Trektocht omgeving Utrecht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Candace

Trektocht omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 15:58

Hallo!

Er is een klein plannetje om met een vriendin een paar dagen eropuit te trekken met onze pony's.
Wij willen gewoon vanaf stal vertrekken en een soort rondje rijden. Nu is mijn vraag waar we allemaal op moeten letten bij het uitzetten van een route en hoe wij zeker kunnen weten dat de route ook echt te rijden is te paard? Hoe vinden jullie de weg als jullie middenin een onbekend bos zijn?

Bedankt alvast voor jullie hulp!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:11

Afhankelijk van de plek in Utrecht waar je gaat rijden: check op eventuele toegangskaarten!!

Wanneer je ruiterroutes aanhoudt, kun je er zeker van zijn dat het rijdbaar is. Kaarten is dus de eerste investering van een goede tocht! Daarmee ben je ook meteen van het probleem af om ergens de weg te vinden; voorop gesteld dat je je kaart ook kunt lezen....
Daarnaast kun je op i-net het nodige vinden. Bijvoorbeeld dat je in Soest niet zomaar dwars door het dorp mag rijden, om maar een dwarsstraat te noemen.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 10:52

Kijk, dat zijn idd tips waar wij wat aan hebben! Bedankt ikke! Een kaart t/m de soesterduinen hebben we idd al, en de rest ga ik zeker aanschaffen.

Qua route (dit heb ik nog niet overlegd met mn vriendin maar zoiets zal het wel worden als het kan) heb ik zoiets in gedachten:
Afbeelding
Is dit een mogelijke route of kennen jullie al obstakels hier?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:59

Candace schreef:
Kijk, dat zijn idd tips waar wij wat aan hebben! Bedankt ikke! Een kaart t/m de soesterduinen hebben we idd al, en de rest ga ik zeker aanschaffen.

Qua route (dit heb ik nog niet overlegd met mn vriendin maar zoiets zal het wel worden als het kan) heb ik zoiets in gedachten:
[ Afbeelding ]
Is dit een mogelijke route of kennen jullie al obstakels hier?

Je hebt te maken met gebieden waar toegangskaarten noodzakelijk zijn. Belangrijk aandachtspunt.

Daarnaast zou ik op de Utrechtse heuvelrug door het bos rijden, niet erlangs :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:47

Lijkt me op zich best een werkbaar rondje, maar inderdaad leuker door het bos dan erlangs ;)
Bij landgoed den Treek heb je een dagkaart nodig en bij het Goois natuurreservaat heb je ook een vergunning nodig (mogelijk heb je die al?). Obstakels zijn in ieder geval je snelwegen (A28 en A12 + spoor), daar moet je een handige oversteek voor vinden in je route. Persoonlijk heb ik liever een tunneltje dan een viaduct, maar er zijn ook mensen die juist niet van tunneltjes houden. Die oversteken zullen voor een belangrijk deel je route bepalen.
Je volgende stap is kijken voor onderdak op passende afstanden, dus rond de 20 km dagafstand. Kijk bijvoorbeeld op de site van vekabo.nl voor boerencampings (hebben vaak wel weiland) en op de site van Stichting Hippisch Toerisme voor mogelijke onderdakadressen.

Candace

Re: Trektocht omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 12:27

Haha ja het wordt ook door het bos hoor! Dit was meer om even duidelijk aan te geven langs welke dorpen ik dan rijd! Vergunningen kan ik waarschijnlijk bij de stallen krijgen waar we onze pony's neerzetten, daar zal ik ze nog even over bellen. :) De eerste stop gaat dan iig zijn bij manege nieuw eldorado in Soest, daar ben ik eerder geweest en weet ik de weg!

Toppie Warantje, dankjewel voor je input!!

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:31

Opmerking mbt je route op de kaart:
- zo heb je een vergunning Panbos/Beerschoten, Gemeente Soest, Landgoed Pijnenburg en Den Treek-Henschoten nodig. GNR rijdt je net zuidelijk, of pak je net een stukje mee zo.
- oversteek A28 bij Amersfoort kan niet, zover ik weet.
- Je route gaat nu langs MRC Marcroix, en vervolgens door militair gebied de Vlasakkers. Dat gebied mag je niet door.
- Hetzelfde geldt voor je route onder de A28 bij nr25 op de kaart, daar wil je blijkbaar door militair gebied Leusderheide.....dat kan niet. Het gebied ten westen van de N227 mag wel.
Bel anders de Treekhoeve of Marcroix voor meer info.

Misschien kan je je wel via de Paltzerweg (illegaal, in het Landgoed de Paltz mag je ook niet komen! Maar is geen militair terrein, van Utrechts Landschap) of fietspad parralel langs de N413 om de vliegbasis heen, Kampweg door Soesterberg naar Austerlitz komen. Maar dat is een hoop asfalt.
Je kan niet over de vliegbasis om af te snijden, er loopt wel een fietspad over maar met fietssluizen...

- oversteek A28 bij Huis Ter Heide kan, is een brug ter breedte van 1 rijstrook. Ericaweg volgen achter de McDonalds en langs White Socks Stables kom je weer op het ruiterpad uit in de Kozakkenput.
- A12 Traay te Driebergen is link, smal, mijdt de auto-spitsuren. Spoor- en snelwegtunnel met loos stuk ertussen.
- Voor gedeelte onder A12 is een nieuw kaartje, zie link in onderschrift. Alleen oversteek N227 moet je even goed uitzoeken. Verder is dat prima rijden.

Zoek je route idd vtv goed uit! Kaarten kopen en evt locaties vtv even bezoeken.
Hou rekening ermee dat als je voorbij Doorn komt, bij Leersum, het terrein zwaarder wordt. Meer heuvels, grind en zand. Langzamere kilometers dus.
Misschien kan je ook Maartensdijk-Soest-soesterberg-oversteek huis ter heide-Austerlitz-Driebergen-Leersum-Rhenen doen en je laten ophalen met de trailer aan het einde?

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 18:27

Fijnfijnfijn dankjewel!!! :D Ik ga dit alles eens rustig bekijken!

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:35

wij zijn volgend jaar ook zoiets van plan. :D
wij vertrekken dan vanaf spanderswoud hilversum.
ik reed vroeger altijd in het zeisterbos en daar op de zeisterbosmanege kun je ook je paard stallen op doortocht (www.manegezeisterbos)en op whitesocks in huisterheide geloof ik ook. wij wilden dan de route door zeisterbos richting austerlitz maken (ook weer manege austerlitz)

ik denk dat je wel hier en daar een beetje illigaal moet rijden en soms wat asfalt moet klunen.
wij hadden ook bedacht om de stukken die we niet kenden eens te gaan fietsen en ook eens daar te plekke te vragen aan mensen over overnachtingen met je paard : ) niet alles is online zo makkelijk te vinden het is best een hoop uitpluis werk he?

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:13

Tja, het is niet anders denk ik.
Ik ben vanaf het zuiden tot aan het fietspad ten zuiden van vliegveld Soesterberg gekomen. Toen heb ik ook een stuk langs het geluidsscherm gereden van de A28, natuurpad, maar denk dat dat nu weg is ivm bouwen ecoduct daar. Vtv bekijken is zeker een goed plan, maar mogelijk is het zeker hoor! En alvast 50 euro voor de boete meenemen voor illegaal rijden haha
Van Zeisterbos naar Man. Austerlitz is een vlot half uur/5km.

Je zou Nieuw Eldorado te Soest (kan je ook je vergunning bij regelen als gast). dan White socks of Zeisterbos (zit 2km verder). dan Leersum het Leersumse Veld of Stal Ruitenbeek. En vervolgens Elst, Stal Bolderman. Moet je alleen vtv een tent droppen bij White Socks/Zeisterbos en Bolderman.
Je zou nog vanaf Zeisterbos naar Veld&Bosch te Leusden kunnen trekken, en dan via Den Treek naar Maarn daar de a12 onderdoor naar Ruitenbeek/Leersumse Veld. Of via die route terug andersom.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 15:22

Bedankt allebei! Het is idd een hoop uitzoekwerk van tevoren, en we gaan zeker fietsend of evt. met de auto overal waar we twijfelen even kijken! Overnachtingsplaatsen zijn er dus ook genoeg zo te lezen! Ik ga informeren :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:15

Smotz schreef:
Misschien kan je je wel via de Paltzerweg (illegaal, in het Landgoed de Paltz mag je ook niet komen! Maar is geen militair terrein, van Utrechts Landschap)

Gedaan, gaat best }>
Citaat:
- oversteek A28 bij Huis Ter Heide kan, is een brug ter breedte van 1 rijstrook. Ericaweg volgen achter de McDonalds en langs White Socks Stables kom je weer op het ruiterpad uit in de Kozakkenput.

Dit is heel goed te doen :j

Citaat:
- A12 Traay te Driebergen is link, smal, mijdt de auto-spitsuren. Spoor- en snelwegtunnel met loos stuk ertussen.

Dit heb ik jou vaker zie schrijven. Ik heb hier jarenlang die tunnel genomen en hij is NIET link. Je rijdt over t fietspad, dat is dan wel weer een dingetje. Tussen autoos en fietspad zit een enorm betonnen blok, dus dat gaat prima.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 23:31

Over de Traay de A12 onderdoor is inderdaad goed te doen. Als je het fietspad te smal vind zou je zelfs over de weg kunnen. Door de beperkte breedte en bocht in de weg moet het verkeer daar flink afremmen. En druk is het daar ook niet.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 07:17

haha dan ga ik in september de paltzerweg ook af! Lijkt me een mooi gebied :D

Mja ik vind t tunneltje gewoon niet fijn persoonlijk, heb liever wat meer overzicht wat er aan komt van achteren. Neemt niet weg dat ik t niet laat om m te gebruiken, en dat tot nu toe zonder problemen is gegaan!
Die betonnen rand is wel stevig ja, en het fietspad is nu verlaagd. Hoe ie er eind mei uitzag:
Afbeelding
Afbeelding