Paard 'vliegt' de stal uit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Paard 'vliegt' de stal uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 13:34

Hallo,

Misschien een beetje een rare titel, maar het klopt wel wat er staat.
Bij mijn pony is nu ruim twee maanden geleden hoefbevangenheid geconstateerd.
Na een periode van stalrust, pijnstillers en bloedverdunners mag hij weer uur paar uur per dag op een stuk land.

Echter is er een probleem.
Mijn pony kan niet normaal en rustig de stal uit lopen. Voorheen toen hij gewoon met de rest van de paarden het land op ging, maakte de staleigenaar snel zijn deur open en dan rende hij heel hard de stal uit en vervolgens het land in. Hij staat nu in een apart landje, dus ik met hem hier met halster en touw heen begeleiden. Wanneer ik de stal inloop, begint hij al zenuwachtig rondjes te draaien en probeert hij achter mij langs de stal uit te komen (dit lukt niet wat de deur is op een kier). Vervolgens doe ik hem zijn halster om, doe snel de deur open en dan rent hij langs mij heen de stal uit.

Ik weet dat dit niet normaal is, maar voor mij is het niet zo'n probleem. Nu ga ik in augustus op vakantie en komt een vriendin van mij voor mijn pony zorgen. Ik ga er niet vanuit dat hij tegen die tijd weer met de rest het land op mag. Dus ik wil proberen om normaler de stal uit te laten gaan, omdat ik anders niet weet of mij vriendin hem wel uit de stal durft te halen.

Heeft iemand van jullie een idee hoe ik dit kan gaan oplossen? ;)

rien10

Re: Paard 'vliegt' de stal uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:36

Je kan proberen om achterwaars de stal uit te gaan. Dus eerst jij erin, deur weer dicht, halster of hoofdstel aan, paard omdraaien, deur weer open, achterwaarts stappen en op t moment dat hij rustig is pas omdraaien om naar het land te gaan. Verwacht niet dat dit met één dag opgelost is. Eerder in maanden dan dagen denken. Succes!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 14:20

Bedankt voor je tip! Ga het proberen :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:55

Het is in ieder geval niet de bedoeling. Achterwaarts de stal uit is een goede manier om te beginnen :j

Mocht dat niet werken, of je paard het nu durven om achterwaarts eruit te gaan, dan 2 stapjes in de stal voorwaarts, en weer 1 terug. En zo de hele weg naar de wei toe: 2 of 3 voorwaarts, 1 of 2 terug. Gaat je paard lopen drammen, dan meerdere passen terug. En zo maar doorgaan tot je paard gewoon normaal met je mee kan lopen naar de wei toe. Zelf achterwaarts lopen zodat je de reactie van je paard in de gaten kan houden, kan helpen om op tijd in te grijpen (en er niet pas achter te komen dat je paard naar de wei wilt vertrekken als het al te laat is)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:58

Wij hebben zo'n pony op stal gehad. Verschrikkelijk, zeker voor mijn stalhouder :o Is het angst of is het dominant (vervelend) gedrag van je pony?

Als het het laatste is zou ik de hengstenketting er eens bij pakken..levensgevaarlijk..

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 17:06

PercyLeen schreef:
Wij hebben zo'n pony op stal gehad. Verschrikkelijk, zeker voor mijn stalhouder :o Is het angst of is het dominant (vervelend) gedrag van je pony?

Als het het laatste is zou ik de hengstenketting er eens bij pakken..levensgevaarlijk..

Het is eerder dominant gedrag. Vanwege zijn hoefbevangenheid is hij op dieet en dit tast zijn humeur helaas flink aan.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 17:07

Angela schreef:
Het is in ieder geval niet de bedoeling. Achterwaarts de stal uit is een goede manier om te beginnen :j

Mocht dat niet werken, of je paard het nu durven om achterwaarts eruit te gaan, dan 2 stapjes in de stal voorwaarts, en weer 1 terug. En zo de hele weg naar de wei toe: 2 of 3 voorwaarts, 1 of 2 terug. Gaat je paard lopen drammen, dan meerdere passen terug. En zo maar doorgaan tot je paard gewoon normaal met je mee kan lopen naar de wei toe. Zelf achterwaarts lopen zodat je de reactie van je paard in de gaten kan houden, kan helpen om op tijd in te grijpen (en er niet pas achter te komen dat je paard naar de wei wilt vertrekken als het al te laat is)

Bedankt voor je tip. Helaas is er na, eenmaal één stap gezet te hebben, vrijwel geen 'mogelijkheid' meer terug. Hij maakt zich dan zo verschrikkelijk sterk dat hij zich er gewoon door dramt.

Het is ook alleen het momen dat hij door de boxdeur gaat. Bij het hoeven krabben is hij dan nog wat ongeduldig, maar vervolgens loopt hij wel netjes mee naar het land. Vervolgens gaat hij weer oP dezelfde manier door het hek van het land als van de stal.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:18

Hengstenketting onderlangs en hem eens even flink laten voelen. Hij heeft gewoon geen respect voor je. De volgende keer als ie niet langs je heen kan gaat ie straks over je heen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:28

rien10 schreef:
Je kan proberen om achterwaars de stal uit te gaan. Dus eerst jij erin, deur weer dicht, halster of hoofdstel aan, paard omdraaien, deur weer open, achterwaarts stappen en op t moment dat hij rustig is pas omdraaien om naar het land te gaan. Verwacht niet dat dit met één dag opgelost is. Eerder in maanden dan dagen denken. Succes!

Nou dat vindt ik ook wat overdreven hoor, als je dagelijks even er op oefent en je pakt dit goed en duidelijk aan voor het paard zou dit echt wel met de dag beter moeten gaan. Paard moet gewoon respect hebben voor de baas en daar hoef je echt geen maanden over te doen hoor.

Tja beetje afhankelijk van het paard wat het handigste is.
Ik denk dat ik eerst zou werken aan de rust in stal. Dus je doet halster aan. En je gaat weg of je gaat hem gewoon in de stal poetsen, halster aan betekend niet perse dat hij de stal uit gaat.
Als de rust terug is weer terug is ga je verder, weet niet hoe groot je stal is maar daar kun je ook wat oefeningen doen, stap vooruit, pasje terug en wijken voor druk. Rammel met deur en niet open doen voor het paard rustig is.
Ik weet verder niet hoe gevoelig je paard is maar hengstenketting lijkt me ook geen overbodige luxe om tijdelijk te gebruiken. Gewoon duidelijkheid is voor het paard fijner en voor de eigenaar. Of eventueel z'n hoofdstel, het moet natuurlijk wel een veilige situatie blijven maar zou hier zeker niet te lang mee aan prullen. Voor mij part als het paard weg gelopen is naar de wei, terug pakken hup terug naar stal en opnieuw en dan maar 100 keer terug naar stal.
Op een gegeven moment worden ze dan van zelf moe en rustig en zal het ook makkelijker gaan en dan weet het paard pas dat hij er helemaal niets mee bereikt om de stal uit te vliegen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:02

Je gaat normaal idd elke dag wat verbetering zien. Doe eventueel wat grondwerk. Verder lijkt het mij ook dat het paard gewoon enorm hevig staat na zo lang op stal. Zo snel mogelijk terug langer op de wei gaat veel helpen en grondwerk natuurlijk.

jvuitb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:26

goed en duidelijk zijn. eerst wachten tot hij tot rust is in de stal.
en daarna lopen, doet hij het goed? vooral goed belonen!

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 11:26

Mijn pony had dit ook maar dan wel meer uit angst. Ze stormde de stal uit en hoe harder je trok hoe harder ze zich verzette.
Nu (na 4 jaar) laat ik haar zonder halster ed uit haar stal en komt ze er rustig en ontspannen uit.

Ik heb in het begin haar wijken voor druk geleerd, dus als ze vooruit gaat en ik zet een beetje druk op het touw (als ze gewoon doet wat ik vraag hangt het touw altijd door, ze kan niet tegen constante druk op haar neus) dan stopte ze.
Dus eigenlijk eerst wat beginnen met grondwerk, zodat je paard niet zomaar doorloopt wanneer jij wat druk op het touw zet.
Wat ik ook deed is de deur al open zetten, maar ze mocht er dan niet uit zonder mijn goedkeuring.
Ik ging dan in de deuropening staan zodat ze er niet door kon.
En na een tijdje als ik de deur opendeed, kwam ze er niet uit voor ik haar riep en omdat ze dan geen druk of niets voelt en zelf eruit kon komen, kwam ze rustig uit haar stal.

Ik weet natuurlijk niet of het bij de jouwe ook werkt, ik denk dat je dat zelf wel kan uitmaken als je je paardje wat kent. Die van mij is zeer gevoelig en reageert al op de minste aanwijzing ;)

ellenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:24

ik zou de deur half open doen en haar tegen houden als ze eruit wil. En als ze eruit is weer naar binnen duwene tot ze besluit er rustig eruit te komen :) Hoop dat je er iets aan hebt :)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 12:33

ellenpepper schreef:
ik zou de deur half open doen en haar tegen houden als ze eruit wil. En als ze eruit is weer naar binnen duwene tot ze besluit er rustig eruit te komen :) Hoop dat je er iets aan hebt :)

Bedankt voor je reactie.
Ik heb veel aan jullie tips. Het achteruit uit de stal halen lukte helaas niet.
Ik doe nu zijn halster om en doe de deur elke keer 10 cm verder open.
Hij begint dan altijd meteen te drammen en ik zet hem dan weer terug op zijn plaats.
Vervolgens als hij rustig is weer 10 cm open. Totdat de deur helemaal open is.
Vandaag bleef hij met de deur volledig open in zijn stal. Hij gaat vervolgens als ik het teken geen nog wel heel onstuimig uit de stal, maar ik ben blij met hoe we dit in korte tijd hebben opgebouwd.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 14:38

Dat is al heel goed gedaan dan. Doe zo verder.

vurt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:35

Marijuhhhhh schreef:
ellenpepper schreef:

Bedankt voor je reactie.
Ik heb veel aan jullie tips. Het achteruit uit de stal halen lukte helaas niet.
Ik doe nu zijn halster om en doe de deur elke keer 10 cm verder open.
Hij begint dan altijd meteen te drammen en ik zet hem dan weer terug op zijn plaats.
Vervolgens als hij rustig is weer 10 cm open. Totdat de deur helemaal open is.
Vandaag bleef hij met de deur volledig open in zijn stal. Hij gaat vervolgens als ik het teken geen nog wel heel onstuimig uit de stal, maar ik ben blij met hoe we dit in korte tijd hebben opgebouwd.

Wat goed! Toch weer een kwestie van geduld en blijven oefenen. Super gedaan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:07

Super! Het maakt ook niet zoveel uit welke methode je gebruikt, als de methode maar werkt bij jouw paard. En dit werkt dus. Da's mooi!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:00

Weet je heel zeker dat het geen angst voor smalle doorgangen is? Zeker omdat je zegt dat je pony na de deur wel weer weet wat zich gedragen is.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 15:44

pol013 schreef:
Weet je heel zeker dat het geen angst voor smalle doorgangen is? Zeker omdat je zegt dat je pony na de deur wel weer weet wat zich gedragen is.

Heb ik ook al aan gedacht.
Hij doet het namelijk bij hekjes in het bos ook en die hebben ongeveer dezelfde breedte.
Toch denk ik dat het komt omdat hij zo fel is. Wanneer hij namelijk buiten heeft gestaan en vervolgens na de weidegang weer naar binnen gaat en ik hem daarna weer uit de stal haal om te rijden dan doet hij het niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:53

Dan gaat dat net op inderdaad. Dan wordt het toch gewoon manieren leren. Niet harder lopen dan de baas wil. Ook bij het naar buiten gaan.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:21

Marijuhhhhh schreef:
pol013 schreef:

Heb ik ook al aan gedacht.
Hij doet het namelijk bij hekjes in het bos ook en die hebben ongeveer dezelfde breedte.
Toch denk ik dat het komt omdat hij zo fel is. Wanneer hij namelijk buiten heeft gestaan en vervolgens na de weidegang weer naar binnen gaat en ik hem daarna weer uit de stal haal om te rijden dan doet hij het niet.

Als het paard nog wat jonger is (kan ook bij oudere paarden, maar komt vaker voor bij jonge paarden) denk ik toch eerder daaraan. Oefen dat eens tijdens het longeren, het paard eens tussen jou en een hek longeren en dan de afstand tussen jou en het hek smaller maken. Als hij het doet als de afstand wat kleiner is, dan ligt het daar wel aan. In dat geval moet je daarop gaan oefenen.

Dit gebeurd heel vaak dat een paard zijn snelheid wil opvoeren als hij door een smal stuk wil.