vraagje over startnaam, knotje in voorpluk en invlechten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isabel_k

vraagje over startnaam, knotje in voorpluk en invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 08:46

hoi, ik ga op 8 september starten op mijn haflinger in de B, maar er zijn dingen onduidelijk:
1. ik lees vanalles over startnamen. is dat verplicht? ( ik vind het voor mijn hafje niet nodig ze heet lieselot. ) is het verplicht heeft iemand sugestie's :j
2. ze heeft een lange dikke voorpluk, is het verplicht om daar een knotje in te doen? het gaat er dan denk ik niet zo mooi uitzien :')
3. lange manen tot onder de hals, wat moet je daar mee? ik dacht een korte hengstenvlecht ( 10 cm vanaf haar ofzo) zodat er ook nog manen los hangen. mag dat?! anders; sugestie's :j

Afbeelding hier zie je een beetje de voorpluk, ik heb geen betere:p

Afbeelding hier kan je een beetje zien hoelang de manen zijn :D

Vicky_88

Re: vraagje over startnaam, knotje in voorpluk en invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:48

startnaam is gewoon de naam van je paard/pony. Lieselot dus ;)
Je kan de voorpluk ook alleen vlechten. Dus geen knotje draaien. Dit zie je bij haflingers, tinkers, fjorden en friezen vaker en het mag!
Ik zou de manen volledig invlechten in een hengstenvlecht. Persoonlijk vind ik als er losse haren lopen te wapperen snel een storend beeld geven.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:52

Zoals hierboven al is gezegt, is een vlechtje in de voorpluk voldoende. Losse haren zijn inderdaad storend (mijn mening dan hè) en een hengstenvlecht is ook heel mooi bij haflingers.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:58

Startnaam: is naam van je pony, of als je wil een andere naam. In jouw geval zou het dus gewoon lieslot blijven.
Manen kun je op verschillende manieren vlechten, hengstenvlecht, net maken etc, Het hoeft bij een haflinger niet. Ze mogen dus ook los. Het is echter handiger als ze vastzitten voor jezelf. Het ziet er mooier uit, en de hals is beter zichtbaar.
Voorpluk, geldt hetzelfde los of vast is eigen keuze. Al zie ik de meeste mensen die een haflinger, tinker etc hebben dat ze hem gewoon loslaten. Ook andere paarden hebben hem geregeld gewoon los. Voorpluk stoort jouw niet in je rijden en verdekt ook niets.

Dusja eigen keus

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:00

Ik heb de voorpluk van mijn haflinger altijd los :j
Laatste wedstrijd eens een knotje geprobeerd en dat was ook mooi. Maar ik had zijn manen toen ook wel geknot.

Met lange manen zou ik ze los doen of in een hengstenvlecht en dan de voorpluk los.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 09:11

okay dankje :j dan word het hengstenvlecht en voorpluk los denk ik:D heeft iemand nog een tip om hem goed vast te zetten ( hengsten vlecht)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:27

Een touwtje er doorheen vlechten. Vraag me niet hoe dat precies moet, maar iemand bij ons op stal doet dat, dan ziet het er keurig uit.

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:38

Ik heb de manen van mijn tinker altijd in een hengstenvlecht gehad op wedstrijd en de voorpluk in een dikke knot :+
(misschien nog wel een voorbeeld foto in mijn profiel)

Diana_v_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:47

Een paard of pony heeft een geboortenaam (dus de naam die in zijn paspoort staat) en mag daarnaast nog één startnaam tegekend krijgen. Als je paard dus Pietje heet, maar dat vind je niet leuk mag je er iedere gewenste naam van maken die op je startkaart wordt vermeld. (het hoeft er ook geheel niet op te lijken trouwens, dus maar net wat je leuk vindt)
Zijn voorpluk zou ik lekker los laten, dat staat stoer en een knotje of alleen een vlechtje vindt ik er persoonlijk niet zo heel charmant uitzien. De manen los mag wel, maar misschien stoort dat tijdens de proef erg die wapperende manen, dus lekker een hengstenvlecht ofzo erin en dan is hij helemaal prachtig!

appelXbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:55

Op youtube staan volgens mij ook veel filmpjes van hoe je een hengstenvlecht maakt :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:26

Ik deed bij wedstrijden met mijn Haf altijd een vlecht in de voorpluk en die vouwde ik dan dubbel en zette ik vast met een wit elastiekje :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:01

Voorpluk zou ik los laten of invlechten :j Knot gaat er heel lomp uitzien vrees ik :))

Je kunt ook beginnen met 2 hengstenvlechten maken, de één tot halverwege de hals en de andere voor de tweede helft. Dat blijft vaak beter zitten dan één vlecht.

Riannnnnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 20:42

Ik zou bij zo'n dikke lange voorpluk een mooie vlecht maken. Dat staat netjes en verzorgt. Ik vind ik mooie strakke hengsten vlecht altijd heel mooi bij een haflinger met lange manen, maar dat is natuurlijk wat je zelf mooi vind. Ik zou er wel wat in doen en niet helemaal los laten.
Veeel succes op je wedstrijd! :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 06:27

Het "voordeel' van een Haflinger rijden op de wedstrijden is dat je de voorpluk en de manen los mag laten. In het wedstrijdreglement staat dat je paarden in de ring mag laten verschijnen zoals het Stamboek voorschrijft en dat is bij Haflingers alles los.
Ik zou me voor je eerste wedstrijd dus niet te druk maken over een hengstenvlecht die wel of niet blijft zitten.

Zorg dat je pony netjes gewassen is, de manen en staart mooi uitgeplozen, de zadel en hoofdstel schoon en zelf net gekleed. Dan ben je helemaal volgens de regels.

Als je een hengstenvlecht mooier vindt, oefen dan thuis goed van te voren, want op een wedstrijddag gaat dat zeker niet lukken als je niet veel geoefend heb.

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:08