Paard wat rustiger houden op stal tijdens instructieweek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLoki

Paard wat rustiger houden op stal tijdens instructieweek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 19:06

Hallo allemaal!

Vorig jaar heb ik mijn paardje Loki meegenomen op KNHS instructieweek in Ermelo.
Hier hadden wij een erg mooie stal met buitenluik.
Helaas had ik hier wel enige problemen met mijn paard: hij is namelijk niet gewend op stal te staan.
Thuis staat hij 24/7 buiten (wei of paddock met inloopstal) en hij staat al vanaf dat hij 2 jaar oud is 24/7 buiten, hij is nu 9.
Vorig jaar was hij 's nachts, 's ochtends vroeg en 's avonds rustig op stal, maar zodra de stallen volstroomden met mensen en kinderen die gillend door de stallen renden werd hij ontzettend druk en een beetje paniekerig. Dit begrijp ik, want mijn paard is die drukte niet gewend. Thuis kan hij aan iemand ruiken als hij langsloopt, mens en paard lopen bij ons op stal door elkaar heen. Op de KNHS kon hij de mensen alleen maar van achter de tralies bekijken.
Ik merkte dat hij wel rust vond soms door zijn koppie naar buiten te steken, maar geen volledige rust.
Ook at hij weinig brok en veel stro (ja, stro, ook wel hooi, maar veel stro).

Heeft iemand wat tips om mijn paard het wat gemakkelijker te maken komende instructieweek?
Wat ik wél kan doen:
- veel met hem buiten wandelen/grazen (vorig jaar ook gedaan, werd hij relaxed van, maar kon natuurlijk niet urenlang)
- 's ochtends zo vroeg mogelijk het luik open doen
- KNHS bellen om een rustige plek qua stal en met buitenluik

Wat ik níet kan doen:
- ander voer geven (anders valt hij ontzettend af, hij staat nu op normale pavo-brok en maislijnzaadbrok)
- thuis op stal zetten

Liefs,
Caroline

NeverGiveUp

Re: Paard wat rustiger houden op stal tijdens instructieweek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:21

Zou je hem niet iets leuks kunnen geven in de stal?

Slowfeeder of zo'n bal dat hij wat afleiding heeft of zo?

Anders is het wel lastig want hij kan daar niet op de wei
en je kan de mensen ook niet wegsturen..

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 19:22

Zo'n bal heeft hij in de inloopstal gehad maar dat vond hij 10 keer niks, hij keek er niet eens naar om. :P
Slowfeeder, wat doe je daar zoal in? En komt het probleem dan niet dat hij daar teveel van eet?

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:55

bel de knhs voor een stal waar zo min mogelijk mensen komen dan staat hij in ieder geval rustig een buitenluik is dan nog niet zo hard nodig maar zo wel fijn zijn en ga lekker vaak met hem wandelen want dat kan hij nu wel en dan niet

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:59

Ik heb eens (4 jaar geleden) in een afzonderlijk stalgebouw gestaan met 2 vriendinnen. Achter die mini binnenbak vooraan het terrein, daar vlak achter was een stalletje met 3 boxen, echt ideaal :j Daar mochten we toen eigenlijk 2 dagen staan er ook andere paarden aanwezig waren op het KNHS centrum en er daardoor te weinig stallen waren. Na die twee dagen hebben we gevraagd of we er mochten blijven staan, volgens mij moesten we toen wel zelf voeren.

En anders heeel vroeg aanwezig zijn en het rustigste plekje bemachtigen :j

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 23:43

Bedankt voor de reacties! :)

Ik moet er wel even bij vermelden dat de mijne de hele boel afbreekt als hij helemaal alleen staat.
Dus een stalgebouw met 3 stallen klinkt super, maar dan moeten de 2 andere paarden niet zomaar allebei weg zijn..

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 00:41

xLoki schreef:
Zo'n bal heeft hij in de inloopstal gehad maar dat vond hij 10 keer niks, hij keek er niet eens naar om. :P
Slowfeeder, wat doe je daar zoal in? En komt het probleem dan niet dat hij daar teveel van eet?

Als je eentje met hele een kleine maas neemt (2 over elkaar heen)
dan moet hij veel moeite doen voor een klein hapje plukje kuil/stengelig gras.

Of misschien een wilgentak voor de bezigheid? Eentje kan hij zich al even mee vermaken. Of heb je dan doping problemen? :')'
Mijn paard háát de stal, in die tijd hielpen die takken een hoop, zo'n bal schonk hij ook geen aandacht aan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 01:19

Misschien heel kortzichtig van mij, maar wat dacht je van niet egoistisch zijn en niet gaan?
Je paard is duidelijk van slag, waarom moet je hem dan pesten door hem op stal op te sluiten?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 01:34

...en dan gewoon volgend jaar gaan. Heb je nu een heel jaar de tijd om hem alleen in een box thuis te laten wennen!
Is wel errug siellug hoor.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:42

Dit is helaas ook de reden voor mij geweest om (weer) niet te gaan.. Thuis 24/7 buiten en daar op stal. Geen idee of ze paniekerig zouden gaan doen maar leuk vinden zullen ze het zeker niet. En dan moeten ze nog keihard voor me werken ook.

Misschien kan je een hoekstal achterin vragen? En misschien dan een ketting op hangen voor de laatste box (als je over buuf dat ook goed zou vinden) dat ze niet voor jouw stal gaan staan en voorbij rennen?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:49

Ik zou toch wel even KNHS bellen voor een rustig plekje, even het probleem uitleggen. Verzorg er ook zo eentje, merrie van 5 als je die 3 seconden opsluit in een buitenstal met buitenluik en je loopt verder dan 2 meter weg gaat ze als een zotte over die deur hangen en er tegenaan schoppen etc. ... Zegt genoeg toch ;)

Inderdaad lekker veel gaan wandelen en veldje opzoeken om te grazen. Kan 'ie daar niet in een paddockje ofzo? Wat slecht eigenlijk :=

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:55

Op internationale wedstrijden zijn paarden ook vaak onrustig in hun stal door de vreemde omgeving. Daarom zie je vaak dat ze staldoeken voor de tralies hangen voor meer rust en de deur open laten staan met een zeiltje ervoor, zodat je het idee van een halfopen stal hebt.Dan kunnen ze kiezen tussen zich terugtrekken, maar ook juist komen kijken. Die combinatie werkt erg goed.
2e foto als voorbeeld:
http://www.horseridersclassics.nl/sites ... dheden.pdf

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 17:29

Mijn paard is heerlijk relaxed 's nachts, tijdens het rijden en tijdens het grazen.
In een paddock is geen goed idee, vorig jaar geprobeerd, maar dat vindt hij eng in zijn eentje (gaat dan alleen maar lopen rennen).

Ik ga in ieder geval de knhs bellen om een stal achteraan met luik naar binnen te vragen, daar zijn als het goed is het minste mensen!

CaPrIoLe`79, ik zal voor de zekerheid een doek meenemen voor als dat nodig is, bedankt! :)

Bonney4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:59

In die willem alexander hal stal 16 heb je geen luik naar de buitenkant, maar naar het gangpad. En die luiken hoef je 's nachts niet dicht te doen. Ik vond het een hele fijne plek om te staan, maar dat had ik al ge smst. En het is de laatste stal van die gang dus daar lopen ook niet zoveel mensen langs.