Ervaring deken zomereczeem gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Ervaring deken zomereczeem gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 18:38

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:37

Mandyke

Re: Ervaring deken zomereczeem gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 21:52

Over die 600D maak ik me niet veel zorgen, mijn paard is echt geen sloper en met andere paarden echt spelen doet ze niet.

Wat ik me vooral afvraag is of de stof 'dicht' genoeg is om knutten buiten te houden? (dus dat de maas dicht genoeg is)

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:58

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 11:59

Ja die deken ken ik maar die beschermt de buik niet. Althans bij mijn paard niet, die flapjes omvatten niet haar hele buik en net daar heeft ze de meeste jeuk.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 00:03

hmm, bij onze beschermt die de buik op zich wel maar paard heeft dan ook niet zo veel last van eczeem op zijn buik maar eerder staart en manen

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 00:28

Volgens mij is deze deken vrij nieuw op de markt. Denk dat er nog weinig ervaringen bekend zijn. Ik heb nu nog wel de rambo voor mijn paarden maar als ik een nieuwe deken nodig heb overweeg ik deze wel.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 12:17

XNienke_ schreef:
hmm, bij onze beschermt die de buik op zich wel maar paard heeft dan ook niet zo veel last van eczeem op zijn buik maar eerder staart en manen

Bij sommige paarden op stal gaan de flappen net rond de buik hoor, maar mijn paard is nogal erg rond en stevig en daar blijft de buik gewoon open. Dus dat vind ik een nadeel aan de rambo sweet itch.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:21

Waarom dan een vliegendeken en geen 'echte' exceemdeken.

Daarbij heb je wel de last van het aan en uit trekken over het hoofd maar het buikgedeelte is dan veel beter beschermd en afgedekt.

Mijn haf ik ook erg rond en heeft met een echte exceemdeken geen 'blote' buik. Daar in tegen heeft ze dat inderdaad wel bij sommige vliegendekens.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 12:28

Ik heb nu een gewone eczeemdeken hoor, zo eentje voor over het hoofd aan te trekken. Deze is echter aan vervanging toe en ik ben nu even aan het rond kijken wat er allemaal op de markt is.
Zo'n deken die niet over het hoofd moet lijkt me wel handiger en aangezien er bij de deken van equimatch 'sweet itch' staat vroeg ik me of er al ervaring is met deze deken.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:37

Hier een ervaringsdeskundige.
ik heb deze deken dit voorjaar gekocht, en haal al best lang veel dekens bij de equimatch. Zowel deze exceemdeken als de andere dekens bevallen heel goed. Over die 600 denier zou ik me inderdaad geen zorgen maken, dat krijgen ze niet zomaar gesloopt. Tot nog toe zijn alle dekens van de equimatch nog heel gebleven bij mij en de oudste gaat nu voor het 5e seizoen mee.

Wat betreft de exceemdeken zou ik niet meer een andere willen. de pasvorm is goed, de stof is goed en absoluut zeker dicht genoeg om de knutten buiten te houden. Het is namelijk echt een soort stof en heeft geen mazen. Het lijkt best veel op de buitenstof van een regendeken, maar dunner, ademend en volgens mij niet helemaal waterdicht. verder wordt de buik echt goed beschermd en heeft het een lange staartflap met extra elastisch bandje bovenaan om de staart. Ook de hals blijft super zitten en dat kapje zit erg mooi om de oren heen. Wat ik zelf erg fijn vind is dat hij op de manenkam en de borst extra gevoerd is met glijdende stof. Klitteband zit ook super

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 13:31

sjouk_L Tof dat je reageert!!

Ivm de eczeemdeken ... de mazen zijn dus effectief fijn genoeg. En hoe valt de deken uit, groot of klein voor de maat? Op wat voor paard heb jij de deken liggen? (struis gebouwd, fijn gebouwd, hoe groot is je paard, welke maat heb je, ... ?)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:32

schuurt manen af na verloop van tijd zelfs met die gladde stof eronder...... tja en waarvoor deed ik ze nu net om?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:35

Tsja maar dat doet de merrie hier ook Knert... Die staat al vanaf einde winter 24/7 onder een exceemdeken, maar helemaal afdoende is het nooit. Wil alleen niet weten hoe het zou zijn met een gewone vliegendeken, of zelfs zonder deken :n

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:47

Rije schreef:
Tsja maar dat doet de merrie hier ook Knert... Die staat al vanaf einde winter 24/7 onder een exceemdeken, maar helemaal afdoende is het nooit. Wil alleen niet weten hoe het zou zijn met een gewone vliegendeken, of zelfs zonder deken :n

ik bedoel door de deken. dier schuurt niet. Is tegen dazen (ik woon paar meter naast bos).
Dit terwijl de deken bedoeld is om schuren van eczeempaarden tegen te gaan.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:48

O zo! Da's idd enigszin ironisch ja. En vervelend ook...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:52

Rije schreef:
O zo! Da's idd enigszin ironisch ja. En vervelend ook...

ja idd, ik had verwacht dat deze deken door de gladde stof manen goed zou houden. Helaas bleek na verloop van tijd de manen met bosjes eruit te vallen wanneer ik mijn vingers er door heen haal. TJA.. en het lag redelijk plat en glad, echt geschuurde manen (door paard aangericht zeg maar) ziet er heel anders uit.

op wedstrijden moet ik nu 2 knotjes maken middels extensions. (lees-> haar geleend van ponybeest). De rest is flink uitgedund op 10-20 cm achter de oren na. En hij had een dik pak manen die ik mooi opgebold kon naaien tot een knotje. Nu dus echt niet meer.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:01

Ik doe altijd wat vlechten in de manen en dan heb ik veel minder last van haaruitval door de deken.
Weet niet of je dat ook al doen maar anders kun je dat proberen. Maar goed, het is in ieder geval altijd beter dan jeuk.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:04

aisie schreef:
Ik doe altijd wat vlechten in de manen en dan heb ik veel minder last van haaruitval door de deken.
Weet niet of je dat ook al doen maar anders kun je dat proberen. Maar goed, het is in ieder geval altijd beter dan jeuk.

valt deels niet meer in te vlechten ;(
Het is meer dat er zoveel dazen zijn zo naast het bos. dus ik ga toch over op een andere deken.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:26

@knert, Dat de manen uitvallen komt doordat ze onder de deken wat verstikken. Sommige paarden zijn daar gevoeliger voor dan andere. Omdat dit een behoorlijk dichte stof is zal dat sneller zijn dan met een deken die echte mazen heeft, marja die zijn dan weer niet geschikt voor exceempaarden. Ik heb hiervoor 3 andere exceemdekens geprobeerd en dit probleem kwam bij mij bij iedere deken terug, dus ik hem me daar maar bij neergelegd. Als je inderdaad puur een vliegendeken zoekt is dit misschiend dan niet de beste optie.

@Mandyke: Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, maar de deken heeft niet echt mazen zoals een echte vliegendeken. Het is meer zo dat het echt stof is, net zoals bij een "standaard' exceemdeken, daar zitten ook geen mazen in. Bij mijn paard is dit meer dan afdoende, ze schuurt niet, nou heeft mijn paard het niet heel erg, maar je merkt wel dat deze deken echt verlichting van de jeuk geeft. Bij een paard wat echt heel erg last heeft kan ik me voorstellen dat het systeem met sluitingen langs de hals niet voldoende is omdat de knutten daar misschien door naar binnen zouden kunnen. Opzich sluit de deken wel heel mooi aan, maar natuurlijk wel minder dan de dekens die over het hoofd aan moeten. De deken valt verder niet echt groot of klein, eigenlijk gewoon standaard. Mijn paard zit tussen 195 en 205 in wat betreft dekenmaat, ik heb een 205 gekozen en die zit super. Ik heb een vrij slank en lang gebouwd paard, en de buiksingels heb ik op zijn allerkortst, en dan sluit de buiflap goed aan.. De buikflap heeft bij mij nu aan beide kanten ongeveer 15cm overlap met de deken. Dus als je de singels losser doet krijg je minder overlap, maar houdt je wel genoeg bescherming. Zelgs voor mijn paard met behoorlijk lange hals is de stof in de hals meer dan zat en heeft ze zelfs nog iets over als ze graast, zodat het niet trekt. Doordat er geen bilkoorden aanzitten was ik bang dat de deken zou schuiven, maar dat is nog nooit gebeurd. Verder zijn alle sluitingen, zowel de buik als de borst als de hals sluitingen echt ruim verstelbaar. Wat ik ook fijn vind is dat de naad die de deken aan de hals verbind ver genoeg naar voren zit. Mijn eerste deken was eentje waarbij die naad op de schoft zat end aar dus ook een dikke drukplek heeft veroorzaakt, bij deze deken zit de naad op de manenkam, dus voor de schoft. Wat Knert heeft dat het verstikt onder de deken heb ik ook wel. alleen niet zo erg(en mijn paard heeft het bij alle dekens, dus ik neem dat maar op de koop toe.) Wat ik verder zelf nog super vind is dat de deken bestwel waterafstotend lijkt. En als er echt een dikke regenbui overheen geweest is is hij ook zo weer droog.

Sorry voor het lange verhaal maar zo heb je wel weer aardig wat info.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:15

Dat probleem met manen die uitvallen heb ik ook met de Rambo...ellendig he! Maar alles beter dan die vreselijke jeuk.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:30

nou met deken van equitheme (goed geschreven?) had hij dat zeer zeker neit. Deze was helaas te donker en te dun tegen mazen. Later nog een dikkere deken opgelegd (merk x) ook zonder problemen maar heeft mijn toenmalige jaarling kapot gemaakt. Gekozen voor een duurdere witte deken. Helaas...

nu kan ik die andere deken weerkopen, maar moet eerst nog even flink balen om het feit dat die rambo deken flink wat koste en in no time veel manen heeft laten verdwijnen.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:46

Diegene dat bovenstaande deken hebben, hebben jullie ook ervaring met de Rambo sweet itch? Want die kan ik op mijn paard niet meer op leggen bij 20°+ ze zweet zich nl te pletter hieronder. Echt eczeemdeken sloopt ze dus die wil ik ook niet meer.
Vraag is dus of deken hierboven ook van zo'n dik materiaal is als de rsih

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:59

@ Titsia, ik heb zelf geen ervaring met de rambo sweet itch, die is mij te duur. Afgelopen donderdag was het bij ons 31,5 graden(volgens de auto) en toen haalde ik mijn paard wel zwetend onder de deken vandaan, maar enkel op de hals en de schouders, de rest was nog gewoon droog. En ik merk dat ze onder een "normale" exceemdeken niet meer zweet. Dus wat dat betreft is het de moeite waard om te proberen. Bij 20 tot 25 graden zweet mijn paard nog nauwelijks. Hoe dat dus is voor jou paard durf ik niet te zeggen, maar hij is wat betreft warmte vasthouden vergelijkbaar met een standaard exceemdeken. voordeel van deze boven een normale exceemdeken is dat deze licht van kleur is.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 07:57

Onder een eczeemdeken zweet ze amper dus misschien toch het proberen waard, moeilijk hoor, kan hier al een hele winkel aan dekens beginnen