van huis weggaan voor betere band met pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heike1998

van huis weggaan voor betere band met pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 15:01

Hey Bokkers!
Als het hier verkeerd staat, sorry! En het wordt een (redelijk) lange uitleg, dus wees gewaarschuwd ! ;)

Ik heb een pony, Wolfgang, en ik weet eventjes echt niet meer wat ik moet doen!
Omdat het niet zo goed gaat ( het rijden, longeren) en ik wil graag VD doen met hem, ben ik van plan een instructrice te 'nemen'. Maar ik vind geen. Als ik er al 1 vindt, wilt 'ie niet zonder bit rijden( ik wil het bitloos doen), wij hebben ook geen rijbak ter beschikking, ik kan niet maar 1 instructeur nemen, want ik wil én rijden én VD én longeren én lange lijnen/voor de koets.
Nu was ik nog eens aan het zoeken op het internet en kwam ik uit bij Two Lazy Seven Ranch.
Het lijkt me er echt super! Maar ik kan moeilijk iemand van daar 4x per week naar ons laten komen ( het is 95 km, dus ongeveer 2 uur rijden).
Toen kwam ik op het idee om hem daar te 'stallen' ( we zouden sowieso eerst een paar keren gaan kijken en alles bespreken).
VOORDELEN:
- ik kan daar lessen nemen in àlles, van eenzelfde instructrice. ( het lijkt me beter eenzelfde instructrice te hebben, omdat die het paard dan erg goed kent.)
- Hij staat daar 24/24, 7/7 buiten mét soortgenoten ( hier staat hij alleen; zie [VSW] Weidemaatje )
- Daar heb je een paddock, kraal/roundpen, bossen ( hier alleen het dorp, gewone wegen), meer, dichtbij de zee, paddock, érg grote weide...

Maar 1 groot probleem: het is 2 uur rijden met de auto/ 6 uur met de bus ! ( Horpmaal - Kalmthout : 95 kilometer)
Dus, dacht ik eraan om in Antwerpen naar een internaat te gaan dat zo dicht mogelijk bij de ranch ligt en in Antwerpen dan ook naar school. Dan kan Wolfgang bij Two Lazy Seven Ranch staan en ik kan dan (bijna) elke dag naar hem toe.

Nu wil ik toch vragen : wat zouden jullie doen? Ik weet het eventjes écht niet meer!
Zoals bijvoorbeeld in de grote vakantie: ik ben dan hier, thuis, in Horpmaal, terwijl hij daar nog in Kalmthout zou staan.
En ik heb ook nog een papa die zelf de stal en de wei heeft gebouwd/gemaakt, dus hem zal ik écht moeten overtuigen ( tips?). Misschien zeggen dat we de weide kunnen verhuren? ( Er zijn hier in de buurt redelijk veel paarden.)
+ Als ik dan op internaat zou zitten, zou ik in het weekend naar huis gaan, maar dan kan ik sowieso zaterdag en zondag niks doen met hem ( en misschien ook vrijdag, dat moet ik nog uitzoeken).
Als jullie nog ergens aan denken, zeg het maar!
Ik hoop echt dat jullie mij een beetje kunnen helpen!
Alvast bedankt om alles te lezen, dat waardeer ik echt!!
Groetjes
Heike en Wolfgang :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 15:06

Je hebt alles aan huis begrijp ik uit je verhaal? Je gaat toch niet je pony ergens 2 uur bij je vandaan zetten.
Begin gewoon eens met bit te rijden. Pak 1 ding tegelijk aan. Dus niet en en en.

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 15:35

Bedankt voor je reactie!
Ik heb juist niks aan huis. ( sorry voor het onduidelijke verhaal :o ) De ranch heeft alles, ik heb enkel een wei en de straten :D ;)
Maar ik moet er toch een beetje afwisseling in houden. Want als ik bv. eerst alleen het rijden zou aanpakken, dan zou dat toch erg saai worden?
Maar ik blijf er wel bij dat hij bitloos wordt bereden.
En daarom dacht ik er ook aan om op internaat in Antwerpen te gaan, want dan is de ranch waar hij zou staan maar op een kwartiertje fietsen afstand.

Anoniem

Re: van huis weggaan voor betere band met pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 15:45

Als ik je verhaal zo eens lees, lijkt het me een heel gedoe, denk dat je het gauw zat bent... Bovendien kost het heel veel geld op die manier. Ik zou sowieso eerst eens overleggen met je vader of hij het goed vind dat je een plan maakt en dat aan hem voorlegt.. Misschien zegt hij wel meteen dat ie het niet hebben wil, aen als hij het wel goed vind zou ik eens een realistisch beeld gaan creeren :-) succes ermee iig.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 15:52

ik zie dat je er al een advertentie voor hebt staan, maar zou hij niet al gebaat zijn met 1 of 2 weidemaatjes? Zou eerst daar meer aandacht in gaan stoppen. De kans is groot dat ie daar al een stuk van opknapt.

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:01

zou je niet liever een ding tegelijk doen, zoals lange lijnen of rijden. Wat jij allemaal tegelijk wilt doen wordt erg verwarrend voor je pony. En daar kan hij wel eens heel vervelend van worden. Een weidemaatje en jij met een ding tegelijk bezig zijn dat zal rust geven voor je pony.
Succes

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:08

Ik denk ook dat je het heel snel zat wordt. Een internaat lijkt me niet iets waar je vrijwillig naartoe zou gaan eigenlijk?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:13

Ik weet niet in hoeverre je financieel nagedacht hebt maar weet je al wat de prijs is van deze stal?
Zeker nu je thuis hebt staan komt dat natuurlijk heel wat duurder uit de stalling is als ik me niet vergis rond de 300 euro en daar komen dan de lessen nog wel apart bij en hoefsmid end.
Dus buiten dat het ontzettend ver is zit je natuurlijk zeker mee dat je het wel financieel moet kunnen opbrengen anders hoef je er niet meer over na te denken om hem daar te zetten.
Persoonlijk denk ik dat het niet gaat werken om hem zo ver van huis te zetten als je ook nog intensief met ze bezig wil zijn ik denk dat het heel snel gaat op breken. Verder weet ik niet hoe zwaar school is maar is er korter bij huis niet iets interessants?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:18

Kun je in je vakantie niet 1 of 2 weekjes op training gaan met hem daar? Plak je je vakantie eraan vast gelijk. Dan heb je al een mooie start, en wie weet kennen hun iemand.

Verhuizen en op internaat gaan vanwege dit vind ik wel iets, ehhh, dramatisch :+

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:23

Inderdaad, pak het rustig aan. Zorg dat hij lekker in zijn spieren en in zijn vel komt mbv. bijvoorbeeld grondwerk en ga daarna eens beginnen met rijden. Dan kun je bijvoorbeeld als afsluiting van het rijden 10 minuutjes VD'en.

Pas als die basis helemaal goed gaat en het grondwerk er goed inzit, is het verstandig om met lange lijnen aan de gang te gaan.

Gun je paard de rust en tijd om hier ook mee te kunnen werken en van te kunnen leren. Er zijn vast wel instructrices in de buurt die je les willen geven, zonder dat jij een bit gebruikt, dat maakt namelijk geen verschil.

Daarnaast kun je VD ook heel goed zelf doen. Koop een boek, lees je in op internet en ga eens proberen, begin met bijvoorbeeld clickeren, als dat erin zit, voedsel weigeren en voetjes geven etc. Maak het niet te moeilijk voor jezelf en voor je paard.

mg911

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:46

Je bent 14, lijkt mij niet dat je dan graag in een internaat de hele week weg zou willen zijn van je ouders/ eigen huis?
Pak het lekker rustig aan, niet te veel tegelijk. Misschien kan je daar idd 2 weken op vakantie gaan in de vakantie? Leer je vast ook een heleboel van :j.
Ik denk trouwens ook dat een weidemaatje je paard goed zal doen!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:55

Spirithorses zit zo'n 30 km van je vandaan misschien is dat dan handiger?
Daarnaast geloof ik dat er vast wel andere bedrijven in de buurt te vinden zijn.

Als je écht zoveel problemen hebt zou ik eerst een x-aantal maanden ergens heen gaan waar ze je écht kunnen begeleiden, en dan weer naar huis!

jvuitb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:07

begin bij de basis, ik zou niet van huis weg gaan. maar doe anders eerst grond werk met hem? krijg je een super band van!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:09

Ik vind het knap als je als 14 jarige stalgeld en geld voor de lessen van de lazy seven kan betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:11

En wat vinden je ouders van dit alles? :+ Niet rot bedoeld maar je bent 14...
Als jij besluit dat jij jezelf en je paard wil verhuizen.. Vraag me af of je ouders jou en je pony op afstand willen en kunnen onderhouden.. -O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:17

Ken de betreffende stal niet, maar is het geen optie daar gewoon eerst met paard een keer op vakantie te gaan?
Dan kan je kijken of het echt wel wat is voor jou en je paard, misschien valt het wel heel erg tegen.

Tevens zou ik in jouw geval een keuze maken en gaan beginnen met wat je op dit moment het belangrijkste vind.
En je daarop toeleggen en in gaan lessen.

Wat vinden je ouders van je idee? Ik kan me voorstellen dat er financieel nogal wat haken en ogen aan zitten, maar een 14 jarige het huis uit is ook wel extreem. (al is dat in Be normaler dan hier in NL)

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:22

Naast dat de stalling waarschijnlijk erg duur is, zal het internaat vast ook niet gratis zijn. Dat soort dingen kost vaak ook een hoop.

Is het niet een idee om daar een weekje op trainigsvakantie te gaan? Dan vraag je daarna een hoop huiswerk wat je thuis verder kan oefenen. Verder kan je in je eigen omgeving ook een instructeur zoeken die bij je past, ook al is dat maar op één onderdeel. Je kan toch niet alles heel goed doen. Je kan je ook op één ding focussen, daar goed in proberen te worden en de rest doen ter afwisseling. Door veel te lezen (boeken of youtube filmpjes te kijken of bokt te lezen en zelf te posten met vragen/filmpjes) kan je zelf bijvoorbeeld ook veel leren, vooral denk ik met vrijheidsdressuur en lange lijnen. Op bokt is ook veel ervaring aanwezig en mensen willen je graag helpen met leren.

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 10:26

martine0503 schreef:
ik zie dat je er al een advertentie voor hebt staan, maar zou hij niet al gebaat zijn met 1 of 2 weidemaatjes? Zou eerst daar meer aandacht in gaan stoppen. De kans is groot dat ie daar al een stuk van opknapt.

Waarvoor heb ik een advertentie staan? :D

Equardor schreef:
zou je niet liever een ding tegelijk doen, zoals lange lijnen of rijden. Wat jij allemaal tegelijk wilt doen wordt erg verwarrend voor je pony. En daar kan hij wel eens heel vervelend van worden. Een weidemaatje en jij met een ding tegelijk bezig zijn dat zal rust geven voor je pony.
Succes

En dan alleen op 1 ding focussen? Wordt dat dan niet saai voor mijn pony?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 01-07-12 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 10:28

Maartenn schreef:
Ik denk ook dat je het heel snel zat wordt. Een internaat lijkt me niet iets waar je vrijwillig naartoe zou gaan eigenlijk?

Ik wil eigenlijk al een tijdje op internaat :D Maar had het toen niet gedaan omdat het bij dat internaat niet mogelijk was een pony te hebben.

Tigra_ schreef:
Ik weet niet in hoeverre je financieel nagedacht hebt maar weet je al wat de prijs is van deze stal?
Zeker nu je thuis hebt staan komt dat natuurlijk heel wat duurder uit de stalling is als ik me niet vergis rond de 300 euro en daar komen dan de lessen nog wel apart bij en hoefsmid end.
Dus buiten dat het ontzettend ver is zit je natuurlijk zeker mee dat je het wel financieel moet kunnen opbrengen anders hoef je er niet meer over na te denken om hem daar te zetten.
Persoonlijk denk ik dat het niet gaat werken om hem zo ver van huis te zetten als je ook nog intensief met ze bezig wil zijn ik denk dat het heel snel gaat op breken. Verder weet ik niet hoe zwaar school is maar is er korter bij huis niet iets interessants?

Korter bij huis is niet echt iets interessants, alleen de maneges met stallen en geen weiden ( niet slecht bedoeld :o ).
Het geld is geen probleem.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 01-07-12 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 10:32

Utixo schreef:
Kun je in je vakantie niet 1 of 2 weekjes op training gaan met hem daar? Plak je je vakantie eraan vast gelijk. Dan heb je al een mooie start, en wie weet kennen hun iemand.

Verhuizen en op internaat gaan vanwege dit vind ik wel iets, ehhh, dramatisch :+

Weet dat het redelijk dramatisch is *dramaqueen* :D

Bedoel je dan op training met hem gaan of op kamp?

mg911 schreef:
Je bent 14, lijkt mij niet dat je dan graag in een internaat de hele week weg zou willen zijn van je ouders/ eigen huis?
Pak het lekker rustig aan, niet te veel tegelijk. Misschien kan je daar idd 2 weken op vakantie gaan in de vakantie? Leer je vast ook een heleboel van :j.
Ik denk trouwens ook dat een weidemaatje je paard goed zal doen!

Ik zal nog eens rondgaan om te vragen of ze hun paardje er echt niet bij willen zetten ( of Wolfgang bij hun paardje :D)
Wil je dat van vakantie wat verder uitleggen? Dan kan ik me er een beter beeld bij vormen.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 01-07-12 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 10:37

siskeh schreef:
Spirithorses zit zo'n 30 km van je vandaan misschien is dat dan handiger?
Daarnaast geloof ik dat er vast wel andere bedrijven in de buurt te vinden zijn.

Als je écht zoveel problemen hebt zou ik eerst een x-aantal maanden ergens heen gaan waar ze je écht kunnen begeleiden, en dan weer naar huis!

Wil je eens een voorbeeld geven van de plek waar we dan naartoe kunnen gaan om ons te laten begeleiden? Want dat bedoel ik eigenlijk met 27ranch. Zij zouden ons kunnen begeleiden.
Spirithorses is eigenlijk ook wel een optie, bedankt! :D

jvuitb schreef:
begin bij de basis, ik zou niet van huis weg gaan. maar doe anders eerst grond werk met hem? krijg je een super band van!

Grondwerk lukt niet echt, daarom heb ik er een instructeur voor nodig :P
Wat we wel al kunnen, doen we ook vaak en we hebben al een redelijk goede band! :D
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 01-07-12 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 10:40

chelle_dora schreef:
En wat vinden je ouders van dit alles? :+ Niet rot bedoeld maar je bent 14...
Als jij besluit dat jij jezelf en je paard wil verhuizen.. Vraag me af of je ouders jou en je pony op afstand willen en kunnen onderhouden.. -O-

Niet rot opgenomen ;)
Daarom vraag ik het eerst aan jullie, of jullie het wel een goed idee vinden om er nog maar aan te denken. Als jullie er wel iets in zien, kan ik nog bij mijn ouders gaan. Eerst wil ik er zélf 100% achter staan.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 10:42

Ken zowel de 27ranch als ook spirithorses.
Bij 27 ranch hebben ze les-weekenden, misschien een idee om daar eens mee te beginnen.
Ook bij spirit horses hebben ze iets soortgelijks, week of weekend les.
Volgens mij is bij beide stallen veel mogelijk als je even overlegd, leer / werk vakantie ??
Kun je afhankelijk van hoe dat bevalt verder kijken wat je wilt..........

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 10:44

Ik heb je een privébericht gestuurd.
Wij zitten niet zover van je af (Borgloon) en zouden je wel kunnen helpen.
Lessen kunnen zowel aan huis als bij ons (paard kan ook bij ons gestald worden).

Kijk maar eens op onze site, Stal Steenke! :)

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 10:44

Sjolvir schreef:
Ken de betreffende stal niet, maar is het geen optie daar gewoon eerst met paard een keer op vakantie te gaan?
Dan kan je kijken of het echt wel wat is voor jou en je paard, misschien valt het wel heel erg tegen.

Tevens zou ik in jouw geval een keuze maken en gaan beginnen met wat je op dit moment het belangrijkste vind.
En je daarop toeleggen en in gaan lessen.

Wat vinden je ouders van je idee? Ik kan me voorstellen dat er financieel nogal wat haken en ogen aan zitten, maar een 14 jarige het huis uit is ook wel extreem. (al is dat in Be normaler dan hier in NL)

Moet je dan aan hen vragen of je er bv voor een week/ 2 weken op vakantie kan gaan? Had geen idee dat dat kon, wel super!
Voor mij is het belangrijkste dat hij mij 100% vertrouwd; dus ik denk grondwerk, VD.
Daarna dat hij ook luistert naar druk en dan pas het rijden, geen haast :P
Gebeurt dat niet veel in Nederland? :D
Financieel is geen ( groot) probleem.