oornetje met watten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Okky

oornetje met watten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 09:48

In het reglement staat niets over dat je geen watten in de oren mag doen, als je met een oornetje rijdt, kan iemand mij vertellen of dit echt mag? Dan heb ik het over de discipline springen.
Ik heb gezocht, maar ik kan er niets over vinden..

Angela

Re: oornetje met watten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:03

Van de KNHS site:

Gebruik van een neus- en/of oornetje

Gebruik van een neus -en/of oornetje in verschillende disciplines
In het Algemeen Wedstrijdreglement zijn alle algemene bepalingen opgenomen waaronder over het rijden met een neus- en/of oornetje en de voorwaarden die dan gelden. Een deelnemer mag gebruik maken van een oornetje en/of neusnetje bij het paard tijdens de wedstrijd, wanneer:
a. het oornetje en/of het neusnetje geen opvallende, afwijkende, lichtgevende of fluorescerende kleur heeft;
b. het neusnetje uitsluitend de neus van het paard bedekt; het bit (of in de klasse Z1 en hoger de stang en trens) moet (moeten) zichtbaar zijn. Daarbij geldt dat het netje niet mag knellen;
c. het oornetje de ogen van het paard niet bedekt of irriteert, het orenspel niet belemmerd wordt en het oriëntatievermogen niet wordt beïnvloed.
d. Het gebruik van een oornetje en/of neusnetje kan op ieder moment door een official onderzocht worden. Wanneer er onjuist gebruik van wordt gemaakt, kan een official overgaan tot het uitsluiten van de combinatie. Wanneer het onjuiste gebruik in strijd is met de Gedragscode Welzijn van het Paard (en als wreedheid kan worden aangemerkt) volgt diskwalificatie en wordt dit aan de KNHS gerapporteerd.

Met een oornetje mag worden gereden om een paard/pony te beschermen tegen insecten. Met een neusnetje mag worden gereden om een paard/pony te beschermen tegen insecten en/of om allergische reactie (bijvoorbeeld wanneer sprake is van een pollenallergie) tegen te gaan.
--------
Onjuist gebruik: het oornetje mag gebruikt worden ivm insecten, als het gebruikt wordt om het gehoor te verminderen, dan zou dat onder onjuist gebruik vallen?

Meer kan ik er ook niet over vinden..

Okky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 10:25

Dat had ik ook gevonden.. Maar ik weet van verschillende mensen dat ze watten in de oren doen, maar of dit ook daadwerkelijk mag....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:30

Inderdaad is het voor insecten en niet om het gehoor af te schermen. Bovendien beinvloeden watten in de oren ook het volgende punt in het reglement:

Citaat:
het orenspel niet belemmerd wordt en het oriëntatievermogen niet wordt beïnvloed.

Het gebruik van oordoppen of watten geeft een ander orenspel, en met minder horen is ook het orientatievermogen belemmert. In de disciplines waar het gebruik van oordoppen is toegestaan is er ook een apart deel in de reglementen opgenomen over de oordoppen. In het algemeen reglement voor springen staan oordoppen ook niet vermeldt bij de toegestane hulpmiddelen.
In de disciplines waar het wel is toegestaan (aangespannen sport, en dan alleen bij de tuigpaarden) staat het ook specifiek vermeldt in het reglement bij toegestane hulpmiddelen.

Okky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 11:34

Bedankt voor je reactie. nu is het allemaal wat duidelijker :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:24

Zoals neonlight het zegt is het precies. Al ken ik weinig juryleden die de oornetjes daadwerkelijk inspecteren...;)