bitloos buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

bitloos buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 14:48

mag je bitloos buitenrijden? ben je dan nog gewoon verzekerd of niet?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:51

Waarom zou je niet verzekerd zijn?Er staat nergens in de wet dat je verplicht bent om een paard een bit in te hangen als je hem mee naar buiten neemt.

Je mag dus met een bitloze optoming naar buiten.Zorg wel dat het paard aan de optoming is gewent...wat voor optoming dat ook mag zijn.

AnneJa

Re: bitloos buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:53

Ik heb om eerlijk te zijn geen idee... Maar ik rijd vrijwel altijd bitloos buitenritten :D

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:07

Ik heb ooit eens iets gelezen, dat niet met alle optomingen verzekerd wordt, zoals met touwhalster bijvoorbeeld en volgens mij ook een aantal bitloze hoofdstellen, maar dat weerhoud mij niet om wel met touwhalster naar buiten te gaan :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:09

Als je het puur voor de verzekering wilt weten dan kun je je verzekering ook gewoon even opbellen,elke verzekering heeft natuurlijk eigen voorwaarden.Met die van mijn nooit problemen gehad...

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:11

Maar is er bij jou al wel eens wat gebeurd? Kan zijn dat ze dan ineens moeilijk gaan doen..
Ik zal eens kijken of ik het nog kan vinden :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:41

Ik heb toen de tijd eens info opgevraagt ivm bijrijder en meteen alles op tafel gegooid...geen punt,alles was verzekerd.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:06

Flyskyhigh schreef:
mag je bitloos buitenrijden? ben je dan nog gewoon verzekerd of niet?

Vraag het even na aan je verzekering. Kan me trouwens helemaal niet voorstellen dat een verzekering niet zou accepteren dat je bitloos rijdt. Wat is daar zo speciaal aan?

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:14

Lijkt mij persoonlijk onzin. Waarom zou je perse een bit moeten? :) Je kunt inderdaad altijd je verzekering even vragen, dan weet je het zeker! :j

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:18

Je bent gewoon verzekerd. Als je het echt zeker wil weten vraag je het even na :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:17

Denk je dat je met een bit in veiliger bent dan?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:26

Hahahah bitloos niet verzekerd? En mét bit maar zonder cap zeker wel??? _O-

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:47

Hmmm...volgens mij stelde de TS een normale vraag.Trouwens...bij steeds meer evenementen en verzekeringen ben je verplicht een cap te dragen anders ben je dus niet verzekerd.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 17:41

Arabesk schreef:
Hahahah bitloos niet verzekerd? En mét bit maar zonder cap zeker wel??? _O-

Zowel een bit, als een cap, zijn niet verplicht volgens de verzekering. Echter iedere kans die jij de verzekering geeft om moeilijk te doen, zullen ze aannemen.
Ik zou eerst kijken, rijd jouw paard goed op een bitloze optoming? Zoja, dan zie ik er geen probleem in om bitloos naar buiten te gaan.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:50

Je bent verzekert. Echter er geldt ook zoiets als artikel 5 van de wegenverkeerswet. Deze wet houdt in dat het een ieder verboden is zich zodanig op de weg (en weg is een breed begrip ook bermen bospaden voetpaden etc vallen hieronder) te gedragen dat er gevaar ontstaat voor jezelf of medeweggebruikers. Als politie of handhaving jou bitloos tegenkomt en er is niets aan de hand, zal dit niet snel voor problemen zorgen. Moeten deze echter komen omdat er bijvoorbeeld een ongeval heeft plaatsgevonden tussen jou en bijvoorbeeld een andere weggebruiker. Dan zou je in theorie dus een bekeuring kunnen krijgen op basis van dit artikel.

Los daarvan verzekeringen doen er over het algemeen alles aan om zo min mogelijk uit te keren :p

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:37

Neon schreef:
Je bent verzekert. Echter er geldt ook zoiets als artikel 5 van de wegenverkeerswet. Deze wet houdt in dat het een ieder verboden is zich zodanig op de weg (en weg is een breed begrip ook bermen bospaden voetpaden etc vallen hieronder) te gedragen dat er gevaar ontstaat voor jezelf of medeweggebruikers. Als politie of handhaving jou bitloos tegenkomt en er is niets aan de hand, zal dit niet snel voor problemen zorgen. Moeten deze echter komen omdat er bijvoorbeeld een ongeval heeft plaatsgevonden tussen jou en bijvoorbeeld een andere weggebruiker. Dan zou je in theorie dus een bekeuring kunnen krijgen op basis van dit artikel.

Bij een ongeval tussen jou en een andere weggebruiker gelden toch de normale regels die tussen weggebruikers gelden. Voor die bekeuring is geen bitloos hoofdstel nodig is: die kun je net zo goed krijgen met een gewoon hoofdstel. Het lijkt me dat het afhankelijk is van de omstandigheden van het geval en de specifieke gedragingen. Trouwens, ook op grond van het BW ben je aansprakelijk door schade die wordt veroorzaakt door de eigen energie van het paard. Maar als je je paard gewoon goed onder controle hebt, hoef je niet bang te zijn dat bitloos rijden meer gevaar oplevert dan het met bit rijden.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:06

En trouwens, ik denk niet dat de agent die verslag legt van het ongeval het verschil zou zien uberhaubt :p

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:42

Klopt op basis van artikel 5 kun je altijd bekeurd worden... Ook met bit... Of de agent het ziet is inderdaad maar de vraag... Maar ik vermoed dat mensen het zien... Mensen die ik op straat tegnkom spreken me regelmatig aan...

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:55

Dat lijkt me inderdaad raar dat je dan bekeurd wordt omdat je met bitloos rijdt, het is toch gewoon legaal om bitloos te rijden, je bent niet in overtreding ofzo. Ik heb nog nooit gehoord dat je op basis van je optoming of hoe je je paard rijdt op de weg, niet verzekerd zou zijn of bekeurd kan worden. Ook met bit kan een paard gek doen, het is geen heilig middel om je paard in bedwang te houden. En daar hebben agenten idd helemaal geen verstand van, tenzij je door de bereden politie wordt aangehouden natuurlijk :D

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:02

FDat zeg ik ook niet...

Het enige wat ik gezegd heb is dat artikel 5 van de wegenverkeerswet aangeeft dat het eenieder verboden is om zich in het verkeer op dusdanige wijze te gedragen dat er gevaar ontstaat voor zichzelf of andere verkeersdeelnemers.

Dit artikel vormt een vangnet voor politiemensen om te kunnen bekeuren op in hun ogen gevaarlijke acties van verkeersdeelnemers. Een bekeuring op basis van dat artikel kun je dus krijgen als je met bit rijdt maar ook als je zonder bit rijdt... Het is maar net wat die agent ziet als gevaarlijk gedrag...