Schrikachtig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 16:03

Hee bokkers !'
Onze merrie hier, van 13 jaar is erg schrikachtig. Ze schrikt van extreem veel, van een beker water tot een jas :+
Ze schrikt bijvoorbeeld ook van vliegenfrontriemen, ik krijg ze nooit om, waw.
En zo kan ik nog wel even doorgaan, misschien hebben jullie tips hoe ik het sneller kan afleren?
Zelf dacht ik aan schriktraining, iedere dag een dik uur bezig zijn met alle dingen waarvan ze schrikt. Zodat ze meer went...

Alles is welkom! xo Lisa

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:13

Elke dag een dik uur vindt ik persoonlijk wel wat teveel van het goede, ik zou eerder 2 keer per week doen en geen tijd aan vast plakken. Je kiest wat dingen uit wat je die dag wil doen en als ze er goed op reageert dan zou ik gewoon stoppen. Zeker een paard wat schrikachtig is het niet verstandig om ze mi met te veel dingen in een keer te overdonderen. Je wil het sneller afleren, ik zou het gewoon rustig aandoen en steeds wat meer erbij, als je het te gek doet kun je ook het averechts effect krijgen dat ze nerveus wordt. Ik zou het dus met mate doen, en reageert ze goed is het klaar, volgende keer bv met die dingen wat de keer ervoor goed ging beginnen end.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:31

Ik zou me eerst eens afvragen waar al die schrikreacties vandaan komen. Is het erg onrustig bij jullie op stal? Krijgt ze voldoende rust? Heeft ze een tekort in haar voeding? Er zijn bijvoorbeeld paarden die zo reageren door een magnesiumtekort.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 16:42

Nou, de voeding is goed, en redelijk magnesium-vol. Ik doe bijvoorbeeld iedere dag een klein schepje magnesium door de slobber.

hedy1986

Re: Schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 07:54

Je zou eens kunnen denken aan bach bloesem therapie (homeopatisch/natuurgeneeskunde). Je hebt een aantal bloesems voor angsten, moet er vast 1 bij zitten die voor jou paard geschikt is. En baat t niet dan schaadt t niet. Een paard dat ik op dit moment train heeft er echt super veel aan.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:41

hoe sta je er zelf tegen over ? ben je zelf onzeker als ze schrikt ? is er gauw paniek als er wat gebeurd ??
heeft ze wel vertrouwen in je, of jusit totaal niet ?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 19:08

Nou, vertrouwen heeft ze wel...

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:11

denk dat je rustig schriktraining kan doen, maar dan juist op een rustig tempo, en eerst dingetje voor dingetje... als het goed gaat juist belonen ... gaat het fout, rustig opnieuw oppakken..

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:23

inderdaad, rustig opbouwend schriktraining :)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:35

Ziet ze wel goed?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:08

mijn nieuwe paardje is ook zo schrikachtig/nerveus/angstig. Met rijden vind ze 1 kant van de bak (waar een bomenrij staat) eng. Ik krijg haar er bijna niet langs en ze is ook een paar keer opzij gesprongen van "iets engs", waardoor ik er 1 keer afgevallen ben.
Het gekke is dat ze de hele dag buiten loopt. Ze kan vanuit stal de wei en de buitenbak in. Ze staat ook veel in de buitenbak. Dan schrikt mevrouw nergens van en is die kant van de bak helemaal niet eng, alleen als ik er op zit kennelijk!

Natuurlijk ben ik ook redelijk gespannen als we langs die zijde lopen en verwacht iedere keer een reactie van haar, ben dus op mij hoede.

Hoe komen we uit deze vicieuze cirkel? Iemand tips?

nb: ook als ik aan de hand met haar langs deze zijde loopt is ze nerveus aan deze kant van de bak, ook met longeren (doe ik expres zo, zodat ze over die hoefslag moet) kijkt ze angstig die kant op...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:34

Geen punt maken van "die kant" van de bak ;) Ga gewoon rijden waar jullie je comfortabel voelen en pak er steeds een paar centimeters bij richting "die kant", gewoon lekker aan het werk gaan met wendingen, buiging, overgangen en de hele mikmak en zoetjes aan kom je vanzelf wel per ongeluk langs die kant zonder dat het dan nog eng is. Jij bent er dan namelijk ook niet meer mee bezig, dus is er voor het paard ook geen reden voor. :+

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:57

dus jij vindt dat ik het gewoon moet vermijden i.p.v. haar "dwingen" er toch langs te gaan...?!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:05

Niet specifiek vermijden, maar er gewoon niet teveel een punt van maken. Werk eerst aan het lekker aan het werk gaan, daarna komt die hele bak vanzelf wel.
Punt is dat jij ondertussen die bomenrij ook eng vindt, dus als jij ook nog eens druk gaat zetten om naar dat enge gebied van de bak te gaan wordt het wel veel spanning om mee om te gaan. Dus gewoon aan het werk gaan waar het comfortabel werkt, dan kom je vanzelf wel weer in dat stuk waar het "minder comfortabel" is zonder dat je extra spanning meebrengt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 19:19

Dat ze in de weide, paddock of stal zo reageerd is normaal; ze is 'thuis' en voelt zich daar op haar gemak, heeft de mijne ook.
Ik zou denken dat ze je uitprobeerd, maar als ze met longeren, wandelen etc. Ook zo reageerd lijkt me het iets anders.
Wat anderen zeggen klopt volgens mijn mening, maar ga eens een keer (Niet in die bak of gewoon niet in de buurt van die kant) rijden, lekker intensief zodat ze na de training mits je hebt uitgestapt lekker moe en gaar is, mijn pony is na een flinke training springen vaak moe, waardoor ze geen zin heeft om te 'schrikken' of misschien jou uit te proberen.
Hopelijk heb je er wat aan ;)
max66 schreef:
mijn nieuwe paardje is ook zo schrikachtig/nerveus/angstig. Met rijden vind ze 1 kant van de bak (waar een bomenrij staat) eng. Ik krijg haar er bijna niet langs en ze is ook een paar keer opzij gesprongen van "iets engs", waardoor ik er 1 keer afgevallen ben.
Het gekke is dat ze de hele dag buiten loopt. Ze kan vanuit stal de wei en de buitenbak in. Ze staat ook veel in de buitenbak. Dan schrikt mevrouw nergens van en is die kant van de bak helemaal niet eng, alleen als ik er op zit kennelijk!

Natuurlijk ben ik ook redelijk gespannen als we langs die zijde lopen en verwacht iedere keer een reactie van haar, ben dus op mij hoede.

Hoe komen we uit deze vicieuze cirkel? Iemand tips?

nb: ook als ik aan de hand met haar langs deze zijde loopt is ze nerveus aan deze kant van de bak, ook met longeren (doe ik expres zo, zodat ze over die hoefslag moet) kijkt ze angstig die kant op...

Kimmylief123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:56

Mensen weten jullie wat ik moet doen sheila en ik zijn heel goed voor mekaar maar ze schrikt van water maar dat is nog niet echt een probleem, maar hoe moet ik haar inrijden als je op haar rug drukt gaat ze heen en weer met haar kond en ze kan gaan schrikken! |( /3 /3 /3

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:47

Kimmylief123 schreef:
Mensen weten jullie wat ik moet doen sheila en ik zijn heel goed voor mekaar maar ze schrikt van water maar dat is nog niet echt een probleem, maar hoe moet ik haar inrijden als je op haar rug drukt gaat ze heen en weer met haar kond en ze kan gaan schrikken! |( /3 /3 /3

Ik zou zeggen laat iemand met veel ervaring met je paard werken en straks inrijden ;).