Midden drenthe; Dazen in half augustus.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Midden drenthe; Dazen in half augustus.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 00:13

Wij willen met een groepje met huifkar + 3 ruiters half augustus een weekje trekken. *\o/*
We vertrekken hier in Ees, gaan in 2 dagen richting Dwingeloo, dan drenths friesche wold en Dwingelerveld en uiteindelijk weer terug naar Ees via Schoonloo.

Ik verheug me al heel erg op deze rit, maar ben toch een beetje bang voor de hoeveelheid dazen... Gaan die dit gezellige weekje niet verschikkelijk verpesten? -O- Hier is het nog wel te doen met de dazen in de zomer, maar hoe zit dat in de andere gebieden?

Maak ik me zorgen voor niets of zouden we het echt op een ander tijdstip moeten doen?
Wie is er bekend in deze gebieden?

Margoooo

Re: Midden drenthe; Dazen in half augustus.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 00:31

Dwingelderveld valt mee met dazen (vind ik), wel veel vliegen!
Andere gebieden weet ik niet.. Weet niet of je langs het bos bij Gijselte komt? Daar kun je op dat tijdstip bijna niet zijn weet ik, heel veel vliegen enzo!

Leuk idee verder, alvast veel plezier! :)

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 00:35

dazen hangt toch echt wel af van het weer, kan je nu dus weinig over zeggen.

zorg gewoon dat je goed voorbereid op pad gaat, je hebt vliegendekens die je met het tuig kunt gebruiken en flink sprayen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 00:38

Vliegendeken erover! Wij wonen in midden drenthe, en het is per jaar verschillend hoe erg het is. Maar wij rijden hier met (goede) vliegendekens en daarmee is het prima te doen. ;) Veel plezier met je tocht!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:22

In boswachterij Hooghalen kun je behoorlijk dazen tegenkomen, daar ben ik een keer in juli achter gekomen -O-
Ik zou inderdaad van die uitrijvliegendekens meenemen, voor de stukken waar het zinvol is. Beter mee verlegen dan om verlegen ;)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 22:41

Ik was idd sowieso van plan vliegenrijdekens en anti-daas spray mee te nemen... Maarja ben 2 jaar terug door zo`n kreng in mijn onderlip gebeten en zag er echt niet uit (en deed donders zeer).. Dan heb ik toch liever dat ze de paarden bijten dan mij :D Maar kan een leuke rit flink vergallen, en soms hoor je van gebieden waar je gewoon niet in kan met paarden in de zomer (drunense duinen in brabant bijvoorbeeld).
Vandaar dat ik benieuwd was of het drenths friesche wold en het Dwingelerveld wel "veilig" zijn.

Bedoelen jullie met vliegen gewone strontvliegen? Of een soort bijtvliegen?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:46

Ja jezelf en je paard allebei in sprayen! Het verschilt echt per jaar. Maar met een goede vliegendeken is het meestal wel te doen. Maar wij hebben ook een paard op stal, die wordt al gek als ze rond haar heen vliegen, zonder te steken... Dat is minder ontspannend rijden ;) Wij (mijn moeder en ik) vinden dat het de laatste jaren reuze mee valt hier in midden drenthe, er zijn inderdaad jaren geweest dat je amper kon rijden. Maar zoals ik zeg de afgelopen jaren valt het mee. Wel is vroeg of laat op de dag rijden misschien beter, dan in de volle middag. Maar dat is ook per weertype afhankelijk.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 06:36

heel afhankelijk van het weer zul je last hebben van steekbeesten.
Indien dat zo is spuit ik mijn paarden in met veerust en zelf een blouse met lange mouwen

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:48

drents friese wold is nu al niet meer veilig...

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:54

De meeste dazen zitten er tussen half juni en half augustus. Na half augustus lijkt het wel alsof de dazen vaak opeens bijna allemaal verdwenen zijn.

Misschien jullie tocht voor eind augustus plannen :)* ?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 09:56

En? Hoe is het op dit moment in de gebieden qua dazen? Nog 2 weken voor we gaan, hoop echt dat het meevalt...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:09

Vorige week nog regelijk daasvrij gereden bij Appelscha. Was rond 5 uur savonds.
Dazen zijn er bij warme dagen en bij zonlicht. Als het stevig bewolkt is, valt het vaak wel mee. Bij regen zie je ook geen daas.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:14

Heb gisteren even een ommetje gemaakt. Ik woon in Diever, dus een klein beetje uit de richting van waar jij wilt gaan rijden. Ik dacht dat het verstandiger was om niet dwars door het bos te rijden, maar meer door de landerijen. We werden lekgeprikt! Verschrikkelijk. Terwijl ik het aan het begin van de week in het bos nog erg vond meevallen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:38

Een goede daas spray met hertshoorn olie kan je een hoop kopzorgen schelen.
Maar ..... geeft geen garantie de ritjes die ik gemaakt had waren vooral steek mugjes.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:39

Ik gebruik altijd deze voor mezelf! Werkt supergoed tegen álle steekbeesten!Afbeelding
En het DFW zelf ga ik nu niet in met mijn paard die ondanks de vliegendeken, inspuiten met endure en dus niet gestoken wordt maar wel aan de kletter gaat van de zwermen die alsnog om hem heen zoemen :=

Fijne vakantie iig, het is wel mooi waar jullie heen gaan! +:)+ Hopelijk is het niet al te mooi weer als jullie gaan dan zullen de hoeveelheid dazen ook wel meevallen!