houden. Dan kom ik weer bij het voorbeeld van mijn paard op buitenrit: Als ik samen met een ander paard op buitenrit ga die in de groep lager in rangorde staat dan mijn paard, laat mijn paard dat andere paard het liefst voorop lopen (dus de leiding nemen) omdat ze zelf niet durft. Dit zie ik als een manier van samenwerken en samen dingen oplossen, zonder dat de rangorde hierdoor direct veranderd.
Om een lang verhaal kort te maken kom ik er met mijn ervaring en kennis niet uit wat het beste is voor mij en mijn paard. En voor mensen en paarden in het algemeen. Ik weet dat de meningen over dit onderwerp heel erg verdeeld zijn wat het dus moeilijk maakt om te zeggen, dit is de manier.
Mijn doel is de ideale omgangsmanier te vinden tussen mij en mijn paard waar we ons allebei goed bij voelen.
Daarom lijkt het me interessant hier een discussie over te beginnen, zodat niet alleen ik maar iedereen die wil dit voor zichzelf kan uitvinden

) stoot als ze het niet fijn vind. Happen doet ze niet meer gelukkig.
Tenslotte hebben ook paarden best door dat de kunst van het paardrijden is om het paard tussen ruiter en grond te houden
. Je hoorde hem gewoon bijna denken 'Ik zei het nog zo...
'.