Hee! Ik zit al een tijdje met een probleem; Ik heb een verzorgpony, alleen in de lente,zomer en herfst staan alle paarden opdie stal buiten. Er zijn 3 weides, en 2 paddocks. In de 1e paddock staan meestal geen paarden, en is de deur naar de 1e wei. Dan komt er een hek naar de 2e paddock. Daar staan meestal 2 friezen in. Daar zijn ook 2 touwtjes die allebei naar een wei gaan. Mijn verzorgpony moet dus in 1 van die 2 weides Nu is het probleem, als ik de 2e paddock inkom, word ze heeel druk, ze kan niet stilstaan, rent het liefst alvast naar het touwtje toe enz. Dan houd ik haar gewoon heel goed vast en loop ik naar dat touwtje, onderweg maar ik het halstertouw los en dan doe ik dat touwtje los. Dan galoppeerd ze echt weg, en heb ik geen tijd om weg te gaan voor haar dus moet im goed uitkijken.
Hoe kan ik haar nu rustiger krijgen zodat get niet gevaarlijk voor mij is? Iemand meenemen is niet altijd mogelijkmhelaas. Xx
Ik snap het verhaal niet helemaal maar als je paard begint te rennen terwijl jij haar vast houd dan zou ik haar omtrekken en teruglopen tot ze rustig is. Pas als ze rustig is weer verder lopen
Ik ben het eens met Ymor, mijn paardjes gaan ook graag zo vlot mogelijk naar de wei, maar zodra ze voor me gaan lopen, doen we eerst nog een extra rondje.
xxanouuk
Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-12 11:32
Ja dat doe ik ook altijd, alleen elke keer als ik opnieuw erheen loop, begint ze weer te dribbelen. Dit heb ik een x zo'n 8 keer gedaan.
Als je paard wil bewegen, laat hem dan bewegen en zelfs op het tempo dat hij wil, maar dan wel rond jou heen. Wacht tot hij uit zichzelf stopt en ga dan terug naar de plaats waar hij je voorbij stak. Het kan zijn dat het de eerste keer een half uur of langer duurt voor hij beseft dat het beter is naast of achter je te blijven, maar de volgende keer kost het al veel minder tijd. Zo heb je binnen de kortste keren geen problemen meer.
Ik ben het eens met voorgaande adviezen, consequent blijven herhalen geeft uiteindelijk het beste resultaat (al kan daar best even wat tijd overheen gaan!)
Wat ik de mijne altijd geleerd heb... naar het draadje, draadje losmaken, peerd erdoor en omdraaien, halt, draadje dicht. (en nog steeds halt.. zo niet weer naar de andere kant van het draadje en opnieuw beginnen) Halster los, snoepje en dan mag hij gaan. Ik heb dit ook heeeeeel vaak moeten doen want mijnheer nam mij ook in de maling als je maar consequent blijf.
Waar zit je precies in het land? Ik kom je graag helpen, dit is heel simpel en effectief op te lossen! Voor meer info kan je op mijn website terecht: www.gowithflo.nl
jvuitb
Geplaatst: 30-06-12 21:20
terug halen, en rustig laten worden.
ivda
Geplaatst: 18-07-12 20:45
Ik zou, zodra je merkt dat je paard weg wil rennen, proberen een rondje te draaien, en weer opnieuw te beginnen, net zo lang totdat ze rustig word.