Rit van 25 km maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Aurora_

Rit van 25 km maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 21:05

Hallo!

Volgende week ga ik met mijn haflinger een weekje op vakantie naar het strand samen met mijn vriend. Nu willen wij de laatste dag naar huis rijden (25 km). Nu is mijn vraag, hoe kan ik dit het beste aanpakken? En hoe lang zal ik erna rustig aan doen? Maw wat is na deze dag een juist ritme?

Normaal gesproken rijd ik met mijn haflinger 6 dagen in de week dressuur, afgewisseld met springen en buitenrijden. 2 maanden geleden zijn wij ook op vakantie geweest en aardig lange ritten gemaakt (weet de kilometers niet). Hij heeft een behoorlijke conditie en is dus wel wat gewend.

Alvast bedankt voor de moeite!

Kitsolu

Re: Rit van 25 km maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:28

De rit sowieso rustig opbouwen en merendeel stappen als je dit niet vaak doet.

Ik heb gisteren een rit van ca. 30km gemaakt, ik heb vandaag even rustig wat grondwerk gedaan (20 minuutjes) om de stijfheid er een beetje uit te halen, en verder lekker op het land laten staan.

Kortom, gewoon een dag rustig aan doen, en daarna je normale ritme oppakken en je paard goed aanvoelen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:31

25 km is goed te doen voor je paard als hij een goede conditie heeft. Ik zou ervoor zorgen dat je paard die dag nog even de wei op kan en de dag daarna ook zo lang mogelijk de wei op kan. Die dag zou ik hem gewoon licht aan het werk zetten, best kans dat hij er niet eens last van heeft. Als je merkt dat hij er wel wat last van heeft, dan gewoon even longeren of wandelen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:32

25 km? Da's toch niet zo ver? Lekker laten draven af en toe een stukje stappen en wat stukjes galop er tussendoor dan ben je binnen 2,5 uur thuis. Kan je de dag erna gewoon lekker loswerken of wat longeren. zou er geen zware dressuurtraining achteraan doen.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 22:15

Ja zat een beetje te twijfelen vandaar :) hij staat altijd de hele dag op de wei dus dat is geen probleem!

Ik vroeg me alleen af hoe snel het herstel zou zijn maar dat is dus waarschijnlijk best snel.

Bedankt in ieder geval voor de reacties! Dat stelt me wel gerust haha.

BenteAmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:58

Tijdens de rit moet je 'gewoon' goed naar je pony blijven luisteren. Als je merkt dat hij moe wordt (reageert minder vlot op je hulpen enzo), pas je je tempo daarop aan. De dagen erna geldt eigenlijk hetzelfde. Op de wei zal hij niet zo snel stijf worden. Ik zou een paar dagen rustig aan, afhankelijk van hoe hij aanvoelt. Na een week veel buitenritten lijkt het me sowieso goed om hem even bij te laten komen :)

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:56

gewoon gaan meid en genieten. Als jij 6 x per week rij met je pony dan is 25 km heus wel te doen.
Wat BenteAmy ook al schreef, luister naar je pony die geeft aan wat ie wil en waar te lopen
Maak er een mooie dag van.