Pijn in linkerbeen, beugels ongelijk (?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pijn in linkerbeen, beugels ongelijk (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:15

Heey bokkers,

Ik heb nu al een paar jaar dat het lijkt of mn linkerbeugel korter is dan de rechter. Als ik er voor ga staan is het juist andersom! Dus de linker is dan langer dan rechts. Jaa, volgen jullie het nog? :o Ik rijd verschillende paarden (5 verschillende zadels) en ik heb het op alle zadels. Het rijdt echt niet prettig en volgens mij wordt het steeds erger. Ik probeer steeds links onderuit te drukken, hierdoor gaat het zadel scheef en dat moet natuurlijk ook niet. Ook krijg ik altijd pijn in mn linkerbeen als ik een tijdje aan het draven ben. De ongelijkheid voel ik vooral in draf en galop. In stap ook wel maar dan vind ik het minder storend. Volgens verschillende mensen zit ik niet scheef. Heeft iemand hier ook last van (gehad) en heeft iemand een idee wat het kan zijn/tips? Ik ben er nog niet over naar de dokter geweest ofzo, leek me beetje overdreven... :o

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:21

Is het niet dat je ene been gewoon langer is dan de ander? Hoeft niet opvallend veel langer te zijn, maar kan best lengte verschil in je benen zitten. Heb ik ook last van. Mijn ene beugel zit dan ook een gaatje langer dan de ander, en heb nu nergens meer last van.
Laatst bijgewerkt door itsmi op 28-06-12 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:21

Heb je toevallig je benen wel eens opgemeten? Misschien zijn die verschillend van lengte. Dat komt veel voor, maar meestal is het verschil maar heeeel klein. Je hebt het over pijn in je linkerbeen, maar wat voor pijn en waar in je been. Ik heb een tijd een scheef zadel gehad, daar kreeg ik pijn aan de achterkant van mijn rechter heup (zeg maar in de rug maar dan op de rand van het bekken). Aan die kant hing mijn been namelijk hoger. De banden die daar lopen om je rug in balans te houden vingen al de klappen op, vonden ze niet fijn...

Anoniem

Re: Pijn in linkerbeen, beugels ongelijk (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:30

Ehm nee nog nooit gedaan! Zo gelijk doen!:P
Maar zoals jij zegt als ik ze dan langer doe aan een kant ga ik weer scheef zitten... :(
De pijn zit in mn onderbeen, aan de buitenkant zeg maar!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:37

Aan de buitenkant van je onderbeen loopt o.a. een pees die je gebruikt als je je voet naar binnen of buiten beweegt. Is het mogelijk dat de pijn in je been veroorzaakt wordt doordat je onwillekeurig de binnenkant van je voet omlaag drukt. Dus de voetzool niet plat hebt maar naar binnen gekantelt.
Dit zou ook het effect kunnen hebben dat je het gevoel hebt dat je beugels scheef hangen. Heb je van die schuine blokjes in je beugels? Dat zou misschien kunnen helpen, de hoge kant van het blokje draag je dan aan de kant van het paard... Misschien eens proberen, met twee blokjes, maar ook met alleen een blokje links...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:49

@mrie, dat zou best wel eens kunnen! want het viel me idd ook op dat ik vooral op de buitenkant van mijn voet leun. Ik heb volgens mij nog wel van die blokjes liggen, morgen gelijk even proberen!

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:50

Ik heb dat ook! Heb het alleen als ik op buitenrit ben in draf, dan heb ik m'n beugels altijd één gaatje korter zitten dan normaal en heeft paardlief er altijd flink het tempo inzitten. Bij mij komt het doordat de linker beugel een fractie langer is dan de rechter, doordat deze iets uitgezakt is door het opstappen aan de linkerkant. Krijg dan na een tijdje draven kramp in m'n rechterbeen.

Maar ik vraag me af of hier het probleem ligt bij jou, aangezien je aangeeft dat het op alle vijf de paarden is.

misshester

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:16

Dit herken ik ook, alleen dan bij het rechterbeen. Bij mij komt het door een lichte scheefstand van mijn voet ten opzichte van mijn knie, wat bij mijn rechterbeen erger is dan bij het linkerbeen. Om te voorkomen dat ik altijd met enorme kapstokken rijd zet ik met rechts teveel druk op de buitenkant van de voet, wat pijn oplevert. Ik rijd op een manege en heb dit met alle paarden en alle zadels.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:36

@misshester. Om te zorgen dat je tenen mooi naar voren wijzen kun je eens proberen om je benen vanuit je heup iets naar binnen te draaien. Dit kan maar een klein stukkie, maar daardoor ligt je knie beter aan en kun je je onderbenen ontspannen laten afhangen zonder dat je tenen naar buiten staan. Dat is de oplossing voor kapstok tenen, draaien vanuit je knie of enkel levert uiteindelijk altijd ergens ongemak op en maakt dat je je been niet ontspannen kunt laten hangen. Probeer maar eens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:59

Super bedankt voor de tip! Ik heb nu een aantal keren met scheve blokjes gereden en het werkt echt! Totaal geen last meer van mn been, en het gevoel ongelijke beugels is ook stukken minder! :)