weide 2 stallen dominant paard jaagt andere weg vd stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

weide 2 stallen dominant paard jaagt andere weg vd stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 18:42

mijn paard staat sinds een weekje weer lekker op het land
er zitten 2 mooie stallen aan waar ze in en uit kunnen
nu is het probleem dat de pony mijn paard uit de stallen jaagt hoe kan ik dit voorkomen ,
de pony staat continu in de stal en de mijne in de regen /kou :(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:40

Denk gewoon een kwestie van wennen is. Bij ons werd er eerst ook wel de een buiten gesloten en nu staan ze gezellig met z'n 5en op een hoopje gepropt in stal.

little_birdy

Re: weide 2 stallen dominant paard jaagt andere weg vd stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 22:09

ah oke dus jij denkt dat het wel over gaat dan ?
als je er een uit de wei haalt beginnen ze wel weer te hinniken ??
het voeren gaat opzich wel goed,
de ene voer in de stal mijn paard buiten op de grond

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:35

Ik denk het wel hoor ze staan nog maar een weekje samen dus moeten elkaar nog leren kennen en aftasten zal met de tijd echt wel beter gaan wel is het verstandig om niet te voeren in de stallen dan zal het langer duren. Zeker omdat je nu de ene pony in de stal eten geeft wil die het beschermen.
Ik zou ze dus beiden buiten laten eten en de eerste tijd gewoon er tussen blijven staan zodat de andere het niet kan afpakken.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 00:33

Ik heb een half jaar tevergeefs geprobeerd een onderdanige merrie tegelijkertijd in de schuilstal te laten eten met de leider-ruin.
Het is dus niet gelukt : bij elke hoofdzwaai van de ruin, deinsde de merrie terug, als ze al niet vierklauwens de stal uitrende, met risico op glijpartijen.
Het dier at gewoonweg veel rustiger als ik haar emmertje buiten zette op een veilige afstand van de ruin.
Hooi eten moest ze ook altijd doen als de andere zijn buikje volgevreten had en wat op de wei ging lopen.
Dat duo is nooit vriendjes geworden en staat nu dus ook niet meer samen :n

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:31

rea schreef:
Ik heb een half jaar tevergeefs geprobeerd een onderdanige merrie tegelijkertijd in de schuilstal te laten eten met de leider-ruin.
Het is dus niet gelukt : bij elke hoofdzwaai van de ruin, deinsde de merrie terug, als ze al niet vierklauwens de stal uitrende, met risico op glijpartijen.
Het dier at gewoonweg veel rustiger als ik haar emmertje buiten zette op een veilige afstand van de ruin.
Hooi eten moest ze ook altijd doen als de andere zijn buikje volgevreten had en wat op de wei ging lopen.
Dat duo is nooit vriendjes geworden en staat nu dus ook niet meer samen :n

Je moet ze dan ook geen eten geven in de schuilstal als deze niet groot genoeg is.
Hier krijgen ze nooit geen eten in de schuilstal zouden we dat wel doen zouden ze ook niet meer samen de schuilstal in kunnen.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:40

Klopt, een ander duo (dezelfde ruin, andere merrie) kon perfect elk in eigen emmertje eten in de schuilstal, zelfs zonder elkaars voer in te pikken.
Maar bij een niet-klikkend duo werkt dat systeem absoluut niet ...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:44

rea schreef:
Klopt, een ander duo (dezelfde ruin, andere merrie) kon perfect elk in eigen emmertje eten in de schuilstal, zelfs zonder elkaars voer in te pikken.
Maar bij een niet-klikkend duo werkt dat systeem absoluut niet ...

Als de paarden nieuw bij elkaar komen zal dit 90% van de tijd negatief uitpakken, kennen ze elkaar al kan dat wel. Heeft op zich weinig met klik te maken maar met de rangorde tegen over elkaar. Zeker bij nieuwe paarden zal de dominante z'n eten beschermen en moet je dus niet in een kleine ruimte leggen je moet ze de kans geven om elkaar op te zoeken en niet verplichten.

little_birdy

Re: weide 2 stallen dominant paard jaagt andere weg vd stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 12:55

ze kennen elkaar al ze hebben vroeger tot 3 jaar samen in de wei gestaan :)
ik zal het zometeen wel zien dan ga ik mijn paard rijden e zie ik meteen of ie nat of droog is :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 15:49

heel goed nieuws
kwam daarstraks bij de weide in de regen en mijn paard stond gewoon droog in een stalletje
ik denk dat het daar de voernijd van de ander komt want zodra ik het halster ging pakken (licht bij het voer )
wilde hij de mijne weer wegjagen