Rugpijn door paardrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hitch

Rugpijn door paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 21:26

Beste bokkers, graag even jullie visie! :)
sorry als dit verkeerd geplaatst is, ik wist niet echt waar het anders te zetten, hihi!

Ik heb altijd al wat problemen met mijn houding gehad (schouders te veel opgetrokken, voeten staan verkeerd, etc). Maar nu de laatste tijd - ongeveer 2 maanden - merk ik dat ik na het rijden last krijg van mijn onderrug, en met name mijn staartbeen botje. Nu is het zelfs zo vervelend dat het soms zelfs pijnlijk wordt bij het fietsen, opstaan vanuit een stoel, etc. Er komt dan echt zo'n pijnscheut door mijn staartbeen. :(
Nu heeft mijn paard nogal een uitstekende ruggengraat, en kun je in draf werkelijk op geen enkele manier een beetje lekker doorzitten. Bij andere paarden heb ik er minder last van (rondere paarden met een minder uitstekende ruggengraat), en met ruimere (boom)zadels heb ik er weer eerder last van (doordat ik door boomzadels en te ruime zadels last krijg, rijdt ik nu op een Barefoot cheyenne maatje 1. Boomloos dus en voor de 'mindere maatjes')

Nu mijn vraag: zou het kunnen dat ik juist door MIJN paard last ervan krijg, van die uitstekende ruggengraat van hem? Zonder zadel rijden doe ik al amper meer, gewoon omdat ik er dan erg veel last van krijg... :n maar ook alleen op mijn eigen paard... Heeft iemand anders hier misschien ook last van/ervaring mee? En iemand enig idee hoe het op te lossen, of de pijn te verlichten?

Alvast bedankt! :)

YeeeHaw

Re: Rugpijn door paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 00:30

Wat voor zadel rijd je? Dit lijkt mij niet goed. Ik zou er een zadelmaker bij halen als ik jou was.?

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:11

Misschien zelf eens langs gaan bij een goede fysiotherapeut, als ik het zo lees zit er lichamelijk iets niet goed

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:17

ik heb een beetje het zelfde probleem.. maakt vaak niet uit wat voor zadel er op ligt, ligt vaak echt aan de gangen van het paard. op een paard/pony met vlake gangen heb ik geen last, maar als die ook maar iets opgooit sta ik de volgende dag krom :(

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 10:29

Bj mij maakt het ook niet veel uit welk zadel, het zadel waarmee in nu rij is verder wel al een stuk comfortabeler dan ik van grotere boomloze, of boomzadels gewent ben.

Fysiotherapeut is wel een goed idee, mede omdat zowat mn hele bekken krak zegt als ik het kantel.. := misschien houdt ik daar toch (onbewust) veel spanning vast of blokkeer ik het gewoon? Hmm...

Hiphorse, ik weet helemaal wat je bedoelt... :(

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:34

Denk dat je teveel in je banden hangt en te weinig rompstabiliteit hebt. Daarnaast is je paard misschien ook rijtechnisch niet helemaal los en goed doorgereden.
Het ligt echt niet aan de gangen van het paard maar aan jouw manier van rijden. Ik zou daar dus mee aan het werk gaan met goede instructie en eventueel fysio voor jezelf.

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:36

Ik heb het ook. :j
volgensmij precies het zelfde als jou.
ik weet niet waarom het is gekomen...
maar het is ÉR gekomen toen ik elke dag ging rijden..
zo'n 3/4 maanden geleden?
nu rijd ik zowat elke dag, terwijl ik eerst 1 x in de week reed soms een keertje 2x.
sinsdien heb ik net als jou zulke rugklachten...
en nou zit mn paardje toch echt heeeeeeeeeerlijkk. <3
haha.

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:37

Ooh. nu moet ik er wel bijzeggen ;
ik heb gister 3 weken geleden een ongeluk met een paard met mn hand gehad,
waardoor ik nu niet mag rijden een tijdje..
en nu heb ik er geen last van.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:39

Ik denk dat het een combinatie van factoren is; misschien zit je paard niet makkelijk, heb jij te weinig rompstabiliteit, een verkeerde houding en is je zadel voor jou niet geschikt.

Wat vaak overeenkomstig is zitten (en erna opstaan) en fietsen (en misschien voor jou paardrijden ook wel) is een bolle houding van je onderrug. Hier kunnen heel goed lage rugklachten door ontstaan.
Ga naar een fysio, start stabiliteitstraining en ga eerst niet doorzitten op je paard. Pas als je een paar weken onderweg bent met je training dat weer gaan doen. Al was het alleen maar om je paard in bescherming te nemen, want als jij niet lekker zit kan hij ook niet lekker lopen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:42

hoe heb jij je rug tijdens het rijden, als je een holle of een bolle rug hebt tijdens het rijden, komt er tijdens het draven te veel druk op de onderste ruggewervels / staartje en kun je daardoor last ervan krijgen.
als ik het zo lees heb je misschien te weinig kracht / spieren in je onderrug / bekenbodem, misschien niet geheel onverstandig om even naar een fysio te gaan en onderrugspier / bekkenbodemspier-oefeningen te doen.

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 11:33

Wauw, wat een reactie's allemaal! :)
Onderrug weet ik van mezelf dat ik die nog wel te hol wil houden. Ik denk sowieso dat het aan mij ligt nu ik dit zo lees, want in draf wordt ik gewoon van de ene naar de andere kant gekatapulteerd...
Tsja, van het zadel, ik weet het ook niet precies.. Het zit voor mijn gevoel erg lekker, maar het kan prima zijn dat ik ee dus eigenlijk totaal verkeerd in zit.. Ik zal straks even een foto zoeken :)
Ik denk dat wanneer ik mn onderrugspieren/bekkenbodem spieren leer te gebruiken, dat dat al een hoop oplost... Fysiotherapie ga ik achteraan. Misschien is zitlessen nemen ook een goed idee?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:18

Te hol kan idd ook veel klachten geven, je zet de boel volledig klem op die manier. Buikspieren trainen!

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 13:18

Jep, onderrug wat boller maken moet ik echt weer aan werken... Ik vind het de laatste tijd gewoon zo moeilijk vol te houden te paard, ik kan echt niet lekker zitten, ik ga van de ene kant naar de sndere kant en laat verkeerde spieren op het verkeerde moment los etc... Gewoon heel vervelend, ook voor paardlief :n
Bedankt voor alle snelle reactie's, ik ga er werk van maken! :D

YeeeHaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:21

Als je weet dat je je rug te hol maakt, is het een goed advies om een afspraak te maken bij een Fysio.
Zij kan je leren je rug goed te gebruiken.
Ik heb hetzelfde probleem gehad en mijn Fysio vertelde me dat ze dit vaak ziet bij mensen die paardrijden.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:25

je kunt in principe de de heupkanteling al oefenen op een harde vlakke stoel. je gaat wijdbeens op de stoel zitten, met je gezicht richting de rugleuning, zodat je eventueel de rugleuning voor steun kan gebruiken. dan duw je je bekken naar voren en voel je 3 zitknobbels dan ben je op de goede weg. tijdens het bekkenkantelen probeer je billen ontspannen te houden en dus niet gaan samenknijpen.
vanuit de bekkenkanteling dat je alle 3 de zitknobbels voelt ga je trainen in het lichtrijden (ziet er misschien erg belachelijk uit op een stoel te gaan lichtrijden, maar ja als het helpt).
tijdens het lichtrijden ga je bewust voelen of je de buikspieren en je bekkenbodemspieren ook aanspant, buikspieren kun je voelen door je handen op je buik te leggen en je bekkenbodemspieren moet je leren voelen (als je de bekkenbodemspieren niet voelt, kun je het beste even googelen op bekkenbodemspieroefeningen, en net zolang oefenen totdat je ze wel voelt) .
blijf tijdens het lichtrijden wel vanuit je buik ademen. blijf bij elke stabeweging voelen of je de buikspieren en je bekkenbodemspieren wel aanspannen.

donderhvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:28

Heb ik ook gehad, precies dezelfde klachten als jou. Ik heb er een boomloos zadel opgelegt en nu is het over :)

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 10:58

Over een weekje ga ik even langs de HA, en dan maken we ook een afspraak voor de fysio. Verder ben ik gister even naar buiten geweest met mn paardje. Ik heb even extra aandacht gevestigd op het bollen van mn onderrug, en het voelde eigenlijk meteen al een stuk beter! Bedankt voor alle tips (meer zijn áltijd welkom, haha :)) )!

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:28

Ik heb dit ook een tijdje gehad aan mijn onderrug en na een paar bezoekjes aan de fysio, ging het stukken beter! Bij mij wkam het door een ongeluk dat mijn rugspieren waren verzwakt (veel gelegen etc.) en dat ik teveel uit mijn bekken of buikspieren haalde. Mijn fysio gaf me daarom oefeningen mee om mijn rugspieren te versterken en daarnaast ben ik gaan zwemmen en pilates gaan doen. Met zwemmen train je ook je rug, zonder deze te belasten. Er zit immers geen tot weinig druk op. Met pilates werk je naar een goede houding toe. Zowel de buik als rugspieren worden dan getraind.

Ik ben benieuwd wat de HA en fysio gaan zeggen, maar ik wens je alvast heel veel succes!

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 22:37

Fijn dat het beter gaat, Nessavende! :j Fysio moet ik zéker doen dus :=
Pilates, daar ga ik even wat meer over opzoeken... :)
Dankje! :D

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:21

Nu ben ik toch wel een beetje benieuwd ;) Ben je al langs de HA of fysio gegaan? Wat hebben die gezegd?

wiebsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:49

ik volg het even. Heb ook een holle onderrug en heb ook bepaalde periode last van mijn rug.

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 22:38

Ik ben intussen bij de HA geweest en heb een röntgenfoto laten maken van mijn onderrug. Wat de HA meteen opviel is dat ik bijna niet kan bukken (staan en dan naar voren buigen, handen op de grond proberen te brengen zonder door je knieën te buigen). Ik kom daar gewoon niet verder dan met mijn handen bij mijn knieën ongeveer.... :=
Ik hoor nu over een paar dagen de uitslag van de röngtenfoto. Deze was gemaakt om te kijken of er niets verkeerd zat en/of gebroken was in mijn onderrug, bekken, heiligbeen & staartbeen. Daarna ga ik door naar een fysio of manueel therapeut. Hopelijk is er dus niets mis en kan ik gauw aan de slag het allemaal te verbeteren! :j Paardrijden doe ik nu even niet meer door ziekteperiode van 1 van mijn paarden, en mijn andere paard is nog helemaal niet onder het zadel. Opzich helpt dit wel, ik merk er wel minder van. Het is niet minder pijnlijk dan anders als ik er toch op let, maar het wordt in elk geval niet frequenter meer, wat eerst wel zo was toen ik nog zowat elke dag reed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:44

Beterschap met je rug, ik hoop dat het vrij simpel op te lossen valt.

Qua doorzitten, als je paard zijn rug zo vastzet dat je het zadel bijna uit stuitert moet je niet eens willen doorzitten. Paard moet eerst rug durven loslaten, buikspieren aan gaan spannen en door het hele lijf gaan lopen. Ook paard bij de fysio dus (paard kan jouw spiegelen bij het rijden en jij hebt last van je rug) en les nemen om paard rug te leren loslaten. En gezien jouw klachten zou dat het beste eerst zonder ruiter aan de longe kunnen.

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 22:49

Dankjewel voor de tip Tamary!
Wanneer ook paardlief helemaal beter is (heeft nu te kampen met enorm verlies van spieren en vet door ontstoken kies), ga ik zeker weer aan de slag met lessen. Eerst aan de longe weer veel werken lijkt me inderdaad een goed idee, en missschien zet ik er daarna iemand op die wel normaal kan blijven zitten en hem onder zadel ook weer op de juiste manier te trainen, haha! :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:05

Onze rug voelen we allemaal wel een beetje als we gereden hebben. Maar als je zo'n pijn hebt, zou je dan niet beter even stoppen met rijden? Je hebt maar één rug, en als je die klachten zich laat opstapelen gaat het van kwaad tot erger. Een computernerd met RSI moet ook zijn grote liefde laten staan. :)

Ga in elk geval maar eens naar de fysio of de dokter, dan kun je daarna uitvinden wat je er eventueel nog aan kunt doen.